25. 3. 2009

Gran Turismo


V mém srdci mám pramálo místa pro tři herní žánry. Sporty, strategie a automobilové simulátory. Pokaždé se ale našly výjimky potvrzující pravidlo. Sensible Soccer či Wii Sports - to jsou typičtí zástupci sportovních her, na kterých jsem schopen si ulítnout. Battle Isle či Sins of the Solar Empire - to je za strategie (které mi hlavně nejdou hrát, páč na to nemám buňky). Lotus a Stunts jsou zase nedostižná autíčka. Ono je to logické. V reálném životě jsem nikdy sportům extra neholdoval (a to ani v pasivní formě sledování v televizi - dost dobře to nechápu), o militarismus se zajímám jen skrz některé pseudorealistické FPS typu Counterstrike nebo Battlefield a auta mne v reálném světě neberou - stačí mi černý Ford a jsem spokojený (i když jako dítě jsem snil o tom, že budu automechanikem).

Gran Turismo přineslo na svou dobu neuvěřitelnou grafiku - díky triku odlesků jsou modely neskutečně plastické.

V době, kdy frčely Need for Speed, které jsem hrával s chutí, ale s nikterak extrémním nadšením, jsem také rád létal v simulátorech letounů a tak nějak jsem si i v té době uvědomoval, že úroveň "simulace" aut není to pravé ořechové. Jasně, dneska se nad Need for Speed pousměju, po zkušenostech s LFS a dalšími "téměřsimulátory" je zřejmé, že NFS je arkáda jako prase, ale v té době jsme tomu tak prostě říkali. Jenže pak přišla nějaká obskurní móda, patrně odstartovaná Mario Kart na SNES, takže jsme se dočkali Wacky Wheels, Skunny Kart a plejádou non-cartoon motokár, které se skřížením "realisticky" pojatých NFS daly vzniknout sérii nejrůznějších arkád typu Speed Haste, Speed Busters, N.I.C.E., a další a další. Byly to dobré až skvělé hry, většinu z nich jsem hrál poměrně s chutí, ale dycky mne štvalo, že se auta "prostě nechovají jako auta". Rozdíl mezi zmíněným Lotusem a jmenovanými hrami byl akorát v grafice (a hudbě samozřejmě), protože hratelnost byla pořád skoro stejná bez ohledu na featury.


Porovnejte tyto dva screenshoty. Ten druhý pochází z emulátoru a je renderovaný ve vyšším rozlišení.

A pak přišlo Gran Turismo.

Pořád vám grafika nepřijde nic extra? V roce 1997? Na PSX? 4 MB RAM a 33 MHz?

Z kraje si musíme uvědomit jednu velice důležitou věc. Gran Turismo série není automobilový simulátor typu LFS a vyšší. Gran Turismo je určitý mix mezi zábavnou arkádou a simulátorem. Když to takhle vidím vedle sebe, tak mi to moc nesedí. Totiž podobným zaklínadlem se v současné době zaklíná Need for Speed Shift (údajně 75% sim, 25% arcade) a ne snad, že bych chtěl mít předsudky, ale už teď se preventivně popadám za břicho. Ale zpátky k věci - Gran Turismo je hra, která nám uvěřitelným způsobem předkládá zážitek z řízení automobilu tak, že máme pocit skutečného řízení. Není 100% realistický. Ale vzbuzuje ve mně pocit z jízdy. A to je esenciální. Také podtitul "Real Driving Simulator" vnímám jako "realistická simulace pocitu z jízdy", nikoliv jako "realistická simulace jízdy". Možná je to slovíčkaření, ale víte, jak to myslím.

Gran Turismo 2 - jde ještě o kousek dále, u této hry jsem strávil stovky hodin, prakticky rok v kuse, denně i deset hodin.

Kdysi jsem měl takovou dětinskou teorii, jak snadno rozeznat simulátor od arcade autíček. Jestli se vám hra lépe hraje z kokpitu vozu, je to simulátor. Jestli je hra hratelnější z pohledu za vozem, je hra arkáda. Ano, také jsem dlouhá léta tvrdohlavě hrál NFS v kokpitu, abych měl pocit, že hraju simulátor. Kupodivu mi tato primitivní teorie vydržela docela dlouho. Dokonce i u Gran Turisma se mi lidi podivovali, proč to hraju z kokpitu (respektive z nárazníku), když se připravuji o pohled na perfektní model auta. Nedokázal jsem jim to vysvětlit.

Papírově nejsilnější auto v Gran Turismu 2. Suzuki Escudo ale sedí lépe na trati, tak obvykle vyhrává.

Když jsem poprvé spatřil intro Gran Turisma, tak jsem se regulerně udělal. Moji oblíbení Chemical Brothers to všechno jen podtrhují (remix skladby Everything must Go od Manic Street Preachers). Od té doby si každé intro každého Gran Tursima pouštím pokaždé, když hru hraju. Aktuální song je vždy top ten následující rok. Kdo to intro odklepne, tomu kokot odpadne!

Adblock


Gran Turismo je první autíčková hra, v jistém smyslu na hranici simulace, které jsem propadl. Do té doby jsem rozděloval auta na Fordy, Škodovky, Mercedesy a "ostatní". Ale od Gran Turisma jsem získal všeobecný přehled o automobilkách, který má ovšem každý kluk se zájmem ve třinácti - já to měl ve dvaceti. Ta hra mne přikovala neskutečným způsobem. Dny a noci naježděných kilometrů, plnění licencí, tunění aut a hlavně bezmyšlenkovitá memorizace veškerých tratí, kombinace aut na startovním gridu a neskutečné vydělávání peněz naleznutím "zlatého závodu", kdy na jistotu vyhrál člověk i poslepu.

Hlavní menu a parádní hudba v jednotlivých submenu.

Nechybí noční závody s ďábelskými odlesky na kapotách nablýskaných vozů.

Jedničku jsem poprvé viděl na nějakém demodisku k nějakému německému magazínu pro majitele Playstation. K originálce jsem se dostal až s odstupem, v době, kdy jsem naplné kule prožíval Gran Turismo 2. Tohle je podle mne nejlepší hra série a když jsem si teď dával na Youtube intro, tak mi regulerně tečou slzy, protože k téhle hře nejenom, že mám haldu vzpomínej, ale je to jedna z mála her, kterou jsem dojel na 100% a nebýt toho, že byla garáž omezena na 100 automobilů, tak bych koupil i všechny auta. Zamiloval jsem se do Suzuki Escudo, najezdil jsem se tam něco se svým prvním Nissan Skyline R34, ale vyladil jsem si i veškeré ostatní auta, počínaje tříkolkou na nákupy (no byla to nutnost), do které jsem narval i systém proti prokluzování předních alu-kol. Trať Seattle Course se stala mou nejoblíbenější, protože při závodu Muscle Cars (bez omezení výkonu strojů) jsem tam s Mitsubishi Galant, později se Skylinem prováděl hrozná zvěrstva, protože za vítězství v tomto specifickém závodě byl Phaeton v hodnotě asi 80.000 Cr. A nyní trochu matematiky. Pokud Suzuki Escudo stojí dva miliony peněz, kolikrát musel Dave de Sade zajet tuto jednu trať, aby vydělal na jeho koupi?

Replaye jsou perfektně zpracované, je radost pohledět.

BEZESNÉ NOCI.

Malý bráška Escuda, vrchařský speciál Cultus.

Gran Turismo umí pohltit. Říkejte si co chcete, ale je to právě kombinace uvěřitelnosti a širokého vozového parku, která z této hry tvoří špičku. Ale to není všechno. Maniakální producent Kazunori jde za hranice potřebné k tomu, aby se jeho hra "pouze" vyšvihla na špičky prodejnosti a popularity. Ať si sem za kacíře, ale Gran Turismo je herní série, pro kterou lidé obětovali nejenom čas, práci a pot, ale zdraví, vztahy a také peníze - prostě všechno. Gran Turismo je umění.

Gran Turismo 4 a některé speciální vozy k "nezaplacení".

Když se občas zapojím do nějaké roztomilé debaty o tom, jestli je lepší například Forza nebo Need for Speed (pche) nebo Gran Turismo, tak se mi to špatně vysvětluje, v čem je ten elementární rozdíl. Zkrátka a dobře - Gran Turismo je hra, kterou udělala banda japonských pošuků a vytvořili kult, který si nikdo z japonska nedovolí napodobit. Forza je hra, která vznikla proto, "aby měl XBOX svoje Gran Turismo". To je ten hlavní rozdíl. Forza má prima grafiku, fyziku, auta i tratě, ta hra je velice dobrá. Ale když se ptáme, co je lepší, tak bez dlouhého rozmýšlení to musí být Gran Turismo - hra s duší. Ne a opravdu nežiju v iluzi, že by Gran Turismo a jiné hry nevznikaly z komerčních důvodů. Určitě ano. Ale to, co Kazunori předvádí prostě není normální. Oproti tomu Forza, jako věčná konkurence, úplně normální je. Nesouhlasení dovoleno, ale to je tak všechno, co se s tím dá dělat.

I Playstation 2 dokázal vyčarovat místy grafiku, nad kterou zůstával rozum stát.

Gran Turismo 3 se v mých prackách ohřálo nejméně. V době vydání jsem neměl Playstation 2 a když už jsem ho měl, tak frčelo Gran Turismo 4. Takže trojku znám zdaleka nejméně, i když jsem si to všechno samozřejmě "osahal". Ale čtyřka je prostě... luxusní věc. Kvůli této hře jsem si pořídil volant a nezřídka jej vytahuji. Věrný Logitech Driving Force pro Wheel byl designovaný pro Gran Turismo a hraje se na něm parádně. Možnost povypínat ve hře veškeré pomůcky pro řízení a všechno "uhrát" volantem má něco do sebe. Pedály jsou jenom dva, ale jelikož jsem zvyklý spíše na sekvenční nebo automatickou převodovku, tak je to spíše výhodou. Jasně, není to G25 nebo podobný kroužek, ale krom toho, že dobře vypadá a plní účel, jde o dobrou volbu pro milovníky Gran Turismo, kteří za volant deset tisíc prostě z principu nedají (ne snad, že by G25 stála tolik). Maličko nefér pak je implementace modifikací vlastností vozů za jízdy v Gran Turismu 5 Prologue, na což je potřeba koupit novější Driving Force GT. Škoda.

Pohled z pozadí vozu je poměrně atraktivní, ale nemožnost nastavení kamery snižuje komfort, takže hrajeme nejčastěji "zevnitř".

Každopádně Gran Turismo 4 téměř vytlačilo "dvojku" z prvního místa v mém srdci. Faktor mnoha vozů, propracované kariéry a hromady nových tratí, získávání licencí, mise, rallye a také focení svých miláčků za jízdy nebo v připravených exteriérech - v téhle hře se dá vyblbnout neskutečně dlouho a to zdaleka nemám 100% hry. Nejlepší trať všech dob - Nürburgring - slavný okruh pro testování vozů všech kategorií - jízda s volantem s nějakým slušnějším autem, to je neopakovatelný zážitek. A opět došlo k nalezení zlatého závodu - tentokrát v Rallye D'Capri. Co víc si prostě může člověk přát?


Tyto obrázky jsem pořídl ve fotografickém "narcis" režimu v Gran Turismu 4 na Playstation 2. Jsou vyhlazené a převedené do vyššího rozlišení, ale jinak prakticky odpovídají vzhledu hry.

Psát texty o automobilových (ne)simulátorech jsou téměř za trest. Liší se tratěmi a vozy, ale to je tak všechno. Že se zlepšuje grafika je jasné a soundtrack nemusí vytrhnout každého. Že se to na volantu hraje lépe je také předpokládatelné. Přitom se o Gran Turismu píše krásně, moje prsty datlují do klávesnice a jde to ladně. Musím to ze sebe dostat.


Nürburgring v praxi - radost pohledět. Oba obrázky jsou opět trochu vylepšené fotografickým režimem.

Udělal jsem si totiž velkou radost. Po letech jsem si pořídil první Gran Turismo a začal jsem ho hrát na Playstation 3.

Gran Turismo 5 Prologue je jednou z nejlepších ukázek pokroku počítačové grafiky. Okamžiků, kdy hru nerozeznáme od reality je mnoho a to mluvíme o "demoverzi" hry.

I po těch letech má pořád kouzlo. Intro je prostě fantastické, ale i ingame grafika není nejhorší, takové hry jsou k vidění třeba na Nintendu DS (TOCA), takže se z toho nechce zvracet. Nabídka aut i tratí je slušná (178 / 11), hudba skvělá, hra má perfektní atmosféru. Zajímavý je manuál, který krom padesáti stran povinného čtení o hře samotné obsahuje dalších padesát stran základní i pokročilé řidičské taktiky. Jasně, na každé stránce je upozornění, že v reálu se mohou auta chovat jinak, než ve hře. Ale když pak jedu základní trať High Speed Ring, tak si nemůžu pomoct - ten prožitek je v zásadě velice podobný. Přesně vím, kde se jak chovat a i když je hra stará mnoho let, nedělám jedinou chybu se zkušenostmi přenesenými z GT5 Prologue. Není divu, že podle Gamerankings má hra 94.7%.


No a to je tak všechno, co jsem vám k tomu chtěl říct. Hrajte a milujte se. A občas se pomodlete za Gran Turismo na PSP, aby tenhle strojek měl také co baštit.

Pro zajímavost srovnání - vlevo Gran Turismo 5 Prologue, uprostřed reálná trať a vpravo Forza Motorsport 2. Obě hry vypadají úžasně, ale GT5P má podle mne maličko navrch při práci se světlem a barvami. Také modely aut má GT5 lepší, ale to nejde na tomto obrázku posoudit. Jestli doladí do plné verze inteligentně vypadající stromy, bude rozdíl ještě více patrný.


Reklama na Dualshock v každé hře mne fascinovala ;).

26 komentářů:

  1. Sákryš, ty o tom Gran Turismu píšeš s takovým citem... nežárlí manželka? :)

    OdpovědětVymazat
  2. Nežárlí... ale kdybys viděl její reakci na Dungeon Mastera! ;)

    OdpovědětVymazat
  3. Taky neholduji zavodnim hram, mam rad maximalne Burnouty v multiplayeru a Motorstorm. Na Amize Crazy Cars III :)
    Cili zabavne arkady, kde jsou shodou zvastnich nahod auta nebo motorky.

    Nicmene u GT uznavam jejich kultovni status.
    Kamarad mel v dobach Ps One vyclenenou pametovku jen na GT a ja videl nespocet jizd, nez jsem ho ukecal, abysme tam dali konecne Loaded ve dvou :)

    Co se tyce grafiky GT5 Prologue, modely aut jsou na vynikajici urovni, trate ujdou( byt fungl novy je jen Londyn, mam ten dojem ze zbytek trati uz byl v HD Conceptu, take nejlepe vypada), ale mely by se zbavit nekterych archaismu. Prave tady jde videt proc bude GT5 full nejspise az 2010. Polyphony Digital byli vzdycky pres technologii a uz predchozi Playstationy zdimali nevidanym zpusobem. A to nejaky ten cas zabere.

    Co se fyziky tyce, tezko rici, kdyz v techto autech nikdo z nas moc casto nesedi, ale uz mi par lidi rikalo, ze je Forza 2 lepsi nez GT5 P. Ono o necem svedci uz to, ze lze v GT5 trate zajet po 14 dnech jezdeni lepe nez jsou svetove rekordy u techto trati. Coz je pochopitelne blbost a u Forzy nejde ani nahodou.

    System penalizaci mi prijde hodne hloupe udelany, kdyz casto hrac dostane penale za to, ze do nej tukne souper. Coz nastve, hra nema trestat hrace za to, ze tvurci nenasli lepsi reseni (zrejme zpusobeno nedostatkem casu), ale bavit.

    Zase je GT5P povazovano za zabavnejsi nez trosku "sussi" Forza.

    Rozhodne ale jedna z nejlepsich zavodnich serii, se zastupem oddanych fanousku. Respekt.

    OdpovědětVymazat
  4. To s tím překonáním rekordů na reálných tratí slyším prvně. U starších GT bycho to dokázal pochopit, ale u pětky ne, pogooglím.

    Penalizace jsou totálně naprd. GT obecně chybí nějaká slušnější AI spolujezdců... Ne snad, že by na tom Forza byla výrazně lépe.

    OdpovědětVymazat
  5. tak koukam ze u GT2 jsi stravil asi stejne casu jako ja :)))

    btw "sussi" forza, to se musim smat, sorry.

    a ano Forza je na tom s penalizaci VYRAZNE lepe. ale je mi jasny ze to nevis, kdyz jsi to nehral, zeano. :)

    OdpovědětVymazat
  6. Penalizace jo, AI mi přijde skoro stejná. Ale nehrál jsem to zase tolik, to je fakt. Nechci pomlouvat, je to jen dojem.

    OdpovědětVymazat
  7. auticka jsou fajn, ale psat o realismu je trochu pritazene za vlasy. V momente kdy necitite auto "pod prdeli" je vam uplne jedno ze mate HD rozliseni, volant s milionem cudliku, pedalu a tentononcu. Proto odkojen Lotusem hraji zasadne na klavesnici a z pohledu zezadu - dokud tedy nekdo nevymysli cenove prijatelne ovladani, ktere umozni vnimat silnici zadkem a celym telem, do te doby je to totiz porad jen blba arkada ;)

    OdpovědětVymazat
  8. dave:
    s tou AI, tak treba jeden priklad: opravdu poznas ze jedes posledni kolo, auta jsou mnohem agresivnejsi nez v prubehu zavodu, udelaji cokoliv aby vyhrali (a to vcetne vychcanyho narazu do tebe treba v posledni zatacce - stalo se mi nekolikrat).

    v GT5P auta jezdi kazdy kolo stejne, jako na autodraze, po idealni stope. nemaji zmeny chovani do toho agresivniho modu jak jsem popsal.

    OdpovědětVymazat
  9. smartART - no ono záleží také na tom, kde se ten realismus odehrává. Jestli ve světě za obrazovkou, tak jediné, co můžeš ocenit je třeba grafika nebo chování vozu - ve světě před obrazovkou je to jiné. Ale právě proto třeba volant považuji za určité minimum, jak u daných her "prodloužit ruku" světa za monitorem. Nevím, jestli je tohle zrovna faktor, který určuje arkádovitost... ale samo si můžeš nasadit kuklu namočenou v benzinu ;).

    MBR: OK, budu ti věřit. Faktem zůstává, že AI řidičů je největší slabina GT5, doufejme, že to do full opraví na přijatelnou úroveň.

    Ale furt je to pařba jaxvině! ;)

    OdpovědětVymazat
  10. mbr : Zajimalo by me odkud vzal info, ze jsem Forzu nikdy nehral. Kdyz ti to je tak jasne.

    OdpovědětVymazat
  11. Ono to myslel asi spíš na mne. Já ji hrál jenom trochu, Xko hraju občas u kamaráda, tak to nemám tak nastudované, jako GT.

    OdpovědětVymazat
  12. GT mě nikdy nechytlo, jakož ani jiná auta, ale Lotus a Stunts to jo:D a ještě SNESácký Rock'n'Roll Racing hraju pořád;)

    OdpovědětVymazat
  13. Dave : Asi jo.

    Jo a Dave, muzes se mi prosim ozvat na muj email : Dojmy360@centrum.cz ? Chtel bych se te na neco zeptat :)

    OdpovědětVymazat
  14. Ptej se mne na davesade_at_rpghry.cz ;). Tahle adresa je dost podezřelá ;).

    OdpovědětVymazat
  15. Dave: arkada to bude dokud nebudes moct splynout s autem ktere ovladas...proto maji sportaky skorepinovy sedadla, tvrdy podvozek, abys mohl v kterekoli chvili vedet naprosto presne co auto dela, jaky povrch mas pod kterym kolem, muzes predvidat kam autak poleti kdyz ho natahnes do smyku - a to prave proto ze vnimas celym telem, je to dalsi extra smysl, kterej v zivote na pc/konsoli naemulovanej nebude....a to je prave rozdil mezi jezdenim pro zabavu - jakakoliv auta na pc/konsoli a mezi jezdenim realistickym - v realnym aute. Jina cesta zda se zatim neni :)

    OdpovědětVymazat
  16. No jenže pak realistické simulace nelze dosáhnout jinak, než v reálném autě, což už zase není simulace.

    Ve světě za obrazovkou určité realistické simulace dosáhnout jde. Ale hráč to vnímá primárně vizuálně a při přidání různých křesel, virtuálních brýlí, tlakových senzorů po celém těle... ale to asi není únosné, resp. dražší než auto.

    Ono při ježdění poznám, kam mi auto poletí, jenom to vnímám jinak, než v reálném autě - třeba forcefeedbackem či na základě zkušeností. Pak mi ta simulace přijde realistická v rámci možností použitých periferií samozřejmě. Ale říkat tomu "arkáda" je asi proti významu samotného pojmu.

    OdpovědětVymazat
  17. jasne, toto je jen akademicka debata o vymezeni pojmu :)

    ale prihodim pripad z praxe: ja, ac docela slusny ridic, jezdim radeji na klavesnici - na volantu mi to opravdu, ale opravdu nejde - prave proto ze tu reakci auta necitim :)

    OdpovědětVymazat
  18. A z klávesnice reakci auta cítíš? ;)

    OdpovědětVymazat
  19. dobre zavzpominani. jen bych upresnil, ze PSX melo jen 2MB RAM (tim spis byla grafika uzasna :) ).

    OdpovědětVymazat
  20. No hlavní paměť jo, plus video RAM 1 MB, 512 kB zvuk a 512 kB na OS, takže v zásadě 4. Ale ano, je to fantastické ;).

    OdpovědětVymazat
  21. Je to prkotina, ale RAM je RAM a ta je 2MB. Grafickou a zvukovou pamet jeste beru, ale ROMku bych tam urcite netahal, do te konzole pri hrani opravdu nanatahne nic. Ale chapu, jak to myslis, jen jsem zvykly, ze se vzdy pise PSX = 2MB RAM.

    OdpovědětVymazat
  22. čus, u GRANŤáků jsem vyrustal , a pařim je pořad dokola , granturismo 2 je pro mě zivotni skusenost a kus dětstvi:-D no vzhledem k tomu ze je mi 16...:-Dpřed tydnem jsem si koupil dalsi cd , jelikož stare dobre x let stare doslouzilo:-( ani vyčišteni za 50,- nepomohlo . ale mam sen , gt 4 na ps 2, a nebo rovnou vlastni auto:) no nic , jdu si zapařit , a dekuju autorovi tohoto srdcařskeho članku za pripomenuti par hezkych vzpominek:-D

    OdpovědětVymazat
  23. reakce na tri mesice stary dotaz, ja uz fakt blbnu :)

    "Dave de Sade řekl(a)...
    A z klávesnice reakci auta cítíš? ;)

    28. březen 2009 7:42"

    na klavesnici reakci necitim, ale jsem na ovladani klavesnici zvyklej z Lotusu Esprit Turbo Challenge :D Ono taky kdybys me pri hrani auticek videl, tak spadnes smichy ze zidle, znas to jak se clovek krouti telem do kazde zatacky :D

    OdpovědětVymazat
  24. smartART: Já se takle kroutim i u Dooma, u Lotusů rovnou padám na zem ;).

    OdpovědětVymazat
  25. Jeeee - koukam, ze tady ma spousta lidi stejnou diagnozu jako ja ;)
    Ja mel tenkrat druhy Vanoce, kdyz jsem GT2 rozjel pod emulatorem (dokonce jsem mel v planu udelat nejakou tu sajtu, ale nakonec z toho seslo - granturismo.4all.org)
    GT5 by me snad donutilo k porizeni PS3 ;)
    S pozdravem Richmond

    OdpovědětVymazat
  26. Tak já se také hlásím do klubu odchovanců gran turisma:-). S gt2 jsem strávil snad celý jeden rok, tehdá to byla jediná hra (když nepočítám těch pár demo verzí z ps magazínu), kterou jsem měl. Hezká nostalgická vzpomínka :-).

    OdpovědětVymazat