23. 3. 2009

Ratchet & Clank Future - Quest for Booty


Ratchet & Clank Future - Quest for Booty. Pod tímto názvem, který jsem si ze začátku pletl se hrou Age of Booty (a která nestojí ani za zlámanou grešli), si v současné době vybavím jakési pokračování Ratchet & Clank - Tools of Destruction. Ty jsem párkrát hrál - jednak ve formě demoverze a jednak u kamaráda plnou verzi. Nemůžu si pomoct, ta hra se mi strašně líbila na pohled, ale její hratelnost a ovládání považuji za diskutabilní. No ono je to stejné, jako na Playstation 2, že? Však ano, mnoho prvků je obšlehnuto z Crash Bandicoot nebo Jak and Daxter (to hlavně). Ale více střílení a větší důraz na příběh a dialogy nedokázal v mých očích zakrýt fakt, že jde o poměrně unylý tzv. "kruhovitý" leveldesign s minimem inovací. Prostě běháte dokola tak dlouho, až se vám otevřou dveře dál. Je to proložené vtipnými animačkami, ale jako celek... nezaujalo mne to, ale rozhodně to neodsuzuji. Každopádně Tools of Destruction mi přišly vylepšené, ale jinak nikterak zajímavé. Po prvním levelu jsem se cítil zase na Playstation 2 se stejnými vzpomínkami. Quest for Booty mne tedy nechalo chladným.

Jenže pak jsme se opili u Gorily a koukám, že má tuhle hru a že je na začátku, tak že bych si ji mohl zkusit zahrát. Stalo se tak a jakmile jsem se dostal z nejhoršího, tak jsem šupajdil domů a hru si koupil. Teprve včera jsem si ale udělal chvíli čas a dvě hodinky před spaním jsem si zahrál.


Hraje se to poměrně dost jinak, než jsem čekal. To je dobrá zpráva. Jistě, mnohé pasáže jsou klasicky Ratchet and Clankovské, kdy se to zvrhává v trochu zmatenou střílečku, ale přibyla hromada prvků, leveldesignových drobností i celků, které hru v mých očích vyšvihly nahoru. Bavím se tedy skvěle, jenom si říkám, kde jsem tohleto viděl...?


Super Mario Galaxy. To mne trklo asi po deseti minutách hraní. Nejsou tedy sice planetky, ale narazíte hnad z kraje hry na věže, po kterých můžeme chodit díky magnetickým plošinám, tedy jakoby věž měla vlastní gravitaci. Pobíháme po ní a řešíme prostorové puzzly. Mají to udělané opravdu pěkně. Spoléhaje na to, že majitelé Playstationu 3 nemají o Super Mario Galaxy páru, jim dává výhodu v relativní originalitě levelů. Najednou je nošení želvího krunýře (pardon - lávové koule) přes půl levelu a rozbití dveří novým prvkem.


Je samozřejmě nesmysl hanit autory za vykrádání jedné z nejlepších her dob. Ono totiž moc lidem se do kopírování Miyamotova majsterštyku nechtělo, takže vlastně kopírování těch nejlepších nápadů vítám s otevřenou náručí, protože jde o velice svěží prvky, které ve hrách nejsou tak často viděné. Omluvte mne, pokud se tyto aspekty objevily v nějaké pozdější fázi již v Tools of Destruction - Super Mario Galaxy vyšlo přibližně ve stejném období a je na principu proměnlivé gravitace založeno, takže mu dávám prim. V Tools of Destructions jsem si všiml jen pár malých náznaků, oproti Quest for Booty.

Samozřejmě zdaleka ne celá hra je obšlehnutý Mario, to vůbec ne, naopak je většina poplatná svému stylu, jen inspirace jinými hrami tu a tam vyleze na povrch. Nezmiňuji to v negativním smyslu slova.


Každopádně je hra prošpikována vtipnými hláškami (byť na poněkud dětské úrovni), které nás provázejí příjemným příběhem. Stylizace do moderních pirátů mi celkem vyhovuje, dává možnost propojovat techniku (kovové kostry) s tradičními prvky (kovové kostry s bradkou a papouškem popíjející(m) grog), což je zvládnuto naprosto bravurně. Vůbec je grafická stránka věci bezchybná a to po stránce technologické i designové. Loadingy jsou rychlé, framerate perfektně plynulý, nevšiml jsem si jediného zaškobrtnutí ani ve velkém prostrantství při velkém počtu objektů. Textury jsou jemné, hlavní hrdina a důležité objekty vymodelovány s nevšední péčí, kdy při maximálním přiblížení vidíme chloupky na hrdinově zátylku bez náznaku ztráty detailu.


Jednoduché logické hádanky kombinované s akčními pasážemi jsou dobře vyvážené. Jen na několika místech jsem vysloveně zařval kvůli nepříliš zvládnutému zaměřování při střelbě (nejde se locknout na nepřítele, nejde srovnat kameru jedním kliknutím), ale nejde o nic frustrujícího. Prostředí jsou proměnlivá a atraktivní a i když náplň není nikterak fantastická, jde o poctivý kus práce, který s přihlédnutím k ceně produktu dává slušnou známku na konec.

Quest for Booty je typická kochací hra. Její náplň vás neposadí na zadek, ale v žádném případě neurazí. Na zadku ale budete sedět při sledování krásných scenerií a plynulé akci. Odpočinková hra, na kterou se bude ráda dívat i vaše přítelkyně / pes / buldozer (nehodící se škrtněte) za pár stovek dostává ode mne známku šťastné šestky.

P.S.: Všimli jste si odlišné stylizace hlavního hrdiny pro japonský trh?

2 komentáře:

  1. Hra je navíc docela krátká, pokračování bude na podzim 2009. Ale není to špatné, to ne!

    OdpovědětVymazat
  2. Je to sice už trohu pozdě, ale chtěl bych podotknout, že chůze v magnetických botách byla už v prvním Ratchet & Clank pro ps2, ve druhém díle byly navíc miniaturní planetky po kterých se dalo procházet. Není to tedy vykrádání Super Mario Galaxy.

    OdpovědětVymazat