Pokud si pamatujete polovinu devadesátých let z perspektivy herních časopisů (se Score v čele), nemohli jste si nevšimnout, že obecně ubylo her pro Amigu ve prospěch PC. Nešlo ale jenom zdaleka o Doomovky, ale i hry, které by Amiga bezproblémů zvládla (když nehovoříme o holé Amize 500 samozřejmě), se na tuto platformu nedostaly. Prostě se na ni vývojaři vykašlali a dobře věděli proč. Přišli jsme tak mimo jiné o Eye of Beholder 3, Lands of Lore, Strike Commander, Privateer, Warcraft a mnohé další. Prostě to bylo s Amigou špatné.
Pokud si pamatujete polovinu devadesátých let z perspektivy herních časopisů (se Score v čele) ještě lépe, nemohla vám uniknout tendence firmy Apple dotlačit na svoje Macintoshe právě hry, aby se i Macisti mohli pobavit. Krom původních her (které obvykle nestály za moc) jsme se tak dočkali plejády remaků - Wolfenstein 3D, Doom, Dungeon Master 2, Prince of Persia, Warlords, Theme Park, Gabriel Knight, Warcraft... no, do roka to bylo asi tak dvacet her, ale takové ty základní věci se na Maca nakonec dostaly, byť třeba s ročním odstupem. Prostě to s Mackem nebylo zas tak špatné, horší to bylo s dostupností - ale teoreticky tedy v pořádku.
Ondyno jsem hovořil s Kvinem, bavili jsme se jako obvykle o hrách, nějak došlo k debatám o World of Warcraft a postupně jsme se dostali až k první realtime strategii z tohoto světa - Warcraft - Orcs and Humans. No, ve své době jsme se něco této hry nahráli ve školní počítačové učebně přes sériový kabel. A Kvin hned přitakal, že si také ve své době užili, že to hráli na dvou propojených Amigách. Jenže - Warcraft na Amigu nikdy nevyšel - jak je to tedy možné? Možné je to díky emulaci Macintoshe na Amize. A v něm je spuštěný Macovský Warcraft. Přitom Kvin popisoval, že to jelo na pouhé 030 s pár MB Fast RAM. Huh?
Že je Amiga prima stroj všichni víme, ale že by hýřil výkonem se říct nedá. Jistě, nějaké osmibity na ní emulujeme celkem v pohodě, dokonce i MS-DOS jsem provozoval, ale to je tak všechno o rychlosti nemluvě (dle turbokarty). Jenže v případě Macintoshe máme jednu zásadní výhodu. Mac obsahuje stejný procesor, jako Amiga - Motorola 680x0 - takže ta se emulovat nemusí, protože emulátor pojede přímo - emuluje se jen grafika a zvuk (a nějaké podřadnější věci), takže stačí, aby procesor v Amize byl o něco výkonnější, než je v původním Macintoshi a dostáváme použitelný systém. Emulátor se jmenuje Shapeshifter, má přibližně 300 kB a funguje perfektně.
Jak vyplynulo z předchozích odstavců, existuje skupina her, která nevyšla na Amize, ale na Macintoshi ano. Teda nejenom hry - takový Photoshop na Amize je také k nezahození - na předváděčku. Takže zájem provozovat Macka tady je. Dlouho jsem se k tomu dokopával. Shánět potřebný software není med. Samotný emulátor a ROMku člověk najde, ale najít OS, instalovat jej a patlat se v tom - na to jsem neměl dlouho chuť. Takže bych rád touto cestou poděkoval Rektorovi, že mi poskytl potřebná data, abych si mohl začít se Shapeshifterem hrát.
Takže co je potřeba? V první řadě upozorňuji, že jsem si emulaci rozchodil zatím jen v emulátoru WinUAE. Tam mám nastavený procesor 040 a pokud mohu soudit, je rychlost systému uspokojivá. Na domácí 060 to bude jistě luxus. Po rozbalení archivu s emulátorem musíme do C nahrát soubor PrepareEmul a do Startup-Sequence na první řádek tento program spouštět. V případě Amigy 1200 (můj případ) je nutné dopsat parametr "A1200". Takže první řádek v ssequenci vypadá takto: "PrepareEmul A1200". Tato utilita chystá Amigu na používání emulátoru a nese s sebou drobnou nevýhodu - tvrdý restart stroje trvá déle - v případě měkkého restartu to není poznat. Možná tedy nebude od věci mít tento řádek zakomentovaný a jen v případě potřeby jej odkomentovat a restartovat. Je to malá cena, ale vědět by se o tom mělo.
Následně do adresáře s emulátorem se musí nahrát a správně pojmenovat ROMka samotného Maca a rovnou jsem si tam nahrál soubor s obrazem Macovského disku. Tady teď musím vařit z vody - absolutně netuším, jak se takový disk vytváří (k tomu se ještě vrátím), takže jsem dostal funkční systém a... to je všechno. Pro svoje potřeby jsem si ještě při prvním spuštění emulátoru vytvořil další soubor s obrazem disku - prázdný - na případné hry.
Hlavní menu Shapeshifteru je výmluvné. Nastaví se disky, rozlišení obrazovky (je možné provozovat až 32bit barvy - když máte grafickou kartu, jinak standard 256 barev stačí. Zajímavostí je spouštění emulace v okně, ale to lze jen ve dvou barvách) a nějaké drobnosti. Já si například všiml, že originální kurzor myši strašně laguje, takže je v položce Graphic dobré zaškrtnout "Amiga Mouse Pointer". Ten je sice větší a méně vzhledný, ale plynulý. V položce Memory jsem ještě začkrtl "Largest free block" - během provozu emulátoru nepředpokládám, že mi na Amize pojede ještě jiného, takže ať si emulace vezme kolik najde. Konfiguraci uložíme a tlačítkem Start všechno spustíme.
Provoz emulace v okně je frajeřinka - ve vyšším rozlišení. Barevné omezení je ale k ničemu, takže využití je jen teoretické.
Fascinuje mne ta rychlost. První spuštění emulátoru a během 4 vteřin jsem v systému (předpokládám, že vzhledem k rychlosti disku to bude na reálné Amize o něco pomalejší, ale nečekám extrémní rozdíl). Proklikávám se menu jako malé dítě, které dostalo pod stromeček novou hračku, zkouším, co systém umí a udrží a jsem velice spokojený. Odezva je velice rychlá, ovládání příjemné, napůl amigácké, napůl Apple, prostě v pohodě. Při šťourání se v ovládacích panelech si říkám, jak je možné, že to Windows 95 nakonec vyhrály. Já vím, že šlo o hardware, ale MacOS je tak příjemný, že ve verzi 7.5.5 z roku 1996 překonává Windows 95 ve všech ohledech o mílové kroky až skoky. Nemluvě o tom, že sedmičková řada OS, která položila základy, byla k dispozici již od roku 1991. Škoda no.
Jestli byla moje zkušenost do tohoto bodu bezproblémová, tak jsem narazil na jediný, za to však zásadní háček. A sice - jak dostat data na Macovské disky? Oba soubory s virtuálním diskem jsou z hlediska Amigy "neprůstřelné", stejně tak si nejsem jistý, jestli bude z Amigy vidět na Macovskou partition, kdybych si nějakou vytvořil (čti: ne, zkoušel jsem to). Podle Chaina je prakticky jedinou rozumnou a použitelnou možností CD-ROM, který sice v Amize zprovozním, ale že by se mi chtělo kvůli každému prdu vypalovat (i když na druhou stranu - jak často tam budu chtít přisypat data). No nic, kdyby měl někdo nějaký nápad, tak ho uvítám, takhle je to nepoužitelné.
Jinak je emulace vysoce stabilní, rychlá a řekl bych, že člověk to z hlediska základních funkcí nemá šanci odhalit, že nejde o reálného Macka, dokud se nepodívá, kam vede kabel od myši ;).
Mimochodem jde o další nadčasovou funkci Amigy. Krom emulace PC jak ve formě hardwarového přídavku, tak ve formě softwarové PC-Task, krom nativní možnosti podpory bootování více operačních systému z jednotlivých partition je tady jakási obdoba Virtual Machine, na které běží v podstatě nativně Macintosh. A to vše v jedné Amize. Dneska jsou tyto funkce u nadupaných PC vnímány, jako něco navíc, téměř extra, okolo provozu Virtual Machine chodí lidi často po špičkách... a ona to Amiga má už dvacet let. Neuvěřitelné. Ale skvělé.
P.S.: Zadařilo se! Já to věděl, že je Amiga skvělá! Respektive Shapeshifter...
Zkrátka a dobře - Součástí emulátoru je také handler, který umožňuje vidět macovské filedisky přímo ve Workbench! Což je přesně to, co je potřeba. Co jsem udělal? Nahrál jsem soubor "MacHandler" do L:, následně jsem soubor "MAC" nasypal do Storage/DOSDrivers a nyní se spustí emulace. Přepneme se do Workbench (Amiga+N/M), namountujeme / poklikáme na MAC a voilá! Náhle se nám na ploše objeví macovský disk - respektive ten, který je v emulátoru vedený jako "Filedisk 1". Pozor! Když jsem nechal MAC mountovat při startu mašiny, tak se mi sekaly Workbench hned po zapnutí, možná je to tím, že mám ClassicWB, ale doporučil bych mountovat ručně vždy až po spuštění Shapeshifteru. Takže co jsem udělal - vytvořil jsem si zcela nový disk o velikosti 100 MB, nakopíroval na něj systém (ach, to je krása!), stáhnul si demo Warcrafta pro Maca, hodil do Amigy, z Amigy do Macka, v Mackovi jsem archiv rozbalil pomocí Stuffit Expanderu a hurá hurá! Už to jede!
A samozřejmě to všechno jede v multitaskingu - a to jak v Mackovi tak přímo v Amize (kde musíte omluvit interlacing). Rychlost je na 040 soudě dle dojmu velice blízko originálu na 386, jak si jej pamatuji. Jde nastavit vyšší rychlost samotné hry, ale plynulost je přibližně stejná - maličko se to trhá. Rozhodně je to hratelné. Takže jdu shánět další perličky ;).
Ne jedinou, ale jedinou kterou rozumne pouzivam.
OdpovědětVymazatChain
Shapeshifter umi bootovat z amigackeho partition na disku. Matne si pamatuju, ze takhle nejak jsem ho v tech devadestaych letech rozjel. Z filedisku to tenkrat bylo vyrazne pomalejsi. A taky si pamatuju, ze prenaset tam data nebyl problem. Rozhodne to v pohode cetlo diskety (720kB). Viz, tady http://shapeshifter.cebix.net/
OdpovědětVymazatAle nejak mam pocit, ze se dalo pak normane z amigy pristoupit i na ten mac partition. Ale je to uz davno a uz si to bohuzel nepamatuju.
Taky emulace PC nebyla jen prez PC-Task, ale existoval i PCx (recenze http://amigareview.amiga.sk/amiga-review-25/pcx). Ale PC-Task 4 mi tehdy asi prisel spolehlivejsi, nevim. Kazdopadne jsem na pod nim s 040/40 (nebo 030/50?) delal do skoly v Borland Pascalu a v Borland C++ :)
Vím, že je to z filedisku pomalejší, ale pro moje potřeby dostatečné - do extra partice to můžu hodit kdykoliv, kdyby to bylo potřeba. S tou viditelností je to slořitější - nemám to jak ověřit a pokud mi funguje MacHandler, tak ani nemám důvod to zkoušet.
OdpovědětVymazatPCTask byl pomalej ve své době, ale psal jsem v něm jenom něco v QBasicu - ovšem to bylo na holé A1200 s diskem ;).
pro mne nepochopitelna ejakulace nad archaickou technikou
OdpovědětVymazatPro mě tajemný bastlerský opus.
OdpovědětVymazatMatěj
Nojo, kdyz ona ta "archaicka" technika umi v principu vice, nez ta soucasna "moderni". Od Amigy by se meli vsichni poucit a inspirovat. Ze mame GPU je dobre videt, ze ta architektura stroje je nadcasova. A nativni podpora co multitasking je tam proste dobrej.
OdpovědětVymazat