3. 10. 2010

Minecraft

Poslední dobou se to všude Minecraftem jenom hemží. Tuhle že vydělává denně víc, než já za celý život, tuhle že je to největší závislákovina a onehdy plakalo Valve, že autor Minecraftu nechce pracovat pro ně. Člověk by se při pohledu na obrázky mohl právem domnívat, že jde o generickou pseudo-retro hru, kterých je dneska na trhu spousty (viz nepříliš povedení 3D Dots Heroes). O co teda jde?

Markus Persson zvaný Notch (jeho projekty jsou celkem zajímavé bez ohledu na Minecraft) se v květnu 2009 pustil do zdánlivě primitivního, ale ve skutečnosti do naproto geniálního projektu. Už několikrát jsem se na blogu vyjádřil v tom smyslu, že voxelová grafika je budoucnost hyperrealismu nejen po stránce vizuální, ale i fyzikální. Minecraft se s problematikou voxelů popral jinak. Místo toho, aby byly voxely co nejmenší a dokázaly tak ztvárnit jakýkoliv povrch, jsou zde jednotlivé stavební kostky poměrně velké a slouží ke své symbolice. Minecraft se dá popsat, jako svět složený z velkých Lego kostek. A my každou kostku můžeme brát a přemístit ji. Stává se z nás doslova a do písmene Bůh.


Když jsem se pár hodin poflakoval ve světě Minecraftu skrz webový prohlížeč, užil jsem si skutečně mnohé, ale pořád mi nedocházelo, v čem je ona výjimečnost. Pořád platí - ten svět a jeho systém je přes svou jednoduchost naprosto dokonalý. Ale pak jsem teprve shlédnul toto video na Youtube a došlo mi, co mi uchází. Plná placená verze je totiž to pravé, co ze simulátoru Lega dělá nedostižný Sandbox, s podporou online hry více hráčů. Takže stačí investovat 10 € a začít si užívat plných náručí zábavy.

Minecraft je dokonalou ukázkou využití interaktivity. Nestaví žádné bariéry, omezení, tunely. Naopak motivuje hráče co k největší svobodě, aby si sám dělal to, co doopravdy chce. Z počátku to bude jistě určitá forma ostýchavosti, kdy si budete svět prohlížet a zkoumat. Velice rychle ale přijdete na to, že musíte cíleně využívat základní možnost a sice přemisťování kvádrů. Postupně si postavíte vlastní jeskyni, případně dům, zaplníte si ho předměty denní potřeby a zvýšíte svou životní úroveň. A pak jdete zkoumat okolí, jestli tam není náhodou něco, co by se vám hodilo. To vše si žije svým vlastním životem. Voda teče zhora dolů, zvířata se pasou na loukách a když zapadne slunce, vyrojí se všude kostlivci. To pak budete ještě moc rádi, když si zabarikádujete jediný vstup do provizorní jeskyně, která se na noc stane vaším útočištěm.


Minecraft je pro mne Populous dotažený k dokonalosti, říznutý Daggerfallem, ale bez jakéhokoliv příběhu. Jediné, na čem doopravdy záleží je vaše touha hrát si. Z koncepčního hlediska jde bezesporu o umělecké dílo. Jistě, už vidím ty zástupy vrtících hlav, tvrdících něco o tom, že "virtuální Lego umí udělat každý". Ale je to jako s tím Kolumbovým vejcem - kdo s ním přišel jako první a rovnou takto hratelně? Asi nikdo. Ale i kdybychom nějaký příklad našli, je to Minecraft, který se ode dneška stal novou laťkou pro "pure sandbox" hry.


Kombinace zkoumání světa, jeho přetváření dle libosti a jednoduché fyziky ale nestačí. Online multiplayer totiž motivuje desítky tisíc hráčů každý den zasednout do perzistentního světa, aby tam společně - anebo proti sobě - budovali nejrůznější kreace. Viděl jsem už stovky screenshotů zajímavých soch, desítky videí s prezentacemi práce a neuvěřitelné zážitky z této hry. Stanete se architektem svého světa, kde můžete prostorově malovat díky Lego kostkám, můžete rekonstruovat svoje domy, oblíbené hry, levely, města, pojmout hru jako Sim City nebo jako čirou abstraktní fantastmagorii. Díky hrubým voxelům pochopitelně hra svádí k vytváření "osmibitových motivů", ale stejně jako u pixelů, je to jen otázka rozlišení. Pokud se pustí parta schopných lidí do práce, stvoří kopii čehokoli. A oproti komplikovaným editorům současnosti jsou výsledky z Minecraftu opravdu dechberoucí.


V jednoduchosti je krása a Minecraft útočí na naše kreativní ego a dává nám unikátní možnost se vyřádit. V podstatě lepší hra nemůže existovat, protože Minecraft jde nejen do morku kostí samotného pojmu "hra", ale také do morku kostí samotného hráče. Jde o naprosto nutnou koupi, neváhejte ani vteřinu. Navíc jde o Java produkt, takže pojede skoro na všem. Bravo!

5 komentářů:

  1. Dave, doslova a dopismena si presne opisal moju skusenost z minecraft-om, akurat prve video z platenej verzie (survival) som videl ine http://www.youtube.com/watch?v=eTjyhggH2Pk ,musim povedat ze tych 10€ je zatial moja najlepsia investicia do nejakej hry, z celym clankom mozem uz iba uplne suhlasit.

    OdpovědětVymazat
  2. cool
    http://www.youtube.com/watch?v=JEH37vFbyo0&feature=related

    OdpovědětVymazat
  3. Ahoj všem kostičkám…
    Zdarec kluci a holky.Koukám že tu taky paříte minecraft.
    Nechcete si zapařit na fakt dobrém servru?Je nás okolo 150 co paříme vedne v noci.
    Když tak info máte zde : http://minecraft.xservers.cz/

    OdpovědětVymazat
  4. Doslova a do písmene pravda. Minecraft je něco nového a naprosto jiného. Něco co by zasloužilo svůj vlastní žánr mezi hrami. Konečně (v téhle době plné obohacených kopií) něco úplně, ale úplně jiného a originálního. Nehledě na to, že kromě té opěvované originality vlastní hra ještě jeden důležitý faktor. Hratelnost. Skvělou hratelnost.

    Notch se prostě trefil, když vytvořil hru, ve které se může každý kreativně vyřádit a kde může každý ukázat co umí (přestože to nikoho moc nezajímá, ale to je jedincům jedno). A přesně taková trefa toho parchanta zajistí na celý život. A nám ostatním? Nám zajistí dlouhé hodiny kreativně zabitého času před obrazovkami :). Pěkný článek, naprosto vystihuje všechny mé pocity ze hry.

    Warkis.

    OdpovědětVymazat