12. 3. 2009

Resident Evil 5 - první dojmy

Je to pařba přátelé. Kdokoliv má rád Resident Evil 4, je pro něj pátý díl naprostou nutností. Mám za sebou necelých pět hodin intenzivního hraní, polovina hry pomalu na dohled (hraju pomalu a pečlivě na normal obtížnost - hra má 6 kapitol o 2-3 částech, momentálně jsem někde v třetí kapitole) a jsem překvapen, co všechno ve hře nalézám za kvalitu.


Je nutno poznamenat, že chyby (někdo by řekl featury) z minulého dílu zůstaly. Mám tím na mysli těžkopádný management munice a výbavy, který je opět symbolicky zpracován rozbíjením beden, sudů a zabíjením zombáků či vran, ze kterých vypadne granát. Stejně tak nejsem úplně nadšen ze sběru peněz a nákupu nových zbraní, nemluvě o tom, že startujeme s jediným zásobníkem v pistoli. Přitom záhy potkáme po zuby ozbrojenou jednotku vojáků v neprůstřelných vestách, která se o svůj majetek nechce podělit. Podobně tak bych v rámci realismu uvítal, kdybych mohl mrtvoly spřátelených NPC obrat třeba o evidentně neporušenou helmu. Tohle mne trochu mrzí a zdráhám se použít sousoloví "je to hra". Mohli to vylepšit, rozšířit management výbavy skrz systém poškozování zbraní a brnění. Ale jako jo, prostě to je čtyřka.

Kopie čtyřky. Ale to nemá mít pejorativní nádech!

Čtvrtý díl jsem dohrál asi desetkrát, demo pátého dílu podobně. Nemůžu se nabažit tohoto herního stylu, který jde proti proudu ostatních third person stříleček. Jasně, ubylo lekacích momentů, hru hraju pečlivě a málo co mne vysloveně překvapí, ale moje herní výkonnost je vyhnaná do maxima. Výhodou je, že mise z demoverze jsou prakticky na začátku hry (akorát tou dobou nemáte sniperku ani brokovnici, takže se člověk krapet víc zapotí), takže pokud jste to hráli, máte výhodu.

Hra je to skvělá. Prostředí je neotřelé, přístaviště jsem zkoumal snad půl hodiny jen tak. Vzdušná i pozemní podpora, dialogy ve vysílačkách a samozřejmě hlavně Sheva - to posouvá zážitek z hraní do maximálních výšin, i když sami vidíme, že to není žádná převratná novinka, ale "jen" věc dotažená k dokonalosti, vyleštěná hratelnost a hromada menších nových nápadů. Pakliže máme věřit, že Resident Evil 6 již bude zcela jinak udělaný, můžeme pětku vnímat jako dodělanou čtyřku. A to se počítá!

Chriss Redfield je zpátky v plné síle.

Grafika hry je parádní, jen trochu divně působí renderované animačky se znatelně vyšší hladinou detailu. Chybějící paměť konzole je poznat na texturách (zajímalo by mne to na XBOX360 nebo PC), ale po chvíli to přestanete vnímat. Je to všechno krásně plynulé, detailně naanimované a skvěle nadesignované. I levely mají hlavu a patu, nejsou úplným tunelem, dávají prostor k nalézání tajných míst a po cestě narazíte na spousty odboček či rozdělovníků obou postav. Zaměření hry na kooperační multiplayer má nevídaný přínos i pro singleplayer. Sheva má slušnou inteligenci a od začátku hry si ji zamilujete nejen pro její sexy vzhled a charisma, ale pro její chování, kdy vám láduje sama munici v pravý čas. Velice rychle začnete používat kontextové tlačítko, abyste jí poděkovali nebo ji pochválili za dobrý headshot.

Sheva je element, který hru posouvá o krok napřed před konkurencí. Je zpracovaná skvěle.

Přesto musím potvrdit svůj dojem z dřívějška - po správné optimalizaci by Nintendo Wii zvládlo pátý díl beze zbytku (remake Dead Rising nepovažuji za správně optimalizovaný) a to přesto, že jsem narazil na pár rozlehlejších prostor. A ty kecy o tom, že by Wii nespočítalo úvodní obrazovku - to je skutečný joeismus...

Jedna z větších lokací - nekončí zdaleka tam, kde je dohled hrdiny v tomto bodě.

Nepřátelé zase naopak nemají inteligenci skoro žádnou, což je v případě zombáků naprosto v pořádku. Krom toho, že se na nás sápou, je sledujeme v bohatých animačkách mimo bitky, kdy páchají nejrůznější zvěrstva. Obzvláště mne vyděsili psi - to si musíte zažít, opravdu dobře posunutá zombifikace. Také noví bossové mne velice potěšili, sypete do nich celé zásobníky, abyste je pak elegantně zničili pomocí prvků ve vašem okolí - ale nemáte sílu na to loadovat a absolvovat to znova, raději se budete více soustředit na headshoty v následující pasáži, abyste dohnali muniční deficit. Quick time eventů není mnoho, jsou krátké a zcela uspokojivé, je u nich čas si vychutnat dění na obrazovce. Další body k dobru.

Patrně finální boss, případně jeho nejbližší pomocník. Vpravo teda.

Ovládání je doladěné (úkroky), funkční, tradiční. Jistě si budou mnozí stěžovat, ale obtížnost hry a styl hraní tomu prostě odpovídá, ani jednou jsem se nepozastavil, ani jednou jsem zatím nezemřel. Práce s inventory zde prakticky odpadla - což je asi spíše dobře - ovšem 9 slotů je málo, takže nějaký ten management je pořád potřeba. Až čtyři zbraně na rychlé volbě a předávání munice mezi postavami pokrývají základní situace. Občas je možné se přilepit ke zdi, jak je tomu dneska u third person stříleček zvykem - celkově říkám ANO!

Tento obrázek vypadá, jako ze hry, ale na oblečení hrdiny je nebývale detailní textura - XBOX 360 nebo PC? Na Playstation 3 je ale dojem z grafiky stejný, detaily přestanete vnímat.

Překvapil mne příběh a obecně dialogy. Čekal jsem poněkud plytší pojetí - a asi by to nikomu nevadilo. Místo toho máme odkazy na čtvrtý díl (například Kennedyho report o Ganados), ale zdá se, že hlavní dějová linie rozvíjí příběh prvního dílu "po deseti letech" - potenciál je skutečně velký. Oba hlavní hrdinové jsou neskuteční sympaťáci s velice charismatickým hlasem, těším se na další vývoj jejich vztahu. Tohle všechno je pro fanouška Resident Evil ságy totálním orgasmem, je to všechno, co si kdy mohli přát - ale přitom je hra přístupná i pro nové hráče.

BUM! A je filé!

Kvůli upřímnosti ale musím podotknout, že hra se hra odklonila od žánru survival horroru v takovém tom "pravém" smyslu slova - což je ale problém několika posledních dílů, ne vysloveně pětky. Hry jako Silent Hill, Siren Blood Course nebo Fatal Frame se před podobnost na první pohled liší v pojetí diametrálně. Není to ale podle mne chyba - Resident Evil je mnohem více "ammo horror", ale nelze mu upřít pohlcující atmosféru a dechberoucí hratelnost - což je víc důležité, než lpění na žánru. Zkrátka pokud chcete klasický survival horror, tak Resident Evil nebude nejlepší volbou. Ale pokud hledáte skvělou hru...

Jsem nadšený. Nízká originalita je patrně jediný problém hry. Na druhou stranu krom Dead Space jsme se moc tohoto stylu nemohli v poslední době nabažit. Kooperační multiplayer však vše zachraňuje - v tomto a přidružených žánrech jde o převratný prvek. Pakliže čtyřka má ode mne 9/10 bez mrknutí oka, pětka osciluje na hranici s desítkou. Teda - nechci být špatný prorok, ale pod devět to asi nepůjde.

Help me, partner!

P.S.: Kupování a upgradování zbraní je možné pouze mezi misemi. Zmizel tedy "Welcome" obchodník, ale k realističtěji pojaté atmosféře hry to sedí.
P.S.2: Oproti demu se mi zdálo, že není možné donekonečna oživovat Shevu a ona vás - pokaždé to vyčerpá jedno léčivo - takže je obtížnost udělaná naprosto v pohodě!

8 komentářů:

  1. hm hm , snad se k tomu tento tyden dostanu. co zatim rikali znamy tak je to pecka jako prase :D

    OdpovědětVymazat
  2. Zahrál bych si rád, takže třeba se povede tak za rok, až to zlevní :)
    Jen se bojím té přístupnosti pro nové hráče. Ty sis projel RE4 desetkrát, takže nemáš problém s obtížností. Pro mě je pětka první Resident a nebyl jsem schopný dojet demo, i když se mi strašně líbilo a zkoušel jsem to poměrně dostkrát (než demo muselo uvolnit místo na disku). Takže navíc pokud by mě hodili do hry s jedním zásobníkem, asi bych dostal i svoji dávku frustrace. Ale zrovna tuhle bych dostal moc a moc rád :)

    OdpovědětVymazat
  3. Máme tady easy obtížnost, to půjde!

    OdpovědětVymazat
  4. Já se hlavně obávám toho, že PC verze bude mít zase horší grafiku a "divně" namapovaný ovládání. (Nakonec mi tedy to ovládání nevadilo, tam jde vždycky jenom o zvyk.)

    Prostě 4ku jsem dopařil, (i když předchozí díly jsem kdoví proč ignoroval), a bavilo velmi! Za průměrnou hrací dobu a na normal obtížnost - překvapil jsem sám sebe ;-)

    Akorát teda samopal je trapnej :-) Já jsem fajnšmekr na zbraně, a tohle je ujetý... střílíte dávkou do zombíka a on se jenom klepe a jódluje, jako kdybyste do něj pouštěli 220. Nakonec teda nezbyde než mířit na hlavu a "poklikávat"

    OdpovědětVymazat
  5. Grafiku bude mít PC lepší si myslím, ovládání bude problém, ale koupit si gamepad myslím není problém.

    Realismus zbraní je mimo mísu, to jo ;). Ale zase v pětce zbraní přibylo dost. Takovej Dragunov - mňam! ;)

    OdpovědětVymazat
  6. Mne teda RE5 vubec nebavil (demo), prijde mi to jako RE4 zbavenej napeti a nadechu hororovy atmosfery.

    Jak by taky slo budovat strasidelny napeti za denniho svetla, se spoustou nepratel pred sebou a schopnou spolubojovnici po boku.

    OdpovědětVymazat
  7. Blížím se konci hry a jsem čím dál více nadšený. Perfektní bossové (konečně mi dal jeden zabrat - zbyl mi pixel zdravíčka a 0 munice), vychytané zbraně a ta spolupráce... Část hry je ve dne, část hry je klasičtější. Ono i RE4 bylo dost zbavené napětí a horrorové atmosféry - ale to se tak nějak tušilo, že to nebude klasický survival horror. Hra je to každopádně velice zábavná, takovej coop je lahůdka. RE5 se zatím zdá, že má i lepší příběh než čtyřka. Palec jednoznačně nahoru.

    OdpovědětVymazat
  8. Moje dojmy Resident evil 5 pre PC.
    V podstate vsetky vycitky sa dali vopred ocakavat, ze ?
    - zastavenie pre strelbu sa este da prehryznut (mali dat na vyber, ako to chce kto hrat), ale nemoznost sa ani otocit na mieste pri nabijani mi teda trhala mys
    - herne barlicky, nemoznost spadnut (ako v Deadspace), naboje a rastliny v krabiciach a sudich (v miestnosti, kde urcite nestupila papraca cloveka a zrazu drb v keramike z dob pre Alahom naboje), po zastreleni zombikov kadejake drahe hovadiny a peniaze OK, ale ked z manika so sekerou vypadnu naboje do utocnej posuky (no asi si ju zabudol niekde na wecku)
    - boj zblizka mohol byt lepsi omnoho lepsi a skvelo by sa tam hodil
    - mohlo to kludne byt aj ako FPP - chapem 3pohlad v Deadspace, kde mal na chrbte usporne ziarovky, ale tu ?
    - beži zombie s kušou beži, rauch a leží a kuša ? zmizla !!!
    - konzolidny inventar - kastastrofa
    - z cut scen to mohlo prejst plynulejsie do pohladu 3D
    - babenku som pouzival ako dalsi batoh (rozsirenie inventaru)
    - ohen fajn

    Ale aby som len nefrfal
    + prvy level bohovsky,super
    + dobry bossovia
    + encyklopedia
    + mociare
    + smrt hraca a spoluhraca je podana dost naturalistiky a zanechava ten spravny pocit

    - ako kooperativ to musi byt absolutne bomba

    Dead space je pre mna osobne lepsia hra, aj ked kua tie ultralight mrtvoly ma seru.

    OdpovědětVymazat