7. 7. 2008

Uncharted - Drake's Fortune

Tak jsem včera o půlnoci dojel Uncharted na normal obtížnost.

Není to celkově v podstatě špatné, to ne, ale jsou tam některé do očí bijící chyby, které mne nutily mise opakovat po úmrtí, což ústilo v celkovou frustraci. Za největší chybu vůbec považuji absurdní výdrž nepřátel. Samozřejmě, že dobře položený headshot řeší drtivou většinu situací, ale i tak běžný nepřítel bez jakéhokoliv obrnění přežije 2-3 headshoty z AK47, do těla vydrží mnohdy celý zásobník - přišlo mi to prostě random. Hlavní hrdina má navíc nebývale pevnou ruku při míření, takže taková ta taktika "zaměřit na tělo a přirozeným posunem mušky při střelbě dojít na hlavu" tady moc nefuguje. Tím si nechci stěžovat na to, že by hra byla těžká! To vůbec ne, naopak byla v podstatě lehoučká, ale spíš že napoprvé tu pasáž nemůžu projít, protože mi zkrátka došla munice například - ale na podruhé nepřátelé záhadně popadali jako mouchy při tom samém postupu a mně zbyla hromada nábojů. Tohle je prostě udělaný divně, ale jelikož na to člověk naráží neustále, protože celá hra je především o střílení, tak je to nepřijatelná pitomost.

Druhá chyba, která je s první komplementárně spojená, je náhodné objevování nepřátel za zády z míst, kde je slepá ulička, zabedněné dveře a tak podobně. Několikrát jsem dokonce málem vysklil televizi ovladačem (bezdrátová technologie má i svoje nevýhody! ;), protože při opatrném pomalém postupu a čištění jednoho šmejda za druhým se mi najednou za zády objeví trojice zmrdů a než se otočím, jsem tuhej. Společně na tomto místě si postěžuji na špatně volitelnou citlivost rotace - je při externí kameře i při míření stejně rychlá, tedy pomalá. Při navýšení citlivost vhodnou pro externí kameru pak není skoro možné mířit, což se mi teda zdálo i tak, že to autoři s tou přesností míření až skoro přehnali - chybí akcelerovaný pohyb míření, takže umístit hedky je relativně obtížné.

Poslední výtku mám k závěru hry, který mne vysloveně zklamal. Jakoby designéři udělali tu krásnou džungli a nevěděli, jak to zakončit. "Tak tam dejte nácky a zombie, to nemůže nic zkazit", řekl producent. Ačkoliv jsem hru dojel za 7 hodin a 35 minut, poslední půlhodina byla utrpení, které bych nejraději z disku vymazal a celkově bych měl ze hry lepší dojem. Umělé natahování klišé story prostě nemám rád - ačkoliv mám rád varianty na Indiana Jonese.

Level design je po většinu času bez chyby, i když jsem se místy pozastavil více, než dost. Například - zavřené dveře - co s nimi? A ejhle, náhodou jsou tady čtyřista let staré sudy střelného prachu namočené do půlky ve vodě - střelíme do nich a exploze uvolní cestu - voilá! Podobně tak cesta proti proudu na vodním skútru má absurdní myšlenku - do tohoto okamžiku jsme měli ke střelbě k dispozici granátomet, což jest zbraň širokým rozsahem - místo toho máme k dispozici jen pistoli, což při kombinaci s nemožností krytí znamená, že kontakt se dvěma nepřáteli na půl kilometru (a kteří nemají ve zvyku minout) je smrtelný. Takže bitka s větrnými mlýny...

Podobných blbostí jsem našel celou řadu, ale nebyly tak do očí bijící. Jako celek bych řekl, že je naopak Uncharted velice dobře nadesignovaný, levely a hádanky dávají smysl, kamera napovídá další postup, nikde žádný extra zákys a když už, je tady hint (a přiznávám se, že v závěru hry jsem ho využil, protože jsem se prostě nemohl vymotat), takže to odsýpá. Inteligence nepřátel není nejhorší, občas překvapí, ale že nevidí blikající granát je na pováženou. Trochu blbě vypadá "smrt z principu" v místech, kdy hlavní hrdina upadne do vody nebo ze tří metrů - a je automaticky mrtvý. Autoři zkrátka pojali hru na jeden průchod - když se vám pod nohama sesouvají mosty, tak je jakýkoliv další pokus o projití rovnou nemožný - takže hrdina zemře a objevíme se na checkpointu před mostem. Podobně tak smrt a checkpoint zmírňují nudu při opakovaném procházení levelů a zkoušení toho jednoho proklatého skoku dokola.

Zbraně jsou uspokojivé, munice je k dispozici akorát, systém krytí funkční, atmosféra střelby dobrá, hrdina regenerovatelně nesmrtelný, hlášky více méně vtipné a příběh přes svou jednoduchost příjemný. Hlavní devizou je ale přece jenom grafika, která je po většinu času parádní, i když nextgen efekty na můj vkus příliš přepálené. Akorát jsem si říkal, že modelovat tolik prostor, abych je pak proběhl za pár vteřin je kontraproduktivní ;). Samozřejmě je tady možnost hledat / sbírat 60 pokladů (sám jsem jich měl na konci hry pouze 15), ale i když k tomu přečtu ingame hodnocení herních výkonů (chtělo by to patch na PS3 Trophies), hra pro mne nemá hodnotu na druhé hraní - motivace je příliš slabá.

Koupit si hru za plné peníze - to asi ne, ale jako budgetovka za pár stovek je to jistě dobrá koupě. Za sebe dávám 6.5/10, i když to byl krátký zážitek, byl poměrně intenzivní a většinu času jsem se prostě bavil nebo kochal. Ale šlo na tom udělat mnohem více - logické hádanky, taktičtější postupy... prostě to více odlišit od Gears of War (a Tomb Raidera - jelikož Uncharted je rovným dílem mixem obou her), co se gameplaye týče.

P.S. - Ještě musím dodat, že jde o jednu z mála her na PS3, která se nemusí instalovat. Nevýhodou je pak delší loading při startu hry, ale pak následně jede kupodivu jako z praku, streamovaně z disku. Samozřejmě - občas vidíme doskakovat textury (se zpožděním od jedné do deseti vteřin podle situace), ale na to, že je hra prakticky seamless, tak je to při kvalitě grafiky kus poctivě odvedené práce. Jenom si říkám, jestli ten Blue Ray fakt není moc pomalej - zrovna u této hry bych instalaci na disk pochopil a asi i ocenil.

Žádné komentáře:

Okomentovat