10. 7. 2008

Battle Isle

Když se řekne Battle Isle, představí si každý trochu něco jiného. Všichni si určitě představí Blue Byte a tahové bitvy. Ti mladší z nás v tom vidí vetřelce, chlazení pušek a obrovského bosse na konci (Battle Isle Phase Four – Incubation), ti o něco starší si vybaví gigantické tahové bitvy v roli generálkyně Cara (Battle Isle 2220 aka 3), ale drtivá většina z nás si asi přece jen vybaví tu nejslavnější dvojku, s perfektním vykreslením bitev ve vektorové grafice. A když se řekne Battle Isle 1? Kupodivu poměrně málo hráčů zná tohoto startovního koně série. Co si máte představit, když se řekne Battle Isle? CONRA. To je to, co se vám musí vybavit v první řadě. Ne Contra, ale CONRA.

CONRA je totiž heslo, které spouští singleplayerovou kampaň. Jde o záměr autorů, je to napsané i v manuálu (neověřeno), ale zkrátka při prvním spuštění hry se automaticky navolí hra dvou hráčů, takže si sami moc nezahrajete (i když se to hodí na trénink ovládání). CONRA je heslo, které jsem v dřevních dobách (bez manuálu, internetu atd.) sháněl neskutečně dlouho, protože PC jsem neměl a Battle Isle 2 na Amigu prostě není – a já to tolik chtěl hrát, tak moc jsem záviděl PCčkářům… a místo toho jsem mastil sám se sebou multiplayer. Ale pak přišla CONRA a bylo vymalováno – zázrak sestoupil z nebes do mé svaté Amigy a já konečně okusil, zač je toho loket. A že teda jako je!

Začátek intra...

Krásné intro, ke kterému dělal hudbu ne nikdo menší, než Chris Huelsbeck, zabírá celou jednu disketu a je jedním slovem parádní (i když se v něm nebojuje). Perfektně navozuje atmosféru scifi bitev budoucnosti, kde se utkáme nejen v přestřelkách muž proti muži, ale také tank proti tanku, loď proti lodi a letadlo proti letadlu. Hned ale musím předem říci, že Battle Isle není jedinou strategickou božárnou na témže principu. Hra History Line 1914-1918, která je pro laika na první pohled nerozeznatelná od Battle Isle, vyšla o rok později (1992) a vyjma zasazení do historicky reálného období se vyznačuje tím, že útoky mezi jednotkami jsou pěkně prokreslené a celkově se tedy dá hovořit o skokanském můstku pro Battle Isle 2, akorát že si to můžeme užít na Amize. Jo a taky šla ovládat myší, konečně, sice pořád maličko vachrlatě, ale jde to a to je podstatné. Kdybyste hledali alternativu Battle Isle v dnešní době a v úvodu jmenované tituly máte dávno za sebou, rozhodně se vyhněte „oficiální hře“ Battle Isle Andosia War – protože je příšerná. Místo toho sáhněte raději po sérii Advance Wars pro GameBoy Advance či Nintendo DS. To jen tak pro úplnost.

Sídlo senátu, odkud se vzdáleně řídí přesuny jednotek a jednotlivé boje.

Čím se Battle Isle liší od dalších dílů a od ostatních tahových her je zaměření na multiplayer. Nejenže autoři předpokládali, že dvouhra bude preferovanou činností už od začátku (nezapomeňte si psát hesla po odehrané partii! Hra neumí ukládat pozici!), ale i při hře jednoho hráče zůstane obrazovka napevno rozdělaná na dvě části. Vtip je ale právě v tom, že jeden tah se rozděluje na dvě fáze, pohybovou a útočnou, čímž v jeden okamžik hrají oba hráči svou část – což je oproti ostatním „hot seat“ tahovkám značná změna. Pravda je sice taková, že pohybová část zabere při větších bitvách více času, ale je takto logicky zabráněno tomu, aby se jeden hráč nudil, když hraje druhý – a to je určitě dobré. Minimálně se dá studovat okolí terén, porovnávat jednotky – obě poloviny obrazovky jsou naprosto nezávislé, každý hráč si může dělat co chce, aniž by tím druhého rušil. A jakmile jsou oba hráči spokojeni se svými tahy, stačí vybrat položku v menu „další tah“, role se obrátí a takto se to točí až do úplného vítězství.

A to jsme již v první misi na planetě Chromos, o kterou tu po celou dobu jde.

Bystrý čtenář musí nyní nutně poposkočit a poznamenat – „No jo, ale to znamená, že by to chtělo nějakou zástěnu – něco k optickému zakrytí poloviny monitoru, aby mi druhý hráč nešpehoval taktiku!“ Známe to například u hry Knights, kde je podobná technika takřka nutná pro vrcholové hraní. Leč tady nepochodíte. Ve hře není implementována fog of war, čili máte vždy přesný přehled o svých i nepřátelských jednotkách za všech okolností. Díky tomu nemá dělení obrazu valný smysl a můžeme si tak užít epické bitvy bez zábran.

Útok nepířele v decentním stylu.

Battle Isle je absolutní definicí pojmu „tahová strategie“. Pohyb po šestiúhelníkových polích, hromady jednotek s opravdu diametrálními vlastnostmi a použitím, využívání rozdílnosti terénu, vyrábění jednotek, podpora jednotek v boji, velké i malé mapy a až šachisticky přesná, vybroušená taktika, která vede vždy k vítězství i proti nezměrné přesile. K tomu Blue Byte s typickou německou precizností udělali opravdu skvostné zpracování – skvělá hudba, skvělá grafika, skvělý design jednotek. Pravda – výše zmíněné History Line jsou na tom o dost lépe, co si budeme namlouvat, ale základní design byl kopírován až do Battle Isle 3 a to je podstatný časový odstup. Ale samozřejmě – když si vybavíte dokonalé 3D modely z pozdějších dílů, jsou dneska animace bitev – a to sice formou malých spritů pálících po sobě pixely – maličko úsměvné, ale i tak! Design má tedy hra na totální jedničku.

A naopak můj protiútok v plné síle.

Jednoduchost, ale až křišťálová dokonalost herních pravidel umožňuje také vysokou modifikovatelnost. A to vše od nových map, grafiky, jednotek - až po změnu podmínek k bitvě, časově omezené hraní a podobně. Výsledkem bylo úctyhodné množství datadisků (obvykle ovšem nevyžadující původní hru), osobně jsem našel tři oficiální a nějaké fan projekty. Z dnešního hlediska by stačilo dodělat změny počasí, fog of war a propracovanější management munice a paliva – a získali bychom „Battle Isle 3 na Amize“. Přesto budou nově příchozí hráči maximálně spokojeni, protože původní hra není překombinovaná – já jsem třeba na strategie strašný dřevo a u jedničky mám takový ten pocit, že mi hra jde pod kůži, že mne poslouchá a zároveň mne ovládá. Na Amize jsem nikdy po té neměl podobný pocit.

Toto je ukázka z poslední bitvy, počet jednotek a tedy kombinatorika překračuje normální hranice chápání.

S čím se budou noví hráči také potýkat je patrně ovládání. Kupodivu – na myš se zapomnělo… ale zase tady máme joysticky a těmi si bohatě vystačíme. Stačí podržet tlačítko a následně pohybem páky do jednoho ze čtyř směrů vybereme příkaz na pohyb, útok, informace nebo mapu – analogicky tímto způsobem získáme informace o povrchu, případně o stavu továren. Jakmile si na tohleto zvyknete, začne se vám hra opravdu krásně hrát. Není tedy od věci si i v jedné osobě vyzkoušet dvouhru a naučit se, jak útočit, jak vytahovat jednotky z továren a další finesy. Pak není co vytýkat.
Ukázka z prvního datadisku.

O Battle Isle se nedá psát dlouho. Je to hra s jednoduchým, ale propracovaným konceptem, kdy se dá hovořit pouze o 16ti single a 16ti multi mapách k dohrání. I story na pozadí není kdovíjaká, ale jen podtrhuje atmosféru na pozadí. Pro zaryté stratégy, kterým už leze krkem Civilizace nebo Colonizace je Battle Isle (a potažmo i History Line) nejlepší možností, jak se vyřádit. A vám ostatním to mohu doporučit na zkoušku taky. Takže nezapomeňte – CONRA!

Ukázka z druhého datadisku.
Ačkoliv je hra a její přídavky v podstatě stejná, jsou zde nové jednotky a nové taktiky.
A ještě nějaké ukázky bojové techniky:






A kousky z intra ještě:

6 komentářů:

  1. Amiga rules!!
    Sakra...kez bych mel tenkrat to heslo, to bylo ale rezeb s kamarady. Jinak Battle Isle byla paradni a jedinecna hra. Ne ona je vlastne doted. Skoda, ze serie zanikla, pres to ,ze byla enorme uspesna. No jeste, ze se toho chopili fanousci. Davam odkaz:
    http://www.asc-hq.org/
    Jinak pekny blog. Sam jsem krome stranek o Xboxu kam pisu, nedavno rozjel svuj. http://memoryoverdrive.blogspot.com/2008_08_01_archive.html
    Zatim je tam toho malo ,ale mam ted rozepsany clanek o Amigackem Flasbacku a dalsi filmovou recenzi.

    OdpovědětVymazat
  2. Flashback je superior, o tom žádná! Dík za reakci. Jo a kdybys mohl udělat topten X360 her, kvůli kterým se vyplatí si Xko koupit a které nejsou na PC/PS3 (nebo není v nejbližší dohledné době plánovaný port), tak by mne to zajímalo.

    OdpovědětVymazat
  3. Neni problem postnu ti to sem.

    Zatim hazim portfolio mych top her ever :) Nektere sahaji do dob 8-bitu:
    Moje TOP, aneb na co jsem si vzpomnel :

    System Shock 2
    Deus EX
    Kotor 1,2
    Dark Forces 2 :Jedi Knight + Mysteries of Sith
    Syndicate
    Bioshock
    Flashback
    Mass Effect
    Megalo-mania
    Dune2
    Speedball 2-Brutal de Luxe
    Dreamweb
    Bloodnet
    Turrican 2
    Uridium 2
    Thief 1,2
    Gears of War
    Burnout Revenge
    Captain Fizz
    Renegade 2
    Myth
    Robin Hood
    God of War 1,2
    Soul Calibur 1-3
    Doom 2 map 1 multi
    Half-life
    Halo 3
    Battle Isle serie (i Incubation)
    Warhammer: Dark Omen
    Space Hulk
    Warhammer 40 000
    Dark Reign
    Ufo
    Nox
    Far Cry
    Rogue Trooper
    Paradroid
    Alien Breed 1-4 + 3d
    Geometry Wars
    Max Payne 1,2
    Saboteur 1,2
    Another World
    Resident Evil 4
    Shadow of the Beast 3
    First Samurai
    Silly Putty

    OdpovědětVymazat
  4. Dobré, tyhle klasiky má v top ten asi každej, kdo hraje dýl, než tejden ;). O Jedi Knightovi jsem tady psal již ódu ;).

    OdpovědětVymazat
  5. Takze..Me doporuceni na X360.Vynechal jsem treba vynikajici Mass Effect, Bioshock atd. kdyz jsi chtel ciste exclusiv, i kdyz je to trochu divne, protoze dost lidi si dnes kupuje konzoli prave proto, ze uz je po tech proinvestovanych statisicich prestalo upgradovani pc bavit.

    Lost Oddyssey - poctive RPG s herni dobou az 80 hodin od duchovniho otce serie Final Fantasy Hironobu Sakaguchiho.

    Dead Rising - Brilantni akce se zombiky v nakupnim stredisku, od tvurcu Resident Evil. Mene hruzy, vice zabavy, zombiky lze rezat vsim co v ochodaku najdete, uzasne je pouziti sekacky na travu + houfu zombies. Nikdy jich nebylo tolik jak v teto hre.

    Crackdown - Pekne udelane mesto ala GTA, terorizujici gangy a vy jako specialni agent. Agent lze vylepsovat na uroven neporazitelneho supermana, ktery hazi auty a zvlada skakat ze strechy na strechu vyskovych budov. Hlavni dejovou linii lze projet coop s kamaradem.

    Forza Motorsport 2 - realisticka(v ramci moznosti) zavodni hra, uznavana i profi zavodniky. Desitky vozu a jejich upravy,velice detailni nastaveni vlastnosti vozu, vcetne spousty druhu pneumatik. Neni tu mozne na realnych tratich zajet po par dnech treninku lepsi casy nez svetova spicka jako u konkurencniho GT.

    Saints Row - spousta lidi si stezovala na prilisnou realnost noveho GTA4. Zde maji moznost blbnout jako ve starsich dilech GTA. Povedeny klon v HD rozliseni.

    Burnout Revenge - Naprosto narezova zavodni arkada, umoznujici split-screen bitvy.Cisty adrenalin. Skvela predelavka Ps2 hry do next-gen kabatku.

    Halo 3 - FPS arkada, ktere pokud clovek da trochu casu, zjisti, ze ma hratelnost pripominajici stareho dobreho Turricana 2. Vyborne navrzene urovne a smysluplne vyuziti vozidel. Obcas opravdu skvela AI, ktera dokaze ustupovat a vratit se s posilou, nebo vas za jizdy vyhodit z vozidla. Kvuli megahype nepravem otloukanek.

    Ninja Gaiden 2 - HC rezba, kterou na hard dohraji opravdu jen ti nejtvrdsi, kteri se nauci dokonale ovladat vyborne navrzeny bojovy system. Usekane udy(mysleno koncetiny:) viri vzduchem, nic pro slabe povahy a herni zacatecniky.

    Ace Combat 6: Fires of Liberation - arkadovy "simulator" stihacek v naprosto fatastickem provedeni. Jedna z nejlepe vypadajicich her soucasnosti s hernim polem nekolika desitek Km a vybornym multiplayerem.

    Kameo - trochu starsi, ale presto vynikajici mix zanru RPG/prostorove puzzle/akce. Hlavni hrdinka vyuziva promen v jine tvory a resi ruzne ukoly. Od firmy RARE, ktera delala jedny z nejlepsich her na SNES.Cira hratelnost, v kouzelnem barevnem provedeni.

    Hricky za par(do 300 kc)babek z Xlive:

    Prince of Persia Classic - perfektni predelavka v novem havu. Zcela puvodni Princ s vylepsenou animaci a rucne malovanym pozadim v HD.Vylepseno pouze sermovani(nastesti k lepsimu), jinak je vse puvodni.Pro vsechny, kterym se nova trilogie moc nezamlova.

    Geometry Wars: Retro Evolved 1,2 - Naprosto navykova strilecka s raketkou ala asteroids, ale mnohem ovladatelnejsi a zabavnejsi. Pekna na hrani, krasna na pohled. Jednicka je za 4 dolary i na Steamu, ale bez dual analog ovladace hra ztraci sve kouzlo. Propadla tomu i ma pritelkyne :)

    Braid - pekna logicka hricka, ktere zcela propadla redakce EDGE - 9/10

    Undertow - zabavna podmorska strilecka, v peknem provedeni s bajecnym multiplayerem az pro 16 hracu.

    N+ - stylizovana akcne logicka skakacka s ninjou. Vyborna hratelnost i prezentace, az pro 4 hrace coop multiplayer. Poctiva hra,ktera ma udajne pres 300 levelu.

    A to by myslim pro zacatek stacilo :)

    OdpovědětVymazat
  6. Díky, chci se tím inspirovat pro nějaký topten, většinu her znám, ale třeba Burnout Revenge mne na X360 překvapil - na PS2 to byla super hra!

    OdpovědětVymazat