11. 8. 2008

Gamedesign - Blade Runner

Blade Runner v pojetí počítačových her narazil poměrně tvrdě. To, co nabízí geniální film od Ridleyho Scotta je navíc ještě pacičkou pro štěstí oproti tomu, jaké možnosti nabízí původní román. Čeho jsme se dočkali?

Úvodní obrazovka Amstrad verze, 1985, atmosféra dobrá.

Blade Runner (1985, ZX Spectrum, Commodore 64, Amstrad) je velice jednoduchou hrou "o tom jednom". Vaším úkolem je pochytat šest androidů se vzrůstající inteligencí. Pochytat znamená samozřejmě zastřelit. Funguje to tak, že létáte ve svém airmobilu a sledujete radar. Jakmile se na něm objeví zelená tečka, musíte přistát a pak honit androida ulicemi ručně. K dispozici máte pouze radar, který ukazuje vzdálenost od cíle. Po proběhnutí několika obrazovkami obvykle spatříte utíkající cíl, musíte jej dohonit a sestřelit. Jako překážka jsou zde civilisté, které nejenže nesmíte trefit, ale navíc se jich ani nesmíte dotknout. Také projíždějící vůz může občas zkomplikovat cestu. Pokud vám android přece jen uteče, nasednete do airmobilu a pokračujete, ovšem snižuje se částka, kterou za zabitého androida získáte. Zvyšující se obtížnost v zásadě jen značí vzdálenost mezi vámi a cílem a také rychlost jeho pohybu.

Zásah - potopena. Penízky na ovečku se budou hodit.

Přes jednoduchost námětu se dá říci, že hra kvalitně adaptovala filmovou licenci - alespoň v rámci možností osmibitových počítačů. A paradoxně se dá říci, že podobný druh honičky - střílečky nebyl v té době vídaný a ani po té jej nikdo nekopíroval. Možná je to proto, že hra nebyla v jádru zábavná tak, jak bychom si přáli.

Již tradiční logo, které si dám asi vytetovat na záda.

Blade Runner (1997, PC) je adventura od Westood Studios a mnohem více se přiblížila ideje, kterou předvedl film. Noir atmosféry bylo dosaženo unikátním zpracováním po stránce grafické. Bezchybně zpracované backgroundy jsou prolínačkou malých animovaných klipů, ovšem s realistickým nasvícením, které se projevovalo na naší postavě (a i na ostatních samozřejmě). Stejně tak byly zpracovány efekty jako mlha, kouř, odlesky - těžko bych pohledal lépe zpracovanou noir grafiku (nejbližší podobná je v Disworld Noir). Za to všechno můžeme poděkovat voxelům, které se sice jinak moc nepoužívají, ale na svou dobu odvedli skvělou práci. Tato technologie má samozřejmě svoje mantinely a tím je například dost zubatá kvalita mnohých prvků, nejvíce se to projeví, když se postava přiblíží ke kameře. Ale když od toho odhlédnu, je to naprosto skvostné.

Střecha, na které parkujeme s naším skimmerem. Pohybovat po městě se však můžeme i bez něj. Jen to déle trvá.

Jednotlivé akce našeho hrdiny jsou komentovány bohatými ingame animacemi. Navštívení každé lokace je uvozeno několikavteřinovým nájezdem kamery na místo činu, autentická hudba vše perfektně dokresluje. Náplň hry je jasná. Klasickým adventurním způsobem objevujeme předměty, důkazy, sbíráme data, hovoříme s desítkami NPC, abychom se dopracovali k identitě androidů a ty následně chytili. Co je trochu problém a zároveň přednost - hra je jakousi alternativou k filmu. Dílčí úkoly vždy vedou k prakticky stejným dějovým zlomům, jako ve filmu. Čili potkáte Rachael, zjistíte, že je android, honíte Leona, pokecáte s Tyrelem, zkoumáte trojrozměrné fotografie ve svém Esperu a v neposlední řadě také zkoumáte lidi voight-kampf testem. Celkově se hra odehrává chronologicky chvíli před filmem, kdy je k lovu více androidů. Svým způsobem fanoušci dostali možnost prožít to samé, jako Deckard, ale v kůži policajta McCoye. Ten je ovšem Deckardovi velice podobný, stejně jako ostatní stěžejní postavy na komisařství, v barech a tak dále. Jako pozitivum lze také přičíst, že hra obsahuje mnohem více prvků z původní knihy. Mnohem více se zde hraje na elektrická versus pravá zvířata (McCoy má "svoji ovečku" ve formě elektrické fenky Maggie) jako zápletka jednotlivých kriminálních činů. Poslední zásadní přednost je určitá možnost nelinearity, kdy můžeme zavřít podezřelé do vězení, aby se pak ukázalo, že byli nevinní - sníží se vám vaše gáže.

Práce s Esperem na zvětšování fotografií. Neocenitelný pomocník.

Z toho všeho by se mohlo zdát, že je tato adventura splěním snu všech fandů Blade Runnera. Ve skutečnosti je tady ale několik prvků, které hru poměrně solidně potápí. Tak hned z kraje - voight-kampf test je jedna obrovská zmatenost. Jsem majitel originálky a v manuálu nepíší nic detailnějšího. Otázky jsou zcela náhodné, stejně jako reakce, pomocí několika tlačítek na přístroji máme dojít k identitě testovaného, ale nenašel jsem tam žádnou souvislost. A pak ty příšerné akční sekvence, kdy kurzorem myši ála Operation Wolf střílíme na blížící se androidy. Jde o naprosto zhůvěřilý element, který je na hranici nehratelnosti. Hru lze navíc hrát v několika obtížnostech, kdy jen ta nejmenší má smysl, protože máme neomezenou munici. Představa, že si ještě navíc kupuju náboje několika druhů mne opravdu děsí. A nejhorší věc ze všech? Absence titulků. Tato informace nabývá své zrůdnosti v čínské čtvrti, kdy prostě postavám skrz jejich přízvuk nerozumíte ani při nejlepší vůli. Byl to také důvod, proč jsem hru vzdal na třetím CD ze čtyř - komunikační zákys. Ale jinak dobré, dal bych 8/10, kdybych to dohrál.

Jeden z nejkrásnějších výjevů za zvuku saxofonu.

Takže takto je zpracován jeden z nejvýznamějších filmů osmdesátých let, potažmo kniha.

Voight-Kampf v praxi. Škoda, že má jakousi skrytou, neodhalitelnou logiku.

Je to velká škoda. Ve světě Blade Runnera by se mohla odehrávat asi přece jen hlavně adventura, dneska by klidně mohla být komplet 3D, asi jako Gabriel Knight 3 - to by bylo myslím ideální. Vyhodit akční sekvence, nahradit je spíše univerzálním systémem - jestli si vzpomínáte ve hře Broken Sword jsme několikrát museli rychle použít správný předmět na správném místě (např. potřesení rukou se bzučákem). Mnohem větší důraz bych dal na dialogy, bylo by možné je z diktafonu nejen přehrávat, ale i používat jako důkazní materiál. Při současné kvalitě grafiky vzhledem k výkonu strojů není problém stejný noir navodit i polygonovou technologií. A samozřejmě by to chtělo nový příběh. Ideálně by se hra mohla odehrávat částečně na Zemi a částečně v offworld colony na Marsu. Použil bych vedlejší postavy, jako je třeba J. F. Sebastian, jejichž osud není ve filmu příliš zpečetěný či přesněji řečeno jejich osudy jsou nejasné před i po filmu. Ale samozřejmě ideální by bylo se zaměřit i na Mercera, což je asi druhý hlavní motiv původní knihy. Začlenit náladové varhany a posedlost Mercerem - to by bylo skvělé. Časově bych hru zasadil výrazněji před události z knihy. Určitě bych použil druhé policejní komisařství. Hlavní hrdina by mohl být obyčejný člověk, kterému androidi odprásknou rodinu. Lepší by byl asi stárnoucí Blade Runner, který už na to prostě nemá, ale nechce to vzdát. Za úplný ideál bych jmenoval možnost androidy naopak krýt, zametat po nich stopy, obviňovat lidi z toho, že jsou androidi a zavírat je do vězění - nebo rovnou je střílet (Have you ever retired human by mistake). Vzniklé morální drama by na hlavního hrdinu zapůsobilo natolik, že by přišel domů a ukryté androidy postřílel. Za tučnou odměnu by si koupil elektrickou ovci a vrátila by se k němu manželka.

Setkání McCoye s Rachael a s Tyrelem. Grafika je skvělá, akorát tyto screenshoty jsou přesvětlené na můj vkus.

Další možnost, jak zpracovat Blade Runnera by bylo samozřejmě formou RPG. Udělat si elitní jednotku Blade Runnerů, každého s osobitými charakteristikami, to by bylo super. Ideální počet by byli asi 4, dva střelci (jeden ostřelovač - ideálně žena), jeden psychotester, expert na voight-kampf, náladové varhany a Mercera a jeden univerzální medik, kombinovaný s hackerem (Esper). Jednotlivé mise by byly postavené na dílčích úkolech, kterých bych se Runneři účastnili někdy jako parta, ale častěji rozděleně. Jejich začlenění do příběhu bych pojal čistě na hráči, začínali by jako policajti-nováčci, podle několika prvních tutorialových misí by si hráč sám určil styl hraní. Jestli spíše realtime nebo na tahy, s pauzou a tak dále. Co by bylo nejdůležitejší - více možných konců. Nelineárně sestavené mise by odvyprávěly týž příběh s malými odchylkami, které by se na konci sečetly a vyústily by v nějakou finální misi, kde by se rozhodlo o osudech androidů, Blade Runnerů a vůbec celého lidstva. Přidat možnost vlastnit zvíře a vůbec ponechat hráčům možnost účelně investovat peníze do nesčetného množství výbavy, včetně možnosti mít umělé oči nebo nějaké menčí tělesné části, podkožní pancíř (zde bych se nebál jemně se inspirovat Shadowrunem) a nebál bych se ani začlenění lehké formy psychotronických dovedností - třeba telepatie v nějaké omezené míře.

Pokoj McCoye je prakticky stejný, jako ten Deckardův. Hlavní rozdíl je elektrická fenka.

Obě mnou navrhované varianty zpracování fenoménu by měly mít jedno společné. A sice otázku, jestli hráč hraje za skutečné lidi nebo za androidy. Například v knize je zmíněn starší způsob testování (tuším, že jde o test povrchového napětí kůže), který před zavedením typu Nexus 6 fungoval spolehlivě. Hráč by měl k dispozici více testovacích metod, které by mohl aplikovat i na sebe (voight-kampf by vlastně ani chronologicky nemusel existovat), ovšem pokaždé s jinými výsledky. Bylo by potom zajímavé sledovat reakce zavřených NPC, u kterých bych se později ukázalo, že jsou lidé. A v případě adventury by nebylo špatné nechat odehrát jednu-dvě kapitoly za ženskou androidku. Rachael je jenom jedna a na "klasické setkání" bych nesahal, ale fanoušci by to jistě ocenili - konec konců by to jenom zapadalo do struktury Gabriel Knight 3, kde hráč chvílemi hrál i za Grace Nakimuru. Lovestory na pozadí by nebyla špatná, pokud by byla zahořklá a končila sebevraždou jednoho z aktérů. To bych nechal na hráči samozřejmě. Rovněž by nebylo špatné udělat androida jako hlavního hrdinu - byl by třeba vůdčí osobností týmu ve zmíněné RPG hře, pracoval by pro utajenou organizaci a hon na androidy by byl jen zástěrkou. Splnila by se tím další dosud nevyužitá varianta - hrát za druhou stranu. A nebylo by od věci, kdyby se z něj na konci vyklubal uměle vyboostovaný člověk, tahaný androidy za nos. A ideálně by o tom nejbližší přátelé mohli vědět, jen by to zamlčeli pro vyšší princip.

Takže - pokusil jsem se demonstrovat, jak využít fenoménu Blade Runner tak, abychom dostali do rukou buď originální nebo alespoň "žánrově poplatnou" záležitost se vším všudy. Snad to někoho inspiruje.

27 komentářů:

  1. Napady dobre, ale J.F. Sebastian podle meho nazoru neprezil a nasledoval osud Dr. Tyrella.

    OdpovědětVymazat
  2. Nápady jsou to vskutku odvážné, ale imho je Blade Runner přesně tím materiálem, který by měl zůstat u komorní adventury, která z něj může vytěžit jeho hlavní prioritu - atmosféru. Na bojové/strategické RPG je ten svět moc malý. Celý Blade Runner je poměrně uzavřený, točí se výhradně kolem replikantů a otázky jejich života/neživota. RPG a jiné styly her by chtěly přidat kvanta speciálních předmětů, pravidel, postav, frakcí, technologií, na kterých by se dalo stavět. A ono už to říznutí Shadowrunem by mohlo z Blade Runnera udělat něco, čím není. Asi to není nemožné, ale tu pravděpodobnost, že to někdo zk****, bych neriskoval :)). Mimochodem ale super, že sis na takové hryvzpomněl, jen tak dál!

    OdpovědětVymazat
  3. offtopic: Narazil jsem na tento blog a s votevrenou hubou cumim a ctu a ctu a ctu a asi budu cist jeste hoooodne dlouho, ale o to vic rad. Nick Dave de Sade mi nejprve vrtal v hlave a pak jsem si uvedomil, ze jej znam z gamepro.cz kam jsem taky psal par recenzi a nejake uvahy. I kdyz uz se hram tolik nevenuji, tak Denik nespokojeneho hrace budu cist pravidelne, protoze neco tak.... jak to rict, obsahlyho :) ale pritom velice zajimavyho a nadmiru zasvecenyho jsem v herni sfere jeste necet. Good work a drzim palce!

    OdpovědětVymazat
  4. minitroll - asi máš pravdu, ale v knížkách, které pokračovaly po filmu JFS přežil, dokonce i Pris, v jiné podobě ovšem.

    Samozřejmě ale, že knihy Blade Runner 2+3+4 napsal K.W. Jetter a nemají s původní knihou nic společného, jsou ryzí pokračování filmu - jen jsem chtěl zachytit možnosti využití vedlejších postav pro autentičnost.

    anonymní - aní netušíš, jak mi Blade Runner RPG začalo vrtat v hlavě - mám teda na mysli pen'n'paper verzi. Kupříkladu to říznutí Shadowrunem - mám na mysli opravdu lehké říznutí. Úplně jsem si představil, že by si Runner mohl nechat namontovat umělé oko - takové to kovové, jak má třeba Terminátor. Oko by sice vidělo infra dejme tomu, ale nešlo by vypnout, hyzdilo by to tvář, neumělo by nic navíc, takže by runner většinu času nosil pásku přes to jedno oko. Nebo by si mohl nechat udělat biologické oko na zakázku, ale tím by se zvýšila šance, že jej někdo identifikuje, jako androida. Ale spíš by se mi asi líbilo, kdybys mohl mít všelijaké gadgety, které se ve filmu jen mihnou (například chlapík, co vyrábí umělé oči - proč přesně má ty roury a co to má přesně na hlavě?), tak jim vymyslet účel a začlenit je do hry. Možnosti úpravy těla by byly omezené. Ono ve výše zmíněných knihách je dokonce možný přenos mozku do jiného těla - a to ne zrovna lidského. Chtěl jsem tyto tělní modifikace pojmout jako něco skutečně výjimečného a extrémního, postavě by to krom jedné přednosti přineslo také hromadu problémů a je na ní, jestli to podstoupí. Fakt mi to vrtá hlavou, sice ten svět není velkej, ale o to více se můžeš vyřádit v offworld colonies...

    robotron3: Jo, to jsem já, i když Martin Kaler moje články a recenze dost upravoval, takže těžko řící, kolik procent jsem z těch textů byl skutečně já ;). Každopádně již přes půl roku nejeví o spolupráci zájem, tak na to peču a píšu blog (ostuda, vím ;). Spíš jsem chtěl, aby mne lidi znali z rpghry.cz ;). Což mi připomíná, že bych mohl pár blogerskejch příspěvků z webu dát sem, ať je to na jednom místě.

    BTW tvůj blog o kultuře kriplů jsem taky jednou procházel, snad skrz -ml- excaliburblog.

    OdpovědětVymazat
  5. Mimochodem doporučuji Vojtův obsáhlý rozbor fenoménu: http://ografologii.blogspot.com/2008/07/blade-runner.html

    OdpovědětVymazat
  6. S korekturou clanku mam take sve zkusenosti. Vlastne to byl jeden z hlavnich duvodu, proc sem na komercnich webech s psanim nikdy moc dlouho nevydrzel. A muzu rict, ze tohle psani se mi libi stokrat vic. Cloveka to bavi a i se toho hodne dozvi... No co, jejich chyba (tech komercnich webu). Jo a rpghry.cz znam taky, jen jsem nezaregistroval tvurce :) Takze jeste jednou drzim palce!

    OdpovědětVymazat
  7. Doopravdy sis nechal zasahovat do recenzi ? Mozna bych to pochopil v tistenem casopise, kde jsou ruzne tlaky, ale na webu ?

    OdpovědětVymazat
  8. minitroll: To si nevyberes. Budto se smiris s tim, ze ti nejakej trouba tvou recenzi korekturou totalne znici (jako treba ma zkusenost s Tomusem na hrej) a nebo proste psat nebudes. Nerad delam kompromisy a nerad se hadam, takze sem zvolil tu druhou moznost :)

    Na blozich je krasne videt, jak korektori a editorove komercnich webu nedelaji svou praci dobre a ani ji nerozumi. Komerce = nezazivne spatne napsane clanky a recenze oproti ctivym a kvalitnim nezavislym prispevkum na blogu, jako napr. u Dave de Sade.

    OdpovědětVymazat
  9. Hmm, a ty jsi psal recenze na pc, vid ? Co je pravdy na tom ,ze externakum na pc recenzi daji beze studu warez ? :)


    Jinak to zasahovani do recenzi je samozrejme hnus fialovej.

    OdpovědětVymazat
  10. Korektura článků je problém. Pokud máš sestavenou redakci z výrazných osobností, které (ať už píšou jakkoli) jsou čtené proto, jak píšou, tak do toho nikdo nebude sahat. Jakmile ale potřebuješ pisálky na plození kilobytů textu, jsi žoldák, který je placen od bajtu, takže tvým vyplacením na konci měsíce končí jakákoliv možnost s textem manipulovat (resp. zabránit manipulaci). Je to ošklivé, ale je to tak - nejsem placenej za názor, ale za text. Proto taky už nepíšu na hrej.cz (mám tam všeho všudy asi 5 recenzí teda).

    Ad exterňáci a warez - z technických důvodů bych nerad na plnou hubu odpovídal, ale pravda je taková, že to není tak, jak to popisuješ. Je to horší a nejde jenom o PC.

    OdpovědětVymazat
  11. Presne jak to bylo ze svych zkusenosti pisu, aby me nekdo nemohl narknout :)

    Prvne jsem psal kdysi na igames.cz, ten web uz neexistuje. Tam nic takoveho jako novinarske verze neexistovalo, redaktori si hry museli shanet sami, samozrejme warez.

    Pak jsem psal neco pro bonusweb, dostal jsem jednou originalni hru a podruhe prepalenou udajne novinarskou verzi. Nevim. Bonusweb je podle me jeden z webu, ktery ma jakous vahu a redakterum se spis postesti, ze dostanou na recenzi bud original z obchodu nebo novinarskou verzi.

    Pak na gamepro co jsem psal. Prvne jsem dostal par her originalnich primo z obchodu. To jsem psal na PS2. Pak ale jsem zacal dostavat same palenky stazene z torentu. Podminka byla ocipovana PS2, kterou jsem si musel pucovat.

    Pak na hrej.cz kam sem napsal asi pet recenzi, nez sem zjistil, ze tudy cesta fakt nevede. Recenze na hry jsem si musel vzdy stahnout z ftp hrej, na kterem ty hry byly jeste zabalene po x MB s infem od warez skupiny. Takhle jsem dostal vsechny hry, co sem tam recenzoval.

    Takze asi tak.

    Podle me na ceskych omerech jedine bonusweb a games.tiscali asi maji nejakou vahu v zahranici, ze jim nektere spolecnosti posilaji novinarske verze. Samozrejme kdyz jim neposlou, musi si vypomoci obchodem a kdyz ani tam neuspeji, je to bezevseho studu warez. A mimo bw a tiscali je to vsechno warez, protoze mene vyznamne weby ani nemaji sanci se k tem hram jinak dostat.

    OdpovědětVymazat
  12. Jo ale valstne jsem jeste zapomnel. Jednou jsem mel takove nutkani zkusit psat na games.tiscali. Napsal jsem JDmu, a on mi odpovedel, at sepisu recenzi na nejakou PC volovinu, co tehdy vysla, ze kdyz bude dobra, zverejni to. Prvni co se me zeptal, jestli si tu hru mam sanci nejak sehnat, cimz me samozrejme navedl, abych si ji stahnul jako warez.

    No, takze samej warez, vsude kam se podivam.

    OdpovědětVymazat
  13. Já se přiznám, že si ani BW ani Tiscali neidealizuji. Možná jim sice posílají originálky nebo novinářské verze, ale aby získali recenze s předstihem, tak si stejně myslím, že hrajou warez a pro fazonu dostanou originál později. Při současné rychlosti warez scény ale není divu.

    OdpovědětVymazat
  14. Dave: zase tak opatrny byt prece nemusis.

    robotron3: Diky za uprimnost, to se ceni. Vtipne je,ze navenek se vsichni tvari jako Svata Trojice, zminky o warezu jsou na forech mazany a obcas jsou v clancich apely, ktere jdou proti warezu.

    Zasahovani do clanku, mi prijde ohavne, jednak tim, ze si nekdo mysli "ja vim lepe co je pro ctenare dobre", coz mi pripomina nejhorsi kapitoly historie lidstva, druhak tim, ze nadejneho recenzenta dusi v rozletu. Jako by se vkradala(no popravde, ona uz tu je) ta stara dobra prumernost, ktera tu byla po 40 let. Proto nekupuji uz pekne dlouho tistene casopisy, skutecne nejlepsi uroven maji dnes paradoxne blogy. Alespon tak. :)

    OdpovědětVymazat
  15. Mno opatrný - mně rovnou (všude) řekli, že jestli nejsem schopen si opatřit warez na všechny konzole, že nemají zájem o spolupráci. Natvrdo a upřímně.

    Ty úpravy textu - mně se to třeba dotklo dost. Vysloveně v jednom článku došlo k úplně jinému vyznění odstavce, než jsem chtěl. To mi bylo zle.

    Na druhou stranu je to práce. Když postavíš dům a zákazník si předělá komín - může. Za ty prachy se vzdáváš práva na svůj text prakticky, stává se majitelem provozovatele. Ale už mne to nebaví, tak jsem se "snížil" k blogování (páč jsem dlouho blog zásadně odmítal ;).

    OdpovědětVymazat
  16. Zaplat panbuh za takove snizeni! :)

    OdpovědětVymazat
  17. dave : Ale to je prave chyba k recenzi pristupovat, jako k nejakemu prefabrikatu, ktery si muzes prestavet jak se ti zlibi.

    To je prave ten omyl zvany "podnikatelske baroko" se vsemi temi vezickami, girlandami,schodistaty na ruzovem baraku uprostred pole. Kazdy si zacal myslet ,ze je architekt. Kdyz uz jsi udelal tuhle stavebni primeru.

    Dobra recenze muze byt pro vnimaveho ctenare mnohem vice, muze navodit urcity pocit, nebo naladit vnimani a mysleni cloveka trochu jinym smerem. S tupym popisovanim technickych parametru prisel tenkrat Gamestar a prijde mi, ze se to nejak rozsirilo. Neni pochyb o tom, ze ji editor muze zcela znicit, treba jak jsi popisoval ,prave tim jinym vyznenim odstavcu....

    OdpovědětVymazat
  18. minitroll: No mně to nepovídej simtě. Sice na jednu stranu chápu, že editor je za text zodpovědný a že některé slovní obraty nebo věty píšu příliš krkolomně, což mi editor pomůže uhladit, to respektuju, ale změna (navíc na úplně opačnou stranu) sdělení je odporná, to je jasné. Prostě budu psát zadarmo, ale bude to moje ;).

    OdpovědětVymazat
  19. minitroll: Ale vykladej to tem "mocmnym". Me hlavne prekvapuje, jak se dostanou nahoru ti nejprumernejsi z prumernych a ti pak sefuji a diktuji ostatnim. Nemohu si pomoci, ale zase primej s Tomusem. To je clovek dejme tomu schopny napsat technicky clanek, je snazivy, ale jeho text nema osobnost, nema stavu, nema koule. A takovy clovek pak ze sveho pohledu koriguje dokonce i obsah autorskeho textu. Rika co je podstatne a co neni. Napr. ja se snazil psat vzdy tak jak ty sam pises, dulezite je pro me dostat do textu dojem. Kdezto prave to vsichni sefredaktori a editorove povazuji za irelevantni, jako za plytvani mistem. Pro ne jsou dulezite fakta, technicky podane, ani ne tak, pravdive, jako spis ty, ktere jako pravdive vypadaji. A proto se v herni branzi nejvice prosazuji technicti pisalkove, kteri svuj text kombinuji s poznatky jinych recenzi,.

    Podle me je chyba uz nekde v zacatku. Nekde, kdy Vreco vedl bonusweb a urcoval jak a co se ma psat, jak ma herni novinarina vypadat, co je podstatne a co neni. A ostatni uz to pak jen tlumoci, jak ma recenze vypadat, jsou tak nauceni a nechteji to menit, protoze jim je to jedno a co by sli proti proudu, kdyz vyniknout v takove prumerne urovni je v podstate hracka pro kazdeho.

    Ale uz radsi dost o tom, abychom to tu Daveovi neblokovali takovymi offtopikami. :)

    OdpovědětVymazat
  20. Jo a mimochodem, jeste na konec offtopikovani. Z tohoto popudu by mel vzejit novy Excalibur, jak asi vite. Neni vubec jiste, jestli se uskutecni, ale kdyby ano, zaslechl jsem takove zvesti, ze minitroll a jiste i dave de sade budou pozadani o nejakou spolupraci na casopisu. Ale jen takovej drb :) Zatim se musime hlavne modlit, a nebo otravovat Ludvika, aby uspisil sve obchody a mohl se Excaliburu hlavne financne venovat.

    OdpovědětVymazat
  21. Hmm, možná by bylo zajímavé zveřejnit moji obsáhlou korespondenci s -ml-, kterou jsme vedli asi před půl rokem, tedy dříve, než -ml- vytáhl myšlenku obnovení Excaliburu na veřejnost.

    Mezi náma - Excaliburu fandím, asi jako fandím Charlie Chaplinovi - byl skvělej, ale je prostě tuhej. V dnešní době by úspěch nesklidil. A nové triky -ml- tají. Ale koupím si to, to je jasné ;).

    OdpovědětVymazat
  22. No ja ty nove triky znam :) A verim v ne, stejne jako verim, ze casopis na takovych tricich by mel na trhu uspech, tedy aspon ze zacatku takovy, aby se vyplatilo jej vydavat.

    Korespondenci bych si rad precetl :) Ale nejvic se bojim, ze proste na Excalibur nebudou penize.

    Jinak proc ten pesimismus? Podle me uz jednoducha rovnice kvalitni text = ctenarsky ohlas by mel byt. A ja kvalitni texty vidim vsude jinde, jen ne v komercnich mediich.

    Ono triky netriky, staci si predstavit casopis, ktery se hram venuje z hlediska her jako fenomenu a nelpi na recenzich, casopis, do ketereho pisi herni nadsenci, kteri nebudou korigovani v ramci autorstvi, ale budou mit volnou ruku nad obsahem. Casopis, ktery by komunikoval se ctenari samotnymi, tvoreny lidmi jako jste vy.

    Proc by takovy casopis nemel uspech? Ja tomu pevne verim :)

    OdpovědětVymazat
  23. Popravde receno, ja si cenim Excaliburu,protoze byl proste prvni, ale v zadnem pripade ne tak jako sve kompletni sbirky(ano i cislo 2 ktere jsem nekde zahledl prodavat za celkem astronomickou sumu 499 korun) starych Score. Teprve zde se autori vypsali do vysin a z recenzi tryska nadseni, ktere uz i muj favorit AA(ktereho skryji pod specialnim kodem abyste nezjistili o koho se jedna) pozdeji ztratil. Ice dobre vedel kdy je cas odejit.

    Ad angazma, az nekdy az budu mit cas a chut sesumiruji obsah rozhovoru s jednou nejmenovanou prodejnou her.Kontaktovali me a chteli recenze. To se pobavite. Jde videt, ze pokud vam papinek pujci zakladni kapital, hry muze pres internet prodavat opravdu kazdy.

    Co se noveho Excaliburu tyce, nejsem si jisty. Robotron je s Ludvikem zrejme v kontaktu, mozna do nej bude psat(coz je dobre, protoze to podle meho nazoru umi),ale sam za sebe rikam: nevim, nevim

    Pravdou ale je, ze by pri rozumne cenove hranici mohl byt i slusne prodejny.

    OdpovědětVymazat
  24. S dovolením si dovolím tuto debatu pro offtopičnost utnout. Zítra mrsknu krátkej vzpomínkovej text na Excalibur na blog a tam bych se o tom rád rozhovořil i detailněji. Díky.

    OdpovědětVymazat
  25. Konecne, ja myslim, ze to tu snad muzu napsat primo. Martin Ludvik me pozadal, abych delal sefredaktora. Defakto uz asi sefredaktor jsem, jen nemam casopis a nevim jestli budu mit :) Ja si myslim, ze novy Excalibur by mel stat a o to bych se eventuelne snazil, na redaktorech. Peclive vybrat lidi, kteri umeji psat, jsou osobiti, a maji ten spravny pristup. Takovych lidi je na okraji herni sceny pomerne hodne a napr. prave tereba minitroll je uz dlouho v mem hledacku, stejne jako ted dave de sade, kterezto texty tady na blogu se mi strasne libi a byl by to uzasny material pro casopis. Materialu a schopnych lidi je dost a staci se jen sehnout a sebrat si je :) Komercni casopisy treba tohle nedelaji, tam pisi sami znami od nekoho, nebo karieriste a myslim, ze na to dojedoju. Kdybych mel prilezitost Excalibur spachat, museli by do nej psat ti nejlepsi, jako jste vy, a vy sami byste si casopis vytvareli protoze mate napady, maty predstavy, jste kreativni. Ja si myslim, ze jedina opravdu podstatna vec k uspechu nez nejak casopis podle triku nadiktovat dat lidem moznost si casopis v ramci diskuse vytvorit a pracovat na nem. A ten pristup by se promitnul v celem vyzneni casopisu a i v ctenarstvu, ktere by bylo jine nez u tradicnich casopisu.

    OdpovědětVymazat
  26. A, pozde, naspal jsem az ted, sorrac :) Uz se utinam...

    OdpovědětVymazat
  27. Hodne zajimavy off-topic. Mozna zajimavejsi, nez Blade Runner samotny . I kdyz ty myslenky v clanku se mi libily a pripomnely mi me sny o tom, jak by mela vypadat dalsi BR hra. -Marcus-

    OdpovědětVymazat