23. 3. 2009

GTA Chinatown Wars podruhé

Tak dohráno. Hlavní dějová linie zabere cca 9 hodin hraní, ale samozřejmě, jak je tomu u GTA série zvykem, jde o zlomek reálného herního času, než se v Liberty City dostatečně vyřádíte. Momentálně mi položka "singleplayer time" ukazuje sympatickou sumu téměř třiceti hodin a zdaleka se necítím vyčerpán. DSko ani nevypinám, je neustále zapnuto a každých pět minut času věnuji ježděním po městě. Zatím jsem objevil možnost koupě tanku, časovku na okruzích v minikárách, osm ze třiceti unique jumpů, deset ze stovky skrytých kamer, uskutečnil jsem přes stovku prodejů drog a jedním vrzem se mi podařilo prodat koks za osmdesát tisíc dolarů. Přitom vím, že krom střelnice je nějaký závod v tancích (z doslechu, neověřeno), podobně pak něco s vodními skútry.

Za největší přednost celé hry považuji skladbu misí, které jsou naproto originální. Když jsem minulý týden psal opěvný text, nevěděl jsem, že VŠECHNY mise jsou naprosto nové. Rockstar si prostě sedli a vymysleli takové události, které jsme ještě neměli možnost vidět v žádném GTA a podobných hrách. Ačkoliv ve hře není možné ovládat vrtulníky (a není možné využívat nadzemní dráhu mimochodem), dočkáme se mise, kdy z něj shazujeme molotovy a drtíme tím nepřátelský gang. Také v jedné z finálních misí budeme raketometem nepřátelský vrtulník trefovat. Krom rychlorozvozu drog, vtírání se do přízně motorkářského gangu, obrana limuzíny s romantickým rande před dychtivými novináři - je toho prostě moc na to, aby se to dalo shrnout v krátkém textu. Všechny mise jsou zkrátka originální a navrch velice zábavné a dobře zpracované. Jen výjimečně jsem zemřel z důvodu nezvládnutého designu, vždy to byla moje vědomá chyba. Na druhý, maximálně třetí pokus jsem dal všechno a tak to má být.

Ačkoliv na první pohled musí GTA CTW připomínat klasické GTA1+2, jeho inklinace k "čtyřce" je jasně čitelná. Pokud ale GTA CTW něco chybí, nejde o nějaké esenciální prvky - takřka vždy jde o záležitosti, které není možné na malém displayi vůbec ocenit. Ubyla nutnost starat se o vztahy s přáteli, ale velice vhodně je nahrazují dealeři, kteří nejenom mají vtipné hlášky, ale navíc pružně reagují na naši činnost - nedá se vydělat balík prostě tím, že budeme dokola převážet jeden druh zboží mezi dvěma klienty. Je nutné taktiku měnit a přizpůsobovat. Trochu mi chyběly šlapky nebo nějaká forma sexuálního vyžití, ty v GTA CTW prostě nenajdete. Ale nechybí tam - mnoho náhodných setkání (přesně ve stylu GTA4) jsou natolik prošpikované humorem a narážkami, že to bohatě stačí. Morální poselství "Když je zažaluju, budu hodně bohatá" je vyvážená přejetím autem. Ačkoliv hře chybí dabing (u přenosné verze jej ovšem opravdu nečekám), člověk si archetypy dosadí rychle sám, takže je prožitek adekvátní.

Procházím si statistiky (je možné posílat je online) a dumám, kde mi ještě co uniklo. V mapě mám již desítky favorites míst, procházím si místa, kde jsem s Niko Belicem prováděl čistky, zkoumám přesnost převedení některých významných míst v Liberty City (horská dráha, letiště), vozím lidi taxíkem, ambulancí, honím zločince i hasím požáry - jako obvykle. A to mne ještě čeká multiplayer.

Možná jsou věci, které Rockstar mohli dotáhnout ještě o kousíček dál. Možná jsou. Ale já, a to jsem velice velký hnidopich, jsem při nejlepší vůli nenašel jedinou věc, která mi nevyhovovala nebo chyběla. Prostě nic. Zapnu hru a zapomínám na okolí. Dneska jsem přijel pozdě do práce, protože jsem prostě "zapoměl" vystoupit a probral jsem se až na konečné. To se mi nestává často. Rockstar vytvořili opus, který dalece překračuje míru nutnou pro komerční úspěch. GTA Chinatown Wars je prostě kusem poctivého, převážně řemeslného umění do kapsy. A to není obvyklé, takže s vědomím, že jim dělám neplacenou reklamu říkám - kupte to bez přemýšlení.

P.S.: Občas mám strach u podobných "velkohubých prohlášení", že budu nařknut, když si hru někdo koupí a nebude se mu líbit. Tentokrát se ale mohu po delší době rád opřít o systémy Gamerankings (v současném okamžiku 94%) nebo Metacritics (94%). Ale to by bylo pořád velice srabácké. Takže to uděláme jinak. Pokud si někdo hru koupí a nebude se mu líbit, koupím ji od něj za aktuální cenu. Platí do vydání dalšího GTA!

Žádné komentáře:

Okomentovat