Bethesda sice trochu mlží, ale po komerčním úspěchu hry Fallout 3 není potřeba být génius, abychom viděli, kam to vede. Fallout 4 je jasná věc. Patřím mezi fanoušky třetího dílu, ale přesto rozhodně nejsem nekritický, dokonce bych řekl, že prostoru pro zlepšení je opravdu hodně. Některé kroky jsou nepochopitelné nejenom z hlediska Fallouta 3, jako nové hry, ale i z hlediska jeho přímých předchůdců, což je už docela tristní. Takže jsem se rozhodl sesumírovat určité prvky, které si zaslouží pozornost, abych byl ze hry ještě více vyjetý, než jsem teď z trojky ;).
Drahá Bethesdo,...
1) Brian Fargo
Nevím, co vám kdo udělal, že jste nenajmuli šéfa Fallouta 1. Najmětě prostě pár lidí z původního týmu a uvidíte, že vám to prospěje. Ano, máte zkušenosti s open world RPG, Oblivion byl bezva, ale občas je prostě moc vidět, že tam třeba právě Brian chybí. Takže najmout, ano?
2) Nový grafický engine
Chápu, že Oblivion má dostatečný engine na většinu realizace, ale neusínat na vavřínech. Loadingy mezi lokacemi jsou většinou otravné, hlavně na pomalu loadujících konzolích, co je ale důležitější, že narušují atmosféru. Utíkám před smečkou rozlícených mutantů, otevřu dveře a klid? Spawnující se mutanti? Ne, děkuji.
3) Překopat SPECIAL
Level cap byl zbytečně přísný, levelu 20 dosáhne hráč i s minimálním plněním subquestů. Nastavte level cap tak, aby jej bylo možné dosáhnout jen v případě splnění všech úkolů ve hře. Souboje s příšeramy v pustině by neměly dávat tolik XP, hlavní přínos bude za bitky v rámci questu a za quest samotný. Stejně tak bych rád viděl otevřenější vršek skillů, takhle nemám z hledání knížek radost, když mi tam svítí "100+". Buď méně knížek nebo prostě bodíků při přechodu na vyšší úroveň. Mít namaxovanou půlku skillů je trochu pitomé a kazí to hru. To si může dovolit jenom někdo, kdo má hru zmáknutou nazpaměť.
4) Překopat dialogy
Když pominu vyslovené bugy v dialozích, velice mi chybí důrazný vliv inteligence, charisma a pověsti postavy. Každý, naprosto každý dialog by měl být přizpůsobený inteligenci ( třeba při rozmezí 1-3 4-6 7-9 a 10), charisma a případně levelu, pověsti a splněnými hlavními questy, stejně tak jako každé NPC by mělo být citlivé na výšku nějakého konkrétního skillu. Ano, je to hodně povídání a psaní navrch. Ale my vám koupili přes 4 miliony Falloutu 3, tak ty prachy trochu roztočte. Jo a s novejma hlasama! A taky byste mohli zpracovat po grafické stránce dialogy více, jako Mass Effect, přepínat kamery a nechat i mluvit hlavního hrdinu (netvařte se, že na to nemáte prachy, generátor hlasů je za babku).
5) Větší svět
Takže jste si vyzkoušeli, jaké to je udělat kus postapokalyptické USA v 3D a nyní znova a větší. Dokázali jste vystihnout atmosféru a celkem dobře navrhnout metro. Tak to trochu rozviňte - více velkých měst, byť zbořených, máte na to! Nabízím opět svoje barevné papírky, ano, ty samé, co jsem vám již jednou dal za Oblivion a za Fallout 3. Ty samé papírky, za které si koupíte svoje Ferrari, crack, diamanty a laciné štětky. Tak do toho!
6) Více questů
Líbí se mi, že jste Fallout 3 pojmuli jako "méně propracovanějších questů". Ale ve větším světě bych jich rád viděl alespoň dvakrát tolik. A i ty malé questy, aby se zapisovaly, jo?
7) Pipboy
Je mi celkem jedno, jestli bude Pipboy lépe ovladatelný na myši nebo gamepadu ale... sakra - texty u věcí chybí, vtipné popisy chci, jo? Obecně detailní popisy aktuálního stavu questů, možnost procházet si deník do minulosti až na start hry. Takhle je to občas docela muka, vědí?
8) Více zbraní
Mnohem více zbraní. Možnost je modifikovat, možnost dělat více nových nebo ze dvou různých udělat třetí a tak dále. Jakési "recepty" na zbraně, možnost existující zbraň rozebrat na prvočinitele, vyměnit jen některé z nich a zase to složit. Tohle není těžké a atmosféra Šíleného Maxe, jak si za bukem sestrojuje revolver ze součástek z brokovnice - proč by to jako nešlo? V čem je problém? A možnosti si vyrábět munici? Účinnější (nožem nařezávat olovo na homebrew dum-dum) nebo prostě jen vysušovat zvlhlý střelný prach?
9) Lepší příběh
Dílčí storky v subquestech byly prima. Ale stejné hloubky jsme se dočkali i u hlavního questu, kde byl konec příběhu docela zklamání. Já jako hráč jsem se necítil uspokojený prostě. Hrou jako takovou ano, ale ne tím příběhem. Chyběly zvraty nebo tak něco. Prostě jsem na ten konec příběhu došel a ... a nic. Nesouhlasím s tím, že by Falloutu 3 chyběla možnost pokračovat ve hře po ukončení hlavního děje. Rozumím tomu, že ukončení příběhu by mělo globální vliv na celý svět, takže by nebylo v silách to celé předělat. Ale já jsem z toho příběhu takový pocit neměl, prostě pár screenshotů ve vintage filtru a konec. Co to mělo být? Stačí mi jeden konec, ale pořádný. Než tyhle vaše čtyři jinak nadabované zbytky.
10) Vylepšit souboje
Musím smeknout, že je VATS velice povedený a hlavně zábavný systém. Ale přesto má mouchy. Zbraně se poškozují příliš rychle a také jsem si všimnul, že některé zbraně mají jinou účinnost ve VATS a v reálném čase. Rovněž během hry prakticky nemá smysl mířit někam jinam, než na hlavu. Proč bych nemohl mutantovi ustřelit dlaň a on by se mohl vzdát - přičemž bych ho mohl pořád zabít (karma!)? Proč mu nemůžu vystřelit zbraň z ruky tak, aby po ní zase nešel? Prostě - proč nemá smysl ustřelovat něco jiného, než hlavu? Kam se podělo ustřelování genitálií? A taky se mi zdá, že i bez Bloody Mess perku podezřele často ulétávají mozky, krapet realističtější by se to hodilo (ne snad, že by se mi ustřelování hlav omrzelo ;).
11) Fallout má být pro dospělé... a zas tak moc není
Nálepka "18+" znamená krom krvavosti a občasného "fuck" něco víc. Proč nemůžu zabíjet děti? Jsem dospělý a žiju v reálném světě, kde děti umírají neustále, unesu to tedy i virtuálně. Proč je nemůžu upálit a uhryznout jim křupavou předkožku / stydké pysky a ty pak prodat na černém trhu? Proč nemůžu hrát opravdovou svini? Je podle vás ve světě s nejnižší karmou ten, který "prostě zabíjí nevinné" nebo ten, který usekává končetiny dětem a nechá je žít? A kam se poděl starý dobrý sex? Kam se poděla distribuce drog? A minimálně by to chtělo větší podfuky při obchodování - slíbím čistou vodu, předám jedovatou blitku, NPC umře. Jestli vám chybí inspirace, pusťte si večer zprávy, však ono vás něco napadne. Nebo mi zavolejte, já už něco vymyslím.
12) Propracované Vaulty
V několika trailerech nám ukazujete, co všechno ve Vaultech je a jak tam lidé budou žít jako v bavlnce, kdy nepocítí rozdíl proti životu "tam nahoře". Přesto se nemohu zbavit dojmu, že na ploše 500 metrů čtverečních je nemožné udržet při životě více, než třicet lidí při zachování psychického a sociálního zdraví. Zvláště tehdy, jsou-li všechny místnosti identické. Gary for anyone?
13) Více krutě černého humoru
Moc se mi líbí, že jste převzali některé vtípky ze starých Falloutů, jako je UFO, hledání Nuca Coly a podobně. Ale jak jsem psal v bodě 11 - vašim zákazníkům je i v průměru o dost více, než 18 či 21 let. Chovejte se podle toho. Cenzoři vám nemají co diktovat, mají jen říct "To je od osmnácti" a hotovo. Nebojte se, případná negativní reklama zdarma vám neuškodí a hra se bude stejně prodávat, jako předkožky spálených chlapečků po prvním máji. Takže - úsměv na rty a více narážek i na naši realitu.
14) Optimalizace pro všechny platformy
Je mi jedno, jestli to vydáte pro PC, XBOX 720, Playstation 4 nebo Nintendo DS. Udělejte to tak, aby všechny verze jely rychle a zároveň se z nich nechtělo zvracet. Díky.
Váš oddaný zákazník
Dave de Sade
přeložit a poslat Bethesdě :) !! to je rozkaz :)
OdpovědětVymazatBethesda nema na lepsie dialogy - a to hovrim ako (da sa povedat) fanusik ich hier. Jedina hra od Bethesdy kde hrali dolezitu ulohu dialogy bol Redguard, a tam to bolo dobre - kto to vtedy pisal netusim, ale zrejme uz v Bethesde nerobi :)
OdpovědětVymazatPre mna aspon, ze existuju tie popisy veci do pipboya - a preto som vdacny PC hrac a milujem mody do hier od Bethesdy :))
Skratka pod to co si napisal, sa ja tak podpisujem.
Hele klidně z toho udělejte petici a pošlete betsedě!!! zcela vážně!!! uplně se divim že jsem tenhle článek VŮBEC našel,... a je to jako spása z čirýho nebe, kompletní můj názor... takže udělejte elektronickou anketu,... a velmi a velmi a velmi...(((ukopněte tomu koktavýmu parchantovi někdo hlavu, už mě začíná srát))) rád se pod to podepíšu :-D (btw a připomeňte jim černej humor ;)
OdpovědětVymazatKámo, líp než ty bych to fakt nenapsal. Ty propracovaný dialogy a bohatá slovní zásoba vulgarizmů taky. Ty dětska mě taky nasraly. Nejsem vrah dětí, nebo něco podobnýho, ale když mě ve hře přiběhne dětsko a říká mě, že jsem ošklivej dospělák, tak chcu mít aspoň tu možnost mu ustřelit palici. Ještě bych trošku propracoval přespávání v pustině, aby to mělo trošku nádech toho "vandru" a ne jen že se objeví tabulka jak dlouho chcete odpočívat.
OdpovědětVymazatNo, teďkom jenom o trošku víc komentářů, přeložit do angličtiny a poslat tvůrcům Fallout 4. :-)
Překlad do ENG jsem udělal, takže zbejvá splašit adekvátní email, na kterej to poslat.
OdpovědětVymazathele asi semhle: http://www.bethsoft.com/eng/contact_email.php a rozkopíroval bych to fallout fora... a určitě na madbrahmin.cz dát aspon link...
OdpovědětVymazata btw, nepodepisuj se jako dave de sade :-D mohli by si to celý vyložit naruby, jako že je tam tý krve moc a seš další moralista nebo nějaká taková verbež :-D
OdpovědětVymazatnevim jestli to už někdo nepal ale prasárny prasárny prasárny to je to co pravýmu valoutu chybí jak se zmínil autor článku sex, drogy, ustřelování pecek, znásilnění, podvádění lhaní, bordel, mafiáni,a Valut 13 ten mi tam hodně chyběl a SEX SEX SEX
OdpovědětVymazatOdesláno. Jakmile najdu vhodnej thread u nich, dám to i tam.
OdpovědětVymazatTak jak to dopadlo? Poslali ste to někomu z tvůrců Fallouta? Jo a překládali ste ji ty příspěvky, nebo jen článek nad diskuzí?
OdpovědětVymazatJinak dikec za překlad. Je dobrý, když se najde tolik lidí, oddaných původnímu, klasickýmu Falloutu, tak jak ho známe z ranných počítačových let.
Posílal jsem to dávno, ale reakce nula, jak jinak.
OdpovědětVymazat(Jestli raná počítačová léta jsou 1997, tak potěš koště ;).
Tak dobře, tak moje ranná počítačová léta :-). Ale celý to období 1990-2000 se mě zdály být hry v největším rozmachu. Po tom roce 2000 už to začalo bejt moc komerční a tvůrci her začali spolupracovat s výrobci hardwaru, takže se snažili dělat už jenom graficky a hardwarově náročnější hry, ale nějak už pozapoměli na hratelnost.
OdpovědětVymazatPříklad. U žádné dnešní hry jsem nestrávil tolik času a tolik se nepobavil, jako třeba u obyčejnýho UFO, nebo Realms of Arkania: Stíny nad Rivou.
Tohle je strašně nevhodně formulovaná teze ;).
OdpovědětVymazatProtože největší rozmach měly hry v letech 1972-1989 (dva vzestupy a jeden pád), po roce 90 už to bylo moc komerční, snažili se dělat grafiky a hardwarově náročnější hry, ale nějak pozapoměli na hratelnost. Příklad - u žádné hry z devadesátých let jsem nestrávil tolik času, jako u Tetrisu.
;)
Lidi, nostalgici a podobní retrogameři nebo bývalí hráči dost často zapomínají na to, že vliv her na ně byl často obrovsky ovlivněný faktorem nadšení a okouzlení, daný věkem a technickou vyspělostí doby. Pro lidi z konce sedmdesátých let je fascinující, že ten jeden pixel na obrazovce generuje krabička, ke které je připojený joystick, který svírají v dlaních. Já byl koncem osmdesátých let unešený tím, že se z kazeťáku dostávaly hry do počítače, aniž bych vlastně věděl, co to počítač je - byl to pro mne psací stroj s televizí - pro většinu okolí to platilo. Někomu ta fascinace zůstala. Ačkoliv jsem dneska v oboru vzdělanější, pořád jsou věci, nad kterými mi zůstává rozum stát. Fascinují mne počítače, fascinují mne hry.
Hry, pokud přeskočíme sálové počítače s jejich experimenty a simulacemi, byly myšleny jako možnost komerčního využití od samotného počátku, gamedesign na skoro nulové úrovni, jen to prostě byla horká novinka na krámě. Bylo to hodně o štěstí a náhodném nápadu, to byly aspekty (ne)úspěchu prvních her...
Takže je strašně nespravedlivé vzpomínat na nadšená léta nad Amigou a odsuzovat vše "dnešní". Ono taky jsme dospěli, chodíme do práce, máme rodiny, hry už nás nefascinují, jako dříve. Ale já tím žiju a za deset let bych mohl tvrdit, že jsem u žádné hry nestrávil tolik času, jako u GTA4, MGS4 nebo Shadow of Colossus. Nerad bych se dopustil stejné chyby.
Trochu jsem se rozkecal, možná to nepasuje na tebe, tak to neber osobně.
Ale zkus si zahrát dneska UFO nebo Arkanii. Jsem zvědav, jak daleko se dostaneš ;).
UFO cas od casu pustim a zaparim :-). A Syndicate. To jsou drzaky :-).
OdpovědětVymazat