3. 12. 2008

Proč nemám moc rád Half Life 2

Half Life 1 považuji za jeden z nepřekonatelných mílníků žánru first person stříleček, takže očekávání od druhého dílu byla vysoká. Přesto jsem přešel z prvotního nadšení do poměrně slušné skepse a nakonec se nemůžu ubránit konstatování - ta hra je průměrná. Ale není průměrná, jako celek, ale spíše je složená z několika vysoce pozitivních a z několika vysoce negativních prvků. Takže hru si rád občas zahraju, jen přeskočím špatné pasáže. Pak jsem spokojený. Jaké věci mi tedy vadí a jaké vyhovují?

NEGATIVA

1) Příběh

Half Life 1 předhodil hráčům poměrně uvěřitelnou alternativní verzi našeho vesmíru, který s přihmouřením očí vyvolával v našich srdcích úzkost. Nepovedený experiment, invaze jednotek z Xenu - není to komplikované, ale uvěřitelné. Half Life 2 mi předkládá vizi světa, který je pod nadvládou jakési rasy Combine, která si podrobila i Xen. Moji oblíbení, blesky močící příšery jsou náhle na mé straně a už nemasakruju lidské vojáky, ale jakési vetřelce v brnění. Sem tam je to proloženo nějakými brouky... Cože? Četl jsem několik pojednání o tom, co se vlastně ve světě děje, kdo jsou Combine a proč to dělají a kdo je za tím vším, ale nemohu si pomoci - já nechci číst nepodložené informace fanoušků a násilně si je pašovat do hry. Já, jako hráč, jsem z příběhu Half Life 2 docela rozladěný. Styčných bodů je minimálně, pojmenované postavy anonymních vědců a jednoho člena ochranky vůbec nesedí do původní atmosféry prvního dílu a vlhký sen všech honibrků Alyx je opravdu kamarádka do zlatého deště. Vlastně vyjma páčidla a samotného hlavního hrdiny mám pocit, že jde o dvě úplně rozdílné hry. Mohly by být. Když už chtěli Valve zamachrovat s komplikovanějším dějem, proč nevysvětlili, jak se náš němý PhD. vůbec dostal přes vysokou školu a jak je možné, že je takovej machr s bouchačkami? A ještě upozorním, že mne neuspokojí jako vysvětlení "protože muž v modrém bla bla bla alternativní bla bla realita". Mne zajímá, proč se vůbec Valve k takovému kroku odhodlali, co bylo špatné na světě z prvního dílu? A ten "konec"? A "návaznost" epizod? Takhle teda ne.

2) Muž v modrém obleku s kufříkem

Jeden ze zajímavých a pečlivě dávkovaných elementů Half Life, který vzbuzoval pocity mezi úctou, agresí a tajemností, je v Half Life 2 přetransformován na hastroše, který by se dal nejlépe přirovnat k mrkvi na klacku přivázanou před nozdry osla - našeho Gordona. Je velice obtížné najít nějakou pasáž, kdy jej nevidíme, jak se nám z různých vzdáleností ukazuje ze všech možných úhlů. Navíc - v prvním Half Life nás provázel o krok napřed a mnohdy nějakou tu past přichystal (zejména v datadisku Opposing Force), tady mi jeho přítomnost uniká obecně. Muž v modrém nemá v této hře smysl. A když už tam musí být, má být dávkovaný pokud možno ještě méně, než v jedničce.

3) Vozidla

Za svůj život jsem neviděl nudnější a prázdnější pasáže v first person střílečce, než zdlouhavá a neuvěřitelně nudná cesta v bugině a ve vznášedle. Ve hře Half Life 2. Krom toho, že Gordon řídí (a střílí) pomocí síly vůle, což bych ještě odpustil, jsou tyhle pasáže zcela zbytečné. Prázdné silnice rozdělené tunely, vodní plochy nesmyslně rozdělné něčím, čemu si Valve dovolí říkat "puzzle" a dlouhé, dlouhatááánské cestování, kdy hrozí usnutí. Ve střílečkách vozidla mají účel. Nasednout, rozjebat výraznou přesilu nepřátel a zpátky na nohy. Jezdící pasáže v Half Life 2 bych zkrátil na pětinu a byl bych šťastný.

4) Gravitační puzzly

Chápu, že se Valve snažili demonstrovat možnosti enginu pomocí fyzikálních triků, jako jsou dvě cihly na straně prkna, které vyváží našeho chudokrevného vědce, aby mohl přeskočit jámu. Něco podobného se ve hře opakuje ještě dvakrát, kdy musíme dát sudy se vzduchem pod vodou tak, aby vytvořily skokánek a dále natlačit do koše s kyvadlem ledničku, aby se nám otevřela jakási vrátka. Design těchto "hádanek" je naprosto zcestný a nelogický a hlavně - to je demonstrace slavného Havoku? Ano, Gravitygun funguje dobře, ale to ostatní? Když už nějaké puzzly, tak proč né komplikovanější? Tohle je urážka šimpanzí inteligence. A navíc je toho tak málo, že to nestojí za řeč. Více a lépe - nebo raději vůbec prosím.

5) Brouci

Proč? Proč tyhle brouky nasere, když šlápnu na zem, ale proč je nesere, když na zem házím prkna a vlnité plechy, po kterých přebíhám? Proč jsou tyhle pasáže tak zdlouhavé a nudné? A hlavně - proč mi nikdo neřekl, že si můžu GGunem otočit to auto, co bylo na střeše a že jsem celou tu pasáž mohl projet? No dobře, tohle je můj zkrat při prvním hraní ;).

6) SWIV

Jestli něco drtí atmosféru jakékoliv hry, tak je to začlenění prvku, který řve "JÁ SEM NEPATŘÍM!". Příběh od akční hry - no dobře, něco tam je, divné, ale je. Jedna z deviz příběhu je jakási uvěřitelnost, přijatelnost, takže i když je nám nastíněno něco, co je hodně scifi alternativní, ale přesto jsou dané mantinely "tohle ano a tohle ne". Jak je tedy možné, že nás honí vrtulník, který po nás hází nekonečné zástupy min jako na běžícím páse, přičemž jeho chroptění připomíná chrlení střel ála slavná střílečka SWIV? Tohle je přece blbost! Několik lidí mi vysvětlovalo, že ve vrtulníku je portálová brána, ze které se generují miny. Ech, sice se musím chechtat při představě, že na druhé straně portálu jsou maníci s hráběmi, kteří hrnou miny do portálu, ale jednoduchá logika - proč miny? Libovolná squadra vojáků s palnými zbraněmi mi dělá víc problémů, než vrtulník, který po mně hází výbušné miny se zpožděným časovačem. Ba co víc - vrtulník, který střílí normálním kulometem mi dělá víc problémů. A navíc - tou dobou jsem asi tak v polovině hry, kdy jsem zmasakroval stovky vojáků - a oni po mně pošlou jeden blbej vrtulník? Jeden? To jsem tak malá hrozba? No možná má rasa Combine problém s kombinatorikou. Pokud jeden vědec vyčistí tisíc vojáků, je čas na přihřátej vrtulník seroucí miny. To the shitmobile!

Nepochopte mě zle. Nemám lautr nic proti nerealistickým prvkům ve hře. Realismus a uvěřitelnost jsou dvě různé věci. Kdyby po mně ten vrtulník házel růžové vibrátory, tvářil bych se asi tak stejně. Ale tohle prostě nemá logiku, i kdyby to bylo fyzikálně podpořené. Ale jak říkám, i když existuje vysvětlení, pořád to do hry nepatří. Už jenom proto, že se to nikdy nijak v ani v prvním dílu, ani v následujících epizodách neobjevilo. Moc dobře vědí, že to posrali. Ano, v jedné z epizod je podobný vrtulník. Nejen, že po nás střílí, ale navíc sem tam hodí minu (kterou musíme vrátit zpět Gravity Gunem). A ano, v "předsmrtné agonii" vyhodí vrtulník přebytečné miny, takže jich spadne sprška. Oukej, není to realistické, ale sežeru to. Ale nikde se vrtulník z Half Life 2 nikdy neobjevil a nikdy neobjeví. A neměl se objevit už dávno.

POZITIVA

1) Gravity Gun

Tak tohle se povedlo. Sice mám ještě trochu jinou představu, co by se dalo s GGunem dělat, ale jo, tohle mne dostalo. Je teda trochu škoda, že nejde celou hru projít jenom s ním, taková možnost zachytávat veškeré olovo by byla super (něco jako ultimátní lightsabre v Jedi Knight), ale přesto - s touhle legrací si člověk užije fůru legrace. Gravitační puzzly tuhle skvělou záležitost dost degradují, ale přístup k boji "od střelby olova k vrhání cirkulárky" - je výjimečný a originální. Aneb - bez GGunu by Half Life 2 nebyl Half Life 2. (Pokud to je Half Life 2 ;).

2) Engine a mody

Kde se Valve vytáhli nejvíce je podle mne Source engine. Je rychlý, efektní a vypadá skvěle a to je v roce 2008 co říct. Jeho modifikovatelnost je úžasná a jeho základní princip bych se nebál přirovnat nadčasovosti prvního Quake enginu ve své době. A her nám také Source dal dost - Bloodlines, Dark Messiah, Portal... no, z hlavy vlastně nevím, kolik těch her bylo. Moc vlastně ne a nevím proč. Za to mody - těch vzniklo hodně. Remaky starších her (multiplayerové běsnění z Golden Eye 007 z N64), modifikace původní hry a nové levely - ano, za tohle musím Valve opravdu zatleskat. I ten proklínanej Steam je nakonec důležitej z hlediska digitální distribuce her a bylo to Valve, které to rozjelo. Díky.

3) Atmosféra

Hry hraju z 99% kvůli atmosféře. A Half Life 2 jí nabízí plné náruče. Jasně, vozidla jsou trapná, vrtulník je trapný, brouci tam nesedí, příběh je divný... ale nakonec - hej, ta hra umí ponořit, mám motivaci ji hrát. Tohle je patrně jediný důvod, proč mám vlastně Half Life 2 v kolonce "nezatratit". Gravity gun, Ravenholm, hlášky, dobře udělaný tunel, po většinu času slušný leveldeseign... Nakonec jsem nebyl rozladěný ze hry, ale z některých prvků, i když poměrně vážně. Přesto se nemohu zbavit dojmu, že "ukacenost" hry a násilně vpašovaný příběh hru oddálil od původní atmosféry prvního dílu. Přesto je to pořád porce, kterou neradno přehlížet.

Takže toliko já a průměrný Half Life 2. Nic extra nového pod sluncem, ale po většinu času zábava, proložená frustrujícím ježděním a několika debilními prvky.

15 komentářů:

  1. me se to jezdeni tam prave libilo, bylo super zastavovat u ruznejch domku, prohledavat je. dotvarelo to skvele tu ponurou atmosferu toho vylidnenyho sveta po valce. ani s autickem ani s vznasedlem jsem nemel nejmensi problem. hl2 vladne :D

    OdpovědětVymazat
  2. Ale dyk jo, to bylo dobré, ale ty "ostatní" prostory, byly prázdné a nemusely tam být. I když i to tvoje "prohledávání" znamenalo najít nějakou lékárničku nebo munici - žádnej vejvar mezi náma.

    OdpovědětVymazat
  3. Vsak prazdne prostory jsou ve svete po valce docela realisticka vec, ne? :)

    OdpovědětVymazat
  4. Já nevím. V okamžiku, kdy to vyšlo jsem byl natěšený a když to kamarád dotáhnul, tak jsem neodolal.

    Všeho všudy jsem to hrál asi dvě odpoledne. Dojel jsem někam nějakým vznášedlem po vodě a pak jsem ještě asi vystřílel nějaký skladiště :-), už si to pamatuju chabě. Po čase sem pak ještě sjel demo na steamu a docela se mi líbil ten level se zombíkama a páterem, kterej mě pořád hecoval z oken :-) Jo a taky ještě Lost Coast nebo jak se to tech demo jmenovalo.

    Ale jako celek mi ta hra přišla nudná. Bavily mě puzzle nebo orientační věci, ale nebavilo mě střílení tuctovejch divnovojáků.

    Co se týče příběhu, tak už tam nebyla ta jiskra z prvního dílu - zachraň si prdel. Začínám tím, že mi tajemňák vypráví, že musím někoho zachránit? A jako kde sem se tu vzal? Co je? Kde jsem byl? COOO? Proč to mám dělat? Já sem přece inženýrek, ne specialista na nějaký revoluce a vzpoury. Já chtěl jenom přežít. (ano, tohle kritizuješ i ty)

    Asi se u toho projevuje ta moje prapodivná vlastnost. Nějak prostě neumím hrát a prožít další díly her, které mě bavily.

    Fallout 2, Baldurs Gate 2, Half-life 2, Warcraft III, Age of Empires 3 (ale vlastně i Age of Mythology), Doom 3 (wtf? budgetovka???) - ač mnohé z nich jistě kvalitní, tak mě osobně nedokázaly přinést to, co jsem zažíval u jejich předchůdců a ani nic jiného co by to dokázalo vynahradit.

    Máte to někdo taky tak? Nebo jsem úchylák jenom já?

    OdpovědětVymazat
  5. Hra se má hodnotit v době, kdy vyšla a ne zpětně po x letech.
    Ukaž mi jinný technologický demo (ano HL2 to je) s lepším zpracováním na tu dobu. Budeš hledat těžko...

    Já mám stále HL2 za 100/100

    OdpovědětVymazat
  6. montana: Realistické ano, ale zábavné... no podle mne ne...
    Tonio: Podobný text by seděl i na Dooma 3, to mne taky hrozně zklamalo. Ale mezi náma Quake 4 také ztratil hodně bodů, ten potenciál byl velkej...
    SKACE: Copak já pochybuji o technologické úrovni hry? Vždyť ji vychvaluji? Nečetls to celé? A za druhé - můžu tě ujistit, že takto jsem "hodnotil" hru ihned po vyjití.

    OdpovědětVymazat
  7. Dobře napsáno. Když o tom teď přemýšlím, tak bych klady a zápory vyjmenoval stejně. Holt od doby kdy jsem to hrál už jsem na to špatný zapomněl.

    Ale třeba rozsáhlý prázdný prostory mi vůbec nevaděj, je to jako klid před bouří.
    Lokace která mě zaujala asi nejvíc byl most, tam jsem skoro cítil závrať :-)

    OdpovědětVymazat
  8. Já to myslel trošku jinak... HL2 je technologické demo a ukaž mi hru, postavenou na novém, svém enginu, který má prezentovat. Ta hra musí být lepší hratelnostně, příběhově... než právě HL2...

    OdpovědětVymazat
  9. Promiň, ale tohle není argument do debaty. Přišel jsem do obchodu s počítačovými hrami, kde jsem si za svoje peníze koupil krabičku s počítačovou hrou, tudíž produkt vnímám a následně hodnotím počítačovou hru.

    Nenavštívil jsem prodejnu na techdema, jestli si rozumíme.

    Ale samozřejmě, na techdemo je HL2 překvapivě kvalitní. Stejně, že je překvapivě kvalitní i na to, že jde to brambora. Samozřejmě.

    Ale jinak odpověď na tvoji otázku - samozřejmě Doom 1 ;).

    OdpovědětVymazat
  10. No jo, zvrat ve hrách... Můžeme mít různě vysoké stropy :D

    BTW zruš si kapču... Opisování kódů je přežitek...

    OdpovědětVymazat
  11. Co na HL2 bylo fakt dobrý byla hudba, vždycky když začínala nějaká nascriptovaná akce, tak se spustil specielní song, to byla bomba. Jinak nikdy jsem moc nepochopil, proč HL1 všichni tak žerou. Mě to přišlo strašně trapný a nudný. Mimozemšťani byli strašný, pamatujete na ty ovce, co útočili zvukovou vlnou. Mini bosové, vzpomenu jen na toho u elektrický rozvodny a na toho u tanku co mu pak vemete chroustoplivač, byli strašný a nejhorší bylo závěrečný lítající děcko s obrovskou hlavou, v který měl ten podělanej diamant. A nejhorší byla ta jeho teleportovací schopnost poslat Gordona do studny plnící se vodou. O Xenu nemluvim. Nuda spočívala v iritujícím střídání puzlů a přestřelek, pořád dokola: puzl, voják, puzlu, voják, puzl, základna cia, voják, puzl, … Hnus. Obě hry jsou nepřiměřeně natahovaný, víc je to vidět u HL2, projíždíte krajinou, kde vůbec nic není, procházíte baráky, abyste na jejich konci zastřelil 3 vojáky. Moje osudová záležitost z tý doby byl Kingpin: Life of Crime. Hra plná gangsterů a supr bouchaček. Pak jsem jen přeskočil na Flashpoint a teď na Stalkera (oba s módama) a je to celý lepší než HL. Můj názor.

    OdpovědětVymazat
  12. No ja som bol z HL2 nadseny a aj stale som. Dohral som 2x alebo 3x, hlavne kvoli atmosfere
    , ktora je ako si napisal neuveritelna. K +/- om. Mne sa celkom pozdavali aj tie prazdne mesta a lokality, ako je napisane vyssie, asi by presne take boli v real. Pravda nic sa tam nenaslo okrem par nabojov, ale vtip bol v tom, ze si nevedel dopredu, ze su prazdne, takze ak si to nehral na time run, ocakaval si akciu a nic nestalo. Skoda vsak, ze vobec nikdy.... Gravitacny sersam si zaslusi velke plus za napad. Prevedenie puzzluv pre debilov, no musia to hrat aj v US. Ad pribeh. Fakt, ze prveho toho emzakam, ktorych som kosil v 1 som sa snazil z celej sily odbachnut a ? Nesiel, kua... Vozidla boli na strielacku OK, vzdy ma vsak mrzelo, ze som nemohol zotrocit ten emzacky vrtulnik (BTW krasny design) a vykosit z hora aspon nejaku chrobac. S tymi minami to bolo smiesne, tiez som sa divil preco jednoducho nehadzu bomby. Super vsak boli jeho manevre, ked prelietaval ponad, obratka a potom sa ma gulometom snazil naporcovat. Fajn zbrane. Okrem GG sa mi pacil aj ten Combine automat, ktory je tusim az v polovici hry, hlavne kvoli zvuku. Co sa tyka aut asi by to chcelo navliect GTA 4 do takehoto kabatu, teda menej ludi, kopa aut a strojov, malo benzinu, fungujuce zakladne, horiace mrakodrapy, stryderi, emzaci ..atd. Z pribehu som mal gulas, G-Man je akysi fajciaci chlapik z aktov X, na nete je niekde cela encyklopedia a time line, ale zase Al je OK. Valve sa snazia vytvorit vlastny svet, len ktovie co pritom chlcu. Celkom sa mi zdajmu aj chrobaky v pohode, hlavne ked ich ovladam tym lepkavym vykuchanym mozgom, ci co to je. Este + citadela, robopes, GG hlavne v citedele - velka sranda a trojnozky Stryder, ktore vyzerali spravne nebezpecne, nieco ako z vojny svetov.Ad ezpizody, kratke, dlhe prestavky medzi vydanim, ale dohral som ich a tesim sa na 3, dufam, ze nieco pouziju aj z portalu.
    Kua co sa tyka modov, neskusil som ani jeden.. neviem nejak mi to neprislo lakave, neviem ani ake su dlhe, MP nehram..takze nula.

    OdpovědětVymazat
  13. anonym: A vidíš, já jsem Kingipina nikdy nebyl schopen hrát. A že jsem to zkoušel několikrát. Nedávno jsme ho na lanparty střihli v multiplayeru a BAGMAN byl hodně velká zábava. Ale ten singl mi tehdy pod kůži nešel.
    Flashpoint - další smutnej zážitek - několikrát jsem to zkoušel rozehrát, česká hra, skvěle hodnocená, silná komunita - a nic. Prostě to neumím hrát, nechápu to, nejde mi to.
    Stalkera mám doma originálku už někdy od léta, ale ještě jsem se k tomu nějak nedostal a teď ve volných chvílích na Daveovo doporučení dávám Jedi Knight, který jsem kdysi dávno minul.
    A tímhle svým tlacháním chci naznačit, že jeden má rád vdolky a jiný zase koláče :-) Já mám tu kliku, že pokud tu Dave něco doporučí, tak se mi s tím většinou trefí do chuti. I když teda třeba GTA série mi připadá ... no, prostě to není můj šálek kávy. Mafie je pro mě řádově lepší. Ale to už jsem dlouho offtopic :-)

    OdpovědětVymazat
  14. Tonio: Já někdy hru přestanu hrát a definitivně jí zavrhnu, pokud dojde k tomu že hned na začátku mám nějakej problém. Třeba hned v první misi nějakej zákys- kvůli kterýmu se z hraní stane zkoušení čehosi pořád dokola- a otráví mě to. To se mi stalo u Flashpointu, a potom i u Mafie. (Což bylo dost sklamání, protože jsem patriot a přistupoval jsem k nim natěšenej.)

    Ale abych byl znovu ontopic: Mám po dohrání HL2 + episodes takovej dojem, že se jim příběh jaksi rozpliznul jako v telenovele, a Valve si teďka láme hlavu jak to celý zakončit, aby to nepůsobilo trapně.

    OdpovědětVymazat
  15. Co by, zakončí to formou HL3 ;).

    OdpovědětVymazat