7. 1. 2009

Prince k zamyšlení

Náhodou jsem před krátkým časem narazil na zajímavou úvahu o kulturním dopadu her na naše vnímání. V rámci New York Times bych to nečekal, ale něco na tom je. Jednoduchá otázka: "Proč nový Prince of Persia vypadá a chová se jako sedmnáctiletý teenager, který právě vylezl z Walmartu?".

Uvěřitelnost her se dostala dávno do nové fáze, což znamená pro autory her nové problémy i výzvy. Ačkoliv po přečtení artiklu musím uznat, že je to do písmene pravda, při hraní hry jsem si to ho "prostě nevšimnul". Proč?

Když se nad tím zamyslím, proč se vlastně hra jmenuje "Princ z Persie", když vlastně ve hře není o princovi ani zmínka (hlavní hrdina je identifikován jako "cool zloděj", rozhodně ne princ) a země "Persie" také není příliš zmiňovaná. Z grafického hlediska se sice setkáme s náznaky východní architektury, ale to navíc velice sporadicky. Co má tato hra z kulturního hlediska společného s Persií? Nic?

Dalo by se namítnout, že název hry je spíše odrazem určitého trademarku - "bude se hodně skákat a běhat po zdech", ale "princofpersiovky" nejsou žádným zavedeným termínem, jsou to prostě "jen" další third person skákačky. A to je možná důvod, proč takto nerealistická postava do hry zapadá. Prince of Persia by se mohl jmenovat klidně úplně jinak, mohl by být zasazený do sci-fi settingu nebo by mohly být dva hrdinové prohozeni - a na hře by to nebylo vůbec poznat. Její struktura je natolik otevřená, že je čistě marketingové rozhodnutí, jakou nálepku na produkt nalepí. A zrovna přišla řada na prince.

Nechci tím říct, že by tím hra najednou nějak strašně utrpěla, je to v podstatě fuk (a navíc dávno odinstalovaný fuk). Ale je tato idealizce (islámské?) kultury zodpovědným krokem? Odhlédněme od prince, jsou tady další hry, ve kterých v různých rolích potkáváme nagelované modrooké hrdiny s plně euroamerickým stylem chování, mluvy a mimiky. Samozřejmě, že je pochopitelný zájem o pohledné hrdiny, ale je v pořádku překročit realistickou úroveň do té míry, až dojde k "neuvěřitelnosti" postavy?

Gamedesignéři a scénáristi už nepracují s pár pixely na tváři, kde jsou rádi, že zobrazí oko ve formě černého bodu. Tvoří komplikované a komplexní virtuální světy s mírou detailu, která byla před patnácti lety považovaná ze nemožnou. Nechci tím říci, že hry musí být realistické, abych je "dobře oznámkoval", ale určitě by bylo dobré si všímat, jak s našimi vizemi o realitě pracují právě hry. Možná, že by neškodilo otevřít oči. Abychom třeba nebyli překvapeni, ne-li šokováni.

10 komentářů:

  1. Vzhlad postavy asi bude zvoleny podla toho komu je hra urcena. Takze ideme naprogramovat pre rating T, dobre bude to Brandon z Beverly Hills s trosku "rebelsky" dlhymi vlasmi, ale este politicky korektnymi a bude sa chovat ako teenager vypusteny z prinierskeho tabora. Ako sa bude hra volat ? no bude sa behat ako v predchadzajucich princoch, takze to bude princ z persie. Takze preto princ nevyzera ako teminator skrizeny s buldogom. A bude to cell shaded, pretoze to to uz dlho neboloa 13 si uz nikto okrem medii nepamata. Este, ze nam starsim ostavaju scificka, ale ktovie aky "krasavec" bude hlavny hrdina v DS3..takze nam ostavaju nam masky ako ta v Halo a Dead space a nakoniec "skaredaci" byvaju aspon zaporaci ci uz priserky-votrelci alebo zombici. Vo filmoch je trend podobny, ale vzdy sa najdu vynimky.
    Co sa tyka uveritelnosti prostredia je to myslene skor ako rozpravkovy princ z rozpravkovej perzie. Ved nakoniec ani jednotka asi nepredstavovala perziu - same kobky :-) Kludne sa to mohlo volat aj Alibaba a pan podzemia, ale princ je princ. Predsa len princ sa podla rozpravok sa asociuje tak do 22, potom je to velmi stary princ :-))) Perzia a arabi je dneska ozehava tema, co uz je vlastne vsetko - romovia, ine mensiny, buzz, politici, media, ropa, ekologia, greenpeace, internet, euro pivo, rusko, JFK ..atd..atd. . Politicky nekorektne zobrazovanie, ako napriklad gurkov v hitmanovi, ktorich nakoniec museli preprogramovat, lebo Vasu hru budeme vlacit po mediach.
    Pre dospelych je to uz ina, celkom super postavy su v GTA - buzzzzik, steroidny magor, cynik mafioso a vykreslenie charakteru a podobne... Vsak nakoniec rockstar pravidelne celi sudnym zalobam, ale 80 percent z toho ide na vrub pravnikom, ktori chcu zarobit. A patri im velka poklona, ze neboja ist do hry, ktora nesie vsetky znaky hry pre dospelych, ale hravaju ju aj teenegeri.

    OdpovědětVymazat
  2. Co má tato hra z kulturního hlediska společného s Persií?
    Jsem sice laik, ale myslim, ze pribehove realie. Mne okamzite trknul Ahriman a Ormazd, bohove zoroastrianstvi, coz bylo nabozenstvi v Perske rise a vubec na uzemi, ktere je jako Persie oznacovano (Iran). Cimz se dostavam k:

    Ale je tato idealizce (islámské?) kultury zodpovědným krokem?
    Islamskou kulturu bych do toho asi necpal. Prince mam sice rozehraneho v celkem ranne fazi, ale zadne znamky islamu jsem nezaznamenal. A kdyz to vztahnul pres ty realie se zoroastrianstvim, tak je to uplny nesmysl neb zoroastrianstvi je nabozenstvi mnohem starsi nez islam.

    To jen tak, co me trklo do oci, kdyz jsem si to precetl.

    OdpovědětVymazat
  3. TheStoupa: Podle mne je jádro v úvahy v tom, jak je hráčům prezentována východní (ať už Zorroaviatistická nebo jakákoliv jiná) kultura. Hrdinové a jejich reálie prostě nevypadají tak, jak by to odpovídalo, ba dokonce jejich chování je vůči "vzorům" téměř absurdní. Hráče to nějak ovlivňuje (zejména cílovou skupinu), ale zase bych z toho nedělal nějaké předčasné uzávěry, že nás Ubisoft chystá na vítězství Íránu (což ani není pointa autora úvahy). Ale k nějakému zkreslení dochází.

    OdpovědětVymazat
  4. Boze, teda resite kraviny. A jak je asi prezentovane USA v modernich hrach? Netvrdte mi ze podle skutecnosti... Mne se pohadka PoP moc libi a hlasky a chovani hrdiny mi vyhovuje (a to je mi 30).

    OdpovědětVymazat
  5. ja nechapu proc se tohle vubec resi, kvuli tomu jednomu jedinimu sluvku "Persia" ? vzdyt i v pribehu hry je jasne receno ze prince neni v jeho rodnem kraji(persie), ale pri hledani osla zabloudil do nejake divnorise kde nikdy (skoro)nikdo nebyl.

    imo ten puvodni (US) clanek je jen tendencni zaplacnuti mista na strance wannabe zajimavym pisalkem bez jakyhokoliv podnetu k nejakymu zamysleni. neresil bych. okurkova sezona.

    OdpovědětVymazat
  6. Marcus: No samozřejmě ani USA není podávána bez obalu.
    +MBR: Hlavně z toho nedělat vědu. V jiných oborech (filmy atd.) je tohleto prostě značně "napřed", takže mi tahle poznámka (byť okurkovka") přijde zajímavá, toť vsjo.

    OdpovědětVymazat
  7. Ja nevim jak by to tedy chteli v Timesech vyresit. To ma Princ mluvit ve versich, aby to melo lepsi kulturni dopad (rusalko bleda, je ho tam treba)? Dobrodruh byl proste tenkrat pan nekdo. Blaznivy, brutalni, snilek, vecny kluk, ale hlavne trochu frajer. Kdo z nas vezme osla a pujde pres poust ? Me to jeho furiantstvi bavilo. Kdyz mel byt vtipny, byl vtipny, coz je vice, nez nektere radoby vazne rozhovory z jinych her, pri kterych se clovek bud uskliba, nebo se jim rovnou smeje. Navic, Prince je mainstream zabava, to je jako ptat se na kulturni odkazy Transformers, proboha.
    Prince mohl byt lepsi (hlavne souboje), ale jinak je ok.

    OdpovědětVymazat
  8. Easy, taky je mam rad.Na psudointelektualni debaty o tom jak je hloupy kaslu, bavil jsem se skvele. Ten film proste slape, i kdyz jsem nedavno zjistil, ze zazitek z poradneho platna a doma je diametralne odlisny a ubira filmu dobrych 40%

    OdpovědětVymazat
  9. Původní Transformers jsou klasika, ale ta Bayova verze mne nudila jak hrom. Megan Fox není můj typ, přeplácaný design robotů mne jako technika doháněl k šílenství a scénár to snad ani nevidělo. Proti tomu je PoP přímo nabitý inteligentním dejem.

    OdpovědětVymazat