26. 1. 2009

F.E.A.R. 2 Project Origin - demo

Už první FEAR mne moc nenadchnul. Generické chození po chodbách, klišé horrorové prvky a i přes celkem dobrou grafiku na svou dobu jsem se nemohl zbavit dojmu, že tahle hra promrhala svůj potenciál na celé čáře, i když se recenzenti na hře celkem shodli, že si zaslouží okolo osmdesáti procent. Mně to přišlo dost jako blbost. I onen prvek zpomalování času ve first person pohledu je dost na hlavu. U her jako Max Payne to značí určitý efekt, kdy vidíme, jak se vyhýbáme projektilům, ale ve first person se pak hra velice brzy zvrhává ve styl hraní "nepřítel - bullettime - headshot - schování se - dobití bullettime" dokola. A to není podle mne dobrým znakem FPS.


Takže co nám připravuje druhý díl, alespoň podle dema? Nic nového.

Z kraje musím hned vypálit, že nechápu grafické zpracování hry, které je strašně nekonzistentní. Na jedné straně totiž máme genericky rozbíjitelné okolí (tj. sklo, počítače, zdi a podobně se rozbíjejí pouze jedním způsobem), které působí jako jasný krok vzad - FEAR 2 mi ze všeho nejvíce po grafické stránce připomíná klasickou hru Bloood 2 The Chosen (podpis Monolithu je čitelný na každém kroku), což není moc lichotka v jednadvacátém století. Na druhou stranu nejrůznější flashback pasáže jsou zpracovány velice pěkně, rudé oblaka stáčející se v orkánu a vířící se prach - ano, to má atmosféru dobrou. A pak je tady zase trapná voda a zdi, které nemají díry po výstřelu. Ale zase hra odesjpá rychle, bez poklesů framerate - no takový rozporuplný pocit. Celkově je grafika tedy spíše průměrná, ale ty výkyvy na obě strany jsou místy šílené.

Herní styl zůstal nezměněn. Neakční pasáže jsou rádobylekací. Kdokoli, kdo hrál hry typu Silent Hill nebo Resident Evil, případně Fatal Frame nebo Obscuro, nemůže být překvapen lekacími scénami. Ty mají právě výše zmíněnou pěkně udělanou grafiku (technologicky i designově), takže tyhle pseudohorrorové pasáže jsou zábavné, ale ne kvůli nějakému strachu, ale prostě "jen tak". To by bylo za normálních okolností pozitivní, ale u hry holedbající se titulem "survival horror" je to zatraceně málo. Celkově drsní vojáci působí pro dospělé hráče až komicky, velice lacině, i když mladší či méně zkušené publikum to může zaujmout. Osobně považuji toto téma (co do stylu) za vyčerpané, stokrát vyždímaný hadr, nevidím v tom žádný přínos pro hráče, natož pro herní žánr.

Akční pasáže jsou opět beze změny. Střílení není udělané špatně, ale ovládání mi přijde jako krok zpět. Střelba a míření je opět namapováno na L2 R2, změna zbraní se dělá pravým analogem při držení L1 - což způsobuje těžkopádné tempo. Je možné převracet stolky a krýt se, ale je to většinou zbytečné. Schéma "počkám, až nepřítel vystrčí růžky a pak mu je v bullettime ustřelím" se zde opakuje, jako jediná funkční "flawless" taktika. Když jsem se pokusil hrát jinak, šlo to jednoznačně hůře. Takže v lokalitě si najdeme svůj pevný, bullettime nabíjecí bod, odkud odpráskneme všechno v okolí. Nějakou dobu to může být zábava, ale jelikož ani ta grafika není úplně lákavá, člověk odstřelí desítku vojáků mimochodem a spěchá dál, jestli to nebude za rohem lepší. A ono většinou nebude.

FEAR 2, pokud bych mohl soudit z demoverze, se tak stává další v řadě naprosto průměrných, neinvenčních stříleček, které mohou zabít dvě odpoledne největší nudy, pokud by hra byla zdarma nebo za manipulační poplatek. Jako studentský projekt by mne hra velice zaujala, ale jako projekt "starých mazáků" mi to přijde jako slabota. Hodnocení v rozsahu 4-6/10 dle chuti a nálady je adekvátní.

Jednu věc ale musím na hře pochválit. Jde o závěrečnou scénu z dema, kdy jsme navlečeni do obleku - chodícího tanku. Tato pasáž, kdy procházíme ulicemi města a s nekonečnou municí "prostě rasíme" desítky vojáků a nám podobných chodících tanků, kdy naše naváděné rakety ničí zdi, sypou se na nás cihly s omítkou - TOHLE mne prostě bavilo. Neutuchající, bezmyšlenkovitá, ale atmosférická řežba s porcí krve navíc - palec nahoru.

Jenže člověka hned napadne - proč se Monolith nevykašlou na nějakou trapnou emo střílečku a neudělají raději dalšího Mechwarriora? Úplně jsem si představil, jak bych v podobném chodícím tanku bojoval mezi ulicemi proti obrovským Mechům, jak bych jim skákal ze střech na hlavu, schovával se v kanalizaci a lepil jim miny na spodní část robotických noh... A v dalších misích bych v podobném rozbitém prostředí probíhal v robotu třídy Timberwolf... Já chci dalšího Mechwarriora!

5 komentářů:

  1. A co ten mod, který se vyrábí pro Crysis? Nevím jak na tom jsou, nesleduju - http://www.mechlivinglegends.net/

    OdpovědětVymazat
  2. Jako mech-like her je mnoho, ale jde mi přímo o svět a atmosféru Battletechu - v duchu Mechwarrior 2, ale právě v interaktivních městech (ale i otevřené pláně třeba). Kdo si pamatuje na eskortní misi se 100t robotem ve městě (hlídá se maličké auto), ví, co mám na mysli.

    OdpovědětVymazat
  3. Mechwarrior pamatam aj aj, ale este bola nejaka robot like od sierry nie ? Demo na PC som dohral a zatial presne ako si napisal , zakempovat a v bullet time rozstrelovat gebule blbcyc swat-ov. Potom vpred - kuknut "horrovu viziu" a zase kemp + gebule a nakoniec mech. Keby tam este bolo vykukovanie spoza Q a E, tak potom uz je to uplne easy like. V mechu cely level rozstrelovat panakov a raketometovat inych mechov. Dost rovnake, aj ked ten co vyvali na konci dema vyzera zaujimavo. Uvidime v plnej verzii asko sa to vsetko vyvrbi a aky bude pomer peso/v mechu. Inac ako vzdy ma sere fyzika, teda svetla, kristepane preco sa nedaju rozstrelit svetla v horrorovej hre, ale svieta (blikaju) na rozpadnutych autach a na visacich neonkach. Ja viem malickost, ale na krabici bude" best physics of the year". V mechu je znicitelnost prostredia akurat, ale ten poondeny semafor svieti, svieti a svieti stale na cerveno a nepohne sa/neprestane svietit/ stale existuje aj po zasahu raketou. Asi sa boja, ze by deticky nicili raketami semofory, ktore su tak dolezite a ked nezastanes v mechu na cervenu achievement "Safety driver of 30t mech" neziskas. Vsak hry nusia aj vychovavat, nie ?.)) A na krabici bude " best destroyoable enviroment in ever game". Inac spust nechava mech dobru a potom semafor. Skript s autobusom bol tiez zaujimavy...

    OdpovědětVymazat
  4. do mechov su manici japoncici, urcite tam bude nejaka geameska.

    OdpovědětVymazat
  5. Sierra / Dynamix dělali Earthsiege. Nebylo to špatný, ale Battletech je Battletech.

    OdpovědětVymazat