4. 9. 2008

EF2000

V komentářích mne Rohstola upozornil, že i simulátory patří do potravy pařanské, čili že by se o nich dalo napsat... dalo, rozhodně dalo!

Letecké či vesmírné simulátory skutečně totiž patřily do skupiny mých oblíbených her. Věci jako Tomahawk patřily mezi špičkové záležitosti, na Amize a i na PC po sériovém kabelu jsme proháněli F29 Retaliator, což považuji za nejzábavnější létání vůbec. Časem jsem přešel na TFX, Hind, Apache AH64 Longbow, A-10 Cuba... dále jsem pak strávil nesčetně hodin v Tie Fighterovi, X-Wing Alliance, ale také ve věcech jako Elite a zejména Frontier, nepřekonatelná hra do dnešních dnů. Z nějakého obskurního důvodu jsem pak simulátory přestal hrát. Asi proto, že se mi rozbil můj věrný Thrustmaster a na klávesnici to nebylo ono - a peníze na novej joystick nebyly. Proto je mým posledním simulátorem asi F22 ADF od DID.

Na gymnáziu jsem většinu času prospal, obvykle sněním o tom, jak hraju nebo jak jsem redaktor herního časopisu Excalibur či Score a jak píšu báječné recenze, které každý žere. Jenže během dějepisu se spát nedalo. V primě jsme měli pedofilního profesora, kdy musel být každý ve střehu a v sekundě, když jej vyhodili, jsme dostali nepříjemnou namyšlenou mladou učitelku, která byla strašná píča - tak ta mi dějepis dokonale zhnusila a hlavně mne nenechala spát. Takže místo snění jsem si svůj sešit na dějepis obohacoval různými ilustracemi (vesměs moje představy, jak to vypadalo, že když byl Přemysl Otakar druhý roztrhán koňmi a další násilnosti), ale také psaním. Vyhrabal jsem tedy tento sešit a našel jsem svou "recenzi" na simulátor EF2000, který mne docela dlouho bavil. Musím předeslat, že i když samotnou hru považuji za skutečně dobrou, při psaní jsem sám sebe pasoval do role Andrewa (ICE totiž EF2000 ve Score poměrně strhal a možná právem), takže se snažím spíše nuceně vytvářet si vlastní styl psaní a moc mi to nejde ). Recenzi naskenovanou přímo ze sešitu v PDF stáhnete po kliknutí na náhled:


Pro ostatní jsem to tady přepsal. Nechávám vše v původní podobě, včetně všech chyb, slangu, nespisovností a hlavně včetně všech těch milých omylů a nesmyslů, které ve čtrnácti letech uděláte, když si myslíte, že jste sežrali všechnu moudrost světa o počítačích, hrách a jejich recenzování ;). Upravil jsem pouze rozdělení na odstavce. Enjoy!

EF2000 recenze

Předem jedno upozornění. EF2000 jsme testovali na 486/100, 16 MB RAM, 10x CD, 1 MB SVGA. Tak.

Začněme od začátku - instalace. Zvolili jsme tu druhou, co má 60 MB. Netrvalo to moc dlouho. Hru jsme s napětím spustili _EF2000.EXE. Začalo to hrabat a pak nás to s errorovou hláškou koplo zpátky do DOSu. Ach tak, ha ha.

U Komára (486/66, 8 MB RAM, 4xCD, 512k SVGA) jsme to udělali nachlup stejně. Po chybové hlášce "I need 19 MB RAM to run EF2000" jsme se málem potrhali smíchy a "jůrofajtr" šel z disku. Nedlouho po té jsem se s CDčkem vrátil k Lucině a zkusil jsem to znova. Ale tentokrát jsem zvolil sedmi megovou instalačku. Hra se zkopla a píchlo nás to do serupu. Navolil jsem AWEho, VGA a LOW detail. Pak jsem zvolil položku RUN EF2000 a bože můj, hodilo to logo DID! Bomba.

Odmáčknu to a po chvíli (5s) tahání z CD je tu menu. Spěšně volím QUICK COMBAT, obtížnost ROOKIE a misi 01. CD zase maká a... FUJ! Takhle odpudivou grafiku nemá ani Retal! Vlastně, ona není odpudivá, ale je bestiálně nepřehledná. Krajinak pěkně ubíhá do zadu, ale moc z ní nemám. Čísla na HUDu (Head Up Display) jsou díky VGA moc velká a navíc je jich tam tolik, že ... Navolím jeden z externích pohledů a hned je veselo. Je to přehldné, rychlé, ale... nemám tu radar, výškoměr... nic, co by mi mohlo pomoci při tomto pohledu. Přepínám se zpět do kokpitu a kosím to do země. EFektní výbuch, jen co je pravda. Opouštím gamesu, spouštím serup a volím SVGA a High detail. A opět spouštím.

Natáhne se to a ... WOAW! To je nádhera! Číslíčka zhubly a je to hned lepší. Radar mi indikuje na severovýchodě cíl. Mačkám šipky a... FUJ! Takhle škubanej pohyb jsem naposledy viděl v Descentovi na 386! Je krásně vidět, jak monitorový paprsek přepisuje obrazovku, akorát to neodpovídá 50 Hz. Nakouřím to opět do země (vzhledem k pomalosti to trvalo trochu déle). Zase efektní kráter, ale dost trhanej. Opouštím gamesu, serup, LOW DETAIL. Abych pro jistotu vyčistil TAMku, resetuji computer a spouštím _EF2000.EXE. A tady je chyba! Hru se mi nepodařilo spustit jinak, než ze setupu. No, co se dá dělat.

Spouštím to a už to jede! Mise 12, obtížnost TopGun (chacha). Chvíli to tahá a ... NO! (nikoliv *nou*). Grafika je slušná, sice kompletně bez textur (textury mají jen letadla a objekty), ale je to o hodně, HODNĚ rychlejší. Při divočejších manévrech se hra škube jako peří, ale jinak je to vcelku "plynulé". Inu do akce.

Já jsem pilot a Michal je ostřelovač. Moji tři wingmani mě poslouchají na slovo. Vydávám rozkaz k útoku na jednotlivé cíle a sám si beru ponorku. Radar nepříjemně pípá - letí na mne tři rakery. Potřebuji ulítnout ještě sem mil, ab Michal moh' tu ponorku zaměřit a sejmout. Obratně se raketám vyhýbám. Letí další várka. Michal vypaluje dvě AMRAAMky a já se sstahuju. Vyhýbám se opět raketám. Wingmani mi hlásí úspěch, ale v tu chvíli mě sejmula raketa ze zadu a ustřelila mi křídlo. Naštěstí jen špičku a tak si zapínám přídavné spalování a autopilota. Za chvilku se mi napíše Well done commander, mission completed a kope mě to zpět do menu. No bomba. Tolik k prvním dojmům.

EF2000 je velice detailní a komplexní simulátor zatím fiktivního letounu Eurofighrter 2000, který se má stát oficiální výzbrojí armády NATO. EF2000 se odehrává ve dvou rovinách. V technické a herní. Proberme si nejprve tu technickou.

Z technického hlediska je to doslova lahůdka. SVGA rozlišení a vysoké detaily s 256 barvami dostatečně stačí na to, abyste si představili, jak vypadá v reálu Norsko a jiné státy ze vzduchu. Graficky se dá srovnávat jedině s F22-Lightning, který je ovšem o něčem jiném. Povrch země, letadla, objekty, to vše vypadá reálně, ne jako v A-10 Silent Thunder, kde byla grafika sice taky kvalitní, ale vypadá tam příliš... nemám správný výraz, prostě graficky je to bombastické. Dva body k dobru.

Skeptici předchozí odstaveček asi přeskočili, protože všechno má svou druhou stranu. Ano, mluvím o hardwarových požadavcích. Předpokládejme, že průměrný dnešní hráč má doma 486/DX4/8 MB RAM. Tento hráč bude muset oželet SVGA. Na tu sice 8 MB RAM stačí, ale hra je pak natolik trhaná, že by Trhač měl radost. Můžete si ale dovolit vyšší detaily. A teď jsme u toho. Máte-li VeGu, pak se vám informační čísla natolik rozpliznou po obrazovce takovým nehorázným způsobem, že toho moc neuvidíte. A práve pří vysokých detailech se vám textury krajiny tak nešikovně zapletou do čísel, že nevidíte vůbec nic. Pro plný požitek to chce asi tak P100, nemluvě o virtuální helmě, kde to chce takových 100 MHz navíc. Dva body dolů.

Nemohu ovšem nepochválit hudbu, zvuky a fyzikální zákony. Hudba je dobře zvolená (a jde navíc přímo ve hře vypnout). Zvuyk velice realistické, to se pozná zejména při vnějším pohledu ze země. Fyzikální zákony zatím nejpromakanější od dob Tornada a TFX. Tomu připadají 4 body.

Co dodat? EF2000 je pro lidi, kteří si rádi zalétají a mají 16 MB RAM (já jsem manuál nečetl).

9/10

8 komentářů:

  1. :-) recenze 9/10 za EF :-) ale kazdy asi skusal taketo podobne recenzie napisat a citil sa ako ICE alebo Andrew. Mne niektore dokonca (z dob P) aj uverejnili na webe, ale skor islo asi o postrehy :-)))))))

    Simulatory "zlaty to vek" F29 retaliator bol uzasny - bombardovanie znamych lokalit. Ale najviac casu som stravil pri HINDe. Asi je to ale dane aj typom stroja, ktory umoznoval aj prepravu osob. Mam volakde este origos, musim vytiahnut, ale na Vistach to uz asi nerozchodim. Odvtedy taky simulator nevysiel. Celkom sa dali este Gunship 2000 a Team Apache. A v Tvojej recenzii spominany Descent som zboznoval, nastastie som disponoval PC, kde sa to hybalo super. 3D zmatok bol bohovsky a bolo nieco ako stihacko/vrtulnik v tuneloch so skvelym pocitom z hrania, ze tam som. Dvojka uz bola nejaka nemastna/neslana. Z modernych uz (lock on, Comanche, legenda F-16, Sturmovik) uz pre mna nejako nemali ten pravy feeling. A ked sme pri 8 bitoch este Flight simulator. Ten vsak vdaka MS presiel aj do pritomnosti a pre totalne FS pozitivnych je to pecka s obrovskou komunitou (co je obrovske plus pri vsetkych hrach namatkovo Mafia/Stalker), dokonca su jedinci, ktori sa zivia vyrabanim modelov do tohto kusku. Ale uz je v takej polo serioznej oblasti.

    Prave simulatory nie su zamerane na mainstream , napr. FS jednoznacne hardcore, preto sa asi tak nerobia. Ale su aj napriklad vytvory malych firiem - neuveritlny X-Plane, ale opat ciste hradcore lietanie. Uvidime na pridavok Lock On Black Shark ci ako sa to ma volat. Kedze sme na denniku nespojeneho hrace osobne by som si zelal, aby niekto vypotil hru s pribehom zo vsetkych obdobi letectva aj vrtulniky a moznostou si zvolit arkadovity model alebo trosku viac simulacie. Nieco podobne ako bolo vo formulach - brzdovy assistent on/off, otacanie auta on/off, ale priamo v hre. A jasne ze by sme vedeli predstavit schemy hromadnych preletov Huey vo Vietname, Red Baron, Vzducholode, 2WW nad La manche, nocne lety s reflektormui na oblohe, pristavenie na vode S Catalinou v pacifiku,Bleriota, akrobaticke stroje, MASH, leitadlovky.....

    Pripravovany HAWK bude asi strielacka, mimochdom v takomto style doporucujem fajn hru Pacific Heroes - cista arkada, ale zabava na par chvil.

    Inac zo simulatorov najlepsie vyzeraju screenshoty a kamerove zostrihy:-))Lepsie ako z FPSiek.

    Na simulatoroch boli najlepsie doby ked vektory boli krali grafiky, teda Hind a ta ruska stihacka, predchodza LOck ONu, ale nazov neviem.

    A este ma napadaju vrtulnikove budgetovky Search and Rescue 4 a Apache air assault. Bezi to na renderware, nie to nijak narocne. Hlavne v SAR su fajn misie a stavil som pri nich dost casu.-

    OdpovědětVymazat
  2. Ach, zlatý EF2000. Pamatuji si na hraní této hry. Moc se mi líbila, ale neměl jsem na ní počítač. Pak jsem koukal na 3Dfx očesanou verzi, co dostal kamarád k Voodoo. A nakonec jsem ukecal tatínka, aby mi koupil Super EF2000 (windows 95 verze obsahující datadisk Tactcom), která na mém tehdy novém P120 svištěla velmi hezky. Doporučuji se podívat tady - http://www.the-underdogs.info/game.php?name=Super+EF2000

    OdpovědětVymazat
  3. Létam od roku 1998, kdy jsem si pořídil svůj první letecký simulátor Janes USNF v JRC za tehdy hodně drahých 600Kč (a to už byl bugget). V zápětí v bazaru jsem zakoupil DID EF-2000 + dat. Taccom, to vše za solidní cenu 500Kč.
    A od té chvíle se změnil můj život. Simulátory jsem dříve nelétal, měl jsem sice zkušenosti s L-13 Blaník naživo ale létat na PC bylo jiné.
    Předně si pamatuji, jak jsem žasl nad grafikou EF2000 s dat. Taccom. Tehdy hra ještě běžela pod DOSem, měl jsem svůj první yoj, Genius F-22 (na nic jiného jsem totiž tehdy něměl, o nějakém Trumasteru jsem si mohl nechat leda zdát).
    Součástí simulátoru byl masívní manuál v AJ.
    To byl první problém, AJ jsem tehdy moc neuměl, byla tam spousta odborných termínu a já dříve nikdy simulátory (vyjma pár vyjímek u kamaráda) nelétal. Takže jsem poprosil sestru aby mě alespoň něco přeložila.
    Tehdy, v dřevních dobách internetu, jsem neměl kontakt na žádné virtuální piloty. Nešlo prostě jako dnes na webu vyhledat příslušné stránky o simulátoru, najít správné lidi a zeptat se jich, no nyní je to opačně, oni se ptají mě :). Internet jsem neměl.
    Proč o tom píšu? Protože v roce 1998 jsem nebyl schopen pochopit jak úspěšně vypustit LGB (laserem řízenou pumu) na cíl. Vím, že jsem to četl v manuálu a zkoušel snad 2, slovy dva, měsíce, než jsem to pochopil. Ale ten pocit, že jsem to tehdy dokázal, sám (v mém okolí nikdo simulátory nelétal nebo létal ale já ho neznal) byl neuvěřitelný!
    Postupně jsem se naučil veškerou avioniku a dokázal hrát kampaň.
    Taky jsem četl recenzi od ICE ve SCORE na EF-2000, že už to není hra jako TFX ale simulátor pro opravdové piloty, kteří spí v jedné ruce s letovou příručkou a v druhé s yojem :). Kdyby ICE tušil, že tehdy nejrealističtější simulátory (DID EF-2000 a SSI SU-27 Flanker) byly ještě pořád více méně hry, v porovnání s dnešními simulátory, tak by to asi nikdy do SCORE nenapsal.
    Každopádně EF-2000 mimo všechny techniké vymoženosti, tedy dokonalou avioniku, letový model, zbraně, měl především jednu věc, kterou nikdo z konkurence tehdy neměl.
    Ano tušíte správně. Dynamickou kampaň, bojiště které žije. Pravda byl to systém WarGen 1, který tehdy vyhodnocoval výsledek mise až po přistání ale byla to prostě dynamická realtime kampaň!
    Pak přišel F-22 ADF (1997), který měl mise jen statické ale byl to základ pro pozdější F-22TAW (1998) kde to DID dohnali k dokonalosti. V TAW byl systém WarGen 2, který vyhodnocoval mise v reálném čase - ihned.
    Postupně jsem hrál, vyzkoušel snad vše co vyšlo:
    DID EF-2000 + taccom, F-22ADF + Red Sea Operation, F-22TAW
    Janes F-15, F-18, IAF / USAF / WW2 Fighters
    Microprose Falcon 4.0
    SSI Flanker 2.0 / LockOn + Flamming Cliffs
    IL-2 Sturmovik a všehny jeho pokračování
    Flight Unlimited 2/3, FS 2002/2004/FSX
    MiG Alley
    Enemy Engaged Apache Havoc / Comanche Hokum
    Comanche Gold
    F/A-18 Korea
    Strike Fighters / WoV / WoE / WoI
    Falcon 4.0 Allied Force / Open Falcon / Free Falcon
    No možná jsem už na něco zapoměl....

    Každopádně EF-2000 stálě žije v mém srdci jako nejlepší simulátor jaký jsem kdy hrál (ano zpětně jsem hrál i TFX/Retailator). EF-2000 sice chyběl příběh jako v TFX, což bohužel chybí snad úplně všem simulátorum a je to škoda, ale byl ve své době dokonalý. Měl konkurenta SSI Su-27, který měl lepší letový model a pár věcí ale neměl dynamickou kampaň.
    Mimochodem právě v EF-2000 jsem se poprvé naučil tankovat ve vzduchu, a kamarád mě to něvěřil, že to prý nejde. Ostatně psal to i ICE mylím ve SCORE. Samozřejmě to šlo a já už v tom měl takové mistrovstí, že jsem u kamaráda dokázal natankovat i na klávesnici :)

    Kdybych měl někomu doporučit co stojí/stálo v letecké simulaci za letání, jsou to všechny jmenované simulátory výše. Každý byl nebo stále je v něčem revoluční.

    Dnešní simulátory se dělí na dva druhy.
    1. ty které mají dynamickou kampaň. Takové už oficiálně nevycházejí, bohužel. Jedinou vyjímkou jsou free módy do Falcon 4.0: Free Falcon, Open Falcon - www.freefalcon.com
    a málem bych zapoměl na Strike Fighters, Wings Over Vietnam, Wings Over Europe a Wings Over Israel. Tahle série má taky dynamickou kampaň.
    2. ty které nemají dynamickou kampaň - těch je bohužel drtivá většina: LOCK ON, IL-2 1946, Black Shark.

    Tak jako píši lidi co hráli RPG dříve a dnes např Oblivion, já musím konstatovat, že EF-2000 s dat. Taccom, už nepřekonal žádný simulátor. Jistě každý má dnes lepší letový model, zbraně, avioniku, grafiku, terén, atd,...ale vše co dnes vidíme v LOCKON / Falcon / IL-2 už tady bylo.

    I dnes v roce 2009, tedy po 14 létech od vydání, musím uznat, že EF-2000 má na svou dobu úchvanou grafiku, avioniku i letový model, o kampani nemluvě. Pořád ho mám na PC a občas létam. Je to možná paradoxní ale DID EF-2000 je v mých očích stále nejlepší.

    Kdybych měl sestavit, žebříček nejlepších simulátoru jaké jsem kdy hrál dopadl by takto:

    1. DID EF-2000 za vše co ostatní už jen kopírují a vylepšují (včetně Falcona 4)
    2. Falcon 4.0 a jeho free módy - taky má dynamickou kampaň
    3. F-22 TAW (Total Air War)
    4. Enemy Engaged Apache Havoc / Comanche Hokum - nejlepší heli simulátor dodnes taky s dynamickou kampaní, kterou Black Shark bohužel nemá.
    5. LockOn + dat. Flamming Cliffs
    6. Mig Alley - má dynamickou kampaň
    7. IL -2 Sturmovik série
    8. Janes IAF / USAF
    9. Janes WW2 Fighters
    10. Strike Fighter a jeho pokračování

    OdpovědětVymazat
  4. Úplně jsem zapoměl, že jsem létal i Hinda, Janes Longbow2 či EAW nebo Ka-52 Alligator, Team Apache jen zkoušel.

    Dnešní letecké simulátory jsou prakticky jen HardCore až na šestnou vyjímku série Strike Fighters, Wings over cokoliv. Je to škoda, tyhly hry, pozor ať jsou sebereálnější, pořád jsou to jenom hry! dnes už nemají tu šťávu jako TFX či EF-2000 nebo 3dfx F-22 TAW.

    OdpovědětVymazat
  5. Ahoj, těší mě, že to někdo četl. Pokud bys chtěl mohly bych sepsat nějakou úvahu o leteckých simulátor. Trochu se v tom vyznám.

    OdpovědětVymazat
  6. To bych se vůbec nezlobil. Jestli bys to chtěl pak hodit semka na blog, tak by to bylo s tvým jménem. Simíky už dávno nebaštím.

    OdpovědětVymazat
  7. Ok, něco sepíšu. Sorry za gramatické chyby ale píšu to s dcerou v jedné ruce :) Jde to hůře.

    Ta úvaha by bylo něco v tom smyslu, kde simulátory začínaly, jak se vyvíjeli a kde skončily dnes a kdo je vyhledává a kdo naopak ne a proč.

    OdpovědětVymazat