19. 9. 2008

Fracture - demo

Sotva jsem odložil Force Unleashed, padlo mi oko na další hru od LucasArts. Název mi nic neříká, o hře jsem nic neslyšel, ale Fracture - to přece zní dobře. Faktura - Fraktura - inu, za pár minut jsem stáhl necelých 900 MB s demoverzí, nainstaloval do Playstationa a spustil jsem hru.

Chvíli jsem si prohlížel grafiku, která se mi zdála být docela slušná, co se hloubky detailu týče. Pohled na zalesněné skály byl maličko ovlivněný tím, že stromky byly simplifikované modely na úrovni spritů, ale modely postav, techniky, textury, animace tváře - řekl bych takový lepší průměr dnešní doby, což je v pořádku. Dabing mi přišel trochu komický, ale u hry na drsňáky toho člověk nečeká moc.

V rámci tutorialu mne zaujala jedna věc, což je vlastně hlavní tahák celé hry. Možnost modifikovat terén. A to se mi zase líbí. Pomocí speciální bouchačky můžeme prakticky neomezeně měnit výšku terénu nahoru i dolů. Mezi námi - vypadá to trochu na palici, protože i po výbuchu granátu se vytvoří pravidelný dolík, který jsme dělávali jako malí při hraní kuliček patou v zemi, ale ono to nevadí. Hranice sice hra má celkem pevně stanovené, nemůžeme dělat nekonečné propasti nebo nebetyčné hory, ale pro účely hry, kdy si můžeme z kopečků dělat kryty - ano, funguje to. Potřebujeme překonat plot? Buď můžeme přímo pod ním udělat dolík a tím se proplížit nebo si před plotem uděláme kopeček a plot přeskočíme. Terén se dynamicky mění - nejvíce mi to připomínalo funkci na zvyšování a snižování terénu v Transport Tycoon, ale samozřejmě v 3D a s naprosto plynulými přechody. Tato schopnost přetvařování krajiny je však omezena pouze na čistou hlínu, když narazíme na beton, neuděláme zhola nic - ale tím jsou zase pěkně definována klíčová místa levelu. Demoverze je poměrně krátká, ale dbá na předvedení nápadu v co nejlepším světle a ano, musím říct, že mne to celkem příjemně zaujalo, i když k dokonalosti to má dost daleko.


Takže o čem ta hra je? Něco jako novodobý Lode Runner, kde do jam necháváme spadnout nepřátele - nebo je naopak nově vzniknuvším kopečkem vyhazujeme do výšek? Nebo něco jako Dig Dug, kdy se prokopáváme nejrychlejší cestou skrz nejměkčí hlínu? Nebo to je novodobý Wetrix (ten engine si o to vysloveně říká!), kdy do dolíků vléváme vodu a korýtkem ji odvádíme? Abych se přiznal, všechny tyto tři varianty by mi přišly jako vtipné využití konceptu, však LucasArts jsou podepsaní pod logickým rychlíkem Pipe Mania, takže něco v moderním hávu, kdy na jednoduchém, ale vtipném principu, řešíme "závažné válečné konflikty" - docela bych si to uměl představit, jako zábavu. Možná si vzpomínáte na Puzzle Quest, což je přeskinované Bejewelled s extrémní chytlavostí. Takže co je Fracture? Fracture je přeskinovaný Gears of War.


Návod na hit je snadný. Vezměte Gears of War, vyhoďte emzáky, atmosféru, vtipné hlášky, přidejte něco, co žádné hře podobného typu nikdy nechybělo ani chybět nebude a dejte demo ke stažení. Pak jen stačí čekat, až si stáda hráčů produkt koupí a do konce života máte vystaráno. Nebo ne?


Demo Fracture na mne působí, jako špatný či spíše nepovedený vtip. Přes poměrně pěkné technické zpracování (grafika a fyzika mi přišla prima) a jeden vtipný nápad s přeměnou terénu jsme dostali do rukou hru, která nemá žádné ambice. Náznak začátku příběhu je trapný, hrdinové jsou bez bázně a hany, atmosféra osciluje mezi barevným komixem z padesátých let a leporelem a i ta realizace jediného nápadu v praxi je ve skutečnosti jen šidítko, protože barevně vyznačená místa v levelu musíte snížit / zvýšit, abyste se dostali dál. Přitom hře zdánlivě nic nechybí. Demo obsahuje pár zajímavých zbraní (i když nést můžete jen dvě + pár druhů granátů) které dělají sympatické bumprásky, ovládání je v pohodě a dobře citlivé (bez autoaimu) a samotná akce je poměrně vyvážený mix hektičnosti a plynulosti. Jenom je to prostě hra, kterou jsme viděli v poslední době mockrát v mnoha skinech. Dřív byly třeba adventury - Lucasovky a Sierrovky. Pak byly akční hry Doomovky. Pak Tomb Raiderovky. Mezitím proběhla mutace Quakovek na first person shootery a nyní tady máme moderní third person shootery ála Gears of Warovky.


Kdyby to byla hra od začínajícího afghánského studia, které objevilo kouzlo Unreal 3 editoru (tím nechci říci, že Fracture na tomto enginu běží, ale dojem mám z toho stylu podobný - každopádně v úvodních ubrazovkách jsem si logo Unreal nevšiml), tak bych řekl, že je to poměrně úspěch a že se můžeme těšit na další originální hry, které se odpoutají od nutnosti vydělat peníze na bázi kopírování Gears of War. Ale Lucasové? Jaký k tomu asi mají důvod? Že by jim Star Wars tak nenesly?

12 komentářů:

  1. no..ja mozem sudit iba podla videi, ale to deformovanie terenu mi pride ako placnutie kamena do vody, myslim tym, to deformovanie zeme je take trochu neprizrodzene... Lucasovci mali vzdy super hry, ci uz adventury, simulatory alebo FPS.

    Add Fyzika.. prave blbnem s novym Stalkerom a niektore veci (malickosti) su vesele :-)) Napriklad derava strecha ako reseto cez ktoru pekne svieti DX10 slnko a potom ked prsi - do vnutra ani kvapka. Asi nejake nova ruska technologia stavby budov alebo co :-)) Ale zatial sa bavim.

    OdpovědětVymazat
  2. No ta deformace je nepřirozená, ale je to vysvětleno tou speciální bouchačkou, která dělá ty generické tvary - to bych zkousnul - ale stejně se chová i granát - což už vypadá blbě.

    Stalker se mi moc nelíbil, má cenu se pouštět do toho Clear Sky? Co bugy?

    OdpovědětVymazat
  3. stiahol som oficialny CZ patch z cdprojekt (ktory mimochodom riesi tolko chyb, az je mi to divne ze to vobec vydali) vcera som len blbol, takze som sa snazil najrychlejsie vykluckovat z bazin..zatial som nic nepostrehol aj ked podla ohlasov na nete sa neda prechadzat zo zony do zony bez sprievodcov, co riesi nakopirovanie dvoch malych suborov do adresara hry. Hram to hlavne preto, ze je tam skvela atmosfera (herne prostredie) dufam, ze Fallout3 to prekona - dojem zo zdevastovanej krajiny.

    Ale niektore chyby v gamedesigne v prvom leveli, (pekne to vidno aj na videu na tiscali) vylezies na vezu, tam manik trepe, ze mu dochadza municia a ze je rad, ze si sa konecne dostavil, ale vedla neho lezi krabica nabojov, tak je asi slepy alebo co ? :_)))

    Opat fyzika - "nepremokave diery" som uz spominal, dalej sa da chodit po maskovacej sieti natiahnutej v kempe. Vsimol som si, ze clearskyjaci v kempe veselo pocuvaju ako masakruju vedlajsiu skupinku (ale neskor uz idu fightovat).

    Ako barlicka mi pride, ze v zakladni mi automaticky zmizne zbran, toto riesenie je take divne.
    Neviem zastavit otacanie malej mapy - aj ked priznam sa zatial som neskusal KVZPSZM (teda Ked Vsetko Zlyha Precitaj Si Zasraty Manual)

    CO sa tyka predchodcu je to podobne - dementny inventar, rozhovory mozes odklikavat potom prd vies co sa vlastne deje a citis sa mimo, ale napriek tomu zatial som spokojny. Tie chyby v gamedesigne na zaciatku mnali odstranit beta testery. Inac facham na DX10, zatial to chodi normalne a vyzera to celkom pekne. Uvidime.

    OdpovědětVymazat
  4. Ad zbran vo fracture, asi by to bolo narocnejsie na vykon, ale viac by sa mi osobne pacilo keby to robilo trosku krtkovitejsie krtince alebo kraterovitejsie kratery :-))

    Fyzika v hrach je na samostatny prispevok, najviac sa mi pozdavalo v HL2 pouzitie gravigun, ci ako sa to volalo. Aj ked v havoku po odrezani neboheho pandulaka o zabradlie to vyzera inac. Ako babka. Presne asi o tom to je , chyba dojem hmotnosti veci a panakov, ktore su ako babky - doll a teda fyzika ragdoll . Nehovoriac, ze by sem tam nejaka koncatina odpadla, ze ?

    ASi tak nejak ked maly vrtulnik na dialkove ovladanie sa porovnava s modelom Hind 24, ktory ma mozno asi aj vacsiu vahu

    http://www.youtube.com/watch?v=Gn23zLlpLFo

    OdpovědětVymazat
  5. Dík za report.

    O fyzice se nemůžu moc rozepisovat, rozumím jí jenom rámcově, ale jako pozorovatel bych mohl nějaké shrnutí, to ano.

    OdpovědětVymazat
  6. Me se demo Fracture celkem libi...to oznacovani mist kde co zvysit-snizit jak je zacatku...to povazuju spis za tutorial.
    Zalezi jake moznosti budou dal v prubehu hry. Jako bazarovku si to mozna pozdeji koupim, ale jako novinku asi ne.

    OdpovědětVymazat
  7. AD clear sky: Fajn hra, ale kedze sme na "nasranonm" blgou ideme sa rozkecovat

    pravidla AI... napriklad banditi utocia, len co ma zazru (pretoze som u nich zle zapisany), takze som ich nalakal k stalkerom, ktori potom stali vedla mna ako tupci a ja som spoza nich strielal na

    prichadzajucich banditov. Dokonca mi jeden stalker vliezol pred hlaven a zacal kvakat, ze zacne so mnou kecat ak dam dolu zbran, inac ze sa nasere. Projektily veselo svistali okolo nas a on mi debil stal

    pred hlavnou. Hadajte ako to dopadlo :-))) Inac sa panaci kryju, premiestnuju a hadzu celkom presne granaty.

    Vydrz panakov - taka divnodivoka v SOCH. Jasné, z dialky trafim mozno kazdu piatu strelu - to je OK, ale z 1 metra 10 striel z kalacha a nic ? Asi zasahy pocita system ako hod kockou ako v spolocenskych hrach.

    Mrtvoly sa daju oberat o vybavu, ale aby ziadny nemal pre sebe ani floka ? A nedaju sa obrat o vesty. Taka barlicka, ale zase co s tolkymi vestami , ze ?

    Tie nepremokave diery (TM) boli iba v sekvencii. Inac pri spracovani dazda a vody vobec (nielen v Clear Sky) mi vadi, ze sa netvoria mlaky, to by bola spica. Hlavne vec ze vsetci autori o svojich novych FPS vyhlasuju, ze ich fyzikalny engien dokaze simulovat aj vznik vesmiru.

    Paci sa mi moznost vyberu ako chcete riesit veci, polostealth a priplizit sa odzadu a posteklit brokovnicou (aj ked vacsinou je treba 2 zasahy), alebo obist, alebo vygranatovat, alebo vyrambit.

    Nepojazdne auta-vraky mi az tak nevadia, aj ked nejake spestrenie napriklad ukradnu hliadke armady obrneny voz a trosku pokosit nejaky tabor, kym by napriklad nedosiel beznin alebo municia by stalo zato.

    Dohral som iba hlavnu pribehovu liniu a je to super a nezapajal som sa do vyhladzovania, tej ktorej frakcie (Okrem bnaditov). Co vsak v konecnom dosledku moze byt fajn sranda a asi to vyskusam. V podstate som vobec nepouzival RPG prvky ako artefakty, ktore su inac podstatnou hernou zlozkou. Iba som si daval vylepsit zbran a obchdodoval. Hral som to na easy, pretoze som hcel vediet ako ten headhunting dopadne.

    Prostredie ako som sposminal vyzera na DX10 skvele, aj ked mi to nebezi na max, kedy to vsak musi byt uplna rozpravka. Meniace sa pocasie a denna doba je zaujimava, napriklad les alebo mesto v noci je na

    posranie. Pricom cez letny den so slnecnymi lucami vyzera mierumilovne, teda az na zrucaniny a mutantov :-). V prvom mode je aj spacak, kde sa da zdriemnut a posunut tak cas. Ta ista lokalita v noci ma uplne

    inu atmosferu, hlavne ked zniekade vybafne neviditelny upir. Vsetko podfarbuju super zvuky - vtaky cez den, vecer cikady a v noci kadajeka haved. Samozrjme meniaca sa hudba tiez pridava na zazitku.

    Chrobaky: Zatial sa na jednej mape nezobrazuje prechod do inej lokality (smetisko - skladisko), pricom ked som v inej lokalite na PDA tento prechod je oznaceny, takze som tam len napochodoval a kludne som

    sa presunul do lokality kde som chcel ist. Ale bez toho, ze by som si to nahodou vsimol, tak sa tam nedopracujem. Pred jednou misiou mi prestali ist savy a uz ma skoro trafil slak, ked to urobilo prvy krat,

    pretoze som isiel iba cez F5 - teda quick save. Nastanie autosave bol asi pred minutou a to funguvalo bez prblemov, lebo uz v duchu komponoval rozculeny anglicko - rusky - slovensky email do GSC aby si svoj

    polotovar predavali niekde inde. Nastastie to islo.

    Usmevny bug. Pri prechode do inej lokality sa hra pyta "Chces sa premiestnit do inej lokality ? Ano/nie" Ale natrafil som aj na otazku ?!: Nepoznsm cestu ? ANO/NIE. Po ano sa ja tak premiestnis kde treba.

    Chybaju mi moznost vlastnych checkpointov a zastavanie otacania sa malej mapy.

    Odbachnuty panaci miznu a nemiznu. Vacsinu nemiznu, pretoze protivnikov byvaju grupy 10 - 11, ktore sa potom daju obrat. Pri prestrelke o most som vsak sundal asi 30 pandulakov a ked sa konecne zadarilo, na

    miesta bola iba posledna grupa 5 tich leziacihc panakov. (A ja som s uz tesil ako doplnim naboje do ostrelovacky)

    Velke minus, ze sa nedaju sa rozstrelit svetelne zdroje, hlavne ked engine so svetlom pracuje ukazkovo. Da sa zait neuveritelny vychod slnka v bazinach alebo na radioaktivnom smetisku. Napriklad prestrelka v noci pri vystrelujucich svetliciach nad bojisko a jej postupne zhasinanie.Baterka je dost slaba - asi treba do ruska poslat nejaky vykonnejsi diodovy model :-))

    Napriek tomu, ze tu je iba kritika, hra je skvela, vsak som aj dohral a asi znovu dam SOCH. Za tie prachy to stalo, hlavne ked porovnavam u nas o 3 stovky lacnejsim 2,5 hodinovym CR Warhead.

    + atmosfera grafika, atmosfera hudba, praca so svetlom, fajn lokality, head hunting story, v poslednych leveloch tvrda partizanska vojna v meste
    - zasahovy system by potreboval vylepsit (prepracovat), nedaju sa zrusit svetelne zdroje, inventar sa ovlada divne, potreba zrealnit oberanie zastrelenych panakov - moznost zobrat vestu (ale moze mat inu velkost) a nejake prasule
    Sorac, ze som rozkecal, ide len o taky maly report.

    OdpovědětVymazat
  8. Není proč se omlouvat - naopak děkuji za hodnotné shrnutí!

    OdpovědětVymazat
  9. kurnik nejako mi to rozhodilo formatovanie

    OdpovědětVymazat
  10. tak som si znovu davam Stalker: Shadow a musim povedat, ze ma to bavi ovela viac ako ked som to hral prvy krat. Aj ked graficky slabsie ako Clear Sky (bez modov), bavim sa. Ak prestanu rusi chlastat vodku a viac betatestovat 3 uz asi bude super.

    OdpovědětVymazat
  11. a posledna vec o stalkerovi.. Shadow of chernobyl som znovu dohral, pricom som si vybral cestu, kedy som ignoroval splnenie zelani , takze isiel som cestou "hologramu" a zistil som, ze pri druhej volbe je tam este jedna ina lokalita a dost rozsiahla (a herne dlhsia) oproti, ked som ja 2x skoncil pri monolite. Zase ale chyba level vo vnutri reaktora. Dalo to hre uplne iny rozmer aj po dejovej (ako len splenei zelani). Ten level je super, hlavne ked sa "lozi" popri sarkofagu. Ja viem :-) "objavil som ameriku, ze?" Ale aj tak sa mi to hrozne rata, preto sem o tom pisem. No uz sa neviem dockat Fallout 3.

    OdpovědětVymazat
  12. Mimochodem vyšlo Fracture a recenze na Gamespotu potvrdila moje obavy. Modifikace terénu je vždy předem vyznačená, kde ji udělat, maximum svobody je při krytí. Zbytek hry je dost frustrující a nijak extra zábavný. 6/10 si vykládám, jako průměr, nevyužitý potenciál.
    http://www.gamespot.com/xbox360/action/fracture/video/6198751/fracture-video-review-?om_act=convert&om_clk=gssummary&tag=summary;watch-review

    OdpovědětVymazat