5. 9. 2008

Přenosné Spóry

Spore Creatures, jak se zve titul pro Nintendo DS, byl pro mne velkým překvapením. Čekal jsem to MNOHEM horší.


Všichni znáte Sims. To je v pořádku. Ale viděli jste někdy Sims pro Nintendo DS nebo dokonce pro GameBoy Advance? Tyto přenosné konzole nejsou z hardwarového hlediska schopny simulovat Simsí inteligenci, takže je to nahrazeno skripty, které jsou provázané příběhem. Ze hry se tak stává "adventura s příchutí Sims" - běháte po městešku, potkáváte lidi, od kterých něco chcete a tím, že pro ně pracujete si je získáváte. Jinak řečeno - to, co je na Sims zajímavé (nadsazeně to nazvu "simulace neuronové sítě") zde není. A mezi náma - Sims se mi celkem i líbí (i když Claven tvrdí, že je to hra "pre takých čudných ľudí bez guľí", čímž má na mysli patrně mne a ženy), ale tyhle přenosné mutace mi přijdou odporné. Nejenže mají úplně jiný koncept, ale navíc je to nafouklá bublina nudy.


S touto zkušeností jsem přistupoval i Spore DS. Tak nějak jsem tušil, že to prostě nepůjde převést. Plnou verzi hry pro PC jsem ještě neměl zkušenost, ale asi vím, o co jde z nesčetného množství developer's videí. Takže když jsem pak zahlédl Spore Creatures DS, říkal jsem si, jestli to podělali, jako Sims DS.

Nepodělali.

Trošku zklamání je, že nezačínáte na buněčné úrovni, ale rovnou, jako malé zviřátko, prozatím bez nohou. Máte k dispozici krajinu, na které potkáváte další zvířátka a od nich můžete po spřátelení kopírovat části jejich těl - čímž dochází k jakési stylizované formě evoluce (přesněji řečeno dochází interracial zvrhlostem, ale víte jak). Jednotlivé části těla na sebe věšíte v perfektně udělaném editoru, kde pomocí pár tlačítek uděláte opravdu zvrhlé kombinace. Sice si nemůžeme kreslit úplně nové prvky (škoda), ale je toho opravdu dost. Jednotlivé části těla pak dávají zvířátku nové schopnosti nebo vylepšují ty staré. Samozřejmě - teoreticky byste na sebe mohli naházet všechny prvky najednou a udělat tak ze sebe supermutanta (líbí se mi, že si mohu udělat šestinohé zvíře se čtyřmi oky a dvěma ústy), ale jsme omezení "levelem" postavičky a jednoduchou statistikou. Hergot, takže je to opravdu přenosný zázrak?

Zázrak to není.

Problémem je samotná herní náplň. Chodíte po ostrůvcích, potkáváte zvířátka a může dojít ke dvoum situacím. Buď je zvířátko přátelské, takže máte nového kamaráda. Nebo je zvířátko nepřátelské a vy jej musíte vykydlit. A samozřejmě - nepřátelské zvířátko je vždycky silnější, takže musíte vzít přátelská zvířátka do grupy a s nimi ho zabít. Po té získáte nějakou novou část pro evoluci a vzorec se opakuje. Je to proložené minihrami na spřátelení se (primitivní tanečky ve stylu Elite Beat Agents) a pár prkotinami, ale za slabé dvě hodinky jsem se začal nudit, takže většinu času trávím v editoru příšerek, což mi přijde jako jediný opravdu zábavný prvek - zbytek je jakási neuchopitelná záležitost oscilující na hranici nudy a šedě. Ale zase bych nechtěl být příliš kritický, možná hra svoje esa teprve vytáhne, neustále mi totiž na obrazovce přibývají nové prvky.


Druhý hlavní problém je také dementní příběh (hledáte nějakou aliení spaceship) a redukce fází vývoje z pěti na jednu. Tato hra je tedy spíše zajímavý doplněk k PC "plnotučné" verzi, než samostatná hra. V tomto smyslu je analogie se Sims patrná. Škoda.


Hra má ovšem perfektní grafiku. Maxis si velice dobře poradili s omezeným hardwarem DSka a vyčarovali stylový vzhled. Krajina samotná je trojrozměrná, potažená jednoduchými, ale přehlednými texturami. Všechno ostatní jsou 2D vektory. Ne sprity, ale opravu vektory, které se mohou natáčet v jakémkoliv úhlu. Nejvíce mi to připomíná Super Paper Mario - takhle nějak vypadá Spore DS. Tímto trikem bylo umožněno dát hráči opravdu neomezenou možnost v generování příšerek. Obrázky tady okolo asi hovoří za vše, ale bylo by to lepší vidět v pohybu. Prezentace, menu, efekty - opravdu na výbornou. Zvuky a hudba jsou celkem prima, nevýrazné, ale neurazí. Ovládání je také v pohodě - jeden palec ovládá směr pohybu a na zbytek slouží stylus - ovšem nejsou vyžadované nějaké přesné a specifické pohyby, prostě se kliká na dostatečně velké ikony, takže ani v autobude jsem nenarazil na problémy.


Nelámu nad Spore DS hůl, to ne, ale doufám, že hra nabídne víc, než schéma, které jsem naznačil výše. Ale ten editor je opravdu super. Jsem zvědavý na online prvky. Jo a taky vyšla přenosná Viva Piňata, tak to testnu ;).

První dojmy: 5/10

3 komentáře:

  1. Tak Viva Piñata: Pocket Paradise je mnohem lepší než Spore: Creatures. Tady píšu své první dojmy z hraní Viva Piñaty: http://www.dsko.eu/2008/09/prvni-dojmy-z-hrani-viva-pinata-pocket-paradise/ . A opravdu se ty 2 hry ani nedají srovnávat, myslím, že Viva Piñata je jedna z nejlepších DS her vůbec.

    OdpovědětVymazat
  2. Tak to rád slyším, díky za report.

    OdpovědětVymazat
  3. Něco podobného jsem hrál jako deskovku, jmenovalo se to Evo. // A můj malý černý 48k d.g. ze skalici čeká na nového pána ;-)

    OdpovědětVymazat