7. 10. 2009

Halo 3


(Halo 2 jsem nehrál a ani nebudu, tak to prosím zohledněte při čtení tohoto textu, díky).

Jak se dočteme na Wikipedii, tak postava Chiefa ze série her Halo je jedna z "posledních novodobých ikon herního žánru, podobně, jako Lara Croft nebo dříve Mario, Sonic a další". Přiznám se, že po dohrání Halo 1 blahé paměti jsem nepochopil, proč hru nezatratit do nejhlubší stoupy a i nyní, po dohrání Halo 3, si nejsem jistý, okolo čeho je ten šílený humbuk. Jak už to v průmyslu chodí, marketing je důležitější, než reálná kvalita produktu. Obal prodává a tak dále.

Od Halo 3 jsem neočekával skoro nic. Na jednu stranu mi nelze upřít upřímnou zvědavost nad touto peckou, neboť mi hru doporučovali i lidé, jejichž názoru a vkusu si vesměs vážím. Na stranu druhou jsem byl masírován doslova šílenou reklamní kampaní, které mi hru v době vydání totálně znechutila. Takže jsem se nyní, s dostatečným odstupem, kdy se na hru prakticky zapomnělo, ocitl před hrou v podstatě bez předsudků. Začal jsem hrát, cože si to na nás Bungie přichystalo.

První část hry nejde nazvat jinak, než totální katastrofou. Nudné dlouhé pasáže, tunelovitý level design, otřepaně nudné zbraně a stejně tak otřepaně nudní nepřátelé. Po celou dlouhou v podstatě úvodní misi jsem měl chuť odložit gamepad a poškrábat DVD se hrou. Bohužel mám hru jen půjčenou, takže jsem si to nedovolil a hrál dál.

Je to možná divné konstatování u žánru FPS, ale ve hře Halo 3 se v podstatě "nic neděje". Jasně, pod naší muškou padají desítky nepřátel, ale ten pocit prázdnoty konání je příliš hmatatelný. Potěšilo mne, že spolupracující vojáci sem tam vystřelí, ale nepotěšilo mne, že padají k zemi příliš rychle, že jim nelze dávat příkazy, jelikož snídali všechno možné, jenom ne vtipnou kaši. Poprvé, kdy jsem se opravdu zarazil, bylo setkání s nepřátelským tankem. Chvíli jsem po něm pálil vším, co se dalo, ale nakonec došlo k patové situaci, kdy na bojišti byl jenom tank a já. S tím rozdílem, že tank neměl omezenou munici, takže jsem potupně skapal. Opakoval jsem tuto pasáž asi tak 10x, než jsem se donutil k pohledu na věc pod jiným úhlem.

Místo toho, abych soustředil palbu na jediný cil, rozhodl jsem se k tanku okamžitě po objevení se přiběhnout a nalepit na něj všechny granáty. Nemohlo mi ale uniknout, že se v rohu obrazovky na chvilku rozsvítilo "Press R1 to overtake enemy tank". Udělal jsem tak a moje postavička naférovku tank ROZMRDALA PĚSTÍ. Nedělám si legraci - nesnažila se vytáhnout z tanku nepřítele ála Mercenaries, ale prostě bušením do čela tanku došlo k jeho vyřazení z provozu a následné explozi. Zamyslel jsem se.

Chápu, že je Chief je genetický supervoják s ultramoderní výbavou, která jej činí prakticky nesmrtelným. To všechno bych i bral, včetně bušení do tanků. Co ale nechápu, že se za tři díly hry nedokázali nepřátelé poučit, že proti Chiefovi jsou tanky prakticky bezbranné - proč je nějak nevylepší nebo ještě lépe je vůbec nepoužijí a místo toho neútočí ze vzduchu, kde jsou i Chiefovy pěsti krátké? Ba co víc! Nedokázali se poučit ani spojenci! Neustále mám za zadkem rotu vojáků umíráků, kteří sice sem tam dokážou něco trefit (s jejich AI je to věřte mi zázrak - zařvou "Pozor granát", ale dál stojí na místě), ale není to nic, co by Chief nezvládl i bez nich s tím rozdílem, že by se večer ke stovkám rodin vrátili živí otcové - vlastně by nemuseli do války vůbec jít? Proč se sakra serou do něčeho, na co nemají od prvního dílu hry?

Co je další paradox, že u zmíněného tanku lze relativně snadno zemřít po přímém zásahu střely z hlavního děla. Stačilo by tedy poslat pár tanků - řekněme deset - které by nebylo možné okamžitě zneutralizovat a smrt by byla nabíledni. Jenže nepřátelé jsou zřejmě tak hloupí (nebo chudí), že si na našeho superhrdinu nedovolí poslat více, než dva tanky najednou. Proč je to tak ne-uvěřitelné?

Nemám nic proti přepáleným superhrdinům, byť Chiefa konkrétně považuji za chudáka ze čtvrté cenové, ale když už máme takového borce na straně jedné, chce to i ekvivalentního superzáporáka, někoho, kdo prověří schopnosti hrdiny do morku kostí, na samotné jeho hranice. A pokud tento superzáporák vidí, že dva předchozí díly hry byly pro našeho superhrdinu spíše legrací, než výzvou, očekával bych, že se dříve nebo později odhodlá k drastické změně taktiky, nikoliv k opakování téže nefungující.

Neexistence pořádného záporáka podtrhuje ještě jedna věc. Chief, nejsilnější postava ve známém i neznámém vesmíru, je jenom oslík běhající za mrkví. Prakticky nevyvíjí žádnou vlastní aktivitu, jen slepě poslouchá příkazy a běhá. Přičtěme silácké hlášky a "tajnou" identitu a máme tady prototyp osobnosti "bez osobnosti", do které se nemůžete vžít a nemůžete si ji oblíbit. Takže mi je vlastně nakonec jedno, co se vlastně děje, chci to mít jenom rychle za sebou.

Někde jsem četl vyjádření Bungie, že minimalizace projevů samotného Chiefa je záměrná a má pomoci hráči se lépe vžít do hry, jako vlastní osoba. Nevím. Podle mne je to čistý projev neschopnosti nadesignovat charakter tak, abychom si jej mohli zamilovat. Místo toho Bungie tvrdí, že se dosazením sebe samotného do brnění máme asi milovat sami. Najednou člověku přijde logické, že v mnoha hrách je krom scénáristy veledůležitou osobou také člověk, který má na starosti design charakterů. BUngie nemají pro jistotu nikoho na příběh, ani osoby ve hře. Zbytečná škoda a trapná výmluva.

Přibližně v polovině hry však ale dojde k jisté změně. Hra dostane zcela jiné tempo a začala ve mně vzbuzovat zvědavost, co bude dál. Rovněž se dočkáme impozatních scenerií a konečně velkého bosse, pavoučí tank. Jeho likvidace byla vysloveně radostí - ba dokonce jsem si vyzkoušel, že je více cest, jak na něj. Dobrá práce! Level design se začal zlepšovat, sice jsme pořád v tunelu, ale již ne tak okatém. Celkově musím přiznat, že jsem se začínal bavit. Oceňuji, že s libovolným druhem zbraně a i zcela bez munice lze projít každou pasáž. Oceňuji, že nehledám cestu nějak dlouho a intuitivně jdu sám dál, ztrácím pocit tunelu. Oceňuji, že nepřátelé občas sami vběhnou do granátu, aby se nechali efektně odpálit. Oceňuji dobře nastavený auto-aim, který pomáhá zaměřit rychlejší typy nepřátel, případně ty létající a tak dopomoci k jejich pádu. Oceňuji, že vyprávění (dost primitivního) příběhu je dělané formou cutscén, které vypadají jako opravdový (CGI) film. Oceňuji funkci "film", kdy mohu předvést své majsterštyky kamarádům. Oceňuji, že bitvy na otevřenějších pláních s vozidly mají opravdu šťávu. Zkrátka a dobře - něco se zlomilo a začal jsem si hru užívat.

Pořád jsem narážel na ty samé problémy - zbraně nejsou zrovna nejlépe udělané, typů nepřátel je málo, umělá inteligence je skoro záporná na obou stranách barikády (zasekávání vojáků ve vozidlech je typickou ukázkou tohoto nešvaru) a tak dále. Ale jakobych hrál najednou jinou hru - střídání prostředí, dobře udělaná grafika, famózní hudba (ano, do tohoto okamžiku mi hudba nějak splývala, od půlky hry má velký prostor) a gradace konfliktu - to dokázalo zcela překrýt většinu vad.

Ujasnil jsem si, že Halo 3 rozhodně není sračka, jako první díl, v zásadě je to slušná hra, jenom je silně nevyvážená. Dobrých i špatných prvků je příliš mnoho na to, aby byly přehlédnuty. Strašlivě mne třeba vytáčí, že kdejaký cizí voják s raketometem na zádech nemá omezenou munici, zatímco geneticky vyšlechtěný supervoják, o tři hlavy vyšší, unese jen čtyři rakety do zásoby. Vytáčí mne, že s odstřelovací puškou prakticky nejde zabít nikoho jednou ranou ani do hlavy. Vytáčí mne, že poslední levely mnoha současných FPS trpí nedostatečnou invencí na konci hry.

Halo 3 obsahuje konec hry v podstatě remaknutý z prvního dílu, což by nebyl zas tak špatný odkaz na minulost, kdyby se udělal pořádně. Problém je, že ve hře Halo 3 prakticky nejsou bossové. Ano, pavoučí tank z výše zmíněného textu se ve hře vyskytuje celkem čtyřikrát, z toho jednou ve dvou exemplářích najednou. Rozhodně jde o zábavného bosse, to nemůžu říct. Ale to je všechno? Člověk je namlsán, co za zrůdu pořádnou bude na konci, místo toho se od poslední bitvy v exteriéru setkáváme s klesající tendencí kvality. Asi předposlední level (kvůli vzhledu mu říkám v "útrobách") je jedno velké peklo a opakoval jsem jej asi desetkrát, protože byl zmatený a velice divně větvený. Zbraní nedostatek a většinu jsem musel dělat mečem, což je vzhledem k přesile docela těžké.

Úplný konec hry spočívá v "bossovi", do kterého třikrát střelím a konec. Pak ujíždím buginou (bez časového limitu) a jsem svědkem řemeslně dobře zpracované, ale jinak nudné závěrečné animačce, ze které cítím obrovské zklamání. Jakobych se ocitl na začátku hry.

Dost mne štvalo, že hra je uměle natažená tím, že každý skoro level musím projít dvakrát. Nejprve dojít do hloubi nepřátelského ležení a pak se zase vrátit zpět. Je tomu tak skoro vždy - samo cestou zpátky se všude zase vyrojí nepřátelé. Poměrně často jsem narazil na opravdu nepříjemnou chybu v ukládání checkpointů. Tento systém neváhá uložit pozici v místě, kde jsem doslova obklíčen nepřáteli. To je dost velká chyba. A celkově - to, co jsem na Halo 3 shledal opravdu kvalitním, je prostě málo. Vyhodil bych 50% hry a zbývají polovinu bych naklonoval. Byl bych asi spokojenější.

Z hlediska inovace Halo 3 nepřináší nic nového. Ve hře se toho nedá moc dělat, jenom střílet a občas řídit nějaké vozítka. Chybí mi nějaká obecná interakce nad rámec těchto základních činností, podobně, jak jsem viděl třeba v Call of Juarez 2, kde jsem měl neustále pocit, že dělám pořád něco jiného, byť jen za pomoci základních ovládacích prvků. Halo 3 (a nejen Halo a nejen trojka) kriticky chybí více obsahu. Tunel narvaný nepřáteli se prostě okoukal už před deseti lety, chtělo by to nějakou opravdovou novinku, která by nestavěla na tomto zastaralém, okoukaném a v podstatě nudném principu.

V krátké úvaze, kterou jsem před časem sepsal, jsem si půjčil Halo 3 a Call of Duty 4 do příkladu rozdílnosti her. Je mezi těmito hrami nějaký podstatný rozdíl, krom grafického zpracování? Domnívám se, že ne. I když bych sepsal fakta, že se zbraně chovají jinak, že se nepřátelé chovají jinak... tak docházím k tomu, že jde o změny v podstatě kosmetické. Obě hry jsou tunel, který procházíme a co se hýbe, to musíme zaměřit a kliknout myší / stisknout tlačítko. Je to možná trochu přehnaná derivace, leč ten pocit "tohle jsem už zažil" je příliš silný na to, abych lhal sám sobě - chce to drastickou změnu.

Halo 1 jsem kritizoval v době, kdy samotná hra již nebyla aktuální. Být recenzent, napálím jí záporné hodnocení a ještě mi to přijde příliš vysoko. Halo 3 je na tom podobně, z hlediska mého odstupu. Nepřál bych si tento text psát před dvěma lety, kdy byl hype Microsoftu a i samotných fandů série na vrcholu. To bych asi prskal. Ale teď musím říct, že Halo 3 je lehce nadprůměrná střílečka, složena z hromady průměrných, několika dobrých a mnoha slabých částí.

Průměrných her je celý pytel a Halo vyčuhuje jenom díky marketingu. Žijeme v takové době a i když to vnitřně odsuzuji, chci to respektovat. Ale vážně - je tady někdo, kdo by mi dokázal sérii Halo vylíčit tak, abych pochopil, co mi od osvícení uniklo? Já vážně na této hře neshledávám nic výjimečného, nic, co by mne naplnilo, povzneslo či uspokojilo.

P.S.: Hlavně mi nikdo nepište o výjimečnosti příběhu, protože se rozbrečím smíchy.

26 komentářů:

  1. "Press R1 to overtake enemy tank". Udělal jsem tank a moje postavička naférovku tank ROZMRDALA PĚSTÍ.


    mno, on ho nerozmrda pesti on tam "plantne" granat kterej pak vybuchne. staci se trochu divat :)


    celkove je videt ze tomu celymu halo vesmiru moc nerozumis, a bohuzel jsi u toho ted trosku za burana. :)) master chief samozrejme nema zadnou "tajnou" identitu. Spartani (master chief je jakoze posledni z nich :D) byli vytvoreni z mrtvych vojaku (asi proto mu ti emzaci porad nadavaji "Daemon"), a opravdu, ver tomu nebo ne, ucel jejich byti byl opravdu jen slepe poslouchani rozkazu :).

    kazdopadne jako halo 3 neni nic moc, takze to nema smysl resit :))

    OdpovědětVymazat
  2. Plantnutí granátu bych bral. Ale pomocí B začne prostě mlátit do kastle, i když žádnej granát nemám. Nejprve vypadne maník za kulometem, pak to bouchne. Díval jsem se myslím dobře. Určitě kvůli tomu pouštět hru nebudu, to ne ;).

    Jo, tomu vesmíru fakt nerozumím, to máš pravdu. Je to jedna ze situací, kdy jsem rád, že jsem "buran". Jak ale pak nazvat fanoušky hry? ;)

    OdpovědětVymazat
  3. Tady je prostě vidět, že každému styl HALO nesedne. Ok beru, ale pro mě a dalších 10 mil. lidí má ta hra něco do sebe. Z mého pohledu určitě nejlepší 3D akční hra na současnou generaci konzolí a především výborně vymyšlený HALO svět, jehož potenciál není jen v osobě Master Chiefa.

    OdpovědětVymazat
  4. Jako fenomén to beru, podobně, jako Diablo, ale fakt to není pro mne. Trojka jde proti jedničce alespoň hrát a je chvílemi zábavná, takže v zásadě v pořádku.

    OdpovědětVymazat
  5. Re: Tonio - ty ten vesmír taky moc neznáš, když napíšeš tu blbost o mrtvých vojácích. Kdo jsou Spartani je jasně vysvětleno v oficiální knize "Zkáza Cíle" - http://fantomprint.cz/cz/knihy/zkaza_cile/

    Jinak hra se docela dala, ale porovnání s PC střílečkami fakt nesnese. Halo1 na PC bylo poslabší (hlavně extrémně zastaralé jak grafiky tak designem úrovní). Halo2 byl Vista přízrak, který zabil sám Microsoft. Osobně mám z celé ságy nejraději právě Halo2, jelikož je tam solidní příběh podaný z obou stran konfliktu. Halo3 je jen nastavená kaše + finále.

    OdpovědětVymazat
  6. Takže o původu Chiefa je psáno jenom v knížkách, nikoliv ve hrách?

    OdpovědětVymazat
  7. Me se Halo hry libi a takovych "prumernych" her, s vlastnim promyslenym universem, spoustou postav,designem prestrelek, epickou rozmachlosti, bych uvital vice. Jenze nikde nejsou.

    Plus jde celou kampan projet coop ve 4 lidech, coz to take hodi trochu na jiny level zabavy.



    Dalsi veci je, ze si to naprosta vetsina lidi kupuje na multiplayer, ktery je vybrouseny do dokonalosti a hraje ho i po dvou letech milion unikatnich hracu denne.
    Komunita na Bungie.net, kde se poradaji souteze o ceny, hraci sdileji sve screenshoty a klipy z vlastnich her, je uz jen tresnickou na dortu.

    OdpovědětVymazat
  8. Když vezmu v potaz zkušenosti ze dvou her (z třídílné série), tak jsem si nevšiml promyšlené univerzum, významné postavy spočítám na prstech jedné ruky a epická rozmáchlost je patrná leda v soundtracku. Jinak je to spíš wanabee.

    O multiplayeru neřeknu křivého slova, skoro vždy se výhradně vyjadřuji k singlu.

    (BTW jak příběh ošetří 4 Chiefy v coopu?).

    OdpovědětVymazat
  9. Halo smrdí.. umělá bublina, naprosto souhlasím s Davem. Bez toho hypu by o to nikdo nezakopl. Tetris ma promyšlenější universe :)

    OdpovědětVymazat
  10. http://www.konzolista.cz/specialy/halo-historie_27.html

    Vazne to je tak slabe ?

    OdpovědětVymazat
  11. Podívej se, já chápu, že mnoho autorů v několika knihách dopsalo příběh hry tak, aby se dal rozvinout na několik obrazovek popisu. Přijde mi sice, že dáváš příliš velký kredit fanouškům Halo, že umí číst, ale respektuji to.

    Zajímalo by mne ale, kdybych obdobně okecal Tetris nebo Pacmana (to je zvlášť lahůdka, už jsem vymyslel jádro příběhu), jestli by ti ten příběh najednou přišel epický, rozumíš.

    Já osobně jsem si ve hře nevšiml, že by tam nějaká story nebo postavy byly. Mrkvičky před oslíkem a pár loutek jsem si všimnul, to jo. Po této stránce mne uspokojil víc už i ten Half Life 2, jestli mi rozumíš. A ten byl taky nic moc.

    OdpovědětVymazat
  12. Tak v Halo je spousta patosu, nad kterym se usklibnu, ale asi jsem proste prijmul pravidla hry a tak primhourim oko.

    Kdybych se dival tvym prizmatem na akcni hry, tak mi 90% prijde pro retardaky. Kolikrat clovek krouti hlavou :)

    OdpovědětVymazat
  13. S tím naprosto souhlasím. Podívám se na filmovou / hudební / herní / televizní produkci a vidím, že je 90% mimo mne ;).

    Ne snad, že by se u toho nedalo na chvíli zkejsnout ;).

    OdpovědětVymazat
  14. Tak Halo je podle mě úžasně zábavná hra a to hlavně ve více lidech.

    Jinak k článku, Superzáporák je podle mě úplná stupidita. Přeci nebude mít "poslední naděje" lidstva,super voják a muž nazýván nepřátely "Démon" vlastní mimozemskou obdobu. Takové pravidla většinou platí v japonských hrách kde bojují nactilété hentai školačky a emo-hlavní hrdinové.

    Další věc - připravenost mimozemšťany na Chiefa - je taky o ničem. Emzáci asi nemají věštce aby právě zjístili kde Chief je a i oni nejsou neomezeně mocní - nemají finance nebo některé věci líp udělat už nemohou.


    O Halo se mluví jako o hře s velkým hypem - marketingem, to je sice pravda ale kvalita hry je tomu odpovídající. Hype samotný nezvládne prodat 10 mil. kusů 3. dílu když už všichní ví jak bude vypadat - tudíž by ho podle logiky "Halo=Velký marketing + průměrná-podrůměrná hra" málo kdo kupoval kdyby to byla pravda. Nebo např. nový ODST za jeden den dva miliony. To už má s hypem pramálo společného.

    OdpovědětVymazat
  15. Multiplayer beru, k němu se ani nemohu vyjadřovat. Je to celkem normální, že i průměrné, neřkuli slabší hry v singlu mívají nadprůměrný multiplayer - podobně tak Killzone 2.

    Super záporák - tady jde o princip. Hry by měly mít na konci nějakého bosse - i blbej Doom má toho Cyberdaemona. Prostě tomu chybí nějaké pořádné finále, vrchol bitvy. Ten náznak v tom létajícím prdítku tam jakože byl, ale teda vydržel tři zásahy a to je na bosse dost slabota ;). Zkrátka ve hře Halo mi chybí pořádní bossové a beru to, jako faktickou chybu. Pavoučí tank byl prima, chtělo by toho víc.

    A neříkej mi, když jsou schopni na mne hodit dva spider tanky, tak na mne nemohou poslat deset normálních. To je každopádně výtka k logice designu, která je záměrně snížená - a myslím, že to šlo udělat lépe.

    Ad poslední odstavec - myslím, že podceňuješ marketing. Všimni si, že na vrcholech prodejnosti jakéhokoliv produktu jsou jen výjimečně nějaké lahůdky - ale skoro vždy věci s nejlepším poměrem cena / marketing. Ne snad, že by nebyly výjimky - ale Halo mezi ně podle mne nepatří.

    OdpovědětVymazat
  16. Ve více hráčech jsem myslel předevšim ko-operativní kampaň než klasický mulťák. Když někdo přijde na náštěvu tak Halo 3, legendary a jede se ve splitscreenu. :) A zatím všem se ta hra líbila, hlavně je bavila.

    90% her mají na konci nějakýho hlavního bosse. Ale není to už klišé ? Tady jde Halo svojí cestou, ta hra nikdy neměla žádné velké bosse. A je to i mnohem přirozenější. I ti Scarabové jsou vnímáni jako normálka v Chiefově životě. :)

    Když Chief bojoval s těma dvěma Scarabama tak oni nebyli připraveni na boj s ním ale hlídali přece vstup k hlavnímu šéfovi (Prophet Of Truth).

    Jasně, mohl si tam nashromáždit super armádu menších tanků, ale ty by si jen překáželi + navíc už jsou Covenanti válkou vyčerpáni a jejich zrdoje jsou omezené. A kdyby to tak tvůrci udělali, nebylo by to zbytečně obtížné a nezábavné ?

    Tak, jak píšu nahoře. Halo 3 má silný marketing ale ještě silnější fanouškovskou základnu. A tu by si jen díky silnému marketingu nezískala.

    OdpovědětVymazat
  17. Bossové jsou klišé? Naopak bych řekl, že je to standard - graduje se story i souboje. Když je na konci antiboss, je to krok zpět. Je to asi jako tvrdit, že pěna na pivu je klišé ;). Naopak je očekáváno, že zde autoři přinesou invenci a vymyslí něco super - nikoliv NIC.

    Ad malé tanky - jak říkám, měli na to dvě hry, aby pochopili, že stávající taktika (ať už AI nebo nasazená technika) prostě nefunguje. Čekal bych změnu, nic víc.

    A ten marketing myslím pořád podceňuješ ;).

    OdpovědětVymazat
  18. Targu, ta fanouškovská základna sice vypovídá o tom, že to asi bude výborná hra (pro nějakou skupinu lidí), ale to není těch 10M lidí. Z toho je většina těch, co si to koupí, i když to třeba nikdy nehráli, protože je to známé a nenáročné. Podle počtu prodaných kopií se moc kvalita určovat nedá. To spíš podle toho, jak dlouho ta hra drží lidi, podle počtu hardcore fandů, komunit atd.

    OdpovědětVymazat
  19. O fandovské komunitě nepochybuji. Kladl bych si ale otázku, jak vlastně vznikla. Halo 1 byla první pořádná 3D střílečka pro starý XBOX, prakticky jediná, která se lišila od Dooma v blahé paměti a jelikož XBOX v USA konkrétně měl překvapivě silnou základnu, naprosto rozumím tomu, že modernějšími PC nepolíbení hráči dali Halo přednost, jako jediné volbě, modle.

    Znamená to ale, že jde o po všech stránkách kvalitní hru? Když jde o od počátku zamýšlený vlajkový projekt, do kterého Microsoft nacpal zdaleka nejvíce peněz? Vzpomínáme si na "štědré dary" recenzentům? Masivní projekci na všech výstavách? Hypující zaměstnance na fórech? Myslím, že Halo je jeden ze vzorových příkladů uměle nadhodnocené hry. Já to vidím jasně, dokážu se na hru podívat z nadhledu, protože mne minul hype a všechny peripetie.

    Na Halo 3 neshledávám nic výjimečného, viděl jsem stovky FPS ve stejné kvalitě herního obsahu. Liší se jenom marketingovým pozadím.

    Každopádně mne baví, že člověk se ze hry neposere, tak nějak upřímně ocením snahu autorů, jenom z toho nejsem nadšený. Není třeba mne přesvědčovat, "že se mýlím". Více by pomohly racionální argumenty. Jaké herní mechanismy například činí hru výjimečnou? To by mne zajímalo.

    A to, že o hře řeknu, že je průměrná, není hanlivé přece. Jsme zmagořeni z časáků a webů, kde všechno pod 8/10 je sračka? Klid prosím.

    OdpovědětVymazat
  20. Dave De Sade - Nevím jak by sis ty bossy tam přestavoval, jako emzáka s dlouhým ukazovatelem zdraví (nejlépe ukazaný přes celou obrazovku) ? A Spark (Ta koule) není spíše bossem, ale jako takový bonusek na zničení toho malýho parchanta. :)

    Taktika - Měly na to dva díly. Kdyby jen v jedničce nebojoval s Elite a ve trojce s Bruty. (Dvojka byla v době občanské války - Brutové vs. Elite.) :)

    Desombres - Milion unikátních hráčů denně na multiplayeru je snad perfektní ukázkou silné komunity. A to je dva roky stará hra.

    Dave de Sade po druhé - Mě se taky hype Hala vyhl velkým obloukem. (Trojku jsem hrál až letos na jaře poprvé (v době kdy vyšla jsem o xboxu moc nepřemýšlel a zprávy kolem něj nesledoval), jedničku pár měsíců před tím - když nepočítám demo několik let zpátky) Ale i tak mě ta hra dostala, mezi střílečkama je to podle mě obrovský nadprůměr. Je to zcela jiný, lepší zažítek než všechny ty KillZony, Call Of Duty atd.

    OdpovědětVymazat
  21. Dave:

    "Více by pomohly racionální argumenty. Jaké herní mechanismy například činí hru výjimečnou? To by mne zajímalo."

    Nechci tu dělat ďáblovi advokáta, hrál jsem jen první Halo, ale když pominu fakt, že výjimečnost herních mechanik nezaručuje ani neurčuje to nejdůležitějí - hratelnost, tak co třeba možnost v prvním Halo v mulťáku používat v boji štítování nebo jezdit ve dvou nebo třech lidech ve vozidle? Jeden řídí, druhý ovládá kulomet, třetí nevimco. Nepamatuju, že bych tohle někdy viděl ve FPS před Halo. A i kdyby ano, tak to neznamená, že to v Halo jako celek nemůže lépe fungovat, aka být zábavnější.

    Targu:

    "Milion unikátních hráčů denně na multiplayeru je snad perfektní ukázkou silné komunity. A to je dva roky stará hra."

    To je pěkný a to primárně XBOX? Protože ono těch FPS na XBOXu moc neni ne?

    OdpovědětVymazat
  22. Delosobres -

    Na Xboxu je stejně FPSek jako všude jinde. (Myslím ty větší, žádné ruské budgetovky nebo hry typu Code Of Honor :) - CoD, Team Fotress, Left4Dead,MoH,Fear, Gears (Sice TPS ale je to akce jako každá jiná) atd.

    OdpovědětVymazat
  23. No tak Killzone 2 nebo CoD je samozřejmě slabší, než Halo 3. Ale zejména z PC jsem zvyklejší na asi jinou úroveň stříleček - tohle mi přijde standard. Ne špatný, ne výjimečný.

    OdpovědětVymazat
  24. Mno, já sem zvyklej hlavně na myš a na rychlou akci. :D

    OdpovědětVymazat