13. 1. 2009

Co bych si rád zahrál...

Při listování zašlými čísly prvních českých herních časopisů na člověka přijde nostalgická vlna jako hrom. Recenze zná každý (alespoň rámcově) nazpaměť (přesto se těšte na sken jedné z nejlepších Andrejových recenzí na hru Zephyr), zpětně hodnotit historii je úsměvné a sledovat hype tehdejších herních titánů - to se prostě neomrzí. Kde jinde také najít články plné nadějí v kombo Sega Mega CD, 32-X a Neptun? Někteří ani nevědí, že se třeba Score zabývalo téměř z poloviny zaplněné hrami na konzolích, vše od SNES po GameBoy, dokonce vedle Playstation tam byl jednu dobu i Saturn. Podobně tak Excalibur byl úsměvný "podporou Amigy" v dobách, kdy po ní neštěkl pes - a takových věcí je hromada.

Ale ty hry - ty jsou jaksi významné, bez ohledu na platformu. K většině z nich se člověk časem dostal. V raných dobách warezu se většina na pár disket, pak bylo CD symbolem mnoha her a s příchodem internetu to bylo najednou všechno v pohodě. Ale přesto existuje kategorie her, ku kterým se špatně dostává i dneska a to z mnoha důvodů. Nejde přitom vůbec o nějaké zapomenuté perly, jsou to mnohdy i hry, které vlastně nebyly moc známé, špatně hodnocené nebo prostě nedostupné, hlavně proto, že byly na mnoho CD. Sami jich znáte mnoho. Některé ale mají svoje kouzlo, že bych si je prostě rád v klidu zahrál. Kdybych neměl rok co dělat, tak bych si je prošel s mnoha ostatními - kdybych je teda měl (což berte jako výzvu, protože většina titulů se nedá sehnat ani nelegálně).

Black Dahlia

Od této hry jsem hrál jenom demo z nějakého cover CD, tuším z Excaliburu... Velice mne to chytlo, i když ze hry byl vidět jenom zlomek a animace byly v příšerném prokládaném režimu. Ale atmosféra a uspokojivé herecké výkony - ano, to je něco, co vyčnívalo nad tehdejší produkci interaktivních filmů, i když v případě Černé Jiřiny šlo spíše o klasickou adventuru s hromadou FMV sekvencí. Na hru jsem si vzpomněl nedávno, když jsem viděl film stejného názvu (který se mi ovšem moc nelíbil). 8 CD!


X-Files

Interaktivní adventura ze známého prostředí se z herního hlediska podle recenzí poměrně povedla. Kde také jinde vidět Scullyovou, jak umírá v detailním záběru desetkrát za sebou ;). Naštěstí se zdá, že tuhle hru má kamarád, tak se k ní dostanu,


Ripper

Další adventura, která se ale pyšní opravdu hvězdným obsazením. Christopher Walken, Burgess Meredith, Karen Allen, David Patrick Kelly - no samé hvězdy! Také se Ripper považuje za jednu z nejlepších filmových adventur všech dob a to hlavně kvůli kvalitní herní stránce. Údajně. Rád bych se o tom přesvědčil na vlastní kůži.


Phantasmagoria 1+2

Zatímco první díl mám a hrál jsem ho, druhý díl mne zcela minul. Tak jako tak, rád bych dohrál obě tyto legendární adventury. Bude to chtít hodně času, žonglovat se sedmi CD nebude jen tak...


Dark Seed 1+2

První díl je dostupný, od druhého jsem hrál pouze demo. V obou případech - na těhle hrách se mi líbí atmosféra, grafika, zpracování a vůbec všechno, ale prostě ... jsem se do nich nikdy nedostal pořádně. Schovávám si je na "horší časy", ale ty jaksi nechtějí přijít a tak si říkám, jestli jsem o něco nepřišel. Určitě ano - takže sháním dvojku. Do zásoby...


Toonstruck

Christopher Lloyd v hlavní roli animované šílenosti s nevšedním humorem. Jak je možné, že mne tato hra minula? Nechápu to, ale dal bych ruku do ohně, že o ni mám enormní zájem. Ale kde ji dneska sehnat.


Spycraft

Neprávem zapomenutá a výtečná hra, kterou jsem kdysi měl v originále a někam se půjčila asi. Každopádně jde o mix mezi detektivkou a simulátorem, protože adventurní část věci je místy až téměř realistická. V roli agenta CIA budeme sbírat otisky, promlouvat se svědky, fotit lidi ze satelitní družice, střílet ála Operation Wolf, dělat rozbory krve i vzorků pneumatik - tahle hra tím je doslova nacpaná a já bych dal nevím co, kdybych se k ní opět dostal.


3rd Millenium

O této hře se neví skoro nic a pouze jeden obrázek ve Score z nějakého preview napovídal, že by mohlo jít o prima hru. Na tom obrázku je totiž Vítězný Oblouk, ale obalený jakýmsi ochranným sklem, jakoby ve skleníku. Tenhle obrázek mám vpálený do paměti. Jak jsem později zjistil, hra pohořela, dokonce není na Mobygames, což je na pováženou. Šlo o nějakou strategii, odehrávající se na evropském kontinentu, ale to je tak všechno, co o ní vím. Ví někdo víc?


Callahan's Crosstime Saloon

Tuhle lahůdku, poslední adventuru od Legend Entertainment, jsem hrál a byla výtečná (a těžká). Perfektní grafika a nebývale lehce podávaný humor plus zapeklité úkoly - tahle hra nemá chybu. Ale kam se podělo CD, to je mi záhadou.


John Saul's Blackstone Chronicles

Údajně jedna z "nejdospělejších" her všech dob, bez ohledu na faktickou existenci krve a vyteklých vnitřností. Shodou okolností jsem se ale k této hře celkem nedávno dostal, vedle Black Dahlie ji řadím na první místo chybějících her.


Bloodnet - Dreamweb

Na závěr dvojice starších her, které se mi z nějakého důvodu někdy "prostě spletou". Obě hry jsou skvělé, nadčasové, zábavné, dospělé a také - mnou nedohrané. Naštěstí je vlastním, takže je to otázka času - ale stydím se za to!



Samozřejmě, že tento výčet není konečný, ale jsou to prostě tituly, které se mi nedaří dostat z hlavy. Snad časem, doufám.

25 komentářů:

  1. Většinu her co sháníš se dá sehnat přes ebay, ale stojej ranec...Člověk ale musí mít kreditku...včera jsem v aukci vyhrál Zeldu Ocarina of Time na N64...ale bez kreditky dostanu prd.Dave nemáš náhodou přebytečnou Zeldu ve svý sbírce?

    OdpovědětVymazat
  2. Díky za připomenutí Callahana! Nedávno jsem četl (konečně!) a že se mi válí na disku adventurka jsem úplně zapoměl :)

    OdpovědětVymazat
  3. Original Dark Seed 2 se mi snad nekde doma jeste vali.

    Dreamweb je pro me osobne jedna z nejlepsich adventur vubec, atmosferou hodne pripomina
    Blade Runner, vcetne te bezvychodne situace (ale je o necem jinem) a dohral jsem ji ve svych -nacti letech mockrat. Zazitek na ktery se nezapomina. Odvazna dospela hra s netradicnim zpracovanim a temnou rezonujici muzikou.

    Bloodnet je taktez vynikajici, mix RPG a textove hutne adventury. Pokud neznas dobre americky slang, budes se hrou pohybovat spise intuitivne. Stejne jako kdysi ja.
    I kdyz dnes s online slovniky to neni az takovy problem.

    Nicmene cestovani New Yorkem 21. stoleti a prestelky s nepratelskymi gangy, i splhani po spolecenskem zebricku byly zabavne i tak.
    Graficke zpracovani bylo opet velice originalni. A halucinogenni :)

    Hry vysla v podle me zlatem veku her na PC, kdyz jeste slo vydat originalni podivnost a i kdyz se ji tolik neprodalo, nebyl to pru...ehm az takovy problem.

    Takze tak.

    OdpovědětVymazat
  4. Nejsem sice chuďas, ale ty sumy na ebaji mne dost děsí, proto raději sháním někoho poblíž... Každopádně Dark Seed 2 je na cestě z Levelu prej, tak se těším.

    Dreamweb + Bloodnet jsou luxusky, o tom není sporu, měl bych je na Amize dojet...

    OdpovědětVymazat
  5. Dejve, co takhle napsat podobnej článek o starších hrách, které se naopak sehnat daj(ať už legal nebo ilegal). Kámo, ty o tom vždycky tak poutavě napíšeš, že mám okamžitě chuť si ty hry zahrát.

    Cheers Buddy

    OdpovědětVymazat
  6. No je fakt, že je hafo legend, co jsem z nejrůznějších důvodů vynechal... ale ty jsou všude k sosu, to by byl nesmyslně dlouhej seznam... momentálně hraju na Atari 2600 (v emu) a stačí mi to ;).

    OdpovědětVymazat
  7. Ne, jak tě to proboha napadlo? ;)

    OdpovědětVymazat
  8. Tak Dark Seed je doma - big thanx to Kejml!!!

    OdpovědětVymazat
  9. Za ten Bloodnet a Dreamweb sa hanbi!

    OdpovědětVymazat
  10. a kde je ta recenze na Zebyr? :D

    OdpovědětVymazat
  11. Hrál jsem Bloodnet asi tři čtyři měsíce než jsem to vzdal- vykrvácel jsem na ultra tužanských hádankách, myslím že od postavy se jménem Wildchild, která navíc měla v hlavě trochu binec a moc jí nešlo mluvit. Návod sem nechtěl používat, třeba to půjde líp až budu starší a moudřejší. Ale je to božská hra.

    Matěj

    OdpovědětVymazat
  12. Matěj: Dyk jsme to hráli spolu, vytuhnul jsem na velice podobném místě (a v Dreamwebu snad taky - jestli použít sekeru a pak pistoli nebo naopak). Moudrý starče!

    OdpovědětVymazat
  13. Zduř Dave.
    Mám doma nějaký starý kazety s hrama a nemám to jak vyzkoušet (moje PC jaksi postrádá kazetovou mechaniku :-))
    Ale všiml jsem si, že ty tvoříš něco jako sbírku. Tak kdybys měl zájem, písni nějakej kontakt.

    OdpovědětVymazat
  14. Zduř! Kontakt - no třeba na Okounovi se můžeme domluvit, ne? Ale jako okopírovaný nebo originálky - na jakou platformu? A měli bychom na pivo při té příležitosti ;).

    OdpovědětVymazat
  15. Ked tak pozeram na ten zoznam hier, stale viac si uvedomujem, ze ja si z tych hier pamatam velke Nic :). Co je istotne ciastosne sposobene mojou celozivotnou sklerozou, ale celkom ma to stve. A napriklad u Dreamwebu a Bloodnetu uvazujem, ci som v tych dobach tie hry aj poriadne pochopil.

    Zohnat sa da vsetko, akurat to nebudu originalky :) Originalky su dnes drahe jak starozitnosti :) Ked som videl kolko pytaju za Daggerfall, bol som vdacny za tu kupu vtedy v 96-tom - za par korun.

    OdpovědětVymazat
  16. Nojo, Daggerfall jsem kupoval za 1300 Kč a jsem spokojený.

    OdpovědětVymazat
  17. No, tak to bych tedy oponoval. Koupil jsem Total Annihilation za 29 a Dreamweb (cd verzi, ktera je nejlepsi) za 20 kc v Levnych Knihach. Takze zohnat sa da vsetko a nemusi to cloveka zrovna zruinovat.

    OdpovědětVymazat
  18. Dreamweb jsem člověče nikdy v LK neviděl, jak je to asi dlouho - šel bych do toho (i když to budu raději hrát na Amize) samozřejmě!

    OdpovědětVymazat
  19. minitroll - ked do nasich Levnych knih vozia len zbytky od vas :) A tam uz potom nic neostava :((

    OdpovědětVymazat
  20. Dave : Jasne, to je ta nejsnadnejsi cesta, vetsina starsich her se nejlepe shani na Amigu. Proc by ne ? Jen treba u Dreamwebu mely ty verze urcite specificke odlisnosti, na PC bylo vice melodii, ktere jsou u teto hry vynikajici a byl tam animovany dest, coz podle me pridavalo na atmosfere. Na Amize se o desti jen pise. Nevim..podle me by to A1200 zvladla levou zadni.

    Mick : Njn, balkan :)

    Ne, neco mate lepsi neco horsi. My zase nemame tak povedeny hudebni festival napriklad (Pohoda), takze k vam kazdy rok jezdim nasavat hudebni zazitky a ty drobne rozdily.

    Jinak LK jsou dobre v tom, ze vozi z Nemecka, Francie ty hry, ktere nahodou nekdo nekde objevil ve skladu a neveril, ze se to jeste nekdy proda. Ale jsou to prave nekdy cenne artefakty. Za to jim diky, nemluve o tech cenach.

    OdpovědětVymazat
  21. No zase je blbý, že ty hry z LK maj děsný krabice a manuály a podobně. Takže tam kupuju spíše výjimečně, i když mají celkem dobré hry někdy - nejsou to ty plnotučné originálky. Každopádně jsem se včera regnul na ebaj ;).

    OdpovědětVymazat
  22. Nevim, jestli je to jeste aktualni, ale vetsinu z tech her neni problem sehnat - Black Dahlia, X-Files, Phantasmagorie, Callahana, Spycraft namatkou a dalsi. Samozrejme neoriginaly, ale v tomto pripade to beru jako abandonware, jelikoz vetsina je vic jak 10 let stara. Nektere mam doma, jinak www.underground-gamer.com je tvuj kamarad, kdybys potreboval invite, tak napis. Snad nemas nic proti torrentum :)

    OdpovědětVymazat
  23. V mnoha věcech jsem se již pohnul, díky za odkaz přesto, takovej Spycraft ...

    OdpovědětVymazat