25. 9. 2008

Doom

Jakou hru bych si vzal na pustý ostrov?


Je to sice otázka, která vzbuzuje až heretické myšlenky, ale musím se k něčemu přiznat. Nebude to proti všemu očekávání Dungeon Master. Bude to Doom. Doom 2, abych byl přesný. A k tomu hromada PWADů. A Zdaemon. A připojení k netu. S tím bych si vystačil asi do konce života na pustém ostrově (tj. 14 dní, než zemřu žízní, protože od Dooma se mi strašně těžko odtrhává a nemám-li motivaci dělat něco jiného, což je na pustém ostrově celkem jasné, nevstávám od počítače).

Doom je fenomén, který nemá cenu příliš detailně rozebírat. Jde o jednu z nejvíce portovaných her vůbec, hlavně od doby, co božští iD software vypustili do světa zdrojový kód. Krom oficiálních portů na všechny možné konzole (kde je poměrně kuriózní šestnáctibitový SNES, ale také Sega 32X, Gameboy Advance, Jaguar a mnoho dalších) máme Dooma v mobilech, digitálních fotoaparátech, PDA, Nintendo DS, Playstation Portable, Wii, Amiga, ZX Spectrum - zkrátka Doom je všude a je to benchmark jakékoliv technologie. Jakmile kdokoli uvede nový hardware nebo třeba nový operační systém, jaká je první otázka? Umí to přehrávat porno? A druhá otázka - jede na tom Doom?

Jede.

A tady taky jede.

Nutno přiznat, že postupem času se tímto benchmarkem stal Quake a i další hry, ale Doom je etalon, výchozí bod, který je nutné naportovat na cokoli, co má procesor a paměť. Přesto nejde říci, že by byl Doom mrtvou legendou. Zejména díky dostupnosti a absolutně nízkým nárokům na hardware jsme se dočkali mnoha klientů, kteří vycházejí z Dooma, ale jsou primárně orientované na online multiplayer. Je tedy tak možné hrát napříč několika platformami proti nebo s kamarády z celého světa. A sám se toho s radostí zúčastňuji - ale k tomu až později.

Zploď syna pro multiplayer, nastav síť a postav level do Dooma.
Dave de Sade - říjen 1995

Doom mne zasáhl nebývale silnou vlnou, což se týkalo asi všech, kteří v období od prosince 1993 měli nějakou normální třiosmšestku a zabývali se hrami. "Toho dne se nešlo do školy". Je to pravda. Já sám jsem se bohužel dostal k Doomovi o několik měsíců později. První kontakt byl (jelikož jsem byl v tom období Amigista a o PC jsem neměl moc ponětí) skrz třetí číslo časopisu Score (legendární recenze od Františka Fuky se slovy "realistická grafika" a podobně), kde jsem na to koukal jako puk. O nějakou dobu později jsem zjistil, že na gymnáziu kdosi na školní počítače nainstaloval Dooma. Ale jelikož jsem byl s PC opravdu neznalý, pohořel jsem - hra nešla spustit - nahlásilo to nějakou chybu s velikostí paměti a konec.

Do dveří vstupuji zásadně úkrokem.
Dave de Sade - leden 1994

F5. Tato klávesa byla branou do Doomerského řáděni. Pokud tato klávesa byla stisknuta při startu počítače, přeskočil se autoexec.bat a získaná paměť již stačila na spuštění hry. Brány pekelné se otevřely a já vstoupil (byť pouze s PC Speakerem). A již nikdy nevystoupil. Rychlost na 386/DX nebyla závratná, ale trochu zmenšené okno či spíše přepnutí detailů na *low* hru dostaly do hratelné sféry a já pařil. A pařil. A pořád. A dokola. A na Ultra Violence. A druhej díl. A první epizoda jen pomocí stereosluchátek. Nikdy jsem se z té euforie nedostal. Fascinuje mne rychlá grafika, design příšer, nenapodobitelný level design, horrorová atmosféra (no na tu dobu to bylo klasifikováno jako horror no), perfektní zbraně a schopnost pohltit natolik, že "jsem tam"! Nezřídka jsme hráli Dooma na klávesnici ve dvou, jeden "řídil" a druhý střílel. Pořád to šlo. A ty cheaty - kdo by je mohl kdy zapomenout? Prostě - i když jsem byl Amigista a Dungeon Master představuje moje srdce, chtěl jsem od dob Dooma mít doma PC a Doom samotný se stal krví v mých žilách.

Sériový kabel supluje tvůj občanský průkaz!
Dave de Sade - květen 1995

Nebýt nekonečné munice, začal bych se potit. Takhle je to docela "mindless fun".

Další vrchol byl, když jsem objevil multiplayer. Ne snad, že bych o jeho existenci neměl ponětí, ale na gymplu nebyla počítačová síť, šlo jen o hromadu třiosmiček a to je tak všechno (počítače se lišily jen nainstalovanými hrami a podle toho byla bitka o místa v učebně, když chtěl někdo hrát Dooma, někdo Dunu 2, někdo Warcraft, ostatní Mortal Kombat nebo Dynablaster či Ishar 2). Každopádně nám učitel prozradil, že i bez sítě lze hrát - stačí koupit propojovací kabel. Za uspořené kapesné jsme vyrazili do obchodu s počítači a her neznalý prodavač nám prodal paralelní kabel. Tak ten samozřejmě nefungoval. Až teprve sériák - to bylo maso! Sice jenom ve dvou, ale závislost na Doomovi šla do maximálních otáček. Nejhorší to bylo, když jsme v Paláci Kultury objevili počítačovou hernu Renaco. Měli tam nějaké Pentia asi na 166 MHz (bylo to už pár let po vydání Dooma, ale my jsme pařili pořád) a vnucovali nám hry jako Duke Nukem 3D, Descent 2 či Command and Conquer. My se ale nedali, Doom 2 map01 a čau neasi. Bohužel to bylo finančně poněkud náročné (což v kombinaci pařby na automatech v Laser Game byl průser), ale každá návštěva byla prostě svátkem. A ve čtyřech se mnohem lépe fraguje, než ve dvou.

Po sklizni. Následuje lisování hroznů zla gumovými podrážkami.

Musím se ale pochválit. Je mi jasné, že jsem nikdy nedisponoval herní kvalitou světových špiček, ale prostě "mám talent". Občas překvapím i sám sebe. Byl jsem jeden z prvních hráčů od nás, kteří přecházeli z klávesnice na kombinaci "WSAD + myš" (a dostal jsem jednou solidní klepec od hráče na klávesnici, Špáča prostě), byl jsem jedním z těch, kteří napasovali pětikorunu mezi CTRL a CapsLock pro "autorun". Nebál jsem se experimentovat s levely (taková map07 byla docela dobrá). Narval jsem Dooma na 3,5" disketu a šířil Slovo dál. Jak jsem psal dříve, udělali jsme i deskového Dooma dávno předtím, než vyšla oficiální deskovka. A ne snad, že bych se chtěl chlubit, ale není to zas tak dávno, co jsem v online deathmatchi potrápil i lidi jako WT_MARVIN nebo XJACK, legendy českého Doomařství (jejich pochvalné maily mám ještě schované, mnojo lichotí mi to ;).


Já to nebyl. Já bych to vyřezal motorovou pilou.
Reakce na otázku "Kdo napsal sprejem *Doom* na zeď školy"
Dave de Sade - červenec 1996

Perfektní sklizeň v kooperaci. Jeden z vysoce zábavných levelů coopbuildlm.wad.

Doom šel ale ještě dál. Možná bych ještě někde vyhrabal můj "Deník Doomaře", který nebyl ničím jiným, než detailním návodem, který formou deníku popsal kompletního Dooma 1 a kus Dooma 2. Šel jsem rovně chodbou. Krev se míchala s olejem z motorové pily a chtělo se mi z toho zvracet. Sotva jsem vyčistil řetěz, vrhlo se na mne pět prasat. Všechny jsem je rozřezal, zmrdy, ubrali mi 8% zdraví a 15% armor. Alespoň jsem ušetřil munici, hehe. Na křižovatce s lebkami jsem ale zaváhal. Smrt mohla číhat kdekoli. Vybral jsem si cestu do prava. Zvuk chroptění impů mi ale byl varováním, že s motorovou pilou toho moc nenadělám. Moje věrná dvouhlavňová brokovnice Máňa mi poslouží dobře. Nemám na mysli poslouží tak, jako když si spolu hrajeme na doktora (ach Máňo), ale poslouží tak, že z impů zůstane kaše. Zadržel jsem dech a úkrokem vstoupil do místnosti. V očích jsem měl rudou mlhu, ale nakonec jsem je všechny dostal. Dost jsem krvácel, takže nalezená lékárnička přišla vhod. V zapadlém koutku mezi rozthaným masem, ze kterého se ještě kouřilo, jsem našel modrý klíč. Můžu jít tedy zpátky ke křižovatce s lebkami.... Opravdu jsem to dělal tak, že jsem minutu hrál a minutu zapisoval "zážitky".

...a proto byly vymyšleny polygony a antialiasing ;).

Nebo naše Doom songy (samozřejmě, že dneska je to trapné, ale v té době jsme to hráli u táboráku na skautském táboře!):

Doom je náš!
Dělá dobře mně i tobě
Rozřezáš!
Nevím za co by ses styděl!
(Ty svou víru neobhájíš, Doom už proudí v tobě, nevíš!)

Anebo:

Dooma máš a motorovku
Dlouhá noc se propaří
Dooma máš a chvilku spánku
Díky, díky, Doomaři

Dříve než tě rozřežou
Pomodlit se stihneš ještě jednou
Kyberdémon za rohem
Už tebe cítí

Neplač sladká Marion
Noví vojáci tě zabijou tě
Na polštáři z končetin
Budeš věčně spát


Posedlost prostě rozumíte?!

Jedno procento, ale v pohodě.
Dave de Sade - někdy kolem 1997

Dooma mám vždy s sebou. Nahraného v mobilu, stačí připojit do PC, rozbalit archiv a hrát. Mám doma originálku dvojky a Final Dooma a hromadů PWADů. Jak já byl se svou 386 spokojený! Totiž na Amize Doom nebyl (a na klasické dvanáctce ani nemůže být... dokonce ani na 030 není rychlost uspokojivá natolik, aby to bylo srovnatelné s 386/40... to až 040 či spíše 060 srovná krok - což je hardware buď nedostupný nebo drahý - takže na Amize neměl iD Software žádné zázemí pro svůj geniální produkt - o bitmap-VS-planar nemluvě). Byly později pokusy, třeba jako příšerný Death Mask, nepovedené Fears, český (ale celkem hratelný) Testament (to byl spíš Wolfenstein 3D), ale nejpovedenější byl asi Gloom (hlavně kvůli multiplayeru ve dvou na jedné Amize), Breathless a Alien Breed 3D (potažmo druhý díl, který ale neběží mimo emulátor příliš rychle) - ani jeden z nich ale nepřekročil stín Dooma natolik, abych jej měl důvod opustit na dobu delší, než jedna hodina. (Největší naděje byly vkládány do české Enforce od Fida, ale ty nebyly nikdy dokončeny). Byly tady pokusy portace Dooma, ale nebyly příliš rychlé a byly dost náročné na paměť. Naštěstí s uvolněním zdrojových kódů došlo ke zvýšení kvality a tak některé porty nejenže převedly Dooma 1:1 na Amigu, ale přidaly také mapu v malém okénku či overlay, možnosti multiplayeru na jedné Amize (klient se spustí dvakrát a virtuální sítí se spojí - jeden hráč má myš či joy, druhý klávesnici) - to vše v multitasku. Jenže to už byl rok 1998 a tím pádem Amiga v kelu. Je to tak - Doom pro mne znamenal opuštění platformy a jelikož jsem nebyl sám, potopil de facto i celou společnost Amiga. Škoda. Ale zase máme Dooma! ;)

Dáme Dooma?
Dave de Sade - kdykoliv

Vylepšení Dooma je takřka pientí, jen dokresluje atmosféru, nenarušuje tu původní. Takže dobrý!

Ale sága pokračuje do dnešních dnů. A to i co se týče singleplayeru - občas si ty tři epizody projedu "speedrunem", kdy sice zdaleka neaspiruji na nějaký světový rekord (bohužel se mi nedaří najít skvělé demo "nut1-3"), ale je to zábava na 30 minut při Hurt me Plenty obtížnosti, kdy se bavím tím, jak znám hru totálně nazpaměť a vychutnávám si každý pixel, každé roztrhané tělo. Ale Doom je dneska hlavně záležitost pro více lidí. Díky serverům typu Obláček si mohu kdykoli zahrát online skrz mého oblíbeného klienta ZDaemon (byla to dlouhá cesta, začínal jsem s Doom Legacy a později ZDoom...). Sice jsem jednu dobu provozoval echt vlastní server, ale náročnost na provoz je dost velká, takže nakonec beru za dobře i službou zdarma. Každopádně Doom dneska obsahuje mnohé z toho, co moderní FPS z hlediska online - ranking, soutěže, CTF, klany - prostě všechno. Noví klienti navíc vylepšují grafiku, avšak při zachování "všeho při starém" - kouřová stopa za raketou, díry ve zdech, krev na zdech, dokonce jde zapnout "freelook", crosshair, skákání, OpenGL akcelerace - i když to normální hráči samozřejmě nepoužívají.

Jeden z mnoha vítězných fragů.

Jenže proč to tady všechno tak obšírně píšu? No, už docela dlouho jsem si nezahrál totiž. Takže jsem vás chtěl nalákat, abyste si stáhli ZDaemon, splašili doom2.wad a někdy se mi ozvali a připojili - na ICQ (105...328) jsem docela často a po večerech dám rád - nebo napsat mail nebo do komentářů. Jsem otevřený jakékoliv dohodě. Hraju deathmatch, nejraději samozřejmě Doom 2 map01 se "starými pravidly" (tj. po sebrání zbraně tato mizí, ale respawnuje se - je možné dobírat munici, zdraví i armor), nebráním se věcem jako Dwango05. Ale vůbec nejraději mám kooperaci. Prvních pár levelů Dooma 2 je prostě super, ale vyšší jsou nezábavné - takže dávám přednost specializovaným coop wadům, jako je třeba můj nejoblíbenější coopbuildlm.wad.

Tento balíček asi dvaceti kooperačních map kombinuje čistokrevnou masovou řežbu tak, jak jste ještě patrně nikdy neviděli. Zároveň integruje do map logické nebo postřehové úkoly, takže po vyčištění místnosti s devítisty kyberdémony musíte namačkat tlačítka na stěnách ve správném pořadí, případně se pomocí "double-barreled-shutgun-jumpu" dostat přes širokou průrvu - bohužel, mnoho levelů je nehratelných nejen v jednom, ale i ve dvou hráčích, ideální počet jsou čtyři až deset. Samozřejmě není problém v nouzi level přeskočit, takže zábava nevadne. Obvykle hrajeme tak deset vybraných map, to zabere nějakou tu hoďku před spaním. Samozřejmostí je friendly fire a nekonečná munice. A budete-li hrát v noci, nezapomínejte na svoje drahé polovičky a nasaďte si sluchátka. Nekonečná munice + sklizeň kyberdémonů dvouhlavňovkou je docela hluk ;).

Sklizeň. Letos se hodně urodilo.

Plazma s vámi!

33 komentářů:

  1. opět naprosto dokonalé, nemám slov vyjádřit obdiv, snad jen DÍKY DEJVE

    OdpovědětVymazat
  2. nekonečná lábuž - doom - i tvůj článek; ty hlášky a songy jsou rozsekávající

    OdpovědětVymazat
  3. plazmapyco!! :)

    takovy vylety do minulosti ja rad :)

    OdpovědětVymazat
  4. skvely clanok, teda ked si chcem dat dooma 2 v single player v lepsej grafike, wsad a mouselook, tak mi staci Zdaemon a wad 1.9 ?

    OdpovědětVymazat
  5. rohstola: Přesně tak. Chystám návod, jak na to pro případné zájemce o multiplayer + package "rozbal a fraguj".

    OdpovědětVymazat
  6. Tak momentky z nedělní pařby:


    "Jedno procento, ale v pohodě"


    GHOSTBUSTERS!!!

    Díky za hru, příště dáme DM a dwango5 ;).

    OdpovědětVymazat
  7. Doom neni pro Nokia Series S40. jen Doom RPG, ale to proste neni ono.
    Jinak krasny clanek dik.
    A o balcek rozbal a fraguj bych mel zajem ;).

    OdpovědětVymazat
  8. O Doom RPG vím a je to docela slušná hra mezi náma. Ovšem zmínkou o Doomu na mobilech jsem měl na mysli přímé (neoficiální) porty - jako třeba C2 Doom na Symbianu.

    Balíček je ve verzi 0.1 na edisku a rapidsharu, jakmile jej doladím, ocitnou se tady odkazy - včetně návodu a úvodu do problematiky.

    OdpovědětVymazat
  9. tak som si stiahol doom2 (zdoom) a uaaa .. znovu som sa ocitol v minulosti. Super zabava, idem to nosit na USB kluci na nudne porady. Sample dveri a brokovnice su asi najlepsie zo vsetkych hier. Pohyb hraca (teda mna) je kurevsky neprirodzene rychly, niekde (tusim) v menu sa da zapnut aj rychly pohyb priser. Takto to vyzera ze pribehnem, odbachnem a pol sekundy uz som v druhej miestnosti. Ale v MP to musi byt neuveritelne, ked sa Ti niekto mihne pod nosom. :-)

    OdpovědětVymazat
  10. V balíčku bude pamatováno i na coop wady?
    A co třeba takový Skulltag? Používáš výhradně a jenom Zdaemona? Mě osobně přišel Skulltag takový zábavnější v tom, že podporuje více blbůstek okolo, jako např. skiny hráčů ala Wolfenstein a má i režim hry Invasion.
    Na druhou stranu já neřeším, jestli se brokovnice chová přesně jako v Doomu nebo jinak.
    A pokud bude návodek, tak bych se přimlouval o tipy na to, jak "správně" nastavit coop server, hlavně tedy DM flags. Nebo alespoň jak to hrají ostatní (např. weapons stay)?

    OdpovědětVymazat
  11. Moc dobrých coop wadů neznám, vlastně hraju jen tři. Víš co, ono je určitě hromada dobrých wadů, ale kdybych se snažil dělat nějaké kompletní kompilace, tak se zblázním. Spíš chci pokrýt jakési základy, to, s čím jsem zběhlý. Coop má dokonce u mne prioritu, dám tam DM a pár CTF map + single samozřejmě.

    Skulltag nedělám, zkoušel jsem, ale komunitně se držím pouze ZDaemona. Skulltag mi přišel už obsahově příliš vzdálený od myšlenky Dooma, i když je mi jasné, že je super a v něčem má přednosti.

    Celej balík má být spíše pro kamarády, než pro celý svět. Profíci mají stejně dávno jasnou volbu, těm nebudu nic vnucovat.

    To s těma DMFlags je dobrej nápad, něco o tom sepíšu. Je třeba vtipné vidět originálního Dooma 2, jak to měl nastavené. Naštěstí to jde dneska udělat taky a tak i v ZDaemonu máme identické zážitky ;).

    OdpovědětVymazat
  12. Profíci...to v žádném případě nejsme. My máme s kamarády takovou tradici, že dvakrát do roka pořádáme takovu 4 denní pařící a chlastací akci, kterou nazýváme LanParty :-) Já jsem se tam několikrát snažil protlačit s Doomem (Zdaemon i Skulltag).

    Skulltag sme hráli o něco déle, ale naprosto souhlasím v tom, že se vzdaluje původnímu Doomu možná i o kousek více než by bylo záhodno.

    Nicméně můj závěr z toho všeho je takový - zábava není závislá na tom, jaká varianta Dooma se hraje, ale jaký se hraje wad.
    Proto jsem zajásal, když sem si přečetl tenhle super nostalgický článek a dozvěděl se, že si stále aktivním a že máš své oblíbené wady. Na internetu se jich povaluje spousta, to jistě, ale člověk by rád šel na jistotu a rád poslechne doporučení na ten který konkrétní.
    Co se týče balíčku - když už nemůžu být tvůj kamarád :-) , tak bych alespoň poprosil o nasměrování na ten správný směr (kde by třeba byly ke stažení nějaké ty "správné" wady, které by ale byly nějakým způsobem rozděleny podle hodnocení). Já totiž občas sleduji idoom.cz a z něho jdoucí linky, nebo jsme hráli také dm wad z gameparku, ale jinak příliš netuším, kde se na internetu správně Doomaří :-)

    OdpovědětVymazat
  13. Tonio: Co se týče správných wadů - občas si pročítám ZDaemon fóra, co se děje nového. Také pohled do ZLauncheru odhalí nejhranější mapy / wady, které pak testuji - a dost často jde o perličky. Osobně si vystačím (pro coop) s dietest3, dib20b, invasionUAC3 a coopbuildlm, pro DM preferuji dwango5 a map01 z Dooma, pro CTF zdctfmp, to mi přijde dost ;).

    Jinak se inspiruji tím, jaké PWADy podporuje Obláček nebo prostě tady:
    http://www.zdaemon.org/wadreview/list.asp?Sort=WadType

    Jo jinak proti Skulltagu fakt nic nemám, jen mi moc nesednul a z historických důvodů (ZDoom) preferuji ZDaemona, o ST bych neřekl křivého slova!

    Ale už jsem hodil na blog první verzi článku o online Doomaření, tak prosím další debaty tam! Dík.

    OdpovědětVymazat
  14. Ještě na jednu hlášku jsem si vzpomněl:

    Nebýt Dooma, byla devadesátá léta v podstatě zbytečnou záležitostí.

    Ono to parafrázuju sám sebe (Nebýt Sex Pistols, byla osmdesátá léta...) a dneska bych pro dopilování dodal ještě A to platí zejména po kulturní stránce.

    ;)

    OdpovědětVymazat
  15. Geniální článek. Chtěl bych upozornit, že od 15tého výročí vydání hry Doom existuje web www.doom5.cz a jeho sekce Wiki české Doom scény.
    Vidím, že jsi jeden z oldschool Doom scény a podobný Doom fanatik jako já, takže pokud by jsi chtěl zaznamenat něco do dané wiki, či občas napsat na doom5.cz článek, bylo by to super.

    OdpovědětVymazat
  16. Dál bych se chtěl zeptat, bylo by možné použít tyhle citáty? mám takový záměr generovat náhodně Doom citáty do hlavičky webu www.doom5.cz, ale mám jich jen pár a tyhle jsou dobré.

    OdpovědětVymazat
  17. Díky, mrknu na to. Citáty samozřejmě použij dle libosti!

    OdpovědětVymazat
  18. http://www.doom5.cz/clanek/denik-nespokojeneho-hrace ;)

    OdpovědětVymazat
  19. Medis - Fanatici jsem asi všichni, každej si k doomu našel nějakou cestu...všichni maj stejnej názor a myslí si totéž :)

    OdpovědětVymazat
  20. Nááádhera. Skoro jsem se rozbrečel..

    OdpovědětVymazat
  21. ahoj, nevím kam se obrátit už:(... mohl by jsi mi poradit ja rozchodit wad knihovny v ZDoomovi? ne ty originální, ale např. ty ze kterých tu máš ukázky, atd...

    OdpovědětVymazat
  22. 2Sonny? WAD knihovny? WADy jsou obvykle soubory, které obsahují dodatečné levely nebo grafiku. Takže se to obvykle spouští jako "zdoom.exe -file nazev.wad". Ukázky pocházejí z kooperační série coopbuildlm.wad, který je lepší spouštět pod ZDaemonem. Systém spouštění je stejný.

    OdpovědětVymazat
  23. no prostě WADy - levely atd., že mě to přes ten parametr prostě nefunguje, tak jestli se to nedělá jinak

    OdpovědětVymazat
  24. Možná je v ZDoom ten parametr "postaru":
    "zdoom.exe -pwad nazev.wad". Samo musíš mít ten wad soubor ve stejném adresáři, jako zdoom.exe. Já používám spíše ZDaemon kvůli multiplayeru, ale co si pamatuju, tak pro ZDoom jsou různé launchery, kde si wad vybereš kliknutím. Zkus třeba ještě postarší, ale velice dobře funkční Legacy Doom.

    OdpovědětVymazat
  25. JJ no mám to ve stejném adresáři, parametr jsem taky zkoušel. Nejnovější verzi ZDoomu mám a furt nic:D. To je mi záhada.

    OdpovědětVymazat
  26. Takže jsem to kvůli tobě sosnul a vyzkoušel. Parametr "-file" a funguje to krásně. Není problém v tom WADu? Jak se jmenuje - sosnu a otestuju.

    OdpovědětVymazat
  27. Ahoj, no zatím jakýkoliv, který jsem stáhl odsud - http://zdoom.org/wiki/Category:WADa_created_for_ZDoom . Což mě právě překvapuje, jaktože to nejde. Třeba NeoDoom nebo Marine Assault namátkou. Pochopil jsem dobře, že ten parametr má být v cílu u zástupce ZDoom?

    OdpovědětVymazat
  28. špatná adresa, má to být http://zdoom.org/wiki/Category:WADs_created_for_ZDoom

    OdpovědětVymazat
  29. 2Sonny - ano, má to být v zástupci, ale vždy si to nejprve zkouším přímo přes příkazovou řádku, třeba v Total Commanderu.

    Nechci bejt nepříjemnej, ale nejsem poradna. Ani vlastně nevím "co" ti nefunguje. Třeba tam nemáš hlavní IWAD typu doom2.wad nebo to do toho zástupce píšeš blbě. Každopádně jde o takovou lameřinu, že by sis s tím měl poradit sám ;)).

    OdpovědětVymazat
  30. aha tak takhle to je, to mě nenapadlo... díky, už to jede :)

    OdpovědětVymazat