3. 12. 2014

Savage Reign


Je tomu už mnoho let, co jsem chodil do Laser Game na Národní, abych tam alespoň okukoval herní automaty s hrami, o kterých se mi ani nesnilo. Jistěže jsem si byl vědom, že hry byly mnohdy zastaralé už v téže době, stejně tak jsem věděl, že na západě mají "pořádné" herny se stovkami automatů... ale tohle bylo zkrátka to nejlepší, co jsme v Praze měli. Tu a tam se v nabídce objevil nový titul, na který jsme se vhrli, dychtiví po nové grafice a akci. Hra Savage Reign je výjimečná jenom jednou věcí a sice, že po startu celého automatu bylo možné hrát jednu hru bez vhození mince. To byl hlavní důvod, proč nás velice brzy provozovatelé herny identifikovali a vyhodili. Od té doby jsem hru neviděl a zapomněl jsem i její název. Ke hře jsem se dostal teprve nedávno a to více méně náhodou - takže když už jsem o ní věděl, nebyl jediný důvod si ji opět nezahrát!



Grafika

Savage Reing, ostatně jako všechny hry od SNK, mají krásně zpracovanou grafiku, která dokonce dynamicky zoomuje mezi několika stavy přiblížení. Plastický efekt je narušován občasným rozpadnutím spritů na megapixely, ale na druhou stranu je hra dost rychlá na to, aby tyto nedostatky nebyly vidět permanentně. Naši bojovníci jsou vyslovně výkvětem originiality té doby. Karatista s bumerangem, roztleskávačka s medicinbalem, starý zenbudhista v džínách, klaun se svými hračkami, tlustý policajt s revolverem a tak podobně. Prakticky každá postava se snaží bourat zaběhnuté klišé tohoto žánru a v grafickém podání SNK je vše krásně barevné a prokreslené svým stylem.


Zvuk

Platforma Neo Geo má kvalitní možnost zpracování zvuku a Savage Reign není výjimkou. Postavičky mají krom úctyhodného množství animací také úctyhodné množství souvisejících zvukových efektů. Jelikož jsou prostředí de facto dvojnásobně velká, než u jiných bojovek tohoto typu, jsou i zvuky znásobené. Parádně zde funguje změna hlasitosti a důraz na stereo. I hudební motivy jsou dobře zvolené, má to ten správný bojovkový rytmus. Není to nic kulervoucího, ale zvuk prostě musím pochválit.

Hratelnost

Hlavním tahákem je bezesporu možnost skočit se svou postavou do druhé vrstvy bojiště - de facto do 3D. Související druhý tahák je možnost kdykoli hodit svou zbraň směrem k nepříteli a to i v případě, že je stojí v jiné vrstvě, či že se zrovna přesouvá z jedné do druhé. Strategický element je to rozhodně poutavý, oproti sérii Fatal Fury (kde je možné dělat do 3D jen takové malé úkroky) jde o pozitivní vývoj vpřed. Hra to navíc okořeňuje svým vizuálem a interaktivními arénami - někdy jsou naši hrdinové ve visu, držíce se za horní končetiny, jindy si vysloveně odskočí do jiného patra budovy. Dopad na hratelnost je zásadní - jestli hledáte důvod, proč si hru zahrát, je to tento.


Obtížnost

Vzhledem k implementaci třetího rozměru mí chvíli trvalo, než jsem našel optimální flow a kombo sekvence. Hra přímo svádí k využívání všech triků - stisk A+B dělá skok do 3D, stisk B+C zase háže zbraň k nepříteli. Ostatní triky jsou vesměs obyčejné čtvrtoblouky a půloblouky - ale veškeré časování je úplně nové. Umělá inteligence už od třetí bitky přitvrdí a musel jsem házet další mince. Podle mne se hra zkrátka učí vaše oblíbené triky a komba (podobně, jako třeba v Mortal Kombatu), takže po nějaké době jsem vyčerpal možnosti a dostal na budku. Podle všeho se vhozením mince tato paměť vašich oblíbených tahů vynuluje, což je docela férové. Savage Reign je z hlediska singleplayeru spíše obtížnější hrou, ale umím si představit, že ji dohraju i na jednu minci - je to jako vždy jen otázka cviku.

Atmosféra

Hra odsýpá a i když je nabídka obsahu spíše skoupá (na každého bojovníka jedna aréna, tím to končí - nenarazil jsem na bonusové arény ani jiné detaily, třeba příběhové) a i když je ovládací schéma všech postav hodně podobné, hraje se to zkrátka dobře. I kdyby šlo jen o pouhé vyzkoušení všech postav a jejich triků, dá se na hře slušně zaseknout. Hodně pomáhají také interaktivní arény - tamhle se propadá podlaha, ondyno se zase do popředí dostane kus pozadí a podobně - celkově máte pocit, že se hra nepodobá ničemu, co jste dosud od SNK viděli a to je vzácná deviza.

Závěr

Moje osobní zkušenost s touto hrou v minulosti - i kdyby šlo o naprostý odpad - je pro mne hlavním důvodem, proč hru nostalgicky milovat. Co je skvělá zpráva, že i po osmnácti letech jsem zažil to mrazení v prstech, jako tehdy v Laser Game - to mrazení, které vám říká, že tohleto je unikát. Savage Reign je zkrátka opravdu jiná bojovka. Možná, že neexceluje ve všem, ale je svoje, snaží se být originální a přitom používá základní ovládací techniky. Takže je to jen otázka, až přijde někdo na návštěvu, abych prubnul kouzlo multiplayeru. Do té doby hodnotím 683/M.

Žádné komentáře:

Okomentovat