22. 2. 2013

Sbohem, Playstation 3


S oznámením nové generace konzolí od SONY přišel čas na bilancování, jak moc se teda jako tato generace podařila. Pro Playstation 3 je to obzvláště zajímavé. Konzole vyšla jako poslední, měla opravdu špatný start, pak se sice vzchopila, ale vzestupy střídaly pády. Šlo celkově vzato o úspěšnou konzoli? Má SONY na co navázat?

Úhel pohledu je nyní kritický. Až někde do roku 2010 jsem byl nekritickým fandou SONY produktů a všechno jsem jim žral. Microsoft? Ta firma na nekvalitní operační systémy fušuje do her? Ale prosím pěkně - je to jedině SONY, symbol spásy herního průmyslu, novodobý Goliáš, který s první a druhou Playstation navždy změnil herní dějiny. Wii šlo od samotného začátku zcela stranou - nemělo v tom samém "oboru" co nabídnout a Nintendo tak zaujalo úplně jinak (a později se k tomu vrátím v článku "Sbohem, Wii"). Psal se rok 2006, pozice Playstation 2 byla neotřesitelná a XBOX 360 byl v prodeji. Pak se psal rok 2007 a přišlo to i k nám, do Evropy, za lidových 17.000 Kč. Neváhal jsem, vždyť je to Playstation.

Nezapomenu na ten okamžik, když jsem s Drokkem rozbalil krabici, připojil konzoli k internetu, vytvořil účet a dal stahovat první demoverze k Burnout Paradise a Heavenly Sword. To bylo přesně to, co jsem od konzole chtěl. Skvělý obraz, rychlou grafiku a hlavně pocit "next gen", že hraju něco, na co tehdejší "normální" PC nestačila, respektive něco, co se nedalo nikde jinde zahrát.

Byly to právě hry jako ICO+Shadow of the Colossus, God of War 1+2, Gran Turismo 3+4, Final Fantasy 10+12, Metal Gear Solid 2+3 a tuny dalších hitovek, které předurčily úspěch Playstation 3, jako logického nástupce. Přidejme si papírově úžasný hardware - Cell, 512 MB paměti, vestavěný harddisk a samozřejmě Blueray mechanika. Budoucnost byla světlá a mé nadšení neznalo hranic.

Jenže praxe je praxe. Ukázalo se, že "blbý" XBOX 360 má v multiplatformních hrách lepší grafiku, jelikož vývojaři na nějakou optimalizaci pro Cell kašlali. Online služby byly zpočátku velice skromné, zatím co Microsoft s úspěchem navázal na XLive z prvního XBOXu. Ale zase to bylo zdarma! Harddisk v kombinaci s pomalou mechanikou vyžadoval u většiny her instalaci, která ale nijak zvlášť hry neurychlovala. A problematická práce s paměti a nepříliš vyvedený devkit v spustil obří vlnu skepse. Konzole se velice špatně prodávala a nezdálo se, že by SONY mohlo něco zachránit.

Nepříliš vstřícný přístup k zákazníkům a postupné odebírání funkcí (jmenujme kompatibilitu s Playstation 2 a podporu alternativních operačních systémů), kterými se SONY při vydání konzole chlubilo - to vše upletlo z hovna bič a vyústilo to v hackerský útok na Playstation Network. Tím se ještě více ukázalo, že SONY podcenilo natolik zásadní zabezpečovací prvky, jako je třeba šifrování hesel či čísel kreditních karet v databázi, nemluvě o přenosu ze samotné konzole - kdokoli s Wiresharkem mohl vidět informace jako na dlani. Celková reakce byla spíše vlažná, ale lepší než nic. Zdálo se, že se SONY dostalo z nejhoršího, upevnilo svou pozici a podporou menších vývojařů postupně zvedlo prodeje. Nemluvě o snížení ceny a redesignu s menší spotřebou.

Také HOME a potažmo MOVE nesklidily úspěch, jaký si SONY přálo. A nestálo je to málo.

Ale co hry? To je přece to, oč tu běží. Metal Gear Solid 4? Nejlepší hra všech dob. GTA4 - vyvedený port, u kterého jsem strávil bez nadsázky 300 hodin s radostí. God of War 3? Naprostá pecka. Gran Turismo 5 - po nekonečných odkladech a ročním vydáváním obřích patchů se z toho vyklubala solidní zábava na 100+ hodin pro každého fandu automobilů. Na druhou stranu je ale pochopitelná jistá míra zklamání - Playstation 2 měla od každé této série k dispozici dva díly v rozpětí pěti let maximálně - na začátku a na konci cyklu. To se Playstation 3 nepodařilo.

A to nemluvím o "ztrátě" značek jako Tekken, Final Fantasy nebo Devil May Cry - hry, které byly v srdcích fanoušků pevně spojené s Playstation. Hry nakonec ale prostě byly, to se konzoli nedá upřít. S čestnou výjimkou Last Guardian, jehož neexistenci považuji za největší katastrofu v novodobých herních dějinách.

Prohlášení SONY, že jejich online služby zůstanou vždy zadarmo, že mají v plánu desetiletý cyklus, že se mohou pro své zákazníky roztrhat - to vše začalo být více a více v kontrastu s realitou. Příchod PSN+ v zásadě znamená, že chcete-li využívat online naplno, musíte si zkrátka zaplatit. Deset let? Možná s příchodem streamovaných her po koupi Gaikai? Možná. Nyní po šesti-sedmi letech od vydání je vidět, že hardware konzole ztratila dech, což je naprosto logické a nelze to nikomu vyčítat - jenom nelze lpět na deseti letech. A vůbec - Playstation 2 prodala dosud 150 milionů kusů konzolí a SONY se tím řádně chlubilo. V době vydání Playstation 3 to bylo číslo tuším 130 milionů, které se SONY zdálo, že překoná hravě. Nyní je bilance s "pouhými" 77 miliony prodaných kusů prostě jinde.

Ano, byl to hlavně a především marketing, který SONY uškodil. Technologicky je konzole na výši - remote play, propojení s PSP, megapřesný MOVE. Jenže historie nám ukázala, že ŽÁDNÁ úspěšná konzole nestavěla na papírovém výkonu a už vůbec ne na (dle mého vkusu arogantním) marketingu. Paradoxem je, že čistě z hlediska prodejnosti a her to byly obvykle konzole s nižším výkonem, které válku ve své generaci vyhrály. Když pak během nejrůznějších přílěžitostí různí Tretonové, Kutaragové a Buttlerové s pokerovou tváří představovali budoucnost her ve formě klonů her z jiných platforem, bylo to prostě trapné. Anebo ty "target" rendery, retušované a falšované trailery, údajně "in game". Člověk by se musel jmenovat Joe, aby jim to žral.

Playstation 3 se ale ze sraček vyhrabala. Nové značky jako Killzone (ok, ta přešla z Playstation 2, ale rozumíme si), Uncharted, Little Big Planet nebo i třeba Demon's Souls plus multiplatformní tituly typu Dragon's Dogma, Red Dead Redemption - to lze považovat za zářné příklady úspěchu. Dokonce v tomto roce Playstation 3 překonala souhrnnými prodeji XBOX 360, na co bych si před pár roky nevsadil ani niklák. Není pochyb o tom, že herně konzole uspěla.

Vedle toho jsme ale byli svědky i toho, jak SONY začala vydělávat na nejrůznějších HD remacích starých her, prodejem her pro Playstation 1 a 2 - čili udělali z Playstation 3 více méně ultimátní herní stanici, avšak za cenu, která není úplně košer. Přidejme si blokaci bazarových her ve formě online passů. A nezapomínejme na fenomén jménem YLOD, který potkal nepříjemně vysoké procento uživatelů, mne nevyjímaje.

To je asi i závěr. Na Playstation 3 se dá dívat ze dvou hlavních úhlů pohledu. Jako platforma se vším všudy bych řekl, že totálně selhala. Nedokázala navázat na úspěch předchozích inkarancí a chování vedení firmy považuji za neomluvitelné. I ten virvál kvůli hacknutí konzole pro warez? Ostudné - navíc prodeje konzolí se zvedly, jakož i prodeje her. Podpora multimédií byla celkem vlažná, vlastně krom Blueray filmů nijak zvlášť konzole neexceluje. A proč je konzole tak velká, hlučná, žere tolik proudu a je pomalá? Proč je každá další generace konzolí (což platí obecně) horší v natolik základních věcech, které zákazníci od konzole očekávají automaticky? Známkování jako ve škole? Za čtyři, s odřenejma ušima. Byla to otřesná zkušenost a doufám, že už nikdy nikdo nebude postupovat tak, jak jsme byli po ty léta svědky.

Jenže kvalitu zařízení lze posuzovat jedině podle her. Až budu za pár let vytahovat Playstation 3 ze skříně, abych si osvěžil Metal Gear Solid 4, nebude již v provozu žádný PSN server, žádné blbnutí s patchema a zbytečnýma trofejema. Budu to zase jenom já, záře LCD televize, jeden HDMI kabel a vybité nevyměnitelné baterky v ovladači. A hra. Jedna z několika TOP záležitostí, které nám Playstation 3 naservírovala. To je podstatné. Z herního hlediska musím říci, že jsem si užil opravdu hodně radosti a vlastně bych jen vytknul Last Guardian (plus tedy menší počet "playstation core" her). Ve škole bych dal za dva mínus.

Sbohem, Playstation 3. A díky.

13 komentářů:

  1. Plné tendenční kritiky a spousta nesmyslů (nechci to číst znovu, ale z poslednío odstavce např. "nevyměnitelná baterie v dualshocku"). Je jasné, že od fanboye Nintenda (viz poslední článek, ve kterém je to přesně naopak, přitom Wee U je už teď mrtvá konzole, navíc nejhorší za posledních 20 let) se nedá čekat nic jiného, ale tohle je prostě moc. Tolik lží v jednom článku je především tvoje ostuda. Odebírám tenhle web z RSS.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jenom proto, že má někdo jiný názor, odcházíš?
      Ty asi nebudeš moc tolerantní, co?
      A říct, že je Wíjů mrtvé když se prodává pár měsíců, ty budeš asi jasnovidec.
      Tyhle fanbojovské půtky mě vážně baví :-)

      Vymazat
  2. Vlastním obě konzole - PS3 Slim a X360 Původní a Slim. A u mě to na celé čáře vyhrál Xbox. Čili moje sbírka her na tuto generaci čítá exkluzivity na PS3 (GT5, MGS4, Uncharted, GoW3, Ico-SotC HD) a vše ostatní jsem kupoval na X360.

    Pokud bych hledal důvody, tak jsou asi tři (a grafika mezi nimi není):

    Ovladač: Můj hlavní důvod. Ovladač je prostě klíčová periferie konzole a ten u X360 je podle mě jasně lepší. Lépe sedne do rukou (alespoň do mých), triggery vzadu jsou lépe zakřivené a nejpouřívanější levý analog pro pohyb je logicky umístěn vlevo nahoru. O trochu větší váha mi nikdy nevadila. Nevím proč Sony trvalo u PS3 (a teď i PS4) na umístění kříže vlevo nahoru a analogu do středu. U PS2 do bylo logické, ale sami si přiznejte kolik času stráví váš levý palec u dnešních her na analogu a kolik na kříži (pokud nejste fanatik na bojovky). První XBOX a i Gamecube tohle pochopili někdy kolem roku 2003, Sony ani dodnes.

    Subjektivní rychlost: To proč je konzole konzolí. Zapnu, vložím disk, zapnu televizi, stisknu A a hraju. Až do poslední Metro aktualizace byl prostě pro mě FW X360 elegantnější, rychlejší, a přehlednější. Nehledě na nepovinné instalace, menší patche (ty gigabyty dat pro GT5 byla poslední kapka)

    Arogance Sony: Ano, všichni pamatujeme aroganci MS už od dob Windows 3.11. Ale MS pochopil, že pokud chce s X360 uspět, tak musí nabídnout solidní devkit, podporu a spolehlivý XLive (i pro neplatiče Gold) a to se mu povedlo. Pamatujete ještě na ty bláboly: "Next-gen začne až my řekneme" nebo "Hardware PS3 vydrží 10 let" Kam se na to hrabe MS.

    Z hlediska podílu na trhu pak byla PS3 epic fail. Ano PS1 a PS2 byly asi neopakovatelné fenomény, ale poměr prodejů PS2 vs XBOX (150m vs 24m) čili 6:1 a PS3 vs X360 (zhruba 1:1) hovoří samy za sebe. MS prostě uvedl na trh relevantní platformu, kterou teď musí brát každý vážně, a která i něco málo vydělala (byla divize PS vůbec někdy posledních 6 let v zisku?) A většina úspěchu X360 nepramenila z geniality MS, ale z arogance a pomalosti Sony.

    Ano i mě potkal u starého X360 RROD po asi 18 měsících (už po záruce, ale tu MS pro tohle prodloužil). Byl jsem tehdy v Londýně - vypojil jsem Xbox, dal do krabice, zanesl do obchodu, prodavač to zapojil, přinesl nový, vyměnil HD s mými daty a já si ho odnesl domů a zapojil. To vše v sobotu během 90 minut. Takže to neberu jako přitěžující faktor pro MS.

    Pokud i nástupce X360 přinese lepší ovladač, umožní hraní bazarovek a nebude stát dvojnásobek ceny PS4, asi ho koupím po prvním slevnění (podzim-vánoce 2014) jako next-gen nástupce. To už budou venku i první must have věci. U PS4 se budu asi velmi rozmýšlet dle exkluzivit a ceny. Hlavně nevěřte všemu, co Sony navykládala na té tiskovce - schválně si počkejte, co z těch úžasných online funkcí bude k dispozici v prvních šesti měsících od uvedení.

    Taky netuším, co Sony dokázala rozdělením prezentace na dvě časti - funkce, HW, ovladač teď - vzhled, cena launch hry a regiony asi na E3. Podle mě to bude mít MS na E3 vymakanější, když odhalí vše najednou. I ten buzz, který teď Sony vytvořilo až do vánoc nevydrží. Měli by si vzít příklad z product launchů u Applu: Ukážu design, funkce, ceny a začnu prodávat za dva týdny. U konzolí to samozřejmě tak rychle nepůjde, ale jako vzor je to inspirativni.

    Výše uvedené jsou mé osobní preference, pokud jste spokojeným uživatelem PS3, asi nebudete zklamaní ani z PS4. Já se letos těším na Tomb Ridera, Bioshock a GTA5 a novou konzoli budu řešit nejdříve na jaře 2014.

    OdpovědětVymazat
  3. Plně souhlasím. Jen by mi tam víc sedělo bluray nikoli Blueray.

    OdpovědětVymazat
  4. Cell optimalizace - on realne, ten procak zase tak rychly nebyl (jednojadro + 6 vektorych jednotek, ktery lze pouzit jen na neco) a dev nastroje, byli od Sony, jako vsechen jejich SW mimo her, fakt mizerny. Navic optimalizovat se sice da do vzblbuti, ale stoji to penize, za ktery by mohly byt novy featury.
    Co se tyce kvality grafiky, tak nesouhlasim, ze by to byla lepsi, nez PC, nebo za 17k ani levnejsi, protoze v roce 2007 jsme meli na PC crysis a na PS3 nic tak dobre nevypadalo.

    Ico, Shadows of Colossus, God of War, Metal gear, Resident evil - podle meho strasne precenovane hry, jako spousta dalsich, z predchozich generacich, jsou tak hodnocene jen protoze vysly pro amiky na konzole. kdyz to clovek, ktery ma pristup i ostatnim platformam hraů, rikal si, neni to uplne blby, ale takovy pecky to nejsou, sakra kde je ta kvalita..
    Tech fakt dobrych her pro playstation, opravdu par je, ale tyhle to nejsou - treba Tekken, Soul Calibur, Okami, Heavy Rain ty jsou uplne na jinym levelu a vyplati se kvuli nim doma tu konzoli na 3,5 her za rok mit.
    ExkulsiVita je prostost, hloupost, to ze u tehle generace padla a clovek si to mohl zahrat na HW, ktery mel zrovna doma a nesel mit doma dalsi kram od nej zase 4 kabely jen dobre. Je to jako kdyby americka televize natocila super serial a nechtela by ho prodat jinym televizim, to samy s filmem, kdyby treba Hobbita, udelali jen Imax only a smitec.

    OdpovědětVymazat
  5. Jeste me zarazila ta veta, nekriticky k Sony do 2010, pro me Sony vzdycky znamenalo zlo, stejne jako Nintendo a vlastne vsichni co delaji zavrene konzole, ktere vic berou nez davaji.
    Podle dneska pri soucasne velmi nize cene HW, je uz uzavrena konzole, bez aspon Linux mrtva vec, meli by jen delat hry a periferie.. Dneska, uz je vetsina PC, her da hrat na ovladaci, tak konzole jsou trochu preste prezitek, ktery ma smysl tak pro deti, proste zasunu a hraju, to na PC nejde, pokud tam nepridaj rozumny balickovaci market jako je vsude jinde.

    OdpovědětVymazat
  6. Vůbec to není špatné shrnutí "dojmů" jednoho uživatele produktu od SONY, já na PS3 začal s konzolemi, do té doby PC, asi tak od roku 92. Ano, těžko se v roce 2006 nebo 2005 nebo kdy to HW plánovali páni z Japonska odhaduje co to bude žrát za osm let. Nicméně já kupoval v roce 2010 asi za osm tyček a hry mám z bazarů okolo tří stovek, poměr cena výkon mi přijde excellent, kde je problém? PC se musí tunit a nevěřím, že by konfigurace z roku 2007 za 17k udržela dech tak dlouho jako konzole :-) SONY má oproti MS jednu výhodu a tou je práce s multimédii, na puštění mp3 nebo avi nepotřebuju externí HD nebo flashku. Prostě konzole jsou dobrý jak pro děti, tak pro fotříky s mamkama. Ad ovladač: asi nejkvalitnější kus hw, co jsem držel za hodně dlouho, přežije pád, vydrží dlouho a má aku, Xboxový mi nevoní ale to je jen o zvyk. Tak jsem podobně jako ostatní napsal komentář o ničem jak něakej fanboy no, tam mě nemlaťte a zahrajte si Superbrothers, dá se to hrát i na kalkulačce a je to asi nejlíp udělaná hra za posledních x let.

    OdpovědětVymazat
  7. Ja chytl PS2 az ke konci jeho slavy, chvili pred uvedenim PS3 a celkem si me ziskalo, pecky jako Katamari, Tekken nebo God of War jsem tehda u Dejva a pak doma poradne hltal.. A to jsem byl velky odpurce konzoli a opovroval jimi, jako v te dobe hodne PCckaru.Nastesti jsem pochopil, ze na urcite hry je prostr ovladac lepsi a hlavne na PC vubec nejsou.

    V dobe launche PS3 jsem o ni neuvazoval (cena, mala nabidka her) a spokojene zil s PC a PS2, s tim, ze si PS3 nekdy casem poridim. Nakonec to za me vyresil jeden nyxak, ktery nabizel prodej konzole + her s tim, ze to po case odkoupi zpet :) to se nedalo odmitnout, tak jsem do toho sel a slusne PS3 propadl. Kdyz si ji pak bral zpet, automaticky jsem si sel koupit vlastniho slima a casem po vydani haxu jsem si koupil druhou PS3.

    Asi jsem stale k Sony a PS3 nekriticky, ale ty uzasny hodiny u GoW3, Uncharted serie, AC2 (luxus) a hlavne srdcovky RDR, jakoz i hodiny u FIFY a dalsich games mi proste vyvazi ty faily s odebiranim funkci, instalaci her a hackem PSN (kdyby mi nekdo vykradl ucet v bance asi bych mluvil jinak :D)

    Vetsinu her bych si mohl zahrat i na xku, ale nema mi co nabidnout za exkluzivity, nesedi mi jejich ovladac ( tuzkovky v nem jsou LOL a oldschool), nesedi mi jejich vizualizace vseho, placeny Xlive a proste od chvile PS2 jsem verny znacce Playstation. Do PS4 jdu urcite :)

    RuThaN: jezis to te chytl Heavy Rain, takovej shit? vzdyt je to spis parodie na detektivku, plne souhlasim s recenzi Daveho a Clavena zde na blogu. Cetls?

    OdpovědětVymazat
  8. Mam xbox360 i ps3. Jsem fandou obou, ale ps3 byla bohuzel propadak. Pokud jejich predchozi konzole naprosto dominovala a byla jasnym vitezem generace, tak za neuspech by se automaticky povazovalo uz treba jen to, ze by prodali "jen" 2x vic konzoli oproti konkurenci. Jenomze ani to se nestalo a oni z jasne prvni pozice spadli na velmi tesne druhe misto. A i tak to je o prsa a jen s prispenim japonskeho trhu, kde se xbox prodaval ve smesnem mnozstvi.
    Ale mam rad exkluzivni hry na ps3. Uncharted, God of War, inFamous, Ratchet & Clank, mam rad jejich HD remaky (Sly Cooper, Jak and Daxter, ...). Bohuzel playstation se pro mne stal necim podobnym jako konzole od Nintenda, kde taky hraju jen 1st-party exkluzivni tituly.

    Me pocity z ps3 vsak byly snad po celou dobu jen negativni.

    * Kdyz se poprve do firmy dovezly jejich devkity, tak jsem neveril vlastnim ocim -- obrovske cerne bedny (ala server do racku), ktere asi musely byt vylite betonem, jak byly neskutecne tezke. Doted nevim co uvnitr bylo a asi to uz nikdy nerozeberu, protoze ted tu vedle na stole je ten novejsi, co uz vypada jako normalni retail.

    * Nastesti (opakuji nastesti) jsem na ps3 nikdy nemusel programovat. Ale parkrat sem tam musel neco debugovat a zmena oproti konfortu ve win/xboxu360 byl velky. Jsou to mozna drobnosti, ale jakym dojmem to asi tak muze pusobit, kdyz po mnoho let Sony nemelo vlastni IDE a povsechne se pouzivalo to od SN Systems. Sony se samo zmohlo jen na to, ze vzalo toolchain od IBM s knihovnami, prekladecem, linkerem. Take to s PS3 udelalo po "korporatnicku" a SNSYS koupilo i s tim jejich ProDG (http://www.snsys.com/ps3/prodg.asp). Pro mne je to krasny paradox, ze vyvojarske prostredi pro PS3 se "chlubi" tim, ze ma integraci do Microsoft Visual Studia, coz je ale i tak v realu ubohe, protoze debugger stejne bezi extra ve vlastnim okne. Ze je vyvoj pro xbox360 pohodlnejsi, protoze vse je soucasti visual studia, je pak jasne. Muzeme si o MS myslet co chceme, ale za ta leta ma SW stranku odladenou a funkcni. Vse je integrovano do VS, build, debug, krokovani, debug output. A ta jejich vyborna debugovaci/profilovaci utilita PIX http://developer.amd.com/wordpress/media/2012/10/08_Profiling_and_Debugging_with_PIX.pdf), ktera z devkitu taha profilovaci data a v elegantni utilitce vsechno zobrazi (i shader debugging tam je). To Sony nemelo a az za par let se v jejich balicku nastroju objevily tooly, ktere si pro sebe muselo delat Naughty Dog, aby vubec na ten kram mohli delat. Proste smutne :-(

    OdpovědětVymazat
  9. * No a ten jejich Cell... V dobe, kdy se jeste prilis nemusely resit paralelni algoritmy na symetrickych systemech, si Sony prislo s asymetrickym systemem v podani jednoho POWERPC jadra a osmi vektorovych (v realu sedmi, vlastne sesti - jedno bylo pryc kvuli vyteznosti, jedno bylo zamknute, protoze na nem bezel decrypt) SPU jednotek. Urcite parada na nejake encodovani/decodovani, transformace a podobne radosti, ale pro hry? Multiprocessing (multithreading) je jiste prima a je to samozrejme budoucnost, ale ta asymetricnost, kdy na SPU musi bezet naprosto specificky kod a data se na SPU tahaji DMA kanalem do interni 256kB velke pameti... To byl a porad je opruz. Jako samozrejme kdyz je dost casu a dost penez, tak se na tom programator muze nadherne vyblbnout. Proto jsou ty Uncharty a God of Wary tak hezke. Vzdyt se na ta SPUcka daval kod, aby se odlehcilo jinak docela pomalemu GPUcku od Nvidie. Ruzne full-screen post-process efekty, hratky s geometrii (transformace, morph, ..) to vsechno je jejich silna parketa. Skarohlid by mohl rict, ze ono se stejne po vetsinu casu ani moc nevedelo, co na tech sesti SPUckach rozjet :-D Jenomze hloupe je, ze vetsina herniho kodu bezi priblizne tak, ze se udela jeden renderovaci thread, jeden gameplay thread, jeden physics-thread a.... no a to je tak vsechno. Kdyz se engine-developer chce jooo rozsoupnout, tak jeste udela jeden dva dalsi thready s nejakymi efekty nebo se tam soupnou nejake kolizni testy, mozna trocha AIcka. Ale v podstate to staci. A tak neni divu, ze xbox360, ktery mel prave ta 3 jadra ve svem POWERPC CPU, tak nejak realnym narokum obvykleho herniho vyvojare vyhovoval vic. (Pro zajimavost PS3 a XBOX procaky jsou co se jejich zakladnich jednotek bez SPU v podstate stejne http://en.wikipedia.org/wiki/Cell_%28microprocessor%29).
    Cell je sama o sobe fajn architektura, ale pro hry to byl pruser. Nikdo nebyl odvazany, ze s tim musi delat a nedivim se, ze Sony od toho radeji dalo ruce pryc. Pri tom nas poradnych par let krmilo zvasty o tom, jak s Cellem maji plany na desitky let :-D

    * Nesdilena pamet 256MB pro CPU a 256 MB pro GPU. Naprosto nejzasadnejsi pruser, ktery priserne stezoval situaci vsem vyvojarum, kteri museli delat multiplatformni hry. Coz v podstate vsichni krome Sony. U nas se do GPU pameti aspon cachovaly zvuky(!), aby se aspon trochu vykompenzoval nedostatek CPU pameti :-( Cokoliv proste jelo lip na xboxu, protoze se dalo relativne snadno usetrit na grafice ve prospech dat pro gejmu. Xbox pak mel dalsi vyhodu v podobe velmi rychle 10MB eDRAM pameti pro GPU. Sice mala, ale i tak uzitecna. Kdyz se povedlo aby render targety (a shadow mapa) byly v tehle pameti, tak to frcelo jak vitr a byl zadarmo i 4xFSAA. Bohuzel se to casto nedarilo, ale teoreticky to slo ;-) (http://en.wikipedia.org/wiki/Xbox_360_hardware)

    * Doted se musim smat prezentaci PS3 na E3 v roce 2005, kde ukazovali demo, ktere jelo na Unreal3 enginu. Jeste po mnoha letech (2010) ten engine mel problemy drzet krok s xboxem a az teprve kdyz Epic udelali svoji prvni vlastni hru na PS3 (Bulletstorm), tak se v UE3 objevily potrebne optimalizace, ktere zlepsily vykon na PS3. Diky polakum z People Can Fly. Proste cokoliv co bylo i na xbox, tak jede na xboxu lepe. A pokud to pouziva UE3, tak to muzu tvrdit se 100% jistotou :-(

    Delat multiplatformove hru i na PS3 bylo vzdy slozite, casove narocne a drahe. Ne kazdy si muze dovolit šolíchat si hru jen pro jednu platformu jako Naughty Dog, Santa Monica Studio, Guerilla a podobni. Ale ruku na srdce: Ani tak ty jejich hry nejsou zadna nirvana a i na xboxu jsou hry, ktere jsou graficky velmi hezke.
    Ctyri roky jsem se modlil, abych nemusel s PS3 primo pracovat a obrovska bedna mi nemusela lezet na stole. Temer se to povedlo, i kdyz jsem na tom parkrat musel debugovat svuj kod. To mi z toho jejich ProDG vzdycky naskakaly pupinky :-D

    Jako hrac mam PS3 rad. Ale jen kvuli exkluzivnim hram (a pak ze exkluzivity uz nemaji vyznam :-D )


    OdpovědětVymazat
  10. Roenick: Heavy rain, to aspon zkusil udelat neco jinak, ne ze by mi ten styl by kdovijak blizkem, ale aspon nejaky progress za posledni roky, coz se o vetsine vychvalovanych PS3 rict neda.

    OdpovědětVymazat