25. 2. 2013

Playstation 4


SONY ukradla koncept starého XBOXe a představila nám budoucnost hraní ve formě Playstation 4. Přidejme k tomu nepříliš kvalitně okopírovaný WiiU tablet (tedy gamepad s dotykovou obrazovkou, ale bez obrazu) a máme tady dokonalého aspiranta na "next geň". Předvedené ukázky mnohdy nepřekvapily vizuální kvalitou, za to jsme se nedočkali finálního designu konzole, ani ceny, ani data vydání. Inu, nevadí.



Doufám, že úvodní odstavec rozlítil spousty lidí tendenční kritikou, nashledanou, zasmáli jsme se a teď k věci.

Prezentovat další generaci konzolí ve formě přestavěného PC je poněkud dvousečná zbraň. Na straně jedné totiž mizí určitá unikátnost hardwaru, kterou se SONY mohlo chlubit prakticky od počátku Playstation. Mizí tak pověstná papírová bariéra mezi výkonem PC a konzolí - vše má najednou jedny hranice a tím pádem máme i celkem přesnou představu, co taková Playstation 4 zvládne.

Jeden z možných designů Playstation 4.

Vidím to ale celkem růžově! Totiž - současné PC hry obvykle využívají maximálně dvou jader, jen naprostý zlomek je optimalizovaný pro čtyřjádrové procesory. Víc jader, víc Adidas - chce se mi zvolat - ale buďme praktičtí. Nejméně 2-3 jádra bude konzole využívat pro interní procesy, které tím pádem nebudou brzdit hry. Ty budou z počátku využívat jen 2, později 4 či více jader. Výkon je tak snadno škálovatelný. A to nemluvíme o přínosu pro PC scénu jako takovou - s množstvím zavedených značek Playstation, které budou psané pro x86, se zvedá portovatelnost oběma směry, jakož i využitelnost případných 3D enginů do budoucna. Intelovský standard je prostě standard a z toho se dá hodně vytěžit.

A to nemluvíme o 8 GB RAM, což zní jako pohádka. Je to snad poprvé v historii, kdy herní konzole disponuje i ve srovnání s PC s takto naddimenzovanou hodnotou. Opět - v praxi přibližně 1-2 GB budou rezervované pro systém a interní operace, takže 6-7 GB bude pro hry a grafiku opravdu hodně. Celé kouzlo této PC architektury - se kterou Microsoft ve své době relativně zabodoval - spočívá i v příznivé ceně a dostupnosti materiálu. Čili když trochu uklidníme našeho vnitřního geeka, který nedostane vlastně nijak "zajímavý" hardware, máme tady stroj, který je 100% využitelný od prvního dne na trhu!

Dokonce bych řekl, že SONY vytváří konkurenci pro Steam box a podobné platformy, včetně otevřených Android systémů. Hypoteticky by totiž Playstation 4 mohla umět spustit například Windows 8 a zaujmout mnohem širší cílovou skupinu. To je ale jen moje soukromé přání, samozřejmě. Něco podobného jsem totiž čekal i od Playstation 3 (a nedopadlo to moc dobře).

Pravděpodobná podoba devkitu pro Playstation 4.

Nový gamepad se mi také líbí. Přestavěné joysticky, dobře vypadající triggery a integrovaný Move - ano, tohle se mi bude myslím dobře držet a v praxi si myslím, že mnoho různých her dokáže tento ovladač využít jak k novým typům her, tak k rozšíření hratelnosti u stávajících žánrů. Například, podobně jako u WiiU gamepadu, by se dalo pomocí Move zaměřovat ostřelovací puškou v jakékoliv FPS, nemluvě o potenciálu pro minihry, ovládání menu, sportovní hry atd. Trochu rozpačitý jsem z dotykové plošky, která je na můj vkus příliš malá a neumím si zcela představit, jak bych ji ve hře využil. Pro nějaké sociální funkce a čmárykání to asi bude fajn, uvidíme.

Vůbec SONY prezentovala myšlenku "always online" a pomocí tlačítka "share" bychom měli být schopni kdykoliv cokoliv sdílet, což je lepší funkce, než bych si připustil (po zkušenosti s Miiverse), takže palec nahoru. A nesmíme zapomenout na streamování her skrz Gaikai, což je jen další krůček k budoucnosti. Teoreticky by se tím měly vyřešit veškeré problémy s kompatibilitou a programováním - pokud budeme chtít tu a tam hrát nějakou hru z PS1-2-3, tak můžeme bez technických problémů.

Bohužel nám SONY neřekla mnoho o business modelu pro svou novou konzoli a služby. Zde se obávám, že se ještě dočkáme pár nepříjemných zpráv. Na straně jedné je prohlášení, že Playstation 4 nebude blokovat bazarové hry - pravda. Ale zároveň to neznamená, že tyto hry opravdu půjdou spustit tak snadno, jako kdysi. Umím si představit, že po vložení disku s bazarovou hrou se bude muset zaplatit "manipulační poplatek", bez kterého hra nepůjde spustit. Anebo hry z Playstation 3  - vložíme placku s Metal Gear Solid 4, ta se ověří, ale pak si budeme muset doplatit speciální poplateček, abychom hru mohli streamovat z cloudu. A kam se poděl patent na rozeznávání biometrických údajů hráče? Možná jsem jen zbytečně paranoidní, ale odmítám propadat nadšení v této fázi.

Dosud nepotvrzený design Playstation 4.

A samozřejmě hry. Něco málo nám bylo ukázáno. Zajímavé je, že o interaktivitě ukázek se dá s úspěchem pochybovat, většina vypadala, jako video. To by zase tak nevadilo. Ještě zajímavější totiž je, že "wow" efekt se prakticky nekoná, jelikož vlastně skoro stejná videa jsme viděli při prvních prezentacích Playstation 3 před šesti lety. To je takový zajímavý paradox - díky HD rozlišení všechno vypadá stejně a není možné okem rozeznat, zda bohatá architektura v pozadí je skutečně vymodelovaná  ve 3D, anebo jen nalepená textura na low-poly modelu. Fenomén "next gen" vyprchal, takže hry sice vypadají dobře, ale tak nějak "pořád stejně". To ale není důvod ke kritice.

Na pováženou je pak propagovaná propojitelnost s Playstation Vita, což už tady v minulosti bylo a nikdo to nevyužíval. Navíc předvedená ukázka hry Knack nevypadala nijak technologicky úžasně, byl jsem celkem zklamán - ve srovnání s trailerem, který nevypadal v ingame kvalitě. Úplně stejně bych komentoval i Deep Down, Infamous a i Killzone - vypadá to dobře, ale zdá se mi, že je to spíše target render. Jediná realistická ukázka jsou zřejmě Watch Dogs (na který se těším více a více mimochodem).

Takže jaký je závěr? Hardware je bezva, i když bych si přál nějaký custom chip. Faktem ale je, že SONY není v pozici, že by si mohla dovolit "rozhazovat peníze" na vývoj něčeho výjimečného a tak sáhli po klasice. To bude mít podle mne velice pozitivní globální dopad. Je trochu otázkou, s čím vyrukuje Microsoft, ale suma sumárum - hardware je velice dobrý, včetně ovladače. S hrami je to trochu vlažnější, ale to je v této fázi pochopitelné a nelze z toho nic moc usuzovat. Nejvíce jsem ale napjatý na finanční politiku - tedy cenu konzole, her a hlavně služeb. To podle mne rozhodně o konečném úspěchu či neúspěchu. Jestli SONY nebude dělat krávu, mohlo by jim to vyjít!

6 komentářů:

  1. Absolutně nejlepší videoshrnutí z představení PS4, které bych klidně podepsal:

    http://www.gametrailers.com/videos/qcv4np/playstation-4-playstation-meeting-takeaways

    Já vidím jako velké riziko pro vánoční launch nedostatek exkluzivit. Jasně, startovací hry (snad s výjimkou Halo) se nestávají klasikami, ale při uvedení prostě generují ten potřebný wow efekt, kdy s novou konzolí dostanete něco s grafikou, kterou nikdo jiný nemá - viz všechny ty Ridge Ragery, Project Gotham Racingy atd. Po příchodu lepších her už se k nim nevrátíte, ale při launchi vám alespoň trochu zdůvodní kopi konzole za plnou cenu. A co PS4?

    Předpokádejme, že většina potenciálních kupců má doma PS4, Xbox nebo slušné PC. Vyjde PS4 a nabídne Diablo 3, Watch Dogs nebo Destiny. Fajn, ale to všechno bude i na té PS3, sice ne v 1080p, ale v 720p ano. Herní mechanika ta samá, ale pozor PS4 bude mít ten EXKLUZIVNÍ CONTENT. Dva nové skiny, tři vedlejší mise a jedena multiplayerová mapa navíc určitě stojí za to utratit 450 dolarů za novou konzoli.

    Takoví Watch Dogs budou třeba super hra, ale hrát se budou stejně dobře i na současné generaci a Killzone mezi launch tituly určitě nebude.

    O start PS4 v Japonsku nemám obavy, tamní fanatici kupují od Sony cokoliv, ale v USA by to mohl vyhrát Xbox, pokud nabídne ke konzoli něco ne dokonalého, ale exkluzivního.

    Spekulace o datu vydání, ceně a regionech jsou až do E3 bezpředmětné. Jediná jistota je, že konzole musí vyjít v USA před Black Friday na konci listopadu aby stihla vánoční sezonu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Killzone byl potvrzen na launch a ta ukazka byla real time, zadny target render...

      Vymazat
  2. Od jiste doby vse co Sony ohlasi beru s obrovskou rezervou. Vzpomenme na revolucni Home a dalsi veci, ktere nezustaly ani na pulce cesty. Nebo na prezentaci Ps3 jako pocitace, ktery pak sama Sony zarizla. Proste bylo toho hodne. Tohle beru jen jako takovy nastrel moznosti, ktery muze vyjit alespon castecne, nebo taky vubec.

    Nicmene v te architekture vidim nadeji.

    OdpovědětVymazat
  3. Dave, trochu mi přijde, že blouzníš :-) Spustit na PS4 operační systém z PC? To je velká pohádka. Stejně tak bych si nedělal iluze se zpětnou kompatibilitou. Naopak očekávám, že pokud bude Sony v něčem inovativní, tak to budou různá kurvítka, která hráčům zabrání využívat konzoli naplno a budou mu znepříjemňovat život. Staré hry pak nebudou fungovat vůbec, nebo si uživatel bude muset každý prd zaplatit zvlášť.

    OdpovědětVymazat
  4. Win 8 by nam jeli, ale Sony se to bude snazit zablokovat, a pak se to asi hackne, ale problem bude s ovladacem, protoze to tak uplne PC neni a ovladace na grafiku od komunity budou dlouho mizerny, jak na Linuxu.
    Jinak tesil na custom chip, je videt, ze o kodovani nic nevis, protoze to je akorat samoucelna zbytecnost, ktera si na hraje na neco vyjimecnyho.. coz se ale neda nikde overit, protoze se na tom neda spustit benchmark, v realu se hazi megaflopama, ktery nejsou v bezny situaci a dosazitelny. Se podivej treba na PS3 vysledek z geekbenche, nic moc a fatk to neni o tom, ze tam nejsou optimalizace, to je bare metal.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky bychom mohli říct, že celá konzole je samoúčelná zbytečnost :)
      Zvlášť teď, když je to "jen" upravený PC.
      Když už si vývojáři na Cell zvykli, mohli ho tam nechat. Anebo dát klasickej PPC třeba 8jádro.
      Ono je to taky o těch vývojových nástrojích. Pokud jsou kvalitní a maximálně usnadňují vývoj, tak je mi to celkem fuk na čom to ve výsledku poběží.
      Že se tenhle x86humus rozšíří i do konzolí bych ještě pře 3 lety nečekal. Ale je to logický. Důležitá je u dnešních her grafika.

      Vymazat