Štěstíčko se usmálo. Sice ne na mne, ale na mého dobrého kamaráda, takže jsem si mohl vyzkoušet dosytosti demo na God of War 3, jeden z hitů konzole Playstation, do kterého lze vložit naděje na kvalitu. A to přesto, že náplň hry je primitivní. Samotná hratelnost je ale celkem náročná, mačkat tlačítka tak, aby to dávalo smysl a úspěch - no chce to trochu toho umění a pevných nervů. Naštěstí oproti Devil May Cry nejde o tak ultra-japonsko-frenetické mačkání, takže my na západě si to užijeme o to více. Hlavně to má epickou atmosféru, přehršle násilí a jednou za čas to prostě potřebuje každý fajnšmekr. Copak someliér po celodenním usrkávání kvalitních pozdních sběrů nevyžahne doma lahev vodky na ex, aby si taky trochu užil? No vidíte.
Ale vážně - už když vyšel první God of War, nebylo to pozdvižení proto, že by hra byla úžasně inovátorská, neotřelá a originální. Šlo spíše o dotažení známých principů k naprosté dokonalosti a to vše podáno v perfektní prezentaci, která i dneska dokáže vyrazit dech. God of War 2 udělal to samé. Novinky v podstatě nula, ale epické prostředí, sympatický hrdina, potoky krve, atraktivní svět - tím vším u nás God of War zabodoval. A samozřejmě - i ta kružební část je řemeslně skvěle udělaná, kamera nás vždy odmění záběrem na naši dobře odvedenou práci a frenetické mačkání tlačítek kombinované s quick time eventy vytváří skvělé jádro hry. Jak tedy na tom je God of War 3, soudě dle dema?
Já myslím, že je to přesně to, co jsme chtěli. Drobné inovace jsou na místě, nové zbraně potěší, ale jinak je přínos ohledně gamedesignu v podstatě nulový. Oproti tomu level design je na standardně vysoké úrovni, grafický design jakbysmet, technologická úroveň odpovídající platformě (i když cynicky dodám, že textury v Uncharted 2 jsou o dvě třídy výše - ale zase nakolik takto staré demo reprezentuje technologii finální verze?), je to plynulá akce, na obrazovce se toho děje hodně a hlavně - je to zábava, jako za starých časů.
V těch záplavách všelijak násilných kružbících her God of War opravdu vyčnívá. Je to syrovost a bezcitnost chování hlavního hrdiny, kterého vedeme. Přestože se nás příběh v mnoha okolnostech snaží přesvědčit, že v jádru je Kratos poměrně citlivý člověk, jen s opravdu hořkým osudem, je nám to tak nějak fuk. Chceme vidět, jak se tento superhrdina vypořádá se zástupy prakticky nemohoucích chcípáků, jak je rozseká na kaši, jak jim vytrhne srdce, jak jim vydloubne oči, jak jim rozšlápne lebku a jak poplive vytrhnutou páteř. A toho God of War 3 zcela jistě nabídne plné náruče. Syrová, pragamtická holomajzna s neuvěřitelnou motivací a gradací. Již předchozí díly naznačily, že umí posílat houfy silnějších a silnějších nepřátel, abychom se pořád museli otáčet a abychom neměli pocit, že jsme v přesile. Zde se mi zdá, že to půjde ještě dál.
Oceňuji, že vyvrhlá střeva jsou vymodelována a rozanimována tak, jak bych si představoval. Oceňuji, že při detailním záběru na utrhávání hlavy je nejprve vidět, jak praská kůže, pak krční svaly a nakonec křupne páteř. Úroveň vizuální brutality se sice neblíží té filmové, což je ale pochopitelně vzhledem k pojetí masakru pochopitelné, ale je ještě více hmatatelná, téměř šokující. Pasáž, kde Kratos prakticky znásilňuje kyklopa ke svým zvrhlým účelům, aby mu nakonec vyrval bulvu - ano! A závěr, kdy po průletu tunelem dojde k útoku na giganta - BRAVO, TLESKÁM. Poctivý akční film - ale jsme TAM, uvnitř, polapeni, pohlceni. Radost hrát takové hry, ať jsou morálně sebeprimitivnější - jde o hodnotný odpočinek.
Neviděli jsme žádné puzzly, pár novinek není zrovna dechberoucích, ale ano - tohle je poctivé pokračování God of War série. Trochu cynicky se ptám, co nabídnou do čtvrtého dílu, neboť prohloubit herní mechanismy již prakticky nejde a opakovat počtvrté "to samé" už asi nebude ono. Zatím to vypadá na parádní trilogii a uchýlil bych se ke spinoffům, jako jsou třeba Chain of Olympus na PSP nebo zpracovat legendu trochu jiným žánrem nebo s jinou postavou, jiným pohledem na děj a tak dále. Ale to předbíhám - God of War 3 bude super hra, na to dám krk.
Žádné komentáře:
Okomentovat