4. 11. 2009

Dragon Age - první dojmy

Tak jsme se konečně dočkali. Po necelých pěti letech vývoje (datum 28.1.2005 považuji za první, kdy se o hře začalo poprvé hovořit) se nám v našich milovaných strojích usídlilo RPG od věhlasných Bioware. Čekání bylo dlouhé, což bylo způsobeno také tím, že si obvyklé fantasy téma proložili změnou na sci-fi ve formě Mass Effectu. A nutno říct, že to byla odbočka velice chvályhodná. O to více jsem se těšil na Dragon Age.

Probuďme ale skeptika v sobě.

Dragon Age je od počátku koncipován, jako duchovní pokračovatel Baldur's Gate, jednoho z nejvýznamnějšího RPG konce minulého století. Jde o titul, který nejenom udržel tradiční RPG nad vodou, ale navíc posunul standard v těchto hrách. Díky němu jsme se dočkali nejen výtečného Baldur's Gate 2, ale také perly mezi diamanty - Planescape Torment. Odkaz této hry je masivní, avšak naposledy jsme nějaký produkt z této kategorie viděli v roce 2001, respektive 2002 (i když Icewind Dale 2 nepovažuji za plnotučného člena série). To je prosím nějakých sedm let. Nehrozí tedy, že se Dragon Age dočká příznivého přijetí už jenom proto, že je zde obrovský hlad po tradičních fantasy RPG?

Hladinu vod zčeřil před dvěma lety Witcher - Zaklínač. Polské RPG, které naprosto ukázalo, jak tradiční herní principy lze zpracovat atraktivní formou a hloubku propracovanosti podat tak, že nemáme pocit zmatení, přeplácanosti nebo nedoceněnosti. Bioware navíc Zaklínače tak trochu posvětilo - a to licencí na Aurora engine, který poháněl staré dobré Neverwinter Nights. To v souvislosti s prvním ingame screenshotem z roku 2006 dávalo hodně napovědět, jak by mohl Dragon Age vypadat. Slibně - o tom není sporu.

Posledního půl roku sledujeme kampaň Bioware, které nás přesvědčuje, že to bude dobrá hra. Nebudu se tvářit, že takovému hype nebudu rád naslouchat, jak jsem naznačil výše, hlad je hlad. Nápad s tím, že hráč dle volby rasy či povolání bude prožívat jiný start hry a jiné začlenění do děje mi přijde vynikající. Bioware za sebou nemají žádnou vysloveně špatnou hru, až na jednu výjimku jde o zaměření na RPG žánr - člověk by řekl, že nemůže šlápnout vedle. Na druhou stranu se ví, že systém není osvědčený, i když trochu okoukaný Dungeons & Dragons a že hra je tvořena i pro konzole, což znamená určité odchylky od PC standardu, zejména kvůli cílové skupině hráčů. Co si budeme namlouvat. Dělat dneska hru pro hardcore hráče znamená buď udělat krátkou nehratelnou blbost nebo na tom prodělat a zaniknout.

Před pár dny to začalo na warezových fórech vřít. Ještě předtím jsme si mohli všimnout vlnu orgastických recenzí napříč internetem - ale záměrně jsem nečetl žádnou. Zajímají mne spíše postřehy hráčů, smrtelníků. A ty byly opravdu pozitivní. Neváhal jsem tedy a několik hodin po té, co na pulty XZone doputovaly první originálky, vyrazil jsem nakoupit. Ano, neměl jsem hru v rezervaci, neboť jsem jednak nebyl rozhodnut pro verzi - uvažoval jsem o PS3 variantě totiž. Nakonec jsem si řekl, že podpořím PC hraní a že se to na této klasické platformě bude nejlépe vyjímat. A když jsem pak viděl ten "prsten", který XZone k rezervacím dává, tak jsem se trochu zasmál. Kovovej penisring - super ;).

K XZone ještě malá poznámka - ke hře jsem dostal průvodce hrou, který ve formátu A4 na téměř dvou stech stranách popisuje mnohé herní detaily, které nemusí být na první pohled zřejmé. Na zadní straně se dočteme, že jde o příručku do začátku hry. To je celkem myslím férový přístup pro začínající hráče, žánrem nepolíbené, aby si hru také užili. Avšak po přečtení prvních pár řádků jsem došel k informačnímu boxu v tomto znění: "Tato příručka popisuje průběh celé hry včetně všech příběhových zvratů". Ech, no teda. Dragon Age je hra, která má "zabít" co nejvíce mého volného času, ale dávají k ní příručku, která mi tento čas zkrátí. To je skoro tak na palici, jako dokupování zákysů do her ;).

Knížku jsem si zběžně prolistoval, vyjma map a taktiky nepopisuje nic, co by nebylo zjistitelné ve hře, takže jsem se zasmál a založil brožuru do knihovny. Od vyhození ji zachránila pěkná kvalita tisku a ilustrace, někomu se to může líbit. Ale nechme to stranou, je mi samozřejmě jasné, že knížka svůj smysl má, jenom ne pro mne.

Po poměrně rychlé instalaci, která si sežrala skoro 20 GB (sakra, asi jsem to PC hraní nějak zaspal - to je dneska normální tohle?) jsem nastavil maximální detaily grafiky (1280*1024, 8x AA, maximální texury a efekty) a pustil se do hraní. Větráky mé věrné 8800 GT se roztočily po dlouhé době a notně modifikovaný Aurora engine (ano, opět) začal vykreslovat první obrázky.

Hře jsem zatím věnoval minimum času, ano, musím i někdy spát a chodit do práce. Takže první dojmy z přibližně čtyř hodin hraní? Veskrze pozitivní! Ale bez toho "ale" se to neobejde.

Že hra nebude graficky odpovídat současným standardům jsem tak nějak očekával. Hra se dá hrát z nadhledu, kdy opravdu nejvíce připomíná Baldur's Gate. Přitom kameru jde umístit přímo za záda postavy (klasický shoulder pohled jsem bohužel nenašel?), leč na grafice není moc co obdivovat. Postavy jsou vytvořeny evidentně stejným generátorem postav, jaký má k dispozici hráč, když si dělá postavu vlastní. Jen dějově významené postavy dostaly vlastní, unikátní vzhled. Barevná paleta je trochu vybledlá, ale dá se na to zvyknout. Práce se světlem a stínem je taková průměrná, v interiérech stíny u postav snad ani nejsou - jak kdy, neodhalil jsem. Prostě - grafika této hry z technologického hlediska určitě nikoho moc nenadchne. Co se grafického designu týče, nebyl jsem nějak překvapen, ale viděl jsem zatím zlomeček hry, tak těžko soudit. Naštěstí - zábavnost této hry na grafice nestojí. Mohli se tomu ale pověnovat více, dokonce i Witcher mi přijde lépe udělaný - zejména po nějakém tom patchi na obličeje NPC. No nevadí.

Změna systému Dungeons & Dragons na nějaký vlastní, vymyšlený, dopadla myslím dobře. Systém je mnohonásobně komplikovanější, než třeba v Mass Effectu, ale zachovává si jeho přehlednost a využitelnost, což je u RPG velmi důležité. Navíc jsou tady jednotlivá tři základní povolání velice dobře diferencovaná a díky specializacím lze dělat s postavičkou zázraky. Studoval jsem si poměrně dlouho popisky u všech základních dovedností postav a docházím k závěru, že odklon od Dungeons & Dragons hře spíše pomáhá. Samozřejmě - nečekejme komplexitu mnoho let pilovaného systému, to samozřejmě ne. Ale než zase dostat to samé, kde přesnost převedení ocení jen pár nerdů, jsem se zjednodušeným, ale pořád dostatečně komplikovaným systémem vývoje postavy nadmíru spokojený. Mám u toho ten pocit, že všechno do mrtě využiji - i když ne samozřejmě při jednom hraní.

Rozdělení dějové linie na několik úhlů pohledu podle toho, za jakou rasu hrajete, je skvělý nápad a zdá se, že je to do hry dobře implementované. Krom rozdílné úvodní mise se od toho odvíjejí motivy postavy, i když poměrně rychle dojde k unifikaci, což je tak nějak jasné. Samotný příběh zatím nemohu hodnotit, samotný úvod je dost klišé a celkově si myslím, že i když nepůjde o nějaký převrat ve vyprávění story, doplňující postavy a vedlejší úkoly dotvoří opus do více než přijatelné formy.

Ale jako hraje se to dobře! Množství dialogů, které jsou nejen dobře napsané, ale i dobře strukturované, dávají hráči ten správný pocit, že se rozhoduje dost podle svého, ale zároveň vyjadřovací styl samotné postavy je uzpůsoben komunikačnímu oponentovi. Takže přátelé mezi sebou nesouhlasí, leč vulgárně na sebe neřvou a zcela jinak vyzní komunikace s negativními postavami. Proti Falloutovi je to rozdíl, ale osobně mi to také vyhovuje, protože ke klasickému fantasy tento systém sedí. Nejsme ochuzeni o přesvědčování, vyhrožování a podobně.

Putování krajinou je více méně standardní, mapy jsou dobře zvolené, přehledné - o bloudění tato hra skutečně není a nemá být. Souboje jsou celkem promakané - buď lze dávat příkazy ručně postavám v partě nebo lze nastavovat "gambity" - chování pomocí jednoduchého skriptovacího jazyka, který hodně připomíná Final Fantasy 12. Přestože umělá inteligence prakticky neexistuje ani na jedné straně barikády, souboje mají svůj smysl, jejich obtížnost se pozvolna zvyšuje a nejde se spolehnout na běžné taktiky. Velmi oceňuji grafické, přesněji řečeno animační zpracování bitek - působí velice živě a správně akčně. Finišovací zásahy, které spočívají v usekávání končetin a hlav mají docela šťávu a dobře se na to kouká! Vypadá to celkem přirozeně, i když samozřejmě to nejde srovnat s nějakou bojovkou či mlátičkou. To ale není problém.

Problém trochu podle mne je křečovité držení se tradičních principů. Tak například - proč z vlků a pavouků vypadávají naflakonkované léčivé lektvary? Opravdu je takový problém udělat systém distribuce herních prostředků maličko uvěřitelnější, realističtější? Z vlka by měly vypadnout leda tak kožešiny a zuby - a i to po použití příslušné dovednosti. Naopak mne potěšilo, že se postavičky mimo souboj samy doléčí automatickou regenerací. To je moc dobrý krok vpřed, protože s jediným zdravotníkem v partě si stejně dokážu vylízat všechny rány, akorát to bude trvat strašně dlouho - tento styl urychlení tempa hry vítám (viz moje úvaha o délce her). Naopak mi ale nepřijde dobrý prvek, že se zabitá postava vrací zpátky k živým, pokud souboj přežije alespoň někdo. Smrt postavy v jakémkoliv Bioware RPG v minulosti byl vždy zásadním políčkem pro hráče, kdy musel zmobilizovat své síly a po loadingu svést bitvu úspěšněji. Anebo vzít na bedra zodpovědnost a tíhu úkolu a místo opakování souboje dokončit hru bez mrtvé postavy. Naprosto mi uniká, co je vedlo k tomuto kroku, je naprosto absurdní, když je ve hře Quicksave. Ten je mimochodem nastavený tak, že automaticky na daných místech sejvuje, takže nemůžete na hru nadávat, že vás překvapila nepřipravené - hra nefixluje a to se mi zase líbí.

Věcí, kdy se hra na můj vkus přespříliš drží tradice je mnoho. Například - na začátku hry za Dalské elfy máte zachránit jednoho kamaráda v jeskyni. Zní to, jako nebezpečný úkol a tak poprosíme o pomoc skladníka, jestli by nám nedal lepší zbraně a podobně. Skladník souhlasí, "Vezmi si, co chceš", pronese. Jenže ejhle - místo toho, aby nás obdaroval nějakou silnou zbraní, se kterou snadněji zachráníme našeho kamaráda, otevře se nám klasické obchodní okénko, kde si můžeme výbavu koupit. Ano, chápu, obchod v každé vesnici, ale tohle je trochu přitažené za vlasy - proč sakra tento vznešený elf nepomůže k záchraně i svého kamaráda tím, že mi věnuje nebo alespoň půjčí nějakou zbraň ze skladu? Skladu, který schraňuje výbavu celé vesnice? Na kterou má nejen každý nárok, ale přímo to potřebuje? To si u něj jako místní zahrádkáři v komuně kupují motyky, aby mu pak prodali brambory? Nedává to smysl - já to vím, Bioware to ví, ale je to tradice a tak to prostě bude.

Nechci působit, jako hnidopich, ale přeskládání herních mechanismů tak, aby působily uvěřitelně, považuji za hlavní náplň gamedesignu klasických RPG her. Doba, kdy z náhodných zvířátek vypadávaly náhodné předměty, včetně takových, které byly větší, než dané zvířátko, je nenávratně pryč! Tedy - myslel jsem si to. Nechci se nechat zaslepit hláškou "nedržkuj, v RPG to takhle chodí, buď rád, že je co hrát". Neberu to - Bioware měli pět let na to, aby mi představili svět, kde funguje základní logika a uvěřitelná pravidla. Ne další inkarnaci Rogue hry, co se managementu zdrojů týče. Nechci Baldur's Gate v 3D, chci novou generaci moderních RPG - navíc tyto příklady neduhů nejsou nijak pracné na odstranění! Truhly v lese? Ne, děkuji!

S povzdechnutím teda konstatuji, že Dragon Age mohlo být v mnoha detailech lepší. Nechci tím ale říct, že je to nějak nepovedená hra. Je to prostě duchovní pokračovatel Baludr's Gate, který jsem ve své době miloval. A z tohoto hlediska jde o velice poctivou záležitost! Souboje jsou akorát těžké a lze měnit jejich obtížnost během hry, když přestáváme stíhat. Motivace pokračovat v hraní je úžasná. Svět žije svým životem, přestože je více méně klasický. Dialogy jsou zábavné a poutavé. Vývoj postavy přehledný a akorát komplexní. Společníci v partě komentují dění. Atmosféra hry, přestože grafika není to, co bych si přál, není narušena více, než jsme ochotni odpustit. Zkrátka a dobře - na základě těchto prvních dojmů konstatuji, že se od počítače zase nějakou dobu nezvednu. A je to tak správné! Kdybych měl dosavadní zážitky nějak hodnotit, bylo by to kolem devítky. No nekupte to!

Ale opakuji - jsou to první dojmy. Mohou vykrystalizovat časem a budu o tom včas informovat ;).

P.S.: Hraju tradičně za dalskou elfku, zlodějku. Dabing hlavní postavy není bohužel přítomen. Trošku škoda.
P.S.: Český překlad se docela povedl. Má problémy s překladem vnitřních termínů herních prvků, takže mnohé nastavení nedávají češtinářsky smysl - ale jinak je to poměrně slušně odvedená práce. Chválím! S anglickým dabingem - palec nahoru!

25 komentářů:

  1. Pri tom Tormente mi napadlo. Hral si ty prvy datadisk k NWN2 Mask of the Betrayer?

    OdpovědětVymazat
  2. 20gb? to chces rict, ze tech par jazyku co je v multilingual origo verzi navic proti leakle en/spa verzi ma 5gb? O.o

    OdpovědětVymazat
  3. Taky se na to chystam...ale spise az nerusene o vikendu.

    OdpovědětVymazat
  4. 2Mick: Přes celkem vysoké očekávání jsem se k NWN2 nikdy nedostal - jednička se mi líbila...

    2smart: No ono samotná instalace chce asi tak 15 a pak asi 4 "volné", tak jsem to zaokrouhlil na 20. Ale jako na disku mám hromady místa, jen jsem dlouho takové číslo neviděl ;).

    OdpovědětVymazat
  5. no, musel jsem chte nechte rozjet hru znovu, protoze pri startu za warriora jsem ze zacatku nikde nemohl naverbovat healera (a cekat na dva - tri levely u Morrigan se mi nechtelo)

    takze ted jedu za elf maga (creation a Death magic) a obtiznost znatelne poklesla (hraju na normal)

    OdpovědětVymazat
  6. Lahvičky z vlků a pavouků? BioWare se stále zlepšuje koukám. Tohle je novinka. V BG nebo NWN byly "jen" rozházené léčivé lahvičky a drahokamy v sudech ve městech. :D

    OdpovědětVymazat
  7. no ja tedy nevim, z vlku mi pada jen kozich a z pavouku ingredience na jedy - ale je mozny ze jsem nejakou tu lahvicku prehlidnul :D

    OdpovědětVymazat
  8. Je to jak kde, jak jsem vypozoroval. V pozdějších fázích hry to je více ojedinělé, ale člověka to praští do očí, stejně jako rozmístěné bedny po lesích a lukách.

    Jako už jsem došel k tomu, že na Dragon Age se dá dívat ze dvou základních úhlů pohledu. Ten první je, že jde o novou hru na starém "morálním" systému, ála Baldur's Gate. V tomto smyslu to musí fanouška totálně chytnout. Druhý úhel je pohled na věc skrz optiku inovace a vylepšení. Tam je Dragon Age spíše nejistým přešlapováním na místě. I to, co bych za novinky označil, je ve skutečnosti okopírováno z Witchera, Mass Effectu a dalších podobných her. Neříkám, že to je nutně chyba, pro kterou hru zadupat do země, to ne. Ale je to trochu málo.

    Vůbec celé klišé námětu je okaté, charaktery jsme už někde viděli (Knights of the Old Republic, Mass Effect) a některé události či questy jsou opakováním prověřených témat. Prostě tam nacházím málo nových věcí, což neznamená, že tam nacházím špatné věci.

    Velké plus pro Dragon Age je doba příchodu. Teď je hlad, tak to žereme a neptáme se na zbytečné otázky. Vyjít Dragon Age před dvěma lety souběžně s Witcherem, vyšel by z toho asi hůř. Myslím, že po 10ti hodinách hraní Dragon Age můžu říct, že Witcher je po mnoha stránkách, z hlediska RPG, lepší. Pro Dragon Age hovoří zejména ovládání, GUI, systém rozhovorů a teoreticky by mělo jít o hru delší a rozsáhlejší.

    Dragon Age je RPG starého typu, kde nejde jen tak zbůhdarma zabíjet NPC a na otvírání truhel je potřeba zlodějský skill, i když by ty bedýnky šly v pohodě rozbít pěstí. Přestože nepřínáší revoluci a i evoluce je pochybná, musím říct, že se u této hry královsky bavím, že si ji užívám, že sním o tom, jak ji hraju. A to je myslím nejpodstatnější. Vzhledem k hladu budu přemýšlet o hodně vysokém hodnocení. Ale i při pokusu o objektivitu se nedostanu při největší přísnosti pod 7/10 = skvělá hra, kterou jsem si koupil moc rád a jsem spokojený až šťastný.

    OdpovědětVymazat
  9. Baldurs Gate jsem dohral nekolikrat, ale nemyslim si ze smrt nejake postavy znamenala konec. Slo tam postavu ozivit, ale toto kouzlo jsem pouzival minimalne a quickload byl rychlejsi.

    BG1 jsem byl tak zavyslej, ze jsem to hral za jednu postavu a nenabiral spolecniky, jenom thiefa na otvirani truhel, ktereho jsem odlozil pri soubojich bokem :D
    2weapon warrior mastah, to byly casy ;)

    OdpovědětVymazat
  10. 2reflex: Samo, když máš ressurect, tak je to jiná, v pořádku. Ale když ho nemáš? Bojím se toho, že někdo v příběhu v cutscéně zemře... a budu si říkat: proč? ;)

    Je fakt, že po "smrti" má postava nějaké postižení, jakože trest... ale lékárniček je k dispozici nějak docela dost zatím, dají se i vyrábět celkem snadno - takže je to postih-nepostih.

    OdpovědětVymazat
  11. Dave - NWN2 je skor podobna Dragon Age, po hratelnej stranke, nez jednicke NWN. Ak by som to mal k niecomu teda prirovnavat.

    Inak po 15 hodinach by som povedal...chcelo by to este tahove suboje a la flashovka Dragon Age Journeys a bol by som v siedmom nebi :)

    OdpovědětVymazat
  12. Obcas Dave zasnu nad nasi synchronicitou... Jedno rano pri snidani, kdyz tak macim chleb v olivovym oleji s bylinkama a kapkou balsamica (mimochodem doporucuju ;), hracske srdecko si zasteskne nad svou osamelosti a zatouzi po tak dlouhe dobe zase propadnout svodum a vasni nejake ciste fantasy RPG..
    V takovych momentech oteviram v ctece tvuj "blogisek" neb tebe povazuju za zkuseneho kormidelnika, ktery vzdy vi, odkud kam vetry vanou, A BUM PRAASK! Je tu preview na Dragon Age...

    Fantasy rpg jsou srdcovka asi kazdeho kdo k tomuhle zanru nekdy inklinoval. Nejsem vyjimkou. Bohuzel jak clovek starne, prestanou byt pohadkove pribehy (i kdyz obcas velmi krvave) tim co ho zajima. Obzvlaste po znacne tristnim zjisteni ze 90% pribehu ( a proco jine nez pro dobry pribeh zabijet stovky hodin hranim) je na jedno brdo. Tak jako se vysetrovani zlocinu v americkem krimi takrka nikdy neobejde bez navstevy stripteasoveho baru, cloveka zacne po case deprimovat kdyz se v prvnim dejstvi ocita v zakourene krcme plne hrdinu.
    Ale jednou za cas clovek uciti mameni a touhu stat se soucasti epickeho pribehu z dob kdy magie jeste byla mlada a letni vanek prinasel do udoli zvuky vzdalenych bitev... proste zaparit poradnou fantasy.

    Jsem to tvor fantasy sagami od Bioware (BG,NWN,DA) nezasazen a rad bych znal tvuj nazor, co bys mi jako cloveku lacnicim po dobrem fantasy pribehu/zazitku doporucil..

    Mam rovnou vyrazit do kramu ci piratske zatoky pro Dragon Age nebo spis rozhodit site a pokusit se nekde lapnout Baldur's Gate. A ci Neverwinter Nights, kterez to mne nikdy neprisli nejak extra zajimave.. ?

    Nebo oprasit stare savy z Tortmentu a pokracovat tam kde jsem pred sedmi lety skoncil?

    Pokusit se snad po takrka patnacti letech pokusit konecne pokorit Skullkeep?

    OdpovědětVymazat
  13. Lukashiva: Rozhodně vyraž do krámu, vyraž tisícovku na pult a šupajdi domů.

    Je fakt, že podobnost v základních principech se starými Bioware RPG je značná, což není nutně zápor. Přesto je tam mnoho nových principů, které známe z Knights of the Old Republic, Mass Effect nebo Jade Empire, také dost věcí je evidentně inspirováno Witcherem (kterým bys v kontextu současných RPG neměl rovněž minutou - za pět stováků rozšířená edice, nutná koupě).

    Zatím jsem narazil na jediný zápor a to ještě silně relativní. Díky tomu, že je soubojový systém hodně ovlivněn MMO hrami, tak tam prakticky nejde hrát jinak, než systémem "bojovník - léčitel - hromadná kouzla" jako priorita. Role zloděje je z hlediska hry dost podceněná a je také nutné zásadně preferovat bojové dovednosti nad ty ostatní a to mimo jiné i z toho důvodu, že nepřátelům se zvyšuje level souběžně s tebou. (Ty máš lepší výbavu a kouzla, ale počty životů a působené zranění se průběžně zvyšuje na jednu až dvě úrovně pod tvé postavy).

    Vyplývají z toho dvě věci - jednak ten samý nepřítel je jinak silný, když jej potkáš na prvním a desátém levelu, což působí minimálně divně, ale hlavně jsem měl problémy s masivními přesilami, které mne prostě nebavily. I když jsem nakonec takřka desetinásobnou přesilu porazil, trvalo mi to 30 minut, což je více, než kdejaký boss či drak (max. 15 minut). Konkrétně ve městě Denerim je celá série těchto bitev, napůl náhodná setkání, napůl úkoly. To jsem fakt myslel, že vystříknu, každou sekundu pauzovat, opakovat taktiky, oživovat... a nakonec to vykydlit - ovšem s jakým ziskem? Moje postavy poskočily o jednu úroveň, ale nepřátelé taky.

    Někdo mi říkal, že to takto bylo i v BG2. Dohrál jsem oba díly, je to hodně dávno a nepamatuji si jedinou scénu, kde by proti mně stála desetinásobná přesila přibližně stejně silných nepřátel. Vyplývá z toho jediné - tlačit na co nejlepší výbavu a co nejsilnější bojové skilly.

    Mám raději jiný styl hraní RPG her, takže jsem použil jistou berličku, abych se nad souboji tak nerozčiloval a nenchal si jimi kazit dojem ze hry. Takže asi v půlce hry jsem se přepnul na obtížnost easy. Je to tak. Díky tomu se ale teď soustředím více na hru a hlavně se naučím veškerá kouzla, vyzkouším si je a při druhém hraní už budu poučen. Ono počítám, že 2-3 průchody hrou jsou nutnost.

    Ještě dodám, že v Dragon Age jsou jednotlivé úrovně postav dobře diferencované. Zatímco levely 1-7 jsou v podstatě tutorial, rozdíl mezi levelem 10 a 12 je už docela patrný. V mém případě bohužel jsem si udělal postavu zaměřenou trochu jinak, než na souboje, musím to napravit.

    Při hraní Dragon Age mne napadlo ale tisíce drobných nápadů, jak posunou žánr dál. Dragon Age není dokonalá či revoluční hra, ale je to pořád nejlepší hra roku 2009 a nejlepší RPG od Witchera (2006) - dotahuje principy Baldur's Gate k dokonalosti, má epický a rozsáhlý příběh, mnoho cest řešení, skvělou atmosféru a vynikající dialogy (čeština se celkem povedla).

    A právě důvod, že sepisuji článek na téma "posun žánru RPG" se tady moje "recenze" na Dragon Age neobjeví. Ono taky - po třiceti hodinách hry jsem přibližně v polovině hlavní dějové linie ;).

    OdpovědětVymazat
  14. Jo jinak - Tormenta si dej od začátku, BG dneska asi nemá smysl začínat, podobně tak NWN a že jsi nedohrál Skullkeep je mi líto ;).

    OdpovědětVymazat
  15. ad Skullkeep: No jo, je to ostuda. Jsem to tehda hral na hole Amize 1200 (nepocitam HDD) a nekdy od dvou tretin to uz rycholosti pohybu, souboju a vubec, zacalo pripomina sneka na barbituratech..

    OdpovědětVymazat
  16. No tak to je zase trochu jiná, že na Amize. Tam je skutečně na hranici hratelnosti a vlastně ani turbokarta to neurychlí. Jediná možnost byla NEUSTÁLE kouzlit kouzlo na rychlost (OH-IR-RA tuším?), což mělo za následek přeskakování animace pohybu - hra se tak zrychlila a ještě si cvičíš mage level ;). Dojel jsem to nakonec, ale bolelo to. Doporuřuji PC verzi, ve většině stránek je lepší.

    OdpovědětVymazat
  17. "kouzlo na rychlost" = dobréé, skúsim na moju staru Nvidiu :-))) Ináč torment som nedohral ani ja, ale už by som na to nemal nervy. Páči sa mi výraz "moderné RPG". Niečo ako temné fantasy, gotické atď. Fakt by uz v lese nemuseli byť truhly (a keď tak zakopoané ako poklad) a z vlka vypadnuť magická BFG..atď. Veľmi som rozmýšlal, že to kúpim, ale ja mám radšej scifi. Chcel by som vyskúšať demo, hlavne pre ten bojový systém. Vyzera to zaujímavo. V tom to smer sa mi pozdával F3, výber pohľadu a zásahový systém.

    OdpovědětVymazat
  18. Už pomalu dopisuji tu megaúvahu...

    OdpovědětVymazat
  19. Zdáár chlapi, chtěl bych se zeptat někoho, kdo má a hraje Dragon Age, jetli by mi nemohl říct, jaké je v DA ovládání. Mám tím na mysli hlavně v boji, a to např. jak se útočí, jestli se pouze klikne na protivníka a postava bude sam útočit nebo jestli to je třeba jako v Zaklínačovi( The Witcher), že jsme ve správný čas opět kliknuli a tím jsme tvořili komba. Prosim vás, aby mi to někdo řekl. Díky

    OdpovědětVymazat
  20. Je to prakticky shodné s Baldur's Gate - vybereš cíl a pak probíhají "kola", kde dle rychlosti zúčastněných se vypočítávají útoky, kouzla, cooldowny a podobně. Opticky to připomíná MMO hry.

    OdpovědětVymazat
  21. Pro autora - nechápu, kde si z té pěkné úvahy v preview a pak v postu 12.11.2009 v 8:50 výše, kde se s tebou stopro ztotožňuju, přešel k tomu šíleným adorování solidního RPG, které je, jak si právě sám psal, spíše přešlapováním na místě. Možná v některých směrech evolucí (propracovanost dialogů), ale v mnohých maximálně tak úkrok, ne-li krok zpět (důraz na akční souboje, kde se používá stále ty samé kouzla a ability, omezené prostředí).

    A to jsem se ve svém postu k tvojí recenzi ani nevyjádřil k bugům, nedotaženostem a nevybalancovanostem, které pak musí řešit různé mody (i proto je třebe postava rogua tak slabá - dexterity nedává takové bonusy jako hra uvádí, nebo potřeba investovat do bojových skillů, bez kterých máš postavu k prdu, ale moc zámků nevypáčíš...).

    OdpovědětVymazat
  22. Pochopení Dragon Age není v mechanickém rozboru herních mechanismů, ale v obrovském důrazu na hratelnost "před monitorem" - vžití hráče do role, uvěřitelnost postav, atmosféra příběhu, variabilita chování hráče - a reakce světa na jeho činy. V těchto ohledech nenacházím pro Dragon Age vhodných slov, konkurenci a podobně. Jediné dvě hry, které se mohou dívat Dragon Age zpříma do očí je Ambermoon a Placescape Torment.

    Jako další aspekt adorace je primitivní konstatování, že od doby Planescape Torment tady neexistuje jediné RPG podobných kvalit, i Witcher pokulhává a to ho mám rád.

    Když si tohleto všechno dáš do souvislosti s tím, že není mou snahou "pokoušet se o objektivní hodnocení", ale že jde o "osobní blog nadšeného hráče", musí ti dojít, že moje radostné nadšení ze hry je upřímnou reakcí na skvělou hru.

    Neber moje slova, jako jedinou možnou variantu reality. Nehraju si na "herního novináře" v tom smyslu, jak dneska (bohužel) vidíme všude v ČR.

    Ergo pakliže se ti líbí, jak uvažuji, což neznamená, že se mnou musíš souhlasit, najdeš si v mých textech to, co je podstatné pro tebe. Pakliže si ujasníš, v čem máš odlišný názor ode mne, budou se ti další texty psát lépe.

    Hry jsou můj život. Jsou mojí radostí, zájmem a snad i odborností. A pokud cítíš výrazný rozdíl v nadšení z Dragon Age v prvních dojmech a finální text, tak je to jedině dobře. Ber to tak, že sedíme v hospodě a klábosíme - Dragon Age je pro mne radost, prožitek a navíc hluboce zvládnutá řemeslná práce (dialogy, interakce v partě atd., nemám na mysli přímo grafiku a podobně).

    Takže si snad rozumíme.

    OdpovědětVymazat
  23. Ok, to napsal hezky, ale jistě uznáš, že v tom případě jsou ty řeči o lidech "bez mozku a bez vkusu" atd.nekorektní a určitě nehodné člověka, který sám vkus a mozek má...

    Jinak hrál jsi SW:KOTOR? Protože to má s Dragon Age společného hodně: stejný vývojář epický příběh, důraz na dialogy a akční hack and slash, prokreslené postavy, které postupně poznáváš a třeba odemkneš nějaké schopnosti (akorát bez explicitního approval systému)...i engine je stejný:).

    Z KOTORa jsem byl jako u vytržení, kdybych ho nehrál, možná bych se na DAO díval jinak. Jinak moje argumenty viz.výše a v postu k recenzi stále platí..

    OdpovědětVymazat
  24. Určitě to JE nekorektní, ale je na TOBĚ, jak moc si to vezmeš osobně. Většinou se rozčilují ti lidé, co s mozkem moc zacházet neumí. Místo toho, aby se zasmáli či zamysleli, tráví čas obhajobou v komentářích, že oni přece mozek mají...

    Upřímně řečeno - nepřijde mi jako motivující pro Bioware nadávat, že "Dragon Age nemá dost inovace", když poslední dobré RPG byl leda tak Witcher, dlouho dlouho nic a Planescape Torment. Když si člověk vidí do huby, tak místo kritiky nesmyslů by měl cítit trochu úcty. Dragon Age z hlediska herních mechanismů není a neměl být inovací, jeho kvality leží jinde a ty mi přijdou natolik zásadní a dokonalé, že nemohu slevit ze svého přesvědčení. Tím nijak nevyvracím tvoje argumenty, je to jenom úhel pohledu na věc, přičemž já aplikuji nadšení z propracovanosti, kterou jsem prostě neviděl.

    Ad Kotor - samozřejmě znám, krom her a RPG mám navíc moc rád i Star Wars ;). Přestože jsem hrál oba díly, Dragon Age mi přijde o třídu výše (a to i v herních mechanismech).

    OdpovědětVymazat
  25. Ok, o víkendu dohráno. Je fakt, že pak už jsem prostě nemohl přestat a vtáhlo mě to slušně, spád to nabralo.

    Dragon Age má rozhodně epickej konec, tj.fakt, nicméně taky jsem to tam tlačil z donucení, spíš abych věděl, jak to přesně dopadne (hlavně dopad mých rozhodnutí), protože příběh jako takovej je, co si budem povídat, celkem předvídatelnej. Co se povedlo jsou ty ruzný nuance (Alistairův původ, Loghain, královna, Rioardan a skutečný poslání Wardenů apod.) a propracovaný pozadí světa.

    Zásadní nedostatek pro mě osobně je kromě pidi lokací taky rubací průběh většiny hry. V Orzammaru jsem to jednou už fakt nasraně vypnul a šel dělat něco jinýho - toho nekonečnýho kydlení bylo moc... Nemusí to být nutně hádanky, ale prostě prokládat kydlení kydlenim a pak dalšim kydlenim (darkspawny proložíme pro změnu duchama, duchy pavoukama a pak tu jsou 3 bossové za sebou - kde je pak smysl bossů omg) je prostě úlet, to BioWare nezvládli.

    Kotory mají pro mě každopádně navrch, protože tempo bylo stabilnější a většina věcí, co byla v DAO, byla i tam. Navíc příběh jedničky...no lahůdka...

    OdpovědětVymazat