21. 8. 2009

Retro = zlo

Zcela náhodou jsem narazil na článek o Monkey Island Special Edition od Pavla Dobrovského na serveru Hrej.cz. Jelikož jsem s remakem poměrně spokojený (přes odklon v mnoha směrech), zarazily mne v úvaze následující věty:

Těžko můžete, drazí staromilci, po dnešních hráčích chtít, aby hráli staré dobré kusy pod DOSboxem nebo jiným emulátorem ... Je to jako chtít po člověku, který se rád podívá na film, aby se díval na hodnotné černobílé filmy, když existuje remake, který si zachovává základní poselství. Takovou torturu obvykle podstoupí pouze student filmových věd nebo filmový fanoušek a pro všechny ostatní jde o dokonalý způsob, jak jim staré dobré kusy znechutit.

Jsem jediný, který zde vidí fatální chybu v úvaze?

Samozřejmě chápu, že chtít po současné generaci, aby hrála EGA nebo ještě lépe černobílé hry je nesmysl. Chápu, že současná úroveň ovládání počítačů je zcela jinak nastavená, než aby bylo ovládání DOSboxu samozřejmostí pro běžné či mladší hráče. A je v jistém smyslu dobře, že se pomocí remaků dostane k současnému publiku alespoň zlomek herní historie. O tom není sporu.

Jenže těžko můžu souhlasit s upřednostněním remaku "který si zachovává základní poselství". To je v kontextu přirovnání naprosto zcestná úvaha. Je to asi jako tvrdit, že potenciální remake filmu "Vynález zkázy" si zachovává základní poselství přesto, že bude plný renderovaných triků, holywoodských herců a polonahých amazonských válečnic. Ano, "základní poselství" toho, že "zbraně jsou špatné, áááno" je zde naprosto zachováno. Přesto nemohu prioritně nabídnout divákovi remake!

Kouzlo a kvalita Vynálezu zkázy je zakódována právě v tom, že jde o film z roku 1958, který byl nadčasově ztvárněn - současné publikum (filmových neznalců) bude překvapené, že nejde o renderované triky, bude zaujato poetikou hereckých výkonů, která se výrazně odlišuje od současné produkce, bude okouzleno animovanými triky. Však proč také dodneška zaujmou Trnkovi Broučci, případně Milerův Krteček? Není to právě součástí základního poselství uměleckého díla? Respektive není náhodou "základní poselství" jedním z prvkům hodnoty uměleckého díla?

"Vychovávat" publikum pomocí přístupnějších remaků znamená, že se publikum bude formovat do armády debilů. Lidí neschopných vnímat realitu v kontextu, bez minimálního vzdělání a vkusu. Neznamená to, že neznalost hry z roku 1990 považuji za společenský nedostatek. Ovšem za společenský nedostatek budu považovat tvrzení "Hrál jsem Monkey Island", když přitom dotázaný hrál remake. Kouzlo prvního Monkey Islandu je v roce 2009 zkrátka a dobře nemožné reprodukovat přesto, že zachováme identický scénář hry. (A ano - jenom staromilci dokážou v roce 2009 hrát dvacet let staré hry s takovým vnitřním rozpoložením, jako před dvaceti lety).

Ne každý má zájem o historii, ne každého baví se dívat na archaické rozlišení 320x200, dokážu to pochopit. Nedokážu ale pochopit, jak někdo může upřednostnit remake nad originál. Nepovažuji se za retrofanatika proto, že mne zaujme poetický pixel art ve VGA (už jenom díky množství poctivé lidské práce za daných podmínek začátku devadesátých let), než synteticky působící grafika remaku. Nemusí to tam každý vidět, to je otázka pro každého zvlášť. Ale stavět originální verzi do pozice "nepřípustné"?

Dívá se Pavel Dobrovský na filmy s dabingem nebo v angličtině (s titulky)? Hraje dodnes občas X-Wing vs TIE Fighter, případně X-Wing Alliance? Nevidí rozdíl v hodnotě filmu mezi zpracováním Metropolis z roku 1927 a 2000? Pokud se dívá na filmy v angličtině, hraje své oblíbené a nepřekonané hry staré deset let a uzná, že Metropolis z roku 1927 je prostě úžasně neuvěřitelný masakr (v tom nejpozitivnějším smyslu slova), je tady poslední otázka: Považuje se Pavel Dobrovský na retrofanatika, popřípadě za staromilce a sebemrskače? Za snobského fajnšmekra?

Není to náhodou jen čistý projev jisté lidské úrovně, vkusu, schopnosti rozlišovat a oceňovat? Tedy věc, která nás dělá lepší, šťastnější?

Je opravdu současný čechismus "hlavně nevynikat" v takových sračkách, že musím tajit mou lásku k "archaickému" zpracování počítačových her?

Je mnoho možností, jak dneska hrát staré hry. Za extrém považuji opečovávanou 386 s 200 MB diskem, případně původní Amigu (ideálně úplně bez harddisku) a originální konzole. Za normální považuji SCUMMVM na klasické adventury, případně DOSbox na staré pecky, ekvivalentně WinUAE a další emulátory. Už se sice vytrácí "klasická atmosféra hardwaru" (což je bez stroje času pochopitelné), ale samotná hra je na 99.99% originál. Následuje přechodník ála Doom-ZDaemon, remaky s faktickým vylepšením při zachování původní atmosféry a teprve pak jsou regulerní remaky "překlenující technologické propasti". Když si budu chtít zahrát Monkey Island, tak si zahraju Monkey Island. Když si budu chtít zahrát remake, tak si zahraju remake. Jsou to dvě různé věci, na které má každý právo. Každému se může líbit něco jiného, to se nijak nevylučuje. Ale postavit původní hru prakticky "mimo zákon" je slušně řečeno krátkozraké.

Důvod, proč Pavel Dobrovský svůj komentář napsal je poměrně jasný. Přijde mu, že česká (blogerská) scéna nepřijala Monkey Island Special Edition s otevřenou náručí, podezírá kritiky z jistého pozérství "za starých časů to bylo lepší". Ačkoliv nesleduji nějak vášnivě blogerskou scénu, dejme mu za pravdu. Ale měl by se tohoto držet, protože ujet způsobem, jaký předvedl, je nevhodné. Chápu, že on, jako publicista, pro kterého hraní už není tak docela zábavou, jako spíš prací, je v jiné pozici, než třeba já. Ale tím spíše by si měl dát pozor, protože z jeho pozice jde o mnohem větší zodpovědnost.

Mohu uklidnit, že moje děti projdou přibližně stejnou vývojou trasou ohledně počítačových her, jako já, protože veškeré věci by se měly učit popořadě. Přestože vím, že Newtonovská fyzika je dávno překonána, je dobře, že se vyučuje na základních školách, protože nechci vidět debilní bastardy sedící na internetu a argumentujících pomocí odkazů z internetu. Není to zas tak dávno, kdy jsme byli omezeni, co do množství informací. Dneska máme informací relativně dost, je čas si v nich udělat pořádek. A k tomu je potřeba vzdělání, "informace o informacích". A součástí herního vzdělání je i hraní původních verzí her - aniž bych očekával orgastické výkřiky, které vydávali hráči před dvaceti lety. Zaplať Jehova, že v případě Monkey Islandu Special Edition se člověk může jedinou klávesou ocitnout "zpátky" (nemluvě o lepším ovládání ;). Řekl bych, že zrovna tento přístup k remakům je velice poctivý a naprosto jej schvaluji. I když je možné jít dál, to je jasné.

P.S.: Je samozřejmě dobře, když remake hráče či diváka přivede k originální verzi. O člověku a jeho zájmu to vypovídá.

31 komentářů:

  1. tak pod tohle bych se podepsal!

    předevčírem jsem se podíval na Death Race - remake Death Race 2000 z roku 1975 a zařekl jsem se, že už nikdy ani remake! udělat z mixu závodů/klasické rebelie a především černé komedie takovou akční slátaninu.. to bych zvracel.

    remake Metropolisu asi myslíš anime? podle mě to má svoje kouzlo, ale jako remake to moc neberu, na to je původní Metropolis moc unikátní.. a myslím, že pro současné publikum je taková němá opera přecejen poněkud nestravitelná.. narozdíl od M, taky od Fritze Langa, což považuji za hodně nadčasový film.

    a co se týče her - jak může 3D remake Settlers 2 soupeřit s pár pixelama co si ve volné chvíli čtou noviny nebo skáčou přes švihadlo? :) ale je holt jiná doba, remake se víc blejská, žejo.. a kdo by dneska řešil kvízy v Callahan's Crosstime Saloon? četl by někdo celé noviny v Eric the Unready? nebo by tam pochopil parodii na Zork?

    sakra, to je nějak dlouhý, asi bych si taky měl založit blog, abych se vypsal:D

    OdpovědětVymazat
  2. Není problém v tom, že by Metropolis-Anime byl špatný, to vůbec ne. Jde ale o demostraci rozdílu v hodnotě. Podobně, jako u Monkey Islandu a jeho Special Edice. Obojí je dobré, ale jedno nemůže nahradit druhé, byť mají podobný / stejný scénář.

    OdpovědětVymazat
  3. ono už je to dávno, co jsem viděl to anime, ale přijde mi, že až tak podobný scénář to nemělo.. spíš jen kapka inspirace..

    OdpovědětVymazat
  4. Já to viděl nedávno právě a ty nosné prvky jsou skoro stejné. Ale když nad tím teď dumám, tak jsem spíš dlouho neviděl originál :(. Takže mi dochází, že to přirovnání fakt není moc vhodné :(. No, snad laskavý čtenář odpustí a chytí se jádra věci.

    OdpovědětVymazat
  5. já právě nedávno (zase) viděl originál:D ale rozhodně máš pravdu, co se týče umělecké hodnoty tak je původní Metropolis na špičce

    OdpovědětVymazat
  6. Co dodat, tleskám a podepisuji :) Onehdá jsem hájil filmové zpracování Pána Prstenů právě s tím, že se milovníkům knižní předlohy sice líbit nemusí, ale pokud přivede pár duší k četbě originálu, tak u mě dobrý. Ze stejného důvodů vítám remaky, a to i ty horší. Škoda, že MI:SE jsem ještě nahrál, jsem (zatim) línej zařizovat Steam :(

    OdpovědětVymazat
  7. (A taky bych ti mohl dotlačit tu Segu, co? To je trapas!).

    OdpovědětVymazat
  8. S Dobrovským často nejde súhlasiť, má niektoré dosť mimózne úvahy.

    OdpovědětVymazat
  9. Dave: však tě nechávám v klidu a pohodě, aby ses ozval, až budeš mít čas ;)

    OdpovědětVymazat
  10. Před remaky nelze utéct, jak můžeme vidět v poslední době v kinematografii.

    Jinak co se týče archaického zpracování, u spousty titulů je to bohužel dost velkou překážkou a dobrým důvodem pro remake (ti, kdo si nechtějí "kazit" vzpomínky, tak si ho holt nezahrají).

    Co je fajn, tak to, že nápady z her s archaickým zpracováním se uplatňují v nových hrách. Např. ve Falloutu 3 ten "test" s otázkami, namísto suchého generování, ten byl už v Bloodnetu, nověji ve Vampirech Bloodlines, a ještě v několika dalších.

    zeal

    OdpovědětVymazat
  11. 2zeal: ten test byl ve všch dílech Elder Scrolls, takže není moc divu, že je i ve F3...

    OdpovědětVymazat
  12. remake ja zase rad, vid Broken na NDS, alebo par veci aj na PC.

    Osobne si myslim, ze sa reamky vydavaju pre dve skupiny: ludkom, ktorym by uz Lennon neveril a chcu si tie hry zahrat znova a uz nemaju stary hardware doma (mimo Dejva) a potom ludkom, ktorych ako novu generaciu chcu k starym znackam, pretoze uz sa nic nemusi vymyslat - pribeh, postavy a podobne. Alebo este dufaju, ze ked ocino uvidi v obchode Bonic Commando 3D, tak si spomenie ako drtil stick a kupi to pre syantora, ved to musi by pecka nie ? Mne by osobne stacilo k stastiu ako sme to uz neraz spominali aby vysiel znovu Deuse EX 1, System Shock 1,2 na lepsom engine fungujucom aj pod WV a som spokojny.... Deje sa to vo filme, hudbe, autach a tak. Nenavyberame, alebo navyberame ? rohstola

    OdpovědětVymazat
  13. slayn: Aha, to je dost možný. Už si to nepamatuju. Vzpomínám si, že v Daggerfallu jsem si vybíral přímo z možností. Tak asi tam byla i možnost otázek, nebo si to špatně pamatuju.

    OdpovědětVymazat
  14. Buď klidný, nejsi jediný kdo tady vidí chybu v úvaze :-/
    Hry se staly plnohodnotnou součástí showbuissnessu a v "televizní" éře komunikace to znamená: "hlavně neklást na obecenstvo VÚBEC ŽÁDNÉ nároky" a také "minulost neexistuje, budoucnost taky ne, je jenom TEĎ" (doporučuju přečíst si "Ubavit se k smrti" Neila Postmana). Tomu odpovídá ten Dobrovského odstavec.
    Ohledně "základního poselství", to je jen jiný výraz pro "příběh" a "příběhů" je jenom asi tucet (věrná láska, dokonaná pomsta, zasloužená odměna, nezištná oběť , daleká cesta atd.), to co je podstatné je forma. Proč jít do divadla na Romea a Julii nebo na West Side Story, předloni vyšla manga a ta bude určitě lepší, protože je novější.


    Pokud jde o remaky obecně, nejsem proti; vedle osobní nostalgie jsou ovšem i objektivnější důvody pro tvrzení, že "originál" byl lepší:
    - Pokud to původní hra dotáhla na klasiku, byla určitě aspoň v něčem novátorská; remake už z podstaty věci není,
    - starší hry svou technickou "nedokonalostí" (kreslená grafika místo 3D, například) má často mnohem osobnější ráz než "dokonalý, ale studený" remake a
    - původní hra je patrně z časů, kdy museli autoři prokázat i technickou vynalézavost a hra je tedy úžasná sama o sobě (ten příklad s Vynálezem zkázy sedí přesně). Dneska velká studia omezuje jenom rozpočet a čas, a i to často přešvihnou.
    Vůbec to neznamená, že by se neměly remaky dělat, "to že někdo namaloval růži neznamená, že růži nesmí malovat už nikdo jiný", ale remake není "upgrade" původní hry, je to NOVÁ hra se stejným obsahem; v žádném případě automaticky nenahrazuje svůj starší vzor.

    Argumet s DOSBoxem je už úplně mimo mísu, "naštelovat" grafiku u novějších her zabere mnohdy víc času (je ovšem pravda, že my staromilci umíme číst manuály, my staromilci totiž ještě umíme ČÍST).

    Quintus Fabius

    OdpovědětVymazat
  15. 2zeal: většinou tam byla možnost výběru - přímo povolání, otázky nebo tvorba vlastního povolání

    OdpovědětVymazat
  16. 100% souhlasím- dementních názorů je spousta a nedá se jim nijak zabránit. Tohle je ale trochu něco jiného-
    "Takovou torturu obvykle podstoupí pouze student filmových věd nebo filmový fanoušek a pro všechny ostatní jde o dokonalý způsob, jak jim staré dobré kusy znechutit." --- Jde o to, že Pavel Dobrovský někde vzal licenci mluvit za všechny lidi světa- takhle to už není neškodný osobní názor (který má mimochodem spousta lidí), ale spíš jeho buranství a ostuda, bych řekl.
    Matěj Smet

    OdpovědětVymazat
  17. Jo- tebou citovaný text na odkazovaném textu není, aspoň jsem ho nenašel.. byl odstraněný autorem, nebo není třeba v jiným textu od P.D.?
    Matěj

    OdpovědětVymazat
  18. Newtonovska fyzika prekonana neni blbej tlustochu.

    OdpovědětVymazat
  19. Anonym (22.srpna 2009, 19:29): A to je všechno na co jsi se po přečtení článku zmohl? No myslím, že po tomhle Dave končí se psaním. Takhle ho ještě nikdo nikdy nesetřel. Ufff, ještě se z toho třesu.

    OdpovědětVymazat
  20. Před "blbej tlustochu" se píše čárka, blbej anonyme.

    OdpovědětVymazat
  21. Abyste mne pochopili správně, v článku jsem to možná nenapsal dost jasně, ale já proti remakům _nic_ nemám. Je hromada dobrých remaků a hromada pitomých. Šlo mi o něco trochu jiného, ale to je již zřejmé - tohle jsem jen musel pro jistotu znova napsat ;).

    No a jinak jako teda nevim, jdu si studovat ;).

    OdpovědětVymazat
  22. by Danny - Souhlasim s tim, ze srovnani s filmy moc neplati a s herni novinarinou je to asi hodne smutny, kdyz je za nejlepsiho autora pobazovanej Pavel Dobrovsky, kteryho pamatuju ze Score jako nejvetsihou joudu. Imho jsi Dave zvolil nejhorsi mozny priklad, protoze anime Metropolis je trosku o necem jinym, nez puvodni nemecka verze. Nenazval bych to remakem, ale volnou inspiraci.

    Musim se priznat, ze Monkey Island jsem hral nekolik minut (Indyho 4 asi pul hodiny), na techto hrach me neuveritelne iritoval ten SCUMM system. Tento system, ktery pouzival treba i Simon the Sorceror (taky jsem vydrzel jen nekolik minut) povazuju za jen o neco malo pristupnejsi, nez ovladani textovou radkou a je to hlavni duvod, proc bych zadnou starou hru od Lucas Arts nikdy nehral. Divim se, ze to nikde neni zmineny. Remake me prave proto docela laka.

    OdpovědětVymazat
  23. 2Anonymní: "Nejhorší možný příklad" to asi není, ale výše v komentářích to píšu. Pointa ale byla snad pochopena.

    Ovládání SCUMM her je naprosto zlatý, ale chápu, že někomu vyhovuje systém Kyrandie nebo Broken Sword. Zrovna Monkey Island Special Edition to má dost zmršený mezi náma.

    Jde o přístup hráče ke hře. V novějších adventurách prostě klikneš a i když tušíš, co se asi tak stane, tak nevíš to přesně dopředu (u komplikovanějších situací). V ikonkovém systému jsi to ty, jako hráč, který rozhoduje o tom, co se má kde stát, takže nad tím musíš více přemýšlet.

    Starší (nejen SCUMM hry) mají takovou skladbu, že záleží na tom, jestli vybereš Pull nebo Push. Proto asi nebylo ani možné nějak inteligentně nahradit v Monkey Islandu paletu nástrojů za jeden kurzor. Novější hry mají skladbu úkonů již tomu uzpůsobenou, tak to jde dobře.

    OdpovědětVymazat
  24. Mám dojem, že tady nepadl ještě jeden argument PRO staré hry. A to je cena, respektive v řadě případů legální volné šíření ;-)

    OdpovědětVymazat
  25. Tu cenu bych neviděl jako něco, co by mělo znamenat boom retrohraní. Ona je tu totiž indie scéna, která "stojí" stejně a často nabídne jednodušší, jasnější a barevnější zábavu, než retro, které je divně pixelované, neběží widescreen a navíc tam můžeš umřít.

    Nezazněly tu dvě věci - kde začíná retro? Je hraní hry z roku 2005 retrogaming? Ne? A z roku 2004 ano? Jak máte nastaveny vaše hranice?

    A je retrohraní pro všechny? Pro mainstream? Nebo jenom pro generaci 25+, která tu dobu zažila a chce se k ní vracet? Myslím, že mezi současnými 15+ je procento retropozitivních strašně nízké v porovnání třeba s 25+ a to neřeším otázku jak je velké zde (nicméně GOG nám zatím stále žije ;-) ).

    Můj názor je, že rozhodně má smysl si retrozahrát, já třeba takhle díky Davovi objevil Jedi Knighta ;-) A hlavně by měli povinně retrohrát aspoň týden v měsíci všichni ti aktuální 7-8/10 recenzenti, protože v jejich případě by měla znalost historie patřit do základních předpokladů pro práci.

    OdpovědětVymazat
  26. Kdysi jsem "staré dobré gamesky", tedy v jistém smyslu retrogaming, "definoval" takto:

    Definice pojmů: Co je to Stará Dobrá Gameska (Good 'Ol Games)? Názory se různí a časem i mění. Kdysi byla GOG třeba hra jako Manic Miner, když jsme proháněli na Amize Turricana, pak to byl třeba Maniac Mansion, když jsme vytuhávali u Indiana Jones, následoval Wolfenstein 3D, když jsme sledovali slideshow v Quakovi. A dnes? Těžko říci, dnes je OldSchool i Quake 3 pomalu. Pro mne bude tato kategorie her vymezena několika faktory. Datum vydání před rokem 1995, nepodporuje 3D akceleraci a nejede pod Windows (takže DOS, Workbench, Basic, cokoli, jen ne Wokna). Odchylky jsou v zásadě možné, ale budou to jen výjimky potvrzující pravidlo.

    Mimochodem ta zkratka "GOG" vznikla dávno před GOG.com...

    OdpovědětVymazat
  27. Zrovna krtek bleah este kdyz si na to vzpomneu tak mi to prijde jak pro deti po lobotomii.
    Zato pri filmu krakatit me mrazilo v zádech. S tou fyzikou si tak trochu (spise hodne) slapl vedle. Nevim cim to je ze se porad musi delat ankety o nejlepsi to ci ono, prit se o to co je lepsi v zabave a umm... umeni. Jinak me nenanalezi zadne pravo kritiki.

    OdpovědětVymazat
  28. Je to sice mimo téma, ale nejen podle mne je Newtonovská fyzika / mechanika dávno překonaná. Teorie relativity, kvantová mechanika, teorie superstrun... Tak si nejsem jistý, v čem je přesně problém.

    ...a i když je ve 20. století newtonovská fyzika překonána a některé její závěry se stávají nepřijatelnými, je i tak výchozím bodem a nosnou kostrou, bez které by nebylo možné postupovat dál.

    Což je přesně to, co píšu, co se významu sdělení týče.

    Text z roku 2009...

    OdpovědětVymazat
  29. priznam se ze o teorii suprstun vim pramalo (jen ze neni podporena zadnym merenim) a o dnesni fyzice tuplem. Dekuji za odkaz na tu praci i kdyz se zda, ze je to kompilat. Prekonana bych rekl ze byla doplnena a vymezena jeji platnost pro system s konecnym poctem spojitych objektu ve spojitem prostoru (v euklidovskem) se spojitym rozdelenim dovolenych energii. tj popis casti sveta viditelneho vlastnima ocima. asi by se chtelo zeptat nejakeho fyzika pripade nahlednout do knih Feynmana. Jinak du hrat Policenauts a tohle moje tlachani se klidne muze smazat.

    OdpovědětVymazat
  30. Já teda jako školy nemám, ale fyzika mne dycky zajímala a bavila - hlavně ta "vyšší, teoretická". A jak jsi sám napsal, klasická mechanika narazila na svoje hranice, kde končí její platnost a nastupuje kvantová mechanika, která funguje i zpětně - jenom je v normálních podmínkách nesmyslně komplikované ji aplikovat a proto pořád používáme v běžných situacích Newtona. Každopádně proto jsem napsal, že je Newton dávno překonán, což ale nic nemění na jeho důležitosti a je dobře, že se vyučuje. Je to předskokan pro vyšší, současnější fyziku. A tak to mělo být aplikované i na remaky.

    Když to napsal jeden, že jsem šlápl vedle (a ještě k tomu nechvalně známý anonym ;), tak jsem to ignoroval, ale teďka si mne zarazil. Ale "trvám na svém" a myslím, že vím proč a že je to celkem zřejmé, jak to bylo myšleno.

    OdpovědětVymazat