19. 11. 2008

Tomb Raider Underworld

Já a Tomb Raider? To jsem klesnul tak hluboko? Přiznám se, že nejlepší léta má se mnou Lara dávno za sebou (vyjma jedné materializované archeoložky, že ;). První díl byl super, další slabší, čtyřka mne ještě bavila, ale pak mne to fakt nezajímalo, propadáky jako Legend a Anniversary - na to nemám žaludek. Tak proč se zabývám novou Larou?

Důvody jsou v zásadě dva. Jednak má jít o první Laru na nextgen systémy a videa vypadaly opravdu hezky - co do technologické stránky, tak mne zajímalo, jak to bude vypadat v praxi. Druhý důvod je ale zajímavější - stáhnul jsem nějaké developer video, kde producenti a programátoři kydali nesmysly, které mají asi někoho nalákat. Pokusím se kousek ocitovat z hlavy:

V Tomb Raider Underworld jsme se rozhodli podívat se na Laru úplně jiným pohledem. Víme, že jde o velice silnou, nebojácnou, nezávislou a dobrodružnou ženu, takže jsme si položili základní otázku: "Co by udělala Lara?". Nesnažíme se tedy vnutit Laře nějakou roli, protože její osobnost je již dostatečně jasně definovaná, necháváme Laru zkrátka plout příběhem přesně tak, jak by to udělala sama.

Během tvorby Tomb Raider Underworld jsme použili nejdokonalejší motion capturing. Celkem máme k dispozici přes sto animací pro každou ze dvou základních postojů v deseti polohách, to je celkem přes dva tisíce animací. Lara toho umí mnohem více, má nové pohyby, jako je třeba střelba z visu ze jednu ruku. Budete ohromeni tím, co všechno umí.

Koncept "Co by udělala Lara" měl zásadní vliv i na její možnosti střelby, rozhodli jsme se jí dát možnost střílet na dva cíle najednou, protože to by udělala Lara. Díky tomu, že navštěvuje nejnebezpečnější místa na Zemi, máme na to právo. Když probíhá křovím, odhrnuje větve, je součástí prostředí, to ji dělá naprosto živou.

(Až teprve po dopsání citací mne napadlo se podívat na Youtube - a ano, je to tam, docela jsem se trefil ;).

Tohle video mi přijde tak úžasně stupidní, že jsem se na hru musel podívat. Prostě jsem musel vidět rozdíl mezi Larou dříve a Larou nyní, která je údajně úplně jiná. Takže jsem to stáhnul pro PC (smažu do 24 hodin, nebojte!) a nainstaloval.

Resumé?

Na začátku hry se objevíme v moři, kudy proplaveme do podmořské jeskyně. Autoři hry zřejmě chyběli ve škole, když se učilo o hladině kapaliny ve spojených nádobách, ale to jim odpustím. Takže tedy - ve třicetimetrové hloubce (větší část těla bez neoprenu) najdeme jeskyni, ve které se nachází obří místnost osvětlená loučemi (?) a ve které sídlí obrovská chobotnice - podle Lary navíc slepá. Takže tady máme unikátní nález, za který by mořští biologové trhali ruce. To však Laru ani náhodou nedojme a velice komplikovaným způsobem shodí na chobotnici (která je upozorňuji naprosto mírumilovná a nijak na Laru neútočí!) (dokonce ani nereaguje na střelbu!) obrovský lustr s bodáky (?), který je náhodou nad její hlavou. Hmm.

Takže tohleto by udělala Lara?

Už jsem opravdu unavený konceptem skákající kozaté archeoložky, která sestřelí všechno, na co přijde. Už mi nepřijde tento koncept zábavný, ani z béčkového hlediska. Tento koncept je naprosto přežitý. První Tomb Raider těžil z unikátnosti a zaslouží si svoje místo na slunci, bez diskuze. Ale tento Underworld je snad desátou inkarnací jenom na PC (nepočítám nepovedené spinoffy na handhaldech jako GBA a DS). Od té doby se autoři hry nedokázali odpoutat od pubertálního snu všech nevycákaných nerdů a tvoří loutku čím dál více bez lidských proporcí. A teď opravdu nemám na mysli její kozy, ty jsou naprosto v pořádku (byť naddimenzované), ale proč zkrátka lidské proporce - hlava - tělo - nohy - jsou tak absurdně přitažené za vlasy? Vždyť ani "živá Lara" - modelka, která ji představuje na veletrzích - jí není ani krapet podobná (byť je sama o sobě opravdu pohledná dle současných měřítek (a taky je dle současných měřítek řádně tupá jako štoudev - ideální žena zkrátka)). Copak na tyhle pubescentní náznaky někdo opravdu ještě dá? Copak musí herní magazíny přetiskovat fotografie zmíněné modelky, jak roztahuje nohy v ultrakrátkých šortkách? A doplňovat popisky "I'll be yours, if you buy me"? Je to stále IN?

Asi ano.

Každopádně hodnotit nějak první dojmy na Tomb Raider Underworld nemá moc smysl. Nevzrušuje mne ani Lara, ani myšlenka na hraní s ní ani myšlenka na hraní počítačové hry s Larou v hlavní roli. Už jsem na to moc starý. A navíc krom grafiky nepozoruji mezi novou a jakoukoliv starší Larou pražádný rozdíl. Ale je fakt, že ta grafika je opravdu pěkná. Díky vtipně použitým filtrům a texturám skoro nemám pocit, že se dívám na 3D grafiku. Ne snad, že by šlo o realistický dojem, ale nevypadá to moc počítačově. Přechody mezi objekty jsou nebývale plynulé, nenašel jsem nic moc extra bugy ani rušivé elementy - vypadá to zkrátka dobře, takže asi ano - je to asi nextgen. Ale po obsahové stránce nic, co bychom již stokrát neviděli (ať už s Larou nebo bez). Fandy si to najde, hodnocení budou nadprůměrná, ale upřímně - nebrat ani omylem. Hlavně po tom developer's videu.

What could Lara do? Lara could not make any more games.

P.S.: Proč se Tomb Raider snaží o příběh? Lara už jednou zemřela, ztratila otce i matku, aby je našla - proč to všechno? Aby se hráči cítili lépe? Anonymní pobíhání po jeskyních mi zcela vyhovovalo, měl jsem v prackách prostě akční hrdinku. Ne ubrečenou "I wanna find my mom" třicítku s periodou, jako v posledních dílech.

17 komentářů:

  1. Hmm, naprosto scestný a velmi subjektivní názor. Autor příspěvku je naprosto mimo, protože tato sága pokračuje tak jak má, je to stále to stejné, jen v trošku vylepšeném kabátě, ale O VO tu právě GO!! Někomu prostě nevyhovují ty roztržené pytle "úžasných" multiplayerových novinek, ty týmově "propracované" akce i RPG. Je tu prostě stále stejná sorta lidí, pro něž je tato hra určena, pro kterou byl prostě minulý příběh příliž krátký a jednoduše vítá jeho pokračování. A ať si odpůrci říkají co chtějí, tento díl je opět povedený. Takže určitě pořídit!! - např. pod stromeček.

    OdpovědětVymazat
  2. Samozřejmě, pro lidi tohoto typu je hra ideální, o tom není sporu.

    OdpovědětVymazat
  3. Jak jsi sám řekl, na hru jsi starý. Připomnělo mi to klasickou větu o zákazech internetu či fanatické zakazovače porna. Jednou je tento styl oblíben, prodává se, tak se dělají další díly.

    Co se NextGen systému týče, tak první hrou byl už Legend. Tudíž Underworld je až 3. hra "Další Generace". A označit vynikající Anniversary, které je předělávkou a zároveň poctou prvníhomu dílu a které se prodávalo jako ďas za propadák, to už začíná ukazovat na příjemné setkání s Doc. Chocholouškem.

    Jak se mi na začátku blog velice líbil, poslední dobou mi přijde zcela mimo a asi ho vyhodím ze záložek. Autor si stěžuje na všechno kromě Dooma a 20 let starých her. Proste bude muset akceptovat, že vývoj jde někam. A to někam je komerce. Pokud se lépe prodávají jednoduché hry, pak je samozřejmě pro výrobce lepší udělat to, co se prodává, než hru, krou sice ocení několik "pravověrných", ale pak zkrachuje, protože hra leží na policích (a že se pár takových titulů najde).

    OdpovědětVymazat
  4. Nepřijde mi adekvátní se rozplývat nad další z řady komerčních her. Pokud jde o "dalšího Tomb Raidera z řady", tak nemám důvod mít z herního hlediska nijakou radost.

    O komerci ve hrách jsem se rozepisoval jinde. Nemám problém se současným proudem, prostě to nemusím hrát. Ale přijdou mi komičtjší a komičtější některé chvástání autorů v developer's videích, ačkoliv je to kravina.

    Musím se ale ohradit proti tomu, že bych nějak apriori odsuzoval nové hry. Z poslední doby jsem vymaštěnej z Fallout 3, Dead Space mne také uspokojil a je toho více.

    Každopádně nemám za cíl psát nějaké "recenze jak z Levelu", píšu to, co mne napadne při hraní takové a makové hry. A to prostě nejsou relevantní informace pro každého, ale úzce subjektivní postoj. Nenutím se do nějaké role - ale nepřijde mi, že bych neměl právo se vyjadřovat o komerčních hrách, pokud jsou špatné, v negativním smyslu slova (a tím teď nemám na myslí TR Underworld, ten jsem ani nehrál a ani nebudu - v článku se k němu obracím zády z jiných a popsaných důvodů).

    BTW Legend vyšel i pro PS2, tak jsem to neměl na mysli jako "nextgen", i když byl i na PC - každopádně za "first nextgen" Laru jej označují propagační materiály, tak jsem se toho přidržel - jinak máš pravdu, že jde prostě jen o další kapitolu v enginech.

    Ad Anniversary - zkoušel jsem to hrát a nešlo to prostě. Remake s upravenou obtížností a level designem mne prostě neuspokojil, i kdyby to byla nejprodávanější hra na světě. Nevidím v tom souvislost.

    OdpovědětVymazat
  5. Marcus de Tycho : Nemas pravdu. To ze se neco prodava, neznamena, ze to pro nekoho nemuze byt propadak. Prodejnost muze byt dukazem cehokoliv ale kvality nikoliv. Je to hodne subjektivni. Smouli diskosou je nejprodavanejsi "album" v CR vsech dob, ale..myslim si o tom svoje.

    TR:U je skutecne propakovan jako first next-gen dil. Staci si o tom neco precist, nez clovek zacne bit hlavou do zdi, jaka ze se to deje krivda a volat na druhe Chocholouska.



    Ps. Dave nikde na tebe neni kontakt, tak to pisu sem: Nechce se ti nahodou uctit 10 let Half Life nejakym peknym clankem ? Herni weby v CR, jak je tu "dobrym" zvykem selhaly a ja na to nemam cas :)

    OdpovědětVymazat
  6. minitroll - Pokud se neco prodava, nemuze to byt propadak. To je protimluv. Muze to byt "komercni sracka", ale propadak je produkt, ktery se neprodava a nedokazal na sebe vydelat. Coz neni pripad TR:L a TR:A.

    Ad first next gen - tento PR zvast se objevuje jen z toho duvodu, ze hra pouziva novy engine (na stejnem pojede i Deus Ex 3). Ale to pak muzeme rici, ze pravy next gen je jakekoliv pokracovani nejake hry postavene na novem engine.

    Ad biti hlavou do zdi. Takze na zaklade jedne PR informace mam uznat tento nesmysl a odejit? Omyl, je nutne na nesmysly upozornit a vysvetlit, proc jsou spatne.

    Dave de Sade - odsoudit hru, kterou jsem nehral, mi prijde minimalne pokrytecke. Osobne mohu rici, ze Fallout 3 je shit, protoze jsem hral sberatelskou edici cca 10 hodin cisteho casu a proste ne a ne chytnout. Vyslovene jsem se do hrani nutil a tak jsem to prodal. Presto bych si bez osobniho vyzkouseni nedovolil hru hodnotit.

    Video PR cancy jsou u kazde druhe hry. Jsi uvareny z Dead Space, ale ta hra take neprinesla zhola nic noveho a developeri vykladali scifi pohadky o tom, jak je to revolucni. A o tom nepises...

    OdpovědětVymazat
  7. Ad propadák: Zvolil jsem toto slovo v kontextu herního obsahu. Ty hry (Legend a Anniversary) mi přijdou (podobně, jako nyní Underworld), jako komerční srágory bez ambic na dobrou hru - pouze ambice na vysokou prodejnost. Nebylo tedy myšleno, že hra je prodejnostní propadák. Nenapadlo mne, že by si to mohl někdo vyložit jinak, čili omlouva za zmatení. Teď snad je jasno.

    Ad Half Life: Již jsem jej uctil doufám dostatečně ;).

    Ad Dead Space: Poměrně jasně se v článku (hned v prvním odstavci!) o Dead Space pozastavuji nad podivnými PR praktikami a už vůbec se nezmiňuji o nějaké inovaci (i když některé prvky jsou celkem originální) - jasně píšu, že jde o RE4 ve scifi. Nepodsouvej mi prosím něco, co jsem nenapsal. K čemuž se váže i následující:

    Ad TR:U: odsoudit hru, kterou jsem nehral, mi prijde minimalne pokrytecke Hru jsem nijak neodsoudil. Přišel mi úsměvný kontrast mezi PR kecama a realitou hry. Nic o kvalitách hry nepíšu, pouze se pozastavuji nad dokola se opakujícím principem TR série, který mi osobně přijde okoukaný a mdlý a vyjadřuji údiv, že to ještě někdo kupuje - byť cílovou skupinu ne zas tak náročných hráčů chápu.

    Ad nextgen: Tenhle terminus technicus je pohádka sama pro sebe, v článku jsem to napsal čistě jako kopii PR materiálů bez nějakých dalších přívlastků (o tomhle by se dalo mluvit dlouho, ale nechci ;).

    OdpovědětVymazat
  8. Souhlas s prvnim prispevkem Marcuse, uz jsem to chtel taky napsat.
    Recenze, ktere sem dejv pise, uz nectu - nejsou pro me relevantni. Strhat halo, mirrors edge ci dalsi (TR jsem jeste nehral) jako podprumerne hry, to je nazor cloveka, ktery ma diametralne odlisny pohled na hrani a jeho nazor mi nic neda.

    Mazat tento blog z bookmarku nebudu, rad si pockam na nejaky "retro" clanek, ty me bavi ;).

    (Samozrejme at si pise kdo chce co chce, ja si budu co chci cist :))

    OdpovědětVymazat
  9. Však naprosto v pořádku - i když teda se nechci tvářit, že píšu "recenze", mnohdy to jsou spíš detailnější rozbory s jednoznačným zaměřením mimo hlavní proud - alespoň se o to snažím - nebo jen souhrn myšlenek v prvních dojmech.

    Každopádně se nebráním diskuzi, pokud ti Halo přijde, jako nejlepší hra na světě (například), tak napiš proč si to myslíš. Aniž bychom se měli přebíjet argumenty, spíš pro doplnění druhého břehu. Já osobně jsem na té hře nenašel nic extra a snažil jsem se to nějak sesumarizovat.

    OdpovědětVymazat
  10. Aby to nepôsobilo, že Dejvov blog čítajú len fanboys ságy Halo (odporúčam 3x denne Thorazine, ono sa to určite zlepší) a ľudia, ktorí nad Xtou iteráciou tej istej hry nadšene zvolajú "vo to tu právě go" -

    vo co tu go je to, že TR:U je dvanásťkrát videná priemerná skákačka s novým obalom. Osobne považujem sériu TR za niečo podobné, ako je séria NHL, proste značka, ktorá predáva a je jedno čo. Ideálne zbúchame každý rok nové pokračovanie, vymyslíme k tomu po pár gramoch koksu a nejakej tej fľaši whisky (aby brainstorming poriadne šlapal jako ne, vo to tu predsa go!) nejaký čoraz dementnejší príbeh, trochu urobíme tie kozy aby sa jako húpali a ideme na to.
    Underworld som hral, je to asi 4 Lara, ktorú som spustil (prvé tri diely, potom dlho dlho nič a teraz zo zvedavosti prvý next-gen diel) a je to priemerná komerčná... no... nedá sa povedať sračka. Je to proste a skrátka nijak zvlášť invenčná nijak zvlášť zábavná a nijak zvlášť pokazená hra. Hrať sa to dá, určite sa to bude aj predávať, ale žeby to bola nejaká sláva alebo žeby sa tomu oplatila venovať pozornosť z iného dôvodu, ako že vám došiel iný wanking material, to asi nie.
    A všetci TR a Halo fanboys celého sveta sa môžu postaviť na hlavu, túto skutočnosť nezmenia.

    OdpovědětVymazat
  11. Heeej, někdo se mne zastal, super ;).

    Ale jako jo, i když hru nehraju, takhle na mne hra působí (přesněji řečeno praktiky současných vývojařů). Na druhou stranu je omílaný fakt, že tohle není nic nového, neobjevuji Ameriku, TR série se stala "NHL" už dávno...

    OdpovědětVymazat
  12. Jenom takova mala pripominka ke spojenym nadobam. Pokud vezmes hrnek a otocis ho dnem vzhuru, pak pri ponoreni do nej voda nenatece. Neco podobneho nastava u podmorske jeskyne. Je to bezny jev.

    OdpovědětVymazat
  13. Viděl jsi tu jeskyni v té hře? Tam dost pochybuji, že by to fungovalo tak, jako s hrnkem. Je to příliš přitažené za vlasy.

    OdpovědětVymazat
  14. Co designer prehnal je, ze do jeskyne zateka - ze stropu :) Pak by se jeskyne opravdu naplnila vodou. Pokud ale budeme narazet na to, jak moc je to realne, pak se bavime o nesmyslu. Hru hraji uz cca tyden (nemam moc casu), stale me bavi a muzu ti rict, ze pokud se ti toto zda pritazene za vlasy, pak bys asi nerozdychal vsechny ostatni stale funkci mechanismy... Tato hra se ale nesnazi hrat na realitu, ale na prostredi podobna z pribehu Indiana Jones (ty jsou preplne vecmi pritazenymi za vlasy).

    OdpovědětVymazat
  15. Mnojo, akorát občas je odchýlení od reality zábavné a jindy je trapné. Nebudu vůbec řešit, jak se ta obrovská chobotnice do prostoru dostala a čím se živí a jak to, že má tak velkou hlavu i na vzduchu... prostě něco hře odpustíš, něco tě pobaví a něco ti přijde na hlavu - zde ale musím zmínit, že hlavní moje kritika je opravdu mířená ke kontrastu s developer rozhovory - jejich řečičky VS samotná hra mi přijde komická.

    Ale tohle mne docela vážně překvapilo, to už snad není ani pokrytectví:

    UK journalist wrote on his twitter account that Eidos’ British PR firm Barrington Harvey sought to prevent any review lower than 8.0/10 for Tomb Raider: Underworld (PlayStation 3, Xbox 360, Wii, DS, PC, PS2) from getting published until three days after the game has launched.

    When asked about this, a rep from Barrington Harvey explained,

    That’s right. We’re trying to manage the review scores at the request of Eidos. Just that we’re trying to get the Metacritic rating to be high, and the brand manager in the US that’s handling all of Tomb Raider has asked that we just manage the scores before the game is out, really, just to ensure that we don’t put people off buying the game, basically.

    OdpovědětVymazat
  16. Milý autore , při hraní si asi nečetl deníček, který si Lara píše , co ?

    OdpovědětVymazat