25. 11. 2008

Little Big Planet

"Tak jsem to nevydržel" a zakoupil sobě tuto hru. Po několika týdnech masáží od páně Kofily jsem se rozhodl podpořit first party vývojaře.


Věděl jsem, do čeho jdu. Kofila mi hru již několikrát prezentoval, takže jsem nekupoval zajíce v pytli. Hry jsem se totiž z počátku docela obával, jak se vyvede. Velkohubá prohlášení z PR análů SONY, stejně jako někdejší nezapomenutelné reakce mistra gutu J.o.e. jsou v podstatě důvodem hru zatratit. Ale hromady prezentačních videí a obrázků mne nakonec docela dobře naladily. Druhý problém je zřejmý - hra, která sází na tvorbu online komunity bude tak dobrá, jak bude dobrá a kreativní komunita sama. A co si budeme namlouvat, je jen opravdu zlomek lidí, kteří mají cit na dělání hratelných levelů ve velice komplexním editoru. Ten umí skoro vše, to se musí nechat, ale vysloveně technologické hrátky nemusí nadrženého hráče vždy ukojit.


Ale na to je dost času. Hra je příliš čerstvá na to, aby již bylo odděleno zrno od plev a motivace hrát singleplayer kampaň je i tak velká. Lokální i online multiplayer je vítaným doplňkem, takže není co řešit. K mé smůle mi Kofila zatím vždy prezentoval hru pouze multiplayerovou, což má negativní vliv na první dojmy, protože kamera je dost zmatená a lidově řečeno nestíhá. Je to ale otázka sehranosti. Když k sobě nemáte příliš pokročilého nebo příliš začátečnického hráče, tak se budete opravdu skvěle doplňovat a na hře pak není co řešit.


Jádrem hry je fantastická grafika a hudba. Design této hry překonal všechna má očekávání. Nepopiratelný šarm si musí získat naprosto každého, i ty největší morousy. Design levelů je neuvěřitelně nápaditý a opravdu se drží hesla, že Little Big Planet je skladiště snů, takže abstrakce je neomezená. Přitom gamedesign patří mezi nejjedodušší na světě - a je v něm jeho krása. Jde o vybroušený křišťál prostého, ale dokonalého tvaru. V zásadě používáte levý analog pro běhání a křížek pro skákání. Pomocí R1 se můžete chytat objektů. To je naprostý základ. Pomocí šipek měníte emoce, nakláněním ovladače tančíte a pomocí L2+R2 hýbete rukama daným směrem a můžete tak ukazovat. Je to vkusně roztomilé, mnohem lepší, než Teletubbies ;).


Funkční fyzika tvoří jádro herních úkolů, jen málo věcí je natvrdo naskriptovaných, takže objevování je opravdu zážitek. Padají na vás plyšové kostky, molitanové houby, rozbitá plyšová vajíčka - je to pastva pro oči a na obličeji se vám postupně usadí infantilně spokojený výraz. Little Big Planet jsou opravdu unikátní a vskutku úžasným zážitkem, který nemá dneska obdoby. Čas ukáže, jestli dosáhne kultovního nebo historicky významného statusu, ale již nyní musím konstatovat, že má skvěle našlápnuto. Je to vkusná zábava pro všechny věkové kategorie, kde se můžete neskutečně vyřádit v jakémkoliv smyslu slova. Little Big Planet není jen hopsačka, možnosti enginu vám dovolí stvořit prakticky cokoli a lidé jsou si toho vědomi. Tleskám. Tohle jsem ještě nikdy neviděl.


Možnosti výbavičky našeho paňáčka jsou opravdu pestré a roztomilé, ale na druhou stranu je nutno říci, že po většinu času vidíte hru s odzoomovanou kamerou a jinak detailní panáček je něco mezi chuchvalcem polygonů a pixelů. Hře to ale neubírá. Editor levelů jsem ještě nezkoušel, ale pokud mohu soudit z ukázek, tak jde o "customizovatelnost" naprosto maximální. Těším se, až si k tomu sednu.

Překvapily mne poměrně dlouhé loadingy. Na harddisku si hra vezme přibližně 500 MB, vše ostatní jede z BlueRay disku a není to úplně ono. Během samotného levelu jsem ale nepostřehl žádný problém s trháním nebo streamováním dat, takže nakonec nemám moc co vytknout. Mimochodem jsem zaslechl, že do budoucna by mělo být možné ze hry típat obrázky, případně dokonce zaznamenávat video a rovnou jej uploadovat na Youtube. To je hodně zajímavé rozšíření kreativního hraní.

Kofila bez nadsázky hovoří o Little Big Planet jako o "klenotu v bahně současného herního průmyslu". Něco na tom je. Hry mám zatím najeto pár hodin, vesměs pouze v multiplayeru, odemčené pouze tři nebo čtyři světy - jsem na začátku cesty. Ale už teď musím smeknout.

Little Big Planet je vedle Metal Gear Solid 4 druhou hrou, kvůli které má opravdový smysl kupovat Playstation 3. Hra má (podobně, jako MGS4) jen jedinou obecnou vadu - měla vyjít podstatně dříve. (A to nehovořím o Gran Turismu 5 na rok 2011 ;).

Pokusit se objektivně hodnotit, byť první dojmy, zatím nemá smysl. Není to potřeba. Nebýt editoru a online podpory, dostala by hra opravdu vysoké hodnocení okolo 8 až 9/10. Ale díky zmíněné přístupné porci navíc je hodnocení a samotná hodnota hry prakticky neomezená.

P.S.: Zajímavostí je, že hra je obecně určena pro věkovou kategorii "3+", zatímco některé verze, včetně té mé, obsahují nálepku "7+".

5 komentářů:

  1. S tím 3+ jsem si dělal legraci... To víš že mám taky 7+. Jen jsem chtěl tebe a Flareho naladit resp. rozesmát... Jako že musíš mačkat, skákat atd.. rozumíš.. co s večerem že .)

    OdpovědětVymazat
  2. Mě se tahle hra pořád nelíbí a zdá se mi jak hodně velkej HYPE...

    OdpovědětVymazat
  3. Hype tam je obrovskej. To je jasné a je to odpuzující. Ale za sebe jenom mohu říci, že jsem byl skeptický a nyní jsem spokojený. Je to taková věc na hranici casual zábavy (samotná hra) a hardcore zážitku (zejména editor a online).

    Kažodpádně jestli budeš chtít prodat za rozumnou cenu svou kopii, ozvi se mi.

    OdpovědětVymazat
  4. Vis, Dave me se LBP moc libi, ale stejne mi prijde, ze Sony krome sebereflexe a schopnosti dodat na trh zasobu slusnych her v rozumnem terminu, prisla i o schopnost udelat jasny prodejni hit. Nekde jsem videl odhad, ze jen do propagace a hypovani LBP investovala 15-18 milionu dolaru, ale prodeje jsou...jak to rici. Nic moc. Zatim to vypada, ze po 4 tydnech Sony neprodala ani milion. To mi na defacto jejich nejdulezitejsi hru roku s obrovskym hypem prijde hodne slabe. Ano, lze namitnout, ze to neni hra pro kazdeho(i kdyz, kdyz ne tohle, tak co uz ?), ale Resistance2- mainstream strilecka si vede snad jeste hure. Trochu zacinam uvazovat, jestli nemel pravdu ten David Perry, kdyz na sve prednasce byl k uspechum Sony(jak jiste vis, herni divize je v obrovske ztrate) v teto generaci hodne skepticky. A popravde LPB je zatim jedina hra kvuli ktere bych koupi Ps3 zvazoval....

    OdpovědětVymazat
  5. Že jsou prodeje slabé vím. Moc to nechápu, ale je to tak.

    Že je SONY s PS3 oproti PSX/PS2 dosts v řiti - to jsem předpokládal. (Měli jsme takové veselé debaty před třemi lety, mimo mísu, ale celkem jsem se trefil s odhadem ;).

    Ale jestli mi rozumíš - LBP je prostě super hra ;).

    OdpovědětVymazat