14. 10. 2008

Linger in Shadows

Linger in Shadows nejsou hrou. Linger in Shadows jsou demíčkem. A já dema tuze rád. Takže i když to stálo praštěných 80 Kč (na US Storu o něco levněji), byl jsem zvědavý. Dema většinou prezentují možnosti platformy na plné koule a to nejčastěji z hlediska technologického a také uměleckého. Když se sejde dobrá grupa, produkuje skutečně úžasné věci. Však mám také na Amize pěknou sbírku skutečně dechvyrážejících dem, které vyrážejí dechy nejedné návštěvě. A tak to má být.


Jenže Playstation 3 je na tom výkonnostně někde jinde a může tak předvést ještě větší kouzla, když to dostanou správní lidé do chapadel. Polská grupa jménem Plastic je mi neznámá, ale podle obrázků, které demo prezentovaly, to nevypadalo skutečně špatně. Nějakých 100 MB dat se rychle stáhlo a po delším loadingu jsem se již mohl kochat.


Linger in Shadows není úplně obyčejné demo (i když v menu je i položka "Watch", kdy jde o demo v pravém smyslu slova), ale ku svému provozu potřebuje trochu té interakce. Můžeme natáčet kameru, típat screenshoty, rotovat objekty na scéně, ale rozhodně nejde o nějakou hru! Celé demo je rozděleno na několik částí, kde musíme odhalit, jaké tlačítko stisknout nebo jakou akci provést, abychom viděli další část. Na samotný průběh dema to ale nemá žádný vliv.


Resumé? Demo se mi líbilo, ale zároveň mi nepřišlo nijak úžasné a to ani po technologické stránce. Linger in Shadows mi přijde jako nějaké demo od Black Lotus na Amize v HD rozlišení. Pěkná stylizace a design je podporováno slušnou hudbou, kterou si umím představit lepší. Nejvíce mi vadí nesmyslný scénář, který je splácaný z více prvků - hlavně, aby ukázali co nejvíc. Takže těch výsledných sedm minut je dost rozpačitých, co se obsahu týče. Jednotlivé prvky jsou ale udělané dobře, takový ten umělecký dojem je zde jistě obsažen. Možná, kdyby se vykašlali na scénář, zachovali abstraktní objekty a trochu prostřídali barevné nádechy, bylo by to ještě lepší.


Ona ta inspirace u Black Lotus mi přijde velice nápadná. Například Ocean Machine mi přijde takřka citovaný, stejně jako prvky ve Starstruck - včetně barevné stylizace. Schválně si pusťte tyto dvě dema z Youtube. Nejprve Starstruck:



A následně Ocean Machine:



Nyní to celé porovnejte s kompletním Linger in Shadows:



Pocit déja vu je jenom jeden "problém". To by zas tak nevadilo. Ale ta úroveň mi přijde srovnatelná nebo nižší, jako dema běžící na Amize s procesorem 060 na 66 MHz. Umění není otázkou výkonu a tohle je toho jenom důkazem.

Hlavní problém ale podle mne je hlavně v tom, že za to SONY chce peníze. Nijak závratnou částku, ale chce je. Chce si nechat platit za digitální umělecké dílo, jehož podstatou je šíření v undergroundu scény - konec konců to mají sami napsané v krátkém infu v menu dema. To mi přijde směšné. Ale jinak bych demo hodnotil pozitivně, ta interakce je zajímavý, ale nijak převratný prvek, dávám 7/10. Pro srovnání - obě dema od Black Lotus by ode mne dostaly 9/10. Ovšem v hodnocení neřeším to, že pro Amigu to lidé dělají s láskou a zdarma a pro Playstation 3 za prachy - což není nutně chyba samotných autorů.

Avšak je-li toto signál do budoucna, mohu jedině zvolat: "Dál, jen dál!".

5 komentářů:

  1. Coze?! Za tohle chce sony penize. Sem si ublinknul do klavesnice po tom co jsem shledl to video. Umelecka hodnota minimalni. Zpracovani dost prumerne. Jestli tohle ma ukazat moznosti vykonu ps3, tak to muzeme s klidem zustat u wii :)

    OdpovědětVymazat
  2. No tak že to není technologický prezentace - o tom není sporu. V HD rozlišení to ještě víc vynikne - baráky na pozadí se ani nesnaží skrývat, že jde o neumně nalepenou texturu... to fakt radši zůstat u Amigy (a mimochodem - demoscéna odsoudila vykrádačku Black Lotus, i když to nejsou vysloveně ripy).

    Kdyby to demo mělo scénář pěknej, tohle nemá smysl.

    Ale do budoucna - proč ne.

    OdpovědětVymazat
  3. Ja myslel ze to je aspon ve Full HDcku... ale kdyz to ma 100MB tak asi tezko, ze? :)

    OdpovědětVymazat
  4. čo japonci vlastne chlcú, že chcú platiť za demo ??? Asi za chvíľu, keď DEMO na nejakú hru tak sony bude za to chcieť 5 doláčov.. a keď tak rozmýšlam, kde je vlastne patentový úrad ? :-)))). K blogu - nehovoriac, že platíš za nehernú (nehrateľnú) 100 MB ukážku. Tretina ľudí na demoscene sa musela plácnuť po čele, kde už mohli byť keby demá predávali na Amigu, ST , PC a spol (ferrari a jachta) a začali rozvíjať podnikateľský plán vydávaním demo za prašule (ferrari a jachta v hľadáčiku) na PS3, WII a XBOX, tretina si poklepala po čele a tretina hodila šablu. Alebo založme firmu, budeme programovať hovadiny a predávať (ferrari a jachta istá). Jasné nestálo to majlant, ale asi keď nenápadne banka (energetika, plynári, operátori) zdvihne poplatok za vedenie účtu (elektriku, plyn, telefony) o 2 koruny za mesiac 200 tisíc klientom, je to už lepšia pálka, alebo Babka k babce ---


    A možno by sa dobre predávali aj slideshow (holé baby, rýchle auta, rendrované SKIFI hovadiny, prezentácia Sony so Sackboyom.. doplň čo vieš spraviť) v Powerpointe , dajme tomu za 1 dolár ?

    Ale vážne zaujímalo by 2 veci, koľko ľudkov si to stiahlo (rovná koľko bubákov dostalo sony na účet) a koľko z toho dostali "umrlci" eee "umelci"

    Podľa toho si to vlastne na sony (Xbox, Wii) nemožem stiahnuť hočico z hocikade z webu ? (ako demo hry na PC ?) To zname, že celý web na konzolách je len Xbox alebo PS3 hnije (eee sorry preklep LIVE ?)

    Neberte to zle - PS3 chápem ako technologický skok (nevyužitý), náročný na programovanie s odmedzeným využitím NETu a platením za hovadiny, nehovoriac o region účtoch. Ale Xbox sa mi javí to isté. O tom WII ešte stále nie som rozhodnutý a vianoce sa blížia :-))))

    OdpovědětVymazat
  5. montana: Jede mi to v 1080i, ale to může být upscale. Nevím, jaké je nativní rozlišení, možná to je 1080p, nemám to jak ověřit. S velikostí to nemá nic společného.

    rohstole: Je to pitomost, o tom žádná. Ale asi SONY potřebovalo zaplatit ten devkit pro poláky ;).

    Na druhou stranu - jako platitelný content se dá stáhnout mnohem větší píčovina. Různé dodatky do her s nulovou hodnotou právě za jeden dolar. Vedle toho je Linger in Shadows ještě dobrej kauf.

    Tohle co ale popisuješ je nešvar celé herní scény. Nintendo - platíš za dvacet let staré hry. XBOX - platíš vůbec za online služby (tj. za možnost online hraní, sosání demoverzí her). SONY - platíš za kokotiny.

    Jsou to prostě konzole, které patří nějaké společnosti a co se online / offline služeb týče, tak můžeš využívat pouze ty, které daná společnost posvětí. Tak tomu bylo u konzolí vždy.

    A proto se tak zoufale čeká na hack, první kroky tady jsou.

    OdpovědětVymazat