16. 10. 2008

Oblivion

Tak mi včera žena udělala velkou radost. Sice jsem musel taktně naznačovat (a z krámu mi volala, aby se ujistila, že si dobře pamatuje "GOTY"), ale nakonec se to stalo - koupila mi jako dárek Oblivion pro Playstation 3 - Game of the Year edici s oběma datadisky - Knights of Nine a Shivering Isles. Jaká radost!

Oblivion mám docela rád. V recenzi jsem ho teda docela strhal, ale zároveň pochválil. Na Oblivion se dá dívat v zásadě dvěma styly - buď jako na hru nebo jako na projekt. Pokud se na to díváme, jako na hru, produkt nabízený firmou Bethesda, tak bych docela nadával. Hromada bugů a hlavně nedomyšleností (jeden z nejhorších je leveling příšer, s ostatním se dá jakž takž žít) + opravdu divná umělá inteligence a nakonec engine, který loaduje každý interiér zvlášť. To je prostě blbost. Jenže na druhou stranu - Oblivion jako projekt se dočkal mnoha moderských úprav (kde exceluje zejména Oscuro mod), které nejenom vyhodily většinu kravin od Bethesdy, ale dodaly nové featury, vylepšenou grafiku, odladěné ovládání, pořádný inventář a tak dále. Z tohoto hlediska je Oblivion vlastně úspěch, jenom jsme museli čekat půl roku na moderskou komunitu ;). Vyplývá z toho ale ještě další věc - mody jsou prakticky možné jen na PC, neboli hrát jej na XBOX 360 bych asi nechtěl - rozhodně ne pro získání prvních dojmů. Tak jako tak - Oblivion splnil to co měl a jsem s ním opravdu spokojený (nejraději mám ale stále Daggerfall). Také jsem jej dvakrát dohrál.


Kupodivu - jeskyně a města vypadají i s patchem docela slušně.

No jo, dohrál, ale když to bylo poprvé, disponoval jsem pouze notebookem D620. To není zrovna stroj na hiendové hraní. A také, že nebylo. Samotná hra nejela prakticky vůbec (a to neřeším bugy ve stabilitě jako takové) a teprve po pár týdnech, když někdo udělal řádný downgrade patch "Oldblivion" jsem se do hry mohl ponořit lépe a asi po týdnu usilovné hry (cca 30 hodin bez většiny subquestů) jsem se dostal do finále. Dovolte mi minutu ticha a prohlédněte si screenshoty, které jsem natípal na začátku hry:


Postavy a nenasvícené jeskyně o dost hůře, ale pořád snesitelně.

Ano, to jenom dokazuje, že je Oblivion dobrá hra, protože jsem ho bez jakýchkoliv dalších modů dojel do konce v této formě (obrázky vám akorát neřeknou, že framerate kolísal mezi 10-30 fps) - a založil na ní i svou recenzi (v zásadě pozitivní). Později jsem si opatřil "normální" PC, takže jsem se do Oblivionu pustil podruhé. To jsem ho již řádně omodoval a doladil trochu grafiku na současnou úroveň - najednou šlo o úplně jiné kafe. Hru jsem dojel do konce za cca 20 hodin, zkoušel jsem alternativní cesty, ale nakonec jsem zjistil, že mi tam vadí trochu jiná věc. Díky rozhlížení na myši jsem se díky zkušenostem z FPS her stal příliš obratným pro většinu nepřátel a chvílemi jsem si připadal, jako ve hře Witchaven. Obecně se PCčkářům musela hra zdát všeobecně lehčí, třeba používání sniper-luku v kradmém režimu je dost smrtící (a to přesto, že nepřátelé nemají různé hitboxy) a to právě díky myšce, že. Na té hře je prostě vidět, že její tempo bylo stanovené jinak.


Avšak obecně exteriéry, což je podstata hry, vypadají dost halucinogenně ;).

Všechno to vede k jedné věci - hru jsem dvakrát dohrál, bavil jsem se - tak to bych si ji měl asi koupit, co? U PC jsem se k tomu nakonec nedokopal a když jsem se teď zamýšlel, jak si zkrátit VELICE DLOUHO CHVÍLI při čekání na Fallout 3 (warezící Xboti se nepočítají), vyšla mi v podstatě jediná možnost. Konzolová verze Oblivionu s datadisky. Abych teda dostal do rukou hru tak, jak ji autoři od počátku zamýšleli - tedy se všemi nedostatky a přednostmi.

Hned z kraje (Frodo si sedne laskavě) by mi mohl někdo vysvětlit, proč se Oblivion neinstaluje na harddisk. Tahle hra přímo řve "Hééééj, z disku pojedu jako blesk" a ono ne. Možná jej hra využívá pro swapování, ale samotná instalace, pro kterou v tomto případě nacházím pochopení, zde prostě není. Divné. Třeba hra Uncharted, která si také o harddisk říká, jela docela dobře i bez něj - po úvodním loadingu to jelo jako z praku (i když ne bezchybně), ale Oblivion? Poklesy framerate, sekání při dotahování krajiny - proč? I ty loading obrazovky se najednou zdají celkem zdlouhavé, i když se to dá přežít. Ale nikdo mi asi tento fakt nevysvětlí - hry, které jsou jako dělané pro harddisk, jej nevyužívají. To je demence a bod dolů - ať už pro Bethesdu, Oblivion nebo SONY.

Takto vypadá Oblivion "normálně" - obrázek je z PC verze.

Hru jsem testoval asi jen hodinu, takže komplexnější dojmy nemám, ale je jasné, že hra je to pořád stejná. Chtěl jsem si jen rychle vyběhnout z vězení a nalovit nějaké srnky. Grafika je poměrně v pohodě. Textury při bližším přezkoumání docela úpí, ale paradoxně mi přišly o něco lepší, než u XBOXu, kdybych mohl posuzovat jen dle screenshotů. Playstation má jenom 256 MB paměti na grafiku, ale zdá se mi, že textury jsou lépe filtrované, takže nakonec je ten celkový dojem o nepatrný chloupeček lepší, než u Xka - také měla Bethesda rok na doladění. Jelikož jsem ale hru neviděl v běhu na XBOXu, nemohu porovnat třeba framerate - ten na PS3 občas klesá na nepříjemně viditelnou úroveň, ale to hlavně během loadingů, kdy je to pochopitelné (pochopitelná není nepřítomnost instalace ovšem). Stále ovšem jde o grafiku mílový krok za PC verzí, když hovoříme o modech. Ale to nevadí. Hra vypadá prostě hezky a dobře, řemeslně zvládnutě.

Ale po nasypání lepších textur vypadá takto.

To je zatím vlastně všechno, co jsem k Oblivionu na PS3 chtěl říct. Pokud vám unikal do teď, dá se za necelých osm stovek koupit a to je cena naprosto skvělá (pro PC bude ještě levnější). Já si jej s chutí dám potřetí "v originále" a snad to stihnu akorát do toho Fallouta 3 (uáááá).

Žádné komentáře:

Okomentovat