Nebudu řešit staré 2D hopsačky s Dukem v EGA grafice. Nebyly špatné (jedničku jsem dohrál), naopak, ale bylo to způsobené hlavně tím, že na PC nikdy nebyly dobré hopsačky, takže Duke Nukem je vedle Turricana opravdové béčko. Každopádně nevím, kde se vzala myšlenka udělat vlajkovou 3D hru Apogee / 3D Realms právě podle tohoto trapného rádoby bouchače, který pobíhá s laserovou pistolkou v rozkroku a za zvuku z PC speakeru dělá (vysokou fistulí) "piú piú" při střelbě a "vzzrtgat" při skoku. Na druhou stranu - když se podíváme na ostatní tehdejší produkci Apogee, byl Duke jeden ze dvou horkých kandidátů - tím druhým by mohl být Snake Logan z povedené platformovky Bio Menace, který je ovšem JEŠTĚ VÍCE GAY, než Duke Nukem. Další varianty byly: Commander Keen, Secret Agent, horník z Crystal Caves, Harry z Alien Carnage, Paganitzu, Hocus Pocus a Johnny Dash z Monster Bash. Nutno tedy uznat, že z takovéto sebranky byl Duke vlastně jedinou možnou volbou. Na třetí stranu - Apogee už s 3D střílečkami experimentovalo - Blake Stone je děsivý, Rise of Triad je uzavřená kapitola (pokus překonat Dooma v krvavosti se povedl, ale hrát se to moc nedalo, mimochodem šlo o pseudo Wolf3D engine!), Witchhaven byl na hranici hratelnosti Tekwar přes Williama Shatnera příšerný, Terminal Velocity povedené, ale přece jen o něčem jiném. Jenže je tady eso v rukávu - Wolfenstein 3D by šel použít, v čele s B. J. Blazkowiczem, mnohem lépe. Asi se ale obávali problematiky propagace nacismu, takže nakonec to byl nagelovaný blonďák parodující Arnolda Schwarzeneggera, který se stal protagonistou nové hry. A ono je to asi dobře.
Duke Nukem 3D byl hit. Sám jsem mu nikdy nepřišel pořádně na chuť, jak bych také mohl, když jsem byl v Doomerském deliriu. Ale ze zvědavosti jsem si jej zahrál a ano, hrát to šlo, multiplayer celkem zábavný... ale... nikdy jsem nepochopil tu upgrade image. Tak laciného drsňáka s opravdu stupidními hláškami s chováním čerstvě vyvrženého prasete - to snad nemůže nikoho doopravdy chytit. Opak se ukázal pravdou. V roce 1996 se stal Duke Nukem moderní ikonou počítačových her, jako se stala Lara Croft. A všichni strašně žrali jeho "Come get some", "Piece of cake" a "I'm here to kick some ass and chew some bouble gum, but it looks, I'm out of gum". Nechápu, jak se hlášky vhodné do úst texaského pubescenta (který si tátovou brokovnicí ustřelil půl mozku) mohly stát tak populární. Žiju v době, kdy míra dobrého vkusu není příliš důležitým měřítkem, takže když na titulní stránce počítačového magazínu objeví nahá žena, měl bych si pomyslet "Hahaha, jak vtipně lechtivě provokační, autor je fááákt velkej bourák". Ne, bohužel - není mi dvanáct a ani v době vydání Duke Nukema jsem se jeho hláškám nesmál, nepřišly mi vtipné, ale trapné, stejně jako obálka nejmenovaného magazínu (a člověk, co mrdá prasata do rypáku snad nemůže být označen za puritána, že ne?). Ono by to zas tak nevadilo - autoři si cíleně udělali šprým a předložili nám prostoduchého zabijáka vetřelců, v pořádku. Bohužel to moje okolí bralo vážně, takže když jsem zaslechl něco jako "Tyvle Ďůk je boží, strašnej kabrňák, rozšlapává zmenšené vetřelce, hraje kulečník, kouří doutníky, chčije na hajzlu a dává prachy striptérkám jako fakt jako jo!", začal jsem zvracet. Get a life!
Ale zpátky. 3D Realms po fenomenálním úspěchu, podpořeném hrami jako Shadow Warrior, Blood a Redneck Rampage (kde snad obecenstvo poprvé pořádně pochopilo, že hraje za dementy a že to je směšné než vtipné), začali plánovat pokračování. Jelikož Duke Nukem 3D byl ve své době také technologickým tahounem (Build engine přes obrovské nedostatky vyždímal z procesoru 486 skutečné maximum a jelikož moc lidí nemělo hardware na o třídu náročnějšího Quake...), automaticky se předpokládalo, že jeho pokračování bude rovněž. A tak se koncem dubna 1997 objevilo velké ohlášení - Duke Nukem Forever - na enginu Quake 2 (v té době ještě nevydaného). A dokonce jsme se dočkali prvního exkluzivního screenshotu.
A v tento okamžik začaly problémy. Ukázalo se, že tento první screenshot spíchli 3D Realms za jedno odpoledne v době, kdy ještě neměli (oficiálně k dispozici) Quake 2 engine (což se stalo až koncem roku 1997, po vydání Quake 2). Každopádně plán byl, že Duke Nukem Forever vyjde v roce 1998. A na E3 1998 jsme se dočkali také prvního traileru. Tady je, stojí za to:
Rok 1998 byl ovšem pro 3D střílečky poměrně zlomový. Nejen, že vyšel Half-Life (mutace Q1 a Q2 enginu), ale také hry jako Hexen 2 (Q2 engine), Blood 2 (Lithtech), Descent Freespace, MDK, Delta Force, Forsaken, Outlaws, Shogo, Sin, Jedi Knight, Terracide a hlavně Unreal - to všechno v roce 1998! Navíc 3Dfx karty s čipem VooDoo2 měly být hned další rok nahrazeny VooDoo3 a NVIDIA oznámila novou generaci - Riva TNT. 3D Realms se ocitli v prostředí, ve kterém byli před dvěma roky prakticky sami - Duke Nukem 3D měl za úkol "překonat" pouze Dooma z roku 1993 a to se v určitém smyslu slova stalo realitou. Nároky na Duke Nukem Forever šly prudce nahoru, takže v půlce 1998 se rozhodli přejít z Quake 2 enginu na Unreal engine, což má způsobit zpoždění, byť podle předpokladů nijak velké. Datum vydání bylo stanoveno na 1999.
Prudký rozvoj 3D enginů a 3D akcelerátorů znamenal, že každou chvílí přibývaly nové featury, které 3D Realms chtěli pokud možno vždy implementovat, aby docílili nejvyšší kvalitu, což zároveň brzdilo vývoj hry samotné. V prosinci 1999 bylo jasné, že to nestihnou a posunuli vydání na rok 2000. Uběhly tedy zhruba čtyři roky od vydání Duke Nukem 3D a fandové měli za sebou první dva roky čekání od původního ohlášení. Na stránkách 3D Realms se objevil pouze nápis "When it's done" a vše bylo v pořádku.
Během roku 2000 vzniklo sdružení Gathering of Developers (zakládali ho právě i 3D Realms) a během celoročního ticha se ke konci zimy hráči dočkali milé vánoční pohlednice s oznámením, že Duke Nukem Forever vyjde v roce 2001. Patrně v těchto okamžicích vznikla hlavní fáma o tom, že DNF vůbec nevyjde, že "Forever" v názvu není jen tak, dělaly se legrace z líných nebo nepracujích programátorech a tak dále.
Rok 2001 vzal ale vítr z plachet skoro všem posměváčkům. 3D Realms se dokopali k novému traileru, kde byly vidět i nějaké ukázky přímo ze hry. A že bylo na co koukat! Ačkoliv je dneska tento trailer vskutku historický, mám ho strašně rád a vlastně právě proto, že jsem si ho před chvílí z nostalgie pustil, píšu tady ten článek. V té době byl použit notně modifikovaný Unreal engine. Věřili byste tomu, že tuto grafiku jsem tehdy považoval za téměř fotorealistickou? Zejména záběr na tvář v 1:19 ;). Trailer máme zde:
Tento trailer je údajně synchronizován s trailerem na Phantom Menace. Kdo mi zjistí, s jakým konkrétně trailerem a jak je syncovaný, vyhraje lízátko.
Všichni zajásali. Sice nemáme žádné datum vydání hry, ale konečně něco hmatatelného, že 3D Realms nespí (nebo spí jenom na jedno oko). Nebyl by to ale Duke Nukem Forever, kdyby to šlo snadno. Rok 2001 byl totiž pro střílečky stejně důležitý, jako rok 1998. V tomto roce byla totiž uvedena na trh třetí řada grafických čipů od NVIDIA - GeForce3, které nejenom uváděly nové Direct X 8.0, ale navíc předvedly technologii v shaderů v plné kráse. Nemluvě o tom, že v tomto roce byl již venku Playstation 2 a XBOX klepal na dveře (právě s jádrem GeForce3). A hry? Max Payne, Deus Ex, Kingpin, No One Lives Forever (ha!), Operation Flashpoint, Quake 3, Soldiers of Fortune, Ghost Recon, Alien vs Predator, Descent 3, Project I.G.I. ... 3D Realms bylo jasné, že jejich komická arkádovitá figurka neuspěje vedle (relativně) realisticky pojatých her či případně vedle her s (relativně) kvalitním scénářem - což byly věci, které se v době Duke Nukema 3D opravdu nenosily. Došlo tedy k drastickým změnám.
Během roku 2002 najali 3D Realms nové programátory, kteří se pustili do tvorby nového 3D enginu, kompletně přepisovali renderovací jádro. Krom toho bylo údajně škrtnuto 95% (!) dosavadní práce a začalo se znova od nuly, na čistém stole. Unreal 2.0 engine byl použit v UnrealED, skriptech a síťových komponentech. Zbytek byla práce přímo v 3D Realms, kteří tou dobou měli již 31 členů.
Během roku 2003 se 3D Realms kočkují s vydavatelem Take Two, který DNF zaštiťuje. O hře se šušká, že nevyjde ani v roce 2003 a to se nakonec ukazuje být pravdou - hra je neoficiálně přesunuta na přelom roku 2004 a 2005. V roce 2004 došlo ke změně fyzikálního enginu - ze systému Karma na systém Mequon. Co se roku 2005 týče, zdálo se, že Duke Nukem Forever bude prezentován na E3, společně s dříve zrušeným projektem Prey. Toho jsme se nakonec dočkali, ale Duke nikde. Gamespot dokonce hlásil, že 3D Realms přešli na Doom 3 engine, což se ukázalo být liché - je potvrzeno, že nedošlo k odklonu od Unrealu. Rok 2006 byl ve znamení prací, několika tiskových prohlášení "že se jako fakt maká" a dokonce se začalo hovořit o pokračování - jen co dokončí Duke Nukem Forever. No nevím, snad to jejich vnoučata dotáhnou do konce.
Každopádně v prosinci 2007 se stalo něco, co nikdo nečekal. Nový trailer! Sice krátký, nicneříkající, ale způsobil opravdu velkou paseku. Takže oni vopravdu jako na tom dělaj, chtěj to vydat? Zpoždění 10 let je jedno z největších historii, do okamžiku tohoto traileru se o DNF hovořilo jako o vaporware, což bylo nyní vymýceno. Hurá! Trailer máme zde:
No, nebylo to nic moc, co? Ale co, stay tuned ;). Duke vypadá ještě více gay, než kdykoli předtím, což ale nevadí. Hra se momentálně dostala do fáze "vyjde v roce 2008". Na podporu přišel i pořad Jace Halla, který v jedné epizodě hovoří přímo s vývojaři a ti mu dokonce dovolí se na hru podívat. Ten pořad je mimochodem docela vtipný, má asi jen pět minut, takže doporučuji shlédnout celé - nedočkavci si to mohou sesumírovat kliknutím zde samozřejmě. Ostatní pohledí níže:
Hej, to nevypadá tak špatně, co? Nijak zázračně, samozřejmě máme k dispozici pár sekund materiálu v příšerné kvalitě, ale vidíme, že to existuje a to mi přijde docela podstatné. Zaráží mne ovšem věta autorů: "Když jsme začali dělat hry, už nám bylo třicet, chtěli jsme dělat hry, které bychom si rádi zahráli, hry pro dospělé". Slibte mi, že to neznamená hromady končetin, že ne?
________________________________
Duke Nukem Forever prošel za dvanáct let vývoje kus cesty. Kdyby vyšel v roce 1997, byl by to hit. Jenže doba se mění a Duke s ní. Dochází ovšem k paradoxní situaci. Zatímco neohrožení hrdinové ála Duke, Corvus nebo Doom marine se nosili v dobách začátků 3D stříleček, aby byli okolo roku 2000 zavržení jako "nehodni žánru", zdá se, že v těchto okamžicích by se ujetá osobnost celkem dobře uživila. Opravdu - dal bych si zase jednu bezduchou střílečku proti hromadám vetřelců, kteří nemají šanci. A Duke by na to mohl mít! Díky vlastní historii si může dovolit dělat si legraci sám ze sebe, ale i z ostatních her. Vážně - pokud bude mít Duke Nukem Forever dobrý a hlavně vtipný příběh, skvělé zbraně, dost násilí a hlavně hodně humoru a nepřeberné množství popkulturních narážek, není důvod hru zatracovat. A hlavně - vy nejste po těch letech zvědaví? Já teda jo. Před šesti lety jsem nebyl. Ale teď (zase) jsem.
Jsou tady ovšem ty detaily - docela by mne zajímalo, co se stalo s tou hrou z roku 1998 nebo s tou verzí z roku 2001. Věříte, že bych si je docela rád okoštoval, jen ze zajímavosti? Byl by to také velice vtipný bonus k současné verzi DNF, dal bych za to i nějaké peníze. A všimli jste si také, že i takto ostře sledovaná hra nemá prakticky žádné leaky, vše je dokonale utajeno a dávkováno? Teda samozřejmě - ostře sledované je to hlavně hardcore fanoušky a dávkování "jednou za tři roky trailer" je divné, ale stejně mi uniká, jak je možné, že se nedostalo ven víc. Každopádně dříve než kdy jindy začíná platit "trpělivost růže přináší", protože teď to skutečně vypadá "velice podezřele". Že by nakonec Duke Nukem Forever opravdu vyšel?
P.S.: Že mají v 3D Realms smysl pro humor se můžete přesvědčit také v traileru na "Duke Nukem Trilogy" - nadcházející hry po Forever. Sranda prostě, nutno dokoukat do konce (lepší, něž Rick!). A jde opravdu o oficiální trailer, žádné humory!
Ano ano, nekonečné čekání na Duka. Vždycky jsem byl pevně přesvědčen, že nakonec vyjde - Duke Nukem je pořád dobrá značka, která má šanci vydělat. A takové se neopouštějí (viz. Fallout, Doom, Starcraft, Diablo...).
OdpovědětVymazatA musim se přiznat, že mě macho hlavní hrdina typu Duka naopak velmi seděl a nepřišel mi ani trochu gay! :) Patrně to bude tím, že jsem odrostl na Rambovi a Johnu Matrixovi a má fascinace béčkovou kinematografií přetrvává dodnes. Ale je pravda, že éra akčního hrdinů tohodle typu už je fuč a končila už ve chvíli, kde se Duke3D objevil. Že by byl Duke opravdu ten poslední akční hrdina? :)
Ramba schvaluju, Johna Matrixe už ne ;). Taky jsem se narodil do "té" doby. No možná čekáme na návrat hrdinů...
OdpovědětVymazatDuke Gradus Forever. Jakej to byl rok? Odkdy se na to čeká ...
OdpovědětVymazatJeste je tu jeden faktor, nez Dukova sexualni orientace.
OdpovědětVymazatNevim jak vas, ale me by naprosto nebavilo byt v Duke Nukem Never vyvojarskem teamu a nekolikrat zacinat od znovu aniz by za mnou bylo neco videt. Tomuhle bych desetileti sveho zivota rozhodne obetovat nechtel.
Ledaze by to byla vyjimecne dobra parta. Takovy ty lidi co se bezne stykaj i po praci a spolecne nekde blbnou. To pak mozna jo.
+1 za inteligentni zamysleni nad stridanim hrdinskych archetypu po cas historie FPS a vubec ochotu babrat se s tematem, -1 za nevtipny odstavec o nevtipnem humoru DN (kritizujes, ale sam s nicim lepsim neprichazis) a znacny bordel v letech vydani zasadnich FPS. Tak jako tak diky za pocteni:-)
OdpovědětVymazat