30. 5. 2013

Nazdar bazar warez

S nástupem newgen systémů (nextgen is soooo 2005) se poměrně nahlas řeší otázka, jak zabezpečit, aby hru mohl hrát pouze oprávněný majitel dané licence na hru. V zásadě jsou tady boje na dvou hlavních frontách. Jednak se vedou diskuze o hrách z druhé ruky a pak je tady oblíbený strašák nelegálních kopií. Jak se k tomu postavit?

Bazarové hry

Žijeme v kapitalismu. Platí zde jednoduchá rovnice - kdo má nižší cenu za stejnou službu, ten dostane peníze. Podle vydavatelů škodí bazarový prodej jejich ziskům. No, to sice asi ano, ale to není přece problém zákazníka. Bazarové obchody jenom legálně využívají díru na trhu a mají z toho svůj vlastní zisk. I takový je dopad kapitalismu, co se dá dělat.

Vydavatelé tak tvrdí, že musí šroubovat cenu her poněkud výše, aby se jim v první vlně vygeneroval co největší zisk. To je samozřejmě celkem logické vysvětlení, proti kterému nelze nic namítat.

Blokováním použitých her v jakékoliv podobě pak bude mít několik přímých následků - mezi prvními jmenujme zaniknutí mnoha pracovních míst v rámci bazarových prodejen. Opět - cílovému zákazníkovi to může být jedno. Takový je zkrátka kapitalismus. Ale je tady jedna věc, která je zřejmá. Pokud se vydavatelům skutečně podaří zablokovat bazarové hry, musí zákonitě snížit cenu nových her! Vždyť přece - to je to zaklínadlo, kterým se ohánějí, no ne?

Jedna studie z roku 2012 došla k závěru, že eliminace her z druhé ruky by mohla mít prospěch pro celý průmysl, avšak to pouze v případě, že skutečně klesne cena nových her. Současným hráčům zas tolik nevadí vysolit vyšší cenu, protože vědí, že část investice se jim vrátí při prodeji do bazaru. Nakonec si tak koupí více nových her a točí peníze dokola. Pokud cena her neklesne a bazarový prodej se znemožní, zisky vydavatele poklesnou asi o 10%.

Když ale dojde ke snížení ceny her o třetinu, zisky mohou naopak stoupnout o 18.6%. V praxi to znamená, že cena nových her by měla být přibližně $40 místo současných $60 (v AAA segmentu). V takovém případě by blokování použitých her mělo pozitivní dopad jak na zákazníka, tak na průmysl.

Samozřejmě ale vydavatelé nedávají žádnou záruku, že cenu skutečně sníží. Uvidíme za rok. Podle mne k žádnému snížení cen nedojde. Trocha toho humbuku okolo, ale nakonec budeme pořád solit $60 a možná i víc za "extra služby, DLC a online-pass". Vsadíme se?

Warezové hry

Blokace warezu je dávný vlhký sen vydavatelů a zdá se, že technicky jsme dospěli do fáze, kdy je skutečně možné zaručit nulový warez. Hry jako Diablo 3 nebo nejnovější Sim City jsou toho důkazem a vidina "always online" konzolí to rovněž podporuje - alespoň teoreticky. Stačí, aby určitá kritická část obsahu byla umístěna na serveru a vydavatel má vyhráno. Stranou fakt, že ani mocný Blizzard nezvládl start své vlajkové hry. Stranou fakt, že Sim City se potýkalo z počátku s problémy, vedle kterých je rakovina prostaty v podstatě příjemnou záležitostí. Bavme se chvilku prakticky.

Máme k dispozici čísla. Nejsou přesná, nejsou konečná, ale někdo si dal tu práci a věnoval kus svého času, aby strašáka ušlých zisků díky pirátům prověřil. A výsledek je - pro mne nepřekvapivě - warez je zdaleka menší problém, než se snaží vydavatelé prezentovat. Podobně jako bazarové hry, i warez se stal jen mediálním chrastítkem, který je zneužívaný k šroubování cen her, tak k absurdním obchodním praktikám, zametáním s platícími zákazníky a k nejrůznějším takřka mafiánským trikům.

Jistě, už je dávno pryč doba, kdy úroveň pirátství v určitém segmentu a zemi překračovala hranici 80% (však si vzpomeňme na léta osmdesátá a i devadesátá v Československu), přesto se hodně vydavatelů pořád tváří, jako by šlo o majoritní problém, kdy warez dosahuje nespecifikovaného množství objemu "v desítkách procent" - toto číslo samozřejmě žádný vydavatel neřekne nahlas, protože by se mohlo ukázat, jako nyní, že jde spíše o problém "jednotek procent".

Studie sledovala 173 her během tří měsíců na přelomu let 2010 a 2011. 12.6 milionů nelegálních kopií bylo vytvořeno. To je v průměru 73 tisíc neprodaných kopií na hru! Jistě, hitovky jako Fallout New Vegas byly stažené více než 900.000 krát - ale již druhá příčka (Darksiders) má "jen" 656.000 nelegálních kopií, na desáté příčce jsou Sims 3: Late Night s 356.000 kopiemi. Podle VGChartz se Falloutu prodalo 6.84 milionu kusů, Darksiders cca 1.8 milionu a Sims Late Night dokonce 1.38 milionu. První desítka nejstahovanějších her tvoří v součtu třetinu veškerého warezu. Samozřejmě to nejsou jediné hry, které vydavatele živí - když se vrátíme k onomu průměru, je zřejmé, že celkové množství warezu - vzhledem k reálným prodejům, je naprosto zanedbatelné.

Bohužel - žádná studie nemůže dokázat, že pokud by fakticky vzato nemohl existovat warez, že by daní piráti šli a hru si koupili originál. Jsou tady jen hypotézy. Je ale celkem jisté, že ne každý současný pirát si bude hry v budoucnosti kupovat, čili nárůst reálných prodejů - pokud bude nějaký - bude ještě menší, než je úroveň warezu. Tedy skutečně mikroskopický. Pokud vůbec. Ale to ukáže čas - a ukáže to velice brzy (tipuji během dvou let).

Samozřejmě - nyní se opíráme pouze o čísla z jednoho, byť jednoho z největších, zdrojů warezu, v reálu je toto číslo nepochybně vyšší a zcela jistě je znatelně vyšší. Nečekal bych dvojnásobek, přestože ne každá služba se dá sledovat tak přesně, jako právě Bittorent, ale troufnu si říci, že celkově warez tvoří 5-8% a že má klesající tendenci (nezávisle na protipirátských ochranách, které jaksi nechrání nikoho, jenom otravují ty hráče, co za hru zaplatili; nikoliv piráty). Jako vydavatel bych se zamyslel, zda-li investovat miliardy dolarů do cloudových služeb, abych zabránil nepodstatné hrstce hráčů hrát zdarma. Že jde o princip? Pokud ano, proč jsou to zrovna jako na potvoru ti poctiví hráči, co trpí nejrůznějšími ochranami, nedostupnými servery a dalšími neduhy?

Pokud by vydavatelům skutečně šlo o princip, existuje tady zcela jistě jiné řešení. Například Bethesda své produkty nijak nechrání a nezkrachovala, i když její New Vegas hrálo o 15% více lidí, než za hru zaplatilo. Nebo by se z warezu staly novodobé demoverze, případně by mohly vzniknout laciné předplatné na rok dopředu (něco jako PSN+) a pomocí té samé Bittorent sítě distribuovat warez "legálně". Místo placení za Rapidshare by se platilo za hry, proč ne? Kdyby vydavatelé skutečně chtěli vyjít vstříc zákazníkům a pokud by chtěli skutečně vyjádřit svůj postoj vůči neplatícím hráčům, mají tady spousty alternativ. Jenže - o nějakou poctivost jde až v poslední řadě. Žijeme v kapitalismu a vydavatelé využijí každou legální možnost, pojistit si své zisky. I když vlastně ani ne tak pojistit, jako zajistit. V tom konečném důsledku by byli nejraději, kdyby existoval zákon, který by povinoval všechny zákazníky platit, i kdyby o produkt neměli zájem. Jakási automatická daň za entertainment. Takových zákonů existuje, proč by nemohl vzniknout ještě jeden?

Newgen hry

Možná jsem paranoik, ale současný humbuk kolem XBOX ONE v podstatě jen dokazuje to, o čem se posledních pět až deset let šušká. Vydavatel si chce prostě jenom zajistit totální kontrolu nad svými produkty, chce prodávat licence na hlavu a chce zamezit tomu, aby zákazník se hrou nakládal, jako se svým majetkem. První a poslední slovo bude mít prostě vždy vydavatel, nikdy platící zákazník. Jsem celkem zvědavý, jestli Microsoft přijde s nějakou revoluční inovací ohledně zpětného prodeje her, které již nechci hrát. Prostor tady je a vytěžit by se z toho dalo hodně. Už jenom takový precedens v herním světě by mohl zahýbat i s cenami (a přeprodeji) ostatního softwaru, nemluvě o nástupu nové generace business modelu pro streamované služby. Protože "on demand" je budoucnost. Minimálně si to myslí ti, co jsou v herním průmyslu namočeni nejvíc.

Žijeme v kapitalismu a tak volání po jakékoliv morálce nemá smysl. Jediná možnost je volit svou peněženkou. Ač to nerad říkám, tak si asi nechám ujít Metal Gear Solid XYZ, jenom proto, abych nekoupil Playstation 4, případně abych koupí titulu nepřistoupil na pravidla hry. Nechám si ujít celý XBOX ONE s jeho region locky a nutností kupovat Tekkena dvakrát, abych si mohl zahrát doma s manželkou. Bude mi to moc líto, budu to všem ostatním závidět, ale nepodpořím takovýto přístup k zákazníkům ani krejcarem.

Svět se mění. Microsoft (a částečně i SONY) pochopil, že samotné hry a herní hardware jim nevydělají tolik. Například Microsoft už několik let vydělává na reklamách v dashboardu více, než má ze samotných her. Nám v Evropě to možná tak nepřijde, ale v USA - majoritní trh - je to hodně znát. Pokud si chcete zaplatit reklamu v XBOXu, minimální částka je $40.000 a pokud chcete, abyste měli tuto reklamu aktivní řekněme po tři týdny, utratíte pěkných $250.000. A pokud budete chtít prezentovat například trailer a demoverzi, hravě překročíte hranici $500.000. Microsoft by byl blázen, kdyby tuto dojnou krávu opustil.

Nástup XBOX ONE tento princip využívání ještě více podtrhuje. Vše do sebe dokonale zapadá - regionální zámky na obsah (ať už video, audio nebo hry), interaktivní reklamy s trofejemi, provázané TV reklamy do systému, nulový bazar i warez - jen spotřebitel čučící na reklamy. Hry jsou jen vedlejším produktem, který drží spotřebitele při televizi a sledování reklam. Stará známá poučka o tom, že pořady v televizi jsou jen nezbytnou výplní mezi reklamami, dostává další rozměr. Což o to - tohle není žádná novinka - v USA alespoň uživatel dostane ten Netflix a širokou nabídku služeb. My v Evropě si budeme muset rozmyslet, zda kvůli pár hrám nastoupíme do tohoto kolotoče reklam pro američany.

Čistě z herního hlediska se XBOX ONE již nedá považovat za herní konzoli. Dokonce si říkám, že SONY má v tomto segmentu mnohem větší naděje na úspěch, protože se snaží soustředit na hry a na PSN+, které opět nabízí primárně hry. Nintendo se také drží svého kopyta. Kdo "vyhraje"? Pokud bude vítězství definováno tím, kdo nejvíc vydělá (aniž by to nutně mělo znamenat, že prodá nejvíce kusů svého HW), tak bych vsadil na Microsoft. Já mám ale jasno - vítěz bude ten, který bude mít lepší hry. A něco mi říká, že to bude SONY nebo Nintendo.

Newgen je tady, držte si klobouky. Levnější, streamované hry, neustále dostupné služby, modré z nebe a další hezké písničky lapanému ptáčkovi. Doufám, že mne nechytí. Ale ti bastardi určitě ohlásí Dungeon Master 3 a nastoupím pro svou slabou vůli do téhož vlaku. Zneužijí mé lásky ke hrám pro své nekalé, kapitalistické rejdy. Dobře mi tak! Počkáme na E3, do té doby se budu držet Nintenda - jediná firma, která vytváří zisky na základě her a více-méně striktně henrího hardwaru. I když WiiU chcípá, je mi pořád sympatičtější, než XBOX ONE. A když už newgen, tak si asi pořídím Playstation 4. Podle toho, jak to momentálně vypadá, dávám jí velké šance. Hlavně aby osmé generaci konzolí u mne doma nebylo tak smutno ;).

1 komentář:

  1. Osobne si nemyslim, ze by tahle studie popisovala objem piratstvi, pochopil jeji zadani jinak. Popisuje je zlomek trhu a podle me maly. Co ukazuje realiticky je jake hry se vic piratily a jake mene, ten pomer bude asi vsude podobny, tohle hodnotne zavery(cisla) jsou.

    Jinak, rad bych se plet, ale mam pocit, ze ten boj o pouzity soft je prohrany, protoze Applu,Steamu a Googlu, to vsichni sezrali i s navijakem. Byt, teda na jejich obranu se da aspon rict, ze tam je licence tusim az na 5 zarizeni, byt je zase vazana na ucet, s vasim heslem, a to nam da asi MS taky, abychom nemuseli platit za hrani na chate.

    Ceny, tam je to zatim otevrenejsi, protoze na iOS mame to nejlepsi, krome ujeteho Square Enixu za 5 dolacu a na konzolich za 60 a ta kvalita se stale priblizuje. Dokud, nevyjde zadna nova AAA hra i na android, tak uvidime jako to dopadne. Problem, je ze to zatim hardwareve neni mozne, protoze zadna dostatecne HW silna masina s Androidem a nebo iOSem nexistuje a vykon je tam ted tak nekde na urovni prvniho Xboxu. Dokonce, ani ta doba, ze by s ni nekdo prisel, neni blizko protoze, ani neni HW, na ktery by to jelo, protoze Armovy vykony cipy pro desktopy neexistuji a Android na x86 sice existuje, ale je to na tom dost bidne a nikdo ho netlaci. Nekdo by se musel poradne prastit pres kapsu a risknout to s novou Androidi konzoli s vykonym HW. Google by mohl, novy kapital by mohl, Ouya 3.generace by to mohla byt, ale kdovi.. Valve, by taky mohlo byt game changerem, ale ty chteli jit jistou linuxu a 60 dolarovych cen, coz jaksi pro nas neni moc zajimavy. Respektive, ano muzeme dostat normalizovanou otevrenou konzoli se slusnym OS (oproti tem OS z Xboxu a PS3, ktere neumi, temer nic proti PC), kde budeme hrat ve stylu plug and play a nebudeme muset platit 100 dolacu v cene za wokeni licenci.

    OdpovědětVymazat