20. 7. 2009

Monkey Island Special Edition

Lucasovské adventury k smrti miluju, pár jich mám v krásných krabicích ve skříni a SCUMMVM patří mezi mé nejpoužívanější programy na PC, DS a Wii. Jejich znovuvydávání v současné době na Steamu jsem tak nějak neměl důvod pozitivně kvitovat. Chtít čtyři eura sice není nějak moc, zvláště, když jde možná o nejlepší adventuru všech dob, případně o prakticky poslední klasickou VGA adventuru vůbec, tak to někoho může zalákat. Osobně jsem za ty samé hry vynaložil několikanásobně více v době, kdy snad ještě šly peníze původním autorům, tak jsem to nechal bez povšimnutí, myslíce si něco o ždímačce na peníze a nenažraných imperialistech.


Oznámení prací na remaku prvního dílu Secret of the Monkey Island mne ale potěšily. Pořádně udělaný remake má totiž mnoho výhod, jak odladěné ovládání, poslouchatelná hudba dle dnešních standardů, mnohdy namluvené dialogy a samozřejmě grafika, kdy jeden pixel nemá na monitoru milimetry. Hra vyšla a tak jsem se do ní pustil s celkem velkým očekáváním, ale také docela s velkou skepsí. Ono pokazit se toho dá celkem dost.


Úplně první věc, která mne praštila do očí, bylo ovládání. Zatímco levé a pravé tlačítko myši funguje bezvadně, pro pokročilejší funkce si musíme zarotovat kolečkem, kde jsou namapovány všechny příkazy (tedy asi deset). Inventář se navíc vyvolává stiskem klávesy I na klávesnici. Tak tohle jsem moc nepochopil. Od remaku bych čekal, že přenese GUI stejné, případně jej vylepší (na dnešní poměry zjednoduší) podobně, jak to má třeba Broken Sword. Místo toho jsem se dočkal méně pohodlné volby příkazů a nemožnost ovládát hru pouze myší, což je jednoznačně krok zpět. Navíc pokud si navolíme kolečkem špatný příkaz, hra po odkliknutí akce zpátky navolí "Walk", takže musím rotovat od začátku. Ach jo.

EGA grafika původní hry byla notně vylepšena skokem do 256ti barev. A ještě je i CGA verze.

Druhá věc, která mne praštila do očí, byla grafika. Ta je po většinu času naprosto epesně zvládnutá, až na modely postav a animace. Nelíbí se mi disneyovská stylizace, kdy se z Guybrushe Threepwooda stává nejokoukanější modrooký blonďák. Nelíbí se mi, že pokus o fotorealismus z původní verze hry je zde nahrazena druhořadým cartoonem. Nelíbil se mi ani třetí díl Monkey Islandu, když jde o grafiku. Zesládnutí postav se mi ve hře prostě nelíbí. Naprosto nevhodně působí také animace veškerých pohybů ve hře, neboť se zdá, jakoby za těch dvacet let neuplynula žádná doba. Animace jsou "až příliš věrné originálu", dvousnímkové nejčastěji. Nezapadá to do jemného rozlišení obrazu a detailně pojmuté práce malířů.


Na druhou stranu jsou zde backgroundy, které jsou zvládnuté naprosto bezchybně, sem tam jsou příjemně animované (například voda). Také zde několik nových obrazovek přibylo, byť nejde o nic zásadního. Největším plusem je ale určitě excelentní dabing, který tak tvoří nejzásadnější přínos remaku. Atmosféra hry tak získává něco navrch oproti staré verzi a intonace vtipných hlášek tak dostává ještě humornější podtext. Hudba a ostatní zvuky jsou rovněž na úrovni, takže palec nahoru.


Během hraní se můžeme pomocí klávesy F10 přepínat do staré, klasické verze Monkey Islandu - respektive do Enhanced edice s VGA grafikou. Díky tomu, že se nám přepne i ovládání, používal jsem tohoto pohledu nejenom k hodnocení práce grafiků, ale i čistě pro pohodlnější hraní. Škoda jen, že ve VGA verzi nefungují namluvené dialogy. Jinak bych asi totiž mezi starou a novou verzi přepínal mnohem méně, držíce se spíše té klasické.


Že jsou animace záměrem mi je jasné, ale působí jako pěst na oko. Podivně zkomolené ovládání mne nepříjemně překvapilo. Grafická stylizace postav mne zklamala (i chudák LeChuck vypadá dementně). Jinak je nová grafika příjemná a hlavně dabing zachraňuje remake od průměru. Nechci ale hru hodnotit. Ona je geniální od své podstaty a autoři remaku to věděli a nesnažili se hru změnit, jen jí dát nový kabát. To udělali v podstatě velice dobře, jen někdy mi přijde, že mohli ubrat. Je ale možné, že mladší hráči hru ocení mnohem více.

Ale jinak to bylo příjemně strávené odpoledne, o tom žádná.

5 komentářů:

  1. by Danny - Nejradsi mam adventury od Sierry, tem od Lucas Arts jsem nikdy neprisel na chut. Jednak to bylo tim prisernym systemem SCUMM, druhak bud jejich nelogicnosti, nebo celkovou nesympaticnosti (napr. postava Indiany Jonese). Krome toho, skoro vsechny tyhle "legendarni" adventury ze starych casu hrave strcily do kapsy novejsi, treba Broken Sword, Longest Journey a jedna z nejlepsich zapomenutych her the Last Express. Tu bych vazne vsem doporucil, je to klenot.

    OdpovědětVymazat
  2. Vidíš, to já bych zase Last Express, i když uznávám jeho uměleckou hodnotu, moc nedoporučil. A vůbec mi Sierrovky obecně neseděly nikdy moc. Snad jen ten Gabriel Knight...

    OdpovědětVymazat
  3. Dave - ja som ovladanie riesil ctrl a alt (prikazy a inventar), koleckom to fakt bolo trochu nepohodlne.

    Co sa tyka stylizacie...nuz, tym ze sa mi tak paci stylovo MI3, som viac menej "ocenil" akesi stylove priblizenie. Nie je to dokonale, ale ani ziadna katastrofa.

    Co sa Sierry tyka, tak od nej Gabriel Knight, to bez debat. A este som mal rad aj seriu Space Quest.

    OdpovědětVymazat
  4. Taky nejsem úplně nadšený z toho, jak Guybrush vypadá a naopak trojka se mi docela líbila. Přesto je to ještě slušné proti MI4 a novému epizodickému Tales of MI.

    OdpovědětVymazat
  5. Epizodicky ToMI je vynikajuci!!!!!!!!!!!!!! A basta! :) (az na to ovladanie, no)

    OdpovědětVymazat