21. 7. 2009

UFO Afterlight - mobile


Je to už mnoho let, co se na mé neakcelerované Amize prohazovaly diskety s prvním klasickým Ufem, abych pak o něco později proseděl noci u své 386 u přímého pokračování Terror from the Deep, které se mi z nějakého důvodu líbí více, než jednička. Nemnoho let po té jsem však nepřijmul za vlastní třetí UFO - Apocalypse. Pak bylo dlouho dlouho ticho, až přišel Altar s tím, že udělá další sérii UFO - Aftermath, Aftershock, Afterlight a Afterparty. K nim jsem se ale nikdy nedostal, zřejmě i kvůli tomu, že mne od toho kamarádi odrazovali. No žiju bez této zkušenosti celkem v pohodě, to zase ano.


Před nějakou tou dobou jsem se při psaní R.A.W. zmínil o tom, že ti samí chlapíci chystají také UFO pro mobily, jmenovitě Afterlight. Já sám jsem do projektu moc neviděl, i když něco málo ukázek se ke mně dostalo, leč donedávna jsem nevěděl více, než je například v tomto traileru:



Hra ale vyšla a já neváhal. Macek o velikosti skoro 750 kB se uvelebil v mém mobilu a jal jsem se hrát.


Hra je to opravdu skvělá, obsahuje to, co byste od mobilního UFO čekali. Hlavní důraz je kladen na tahové souboje, ale užijeme si trochu té taktiky mimo boj, rozdělování výbavy v týmu a hlavně velice slušně zpracovaný příběh, který je velice poutavě podáván. Vážně - u hraní této hry texty nejen čtu, ale skoro i hltám, protože se těším, co to vlastně jdu kam dělat. Díky tomu je atmosféra hry vybičovaná na maximum.

Samotná taktická pasáž je patřičně zjednodušena na ovládání joystickem a jedním potvrzovacím tlačítkem. Pořadí osob v rámci jednoho tahu je pevně dané a vidíme ho v horní části obrazovce, takže jde o solidní plánování předem (vidíme nejenom sebe, kdy jdeme na řadu, ale i nepřítele). Základní možnosti jsou v zásadě jenom tři - střelba na cíl, krytí a pak použití speciálního předmětu, typicky granáty, lékárnička nebo meč na blízko. Společně s prostorovým uvažováním (přes 2D grafiku se rozlišují vyvýšená místa) jde o dostatek aspektů, abyste si u mobilní hry i trošku zapřemýšleli.


Umělá inteligence je v podstatě nulová, nepřátelé potrápí hlavně kvůli vhodnému rozmístění na mapě, případně přesilou. Vůbec to ale nevadí, charakter bitev na malém prostoru to nenarušuje. Obzvláště nemožnost ukládat pozici v rámci mise nás donutí se snažit více, než riskovat. I když je v rámci mise cca 5 bitek, protáhne se hrací doba i na desítky minut, takže je vám líto restartovat celou misi. Ale už jsem se asi dvakrát přistihl, že jsem si nechal zabít panáčka, než abych to jel znova.


Vizuál hry je prakticky identický s předlohou a musím smeknout. Vyjma celkem častých loadingů, které mne upozorňují na nízkou operační paměť mobilu, nemám pocit, že bych hrál nějaký druhořadý produkt, rychlokvašku "jen tak na oko" udělanou. Naopak na mne UFO působí robustně a luxusně. Ačkoliv nejsem příznivce zvuků z mobilu, chvíli jsem hrál i se zapnutou hudbou. Překvapily mne nasamplované hlášky a obecně velice dobře odvedená práce v oblasti zvuku.


Ze hry jsem doslova nadšený. Jednak se mi konečně podařilo po několika měsících zlomit prokletí jménem "Mobile Tower Defense" a druhak nosím v kapse po dlouhé době hru na mobilu, která není trapná. Ba naopak - jde o zatraceně dobrou práci, kde poměr cena / výkon dosahuje závratných výšin. Na rozdíl od jiných her je zde i jistá replayability, jelikož mnohé klíčové rozhodovací situace během hraní vidíme vždy jen z jedné strany.


UFO Afterlight mobile nemá mnoho společného s klasickým UFO od Microprose, což tak nějak dávalo tušit od začátku. Ale zaměření na ryzí tahovou strategii v reáliích "nového UFO" se povedlo na výbornou. Hra stojí asi 90 Kč a momentálně jsem v desáté misi po nějakých třech hodinách pilného hraní, přičemž nemám pocit, že bych se chýlil ani k polovině příběhu, v čemž mne utvrzují dostupné ukázky hry.

Takže svoje tvrzení u R.A.W. musím trochu opravit - UFO je nejlepší hra na mobilu, kterou jsem kdy hrál. Pořád ale platí, že na této platformě nejsem zrovna zběhlý harcovník, takže to berte s rezervou, ale zase že jo, nějakej ten vkus mám. A Kvin mi fakt nezaplatil ani halíř nad standardní kladné posouzení hry, fakt ne!

5 komentářů:

  1. Taky mě překvapilo jakou maj gamesky pro mobil kvalitu. Před 14 dny mi spadlo DéeSko do hajzlu a už nefunguje...Týden jsem jezdil metrem uplně neštastnej, že nemám co pařit...Pak jsem zkusil nějaký mobilovky a ikdyž to na handheldy nemá(hlavně to ovládání stojí za h...)pořád je to lepší než jen sedět a čučet jako trubka. Každopádně myslím, že toto odvětví stojí za zmapování.

    OdpovědětVymazat
  2. hmm, to je asi jedina vyhoda PSP, to se do hajzlu nevleze :D

    OdpovědětVymazat
  3. smarja, ale ja uz opravdu na stary kolena blbnu. prozradite mi nekdo kdo tuhle hru distribuuje v cz? nasel jsem jen starsi aftershock, ale tuhle ne. dik

    OdpovědětVymazat
  4. Já to našel normálně na T-Mobile.

    https://fun1.client.tmo.cz/contentweb/engine/item?locale=cs_CZ&tid=763&searchString=ufo&path=-2,109568,109569,59509&gid=59509&list=4&pi=0&id=2000068

    OdpovědětVymazat
  5. dik, stazeno a az dokoncim doom rpg, tak se do toho hned pustim. Ale stejne je to divny. Warez verzi jsem nasel za tri minuty a legalni az s tvoji pomoci :D

    OdpovědětVymazat