13. 7. 2009

Conduit

Další věc z balíčku byl dlouho a toužebně očekávaný Conduit. FPS pro Wii, která má údajně redefinovat veškeré střílečky na této výkonnostně nejslabší platformě současnosti. Někteří z vás si možná vybaví počátek reklamní kampaně, který se tvářil, že na Wii je možné realizovat grafiku technologicky podobnou prvním FPS na XBOX 360. To je hodně odvážné tvrzení. A ještě podstatnější otázkou je, jak se jim podaří zpracovat hru, aby nešlo jenom o techdemo.

První ukázky možností enginu vypadaly velice slibně. Teda vzhledem k tomu, že "tohle běží na Wii". Abych to zkrátil - ano, hra vypadá vzhledem k hardwaru skutečně velice dobře. Když si vezmu na mušku například Perfect Dark Zero (de facto launchová FPS pro XBOX 360), tak Conduit vypadá po technologické stránce podobně. Chybí mu samozřejmě lepší textury, větší prostranství a detailnější modely - ale blíží se to. Tvrzení autorů nebyly úplně mimo. Zejména po stránce efektů, jako je HDR, DOF, animace vody, kouře, jde o zatraceně povedený kus programátorského díla. Ovšem pozor - při pečlivém pozorování detailů usuzuji, že většina efektů je velice šikovným trikem, který se poměrně obtížně odhaluje. Záleží na tom? Podle mne ne. Je mi celkem jedno, jestli algoritmus na výpočet HDR je "opravdový" nebo jestli jde o trik, který podává přijatelné výsledky s mnohem nižším nárokem na hardware (hra jede naprosto plynule!). Vypadá to rozhodně lépe, než nejlépe vypadající hry na Playstation 2 (Black nebo Killzone?), pěkně v 480p rozlišení, ba dokonce bych řekl, že se to velice blíží technologické kvalitě Super Mario Galaxy - jednoho ze symbolů technologické úrovně Nintenda Wii.

Nerad bych porovnával grafiku na XBOX 360 s možnostmi Wii, ale jen pro zajímavost, jaké sousto si autoři vzali do úst. Myslím, že se jim to celkem povedlo, ale předloha to přece jenom není.


Jenže v roce 2009 zaujmout tím, že "naše hra vypadá, jako ta vaše před čtyřmi lety", když navíc hraju Call of Juarez 2? To bude chtít hodně kvalitní obsah, abych jim to zkousnul. I když na druhou stranu - SEGA podává poslední dobou celkem dobré výsledky, v paměti mám nejenom výtečný Madworld.


Conduit se topí v jedné hlavní věci a tou je klišé. Celá story o emzácích a odkopnutém agentovi smrdí jako ryba po třech dnech. Hra nebaví svou atmosférou, pocit déja vu je zde běžnější, než filcky u papeže. Prostě jste nesmrtelný agent, který musí vyčistit planetu od emzáků a ještě srovnat se zemí vládu, která ho podrazila. K tomu mu dopomáhej radioaktivní bůh, brokovnice a lampička. Hmm.


Když se teda vykašleme na stupidní story, zůstane nám tady střílecí pasáž, prokládaná množstvím skrytých místností a bonusů, slušná sbírka zbraní, zástupy příjemných nepřátel a holomajzna. Ale to se na to podívejme, ono to vůbec není zas tak špatná hra!


Může za to zejména perfektní ovládání. Jak je u Wii zvykem, veškeré FPS se zde hrají velice dobře a i když z hlediska citlivosti nemůže být řeč ve srovnání s myší a klávesnicí na PC, ponoření do hry je naprosto maximální, fyzická schopnost hráče se do hry promítá mnohem více. Krom odladěné deadzone při zaměřování jsou i velice chytře rozmístěné ovládací prvky na gamepadu, takže mezi vámi a rozprsknutým emzákem nestojí naprosto nic.

Škoda, že má tenhle screenshot nějak přepálenou světlost - jde o moc pěknou lokaci s pěknou vodou.

Level design je poměrně nudný. Většinou chodíme v tunelu, sem tam se dostaneme na větší prostranství a pak hurá zpátky do tunelu. Naštěstí je zde docela dost odboček a tajných míst, které udrží naši pozornost, než se dostaneme do nové lokality. Díky slušné grafice nemáte pocit, že se všechno opakuje, změny nasvícení a rozmístění nepřátel (při nevalné AI) vám nedovolí usnout nudou. Samostatně bych level design hodnotil na 5/10, není to zlé, ale není to ani nějak moc dobré. Ujde to s odřenejma ušima.

Sestava zbraní je poměrně pestrá. Jak bambitky tak granáty jsou dostatečně rozdílné, aby se vyplatilo mezi nimi přepínat. Design jde dokonce tak daleko, že při zoomování emzáckou sniperkou nevidíme klasické hledí, ale žilky v emzáckém superoku, skrz které se na scénu díváme. Tyhle detaily mne na hře baví. Stejně tak nepřátelé, byť mají IQ na úrovni chráněného chrousta, se ve větších počtech dokážou postarat o zábavu i ostřílenému hráči. Já teda osobně jsem u jedné scény málem vytekl, když jsem ji jel podvacáté, neboť enemáci nemají jasnou taktiku a navíc jsem měl dost málo zdravíčka a proto... no řval jsem, ale nakonec jsem to udělal.


Obtížnost je jasné plus pro tuto hru. Na začátku hry nedisponujeme žádnou regenerací a i když sem tam z nepřátel vypadávají malé balíčky zdravíčka, je to docela tužárna. Po třech misích se sice k regeneračnímu obleku dostaneme, ale ani tak to není žádná legrace. Přitom nejde o nějakou megakružbu hrdina vs stovky panáků, maximálně jsem jich potkal asi deset najednou. Ale stačí, abyste se dostali do centra trojúhelníku a můžete se rozloučit se životem. Postup hrou je tak pomalejší, pečlivější a zábavnější.

Někteří emzáci svedou střílet z břicha přesně jako sniper. Nemilé.

Z hlediska designu jde o klasiku, které bych toho celkově moc nevyčítal. Jediný a zásadní celkem originální prvek je začlenění "lampičky", která dovede odhalovat emzácké tajné symboly, běžným okem neviditelné. Takže jednou za čas odložíte bambitku a zkoumáte prostory, které dávají vyniknout technické i designové grafice. Nakonec jsem si tuhle legraci celkem oblíbil.

Lampička je vtipným prvkem, který odhalí kdejakou tajnotu.

Kvalitní grafika je vykoupena delším loadingem na začátku mise, který je ale snesitelný, neboť během něj sledujeme rozhovory důležité pro příběh. Během hry se občas DVD roztočí, ale nikdy jsem nepozoroval zpomalení hry. Bohužel po třech hodinách začínám cítit, že jsem překročil polovinu příběhu a to je špatné.


Hodnotit Conduit je obtížné. Na jedné straně tady máme slušnou technologii, která ale nemá šanci obstát obecně. Máme tady celkem šedivě průměrné levely, ve kterých je ale zasazena solidní akce. Máme tady nízkou AI nepřátel, kolísavou obtížnost a řadu detailů, jako je třeba podivná animace nepřátel (na ragdoll se zapomělo), ale oproti tomu dobré zbraně a hledání tajných místností pomocí lampičky. Těžko říct.

Jako FPS hra splňuje to hlavní, ale že by šlo o nějakou inovaci... Pokud vám nevadí zažívat déja vu, tak bych Conduit doporučil. Je to zvládnutá hra, která navíc i slušně vypadá a skvěle se ovládá - to je u FPS nejdůležitější. Ale vám ostatním bych lhal do kapsy, že tahle hra si zaslouží více, než 6/10. Efpéeskaři si zkrátka jeden až dva body přičtou. Já si přičetl jeden.

2 komentáře:

  1. Multiplayer jsi předpokládám nezkoušel, ale dle recenzí je vněm hlavní síla. I když osobně od něj čekám jen odreagovávací zastřílení si.

    A co jsem koukal po netu, tak prý pokud někdo má jako jedinou herní platformu Wii a aspoň trochu má rád fps, tak je to jasná volba, pokud ale může hrát i na něčem jiném, pak Conduit nad ostatníma nijak nevyniká. A tedy z tvého popisu mám podobné pocity.

    OdpovědětVymazat
  2. Ne, multi jsem ještě nezkoušel, hodnotím čistě dojmy ze singlu. Ale dám si ho později.

    Jestli máš z mého popisu takový pocit, tak to bylo takto zamýšlené.

    OdpovědětVymazat