18. 11. 2008

Mirror's Edge - potřetí a naposledy

Chudák Kofila. To je můj kamarád, který moc rád utrácí peníze za hry, které mají pěknou grafiku. Mirror's Edge má pěknou grafiku. Jak ale hořce on zaplakal! Plakal nakonec tak hořce, že se musel se svou hořkostí s někým podělit. A s kým jiným, než se svým starým, plešatícím kamarádem, známým to tvrdým pařanem s nejdrsnějším přístupem ke hrám vůbec. A tak se stalo, že v sobotu večer se objevil Kofila a deset piv na mém zápraží, v jedné tlapce Little Big Planet a v druhé - Mirror's Edge.

Ačkoli jsme většinu večera hráli Little Big Planet, zkusili jsme první dva levely Okraje Zrcadla, přičemž první level je známý z demoverze. Ten byl krátký. Druhý nebyl o moc delší, ale hned z kraje - OMG. Každopádně hru jsem odložil a jelikož mi ji Kofila půjčil, dohrál jsem ji za nedělní odpoledne (celkem 9 levelů).

Problém Mirror's Edge je jednoznačný. Špatný level design. Jistě, nutno uznat, že exteriéry jsou zpracované naprosto fantasticky a často se přistihnete, že máte téměř závratě. Rovněž pády z výšek vyvolávají pocity podobné, jako mám v nočních můrách o padání z výšek. To všechno je v pořádku. Co ale v pořádku není - nemáte obvykle čas se nějak kochat okolím, protože 90% času jste pronásledováni policií. Navíc "venku" se odehrává asi jen polovina hry, stejnou dobu trávíte v neskutečně unylých interiérech, které jsou generické, podobné sobě jako vejce vejci a v nich právě získáte pocit, že hra neprošla betatestem. A to nemám na mysli přímo nějaké bugy...

Zkrátka a dobře - nepovažuji se za nějakého hráče-začátečníka nebo svátečního gamblera. Ale u Mirror's Edge jsem občas zaváhal, jestli je chyba u mne nebo v gamepadu. Levely jsou nevyvážené. Primitivní procházení po vytyčených trasách je náhle střídáno se skoky pixelově přesnými a v závěru hry jsem narazil na pasáž, kterou jsem udělal s vypětím sil způsobem, se kterým autoři NEMOHLI počítat, protože jejich vizi jsem nemohl prostě najít. Tohle je hlavní problém hry. Jdete jako po másle. Atmosféra vás začíná pomalu pohlcovat. Všechno dobré. Náhle ale sklouzne noha - ááá - bum. Nevadí. To se stává. Na druhý, maximálně třetí pokus to skočíte dobře. Ne tak u Mirror's Edge. Tam se pět minut bavíte ladným útěkem a deset minut řešíte jeden podělanej skok, který navíc nevypadá na pohled nijak složitě, jen to "prostě nejde". Během této doby začnete hru proklínat, atmosféra k nule. Následují nekonečné interiéry a zrovna, když se těšíte na dopolední slunce na rozpálené střeše - bum - následuje střelecká pasáž.

Ty jsou opravdu špatné. Neřeším problém s municí, ten se mi naopak celkem líbil - k dispozici máte vždy jen aktuální zásobník omráčeného policisty. Zaměřování je ale nepřesné a pomalé. Mnoho nepřátel vydrží v obrněných kuklách méně, než vaše svěřenkyně v tričku - když se ale trefíte. Během držení zbraně chodí postava velice pomalu a nemůže skákat. A hlavně - celý ten princip okrádání o zbraň nevraždící cestou je strašně špatně udělaný. Můžete časovat mačkání tlačítka jak chcete a stejně vás sestřelí někdo jiný. Je navíc nepochopitelné, proč nepřátelé po vašem přiblížení přestanou střílet a místo toho vás začnou bít pažbou. Proč? Domníval jsem se, že se budu muset nepřátelům vyhýbat ve větracích šachtách a případně je potichu odzbrojovat zezadu. Nekoná se. Jakmile někoho potkáte, musíte buď utéct (to jest právě těch 90% hry) nebo s nimi strašně komplikovaně bojovat. Nakonec dojde k tomu, že se nemůžete přiblížit k vojákovi s M60, takže si někde ukradnete sniperku a sejmete ho na dálku. Oukej. Ale nechápu pak význam trofeje (ano, Mirror's Edge obsahuje trophies systém) "dohraná hra bez zabíjení". Podle mne to nejde bez zabíjení, přesněji řečeno počet pokusů proběhnout pasáž bez zabití by se limitně blížil nekonečnu.

Nejvíce trablů je s ovládáním. U Mirror's Edge mohlo v zásadě dojít ke čtyřem situacím. A) Ovládání komplikované a tolerantní. B) Ovládání komplikované a netolerantí. C) Ovládání snadné a tolerantní. D) Ovládání snadné a netolerantní. Už od začátku, co jsem se začal o Mirror's Edge zajímat, jsem nabyl dojmu, že půjde o variantu C), protože má jít v prvé řadě o kochací hru pro casual hráče, aby dostali pocit "něčeho většího". Bohužel, jde o variantu D). Vyjma tlačítka pro skákání občas použijete skrčení a občas použijete odzbrojování, případně útok. To by nevadilo zas TAK MOC. Horší je, že hra se s vámi nemazlí. Samozřejmě, že po většinu času jedete jako fretka, ale právě zásekové místa, kterých je v každém levelu požehnaně, jsou vzorovým příkladem toho, jak autoři nenašli míru mezi výzvou a frustrací. Nejsem hráč, který chce lehké hry, naopak, ale frustrovat se tím, že nemůžu 30x skočit jednoduchý skok? To opravdu nemám zapotřebí.

Přitom ten pocit z hlediska hráče je "nedělám sakra žádnou chybu". Stokrát provedu ten samý úkon, ale jen jednou to vyjde. Obecně jsem polovinu těžších míst udělal náhodou, téměř nechtěně. Kamera v tomto smyslu moc nepomáhá. Po většinu času je OK, je to pohlcující, to je pravda. Ale v situacích, jako je odrážení se od zdi nebo visení za ruce bez možnosti podívat se přímo pod sebe - to jsem proklínal čerty ďábly. A co se týče obtížnosti bitek - autoři si evidentně byli vědomi toho, že bitky jsou nereálně těžké, takže v kritických okamžicích narazíte na "mírovou zónu". Jakmile v takovéto zóně stojíte, nepřátelé za vámi nejdou - dokonce i když vás vidí, tak nestřílí. Tento oddychový čas využijete k doplnění zdravíčka a hurá do boje - ubalit jim jednu dvě facky, schytat tři zásahy a zpátky do mírové zóny. Bravo!

Komentovat vysloveně stupidní příběh nebudu. Před začátkem hraní jsem si napsal na papírek předvídaný děj. Z koho se stane záporák a kdo zemře. Hurónský smích se rozléhal po žižkovských ulicích, když jsem oslavoval svůj triumf. Kdyby Mirror's Edge neměl žádný příběh, bylo by to lepší. Takhle drazí autoři udělali blbce nejen ze sebe, ale potenciálně i z hráčů. Animačky se navíc dají odkliknout až po loadingu, které jsou nepříjemně dlouhé, takže nevypnete-li si zvuk na televizi, jste nuceni sledovat pitomoučkou story o záchraně drahé sestry.

Je mi jasné, že se autoři snažili o jakýsi "Matrix efekt", kdy hrdinka běží mezi sloupy s odletujícími kusy omítky a neomylnou přesností ochromí stráže kopem z otočky z odrazu od zdi. Některé lokality k tomu vybízejí. Ve hře je ale bohužel nulová, doslova nulová čili žádná fyzika. Není možné s ničím hnout, něco rozstřelit, kulky dokonce nenechávají díry ve zdech (krom naskriptovaných sekvencí, jako je klišé se zavřenými dveřmi výtahu).

Co jim ale neodpustím je vrchol stupidity v závěru hry. To je totiž situace, kdy za vámi stojí tři policisté a před vámi mizí vrtulník s hlavním záporákem. Co uděláte vy - skočíte do vrtulníku, skopnete záporáka a skočíte zprátky na střechu. Konec hry, objímání, slzička. Kam se poděli ti tři policisté? Nemají nás náhodou zabít? Blah. Tohle fakt nemá obdoby, debilnější story jsem v životě neviděl. I klišé se dá podat tak, že se z toho nechce zvracet.

Stereotyp hry tedy zní takto: objevíte se někde na střeše. Uděláte pár (super!) skoků, vlezete do interiéru. Tři chodby, výtah, pár maníků. Následuje zákys. Padesát smrtí. Přestane fungovat nápovědní tlačítko (resp. ukazuje kraviny). Konec levelu.

Mirror's Edge je něco mezi trapasem a ostudou. Řemeslně je to na hranici přijatelnosti. Grafický design a hudba (některé tracky připomínají Blade Runnera a to já zase rád) si mne jednoznačně získaly, ale všechno ostatní je palec dolů. Ano, jsou tam dva tři světlé momenty, kdy se vám zatají dech, ale tyto momenty netrvají dohromady déle, než dvacet vteřin. Vedle toho jsou čtyři hodiny, padesát devět minut a čtyřicet vteřin, což je doba, za kterou jsem Mirror's Edge dohrál, vysloveným utrpením na všech frontách. Dát této hře více, než 4/10 či ohodnotit ji více, než pěti korunami českými, může jen blázen. Nebo hlupák, protože pro ty je tato "vzrušující story" nejspíš určena.

20 komentářů:

  1. kua, kua a este raz kua.... ja som sa tesil na originalitu, playbilitu, fyziku skokov a nieco zo SF. cidsando

    OdpovědětVymazat
  2. A já ještě nehrál demo... no snad zitra...

    OdpovědětVymazat
  3. No tak musím souhlasit s článkem...

    OdpovědětVymazat
  4. Ctu to az ted a teda ten spolier na konci clanku je vazne nechutnej. Je sice pekny, ze tobe se to nelibilo, ale kvuli tomu kazit konec hry i ostatnim...

    OdpovědětVymazat
  5. tato hra neni pro retardy jako ses ty, vetsina toho co tu pises je jen tvoje domenka! a nelze srovnavat ps3 verzi s jinou protoze vyvoj probiha oddelene!burane!

    OdpovědětVymazat
  6. montana: Tebe to překvapilo? Dyk je to jasný od začátku, nejstarší klišé všech dob...

    anonymní: ?

    OdpovědětVymazat
  7. jasně, příběh je klišé, záseky někde jsou, ale takhle to odsuzovat? Pro projítí tutoriálu, kde se naučíte všechny důležité skoky by neměl být problém, protože v místech, kde nevíte jak dál stačí udělat nějaký skok z otočkou. Tvá recenze je blbá, vypitvals všechny nedostatky a udělals z nich story. Pak ještě nazveš všechny, komu se hra líbí hlupáky. A fyzika? Stačí si zapnout PhysX, a navíc toto není half life, nebo Crysis. Tohle není o interakci.

    OdpovědětVymazat
  8. To není žádná recenze. Je to shrnutí praktických poznatků, který se nesnaží o objektivní hodnocení. Mirror's Edge je promrhaný potenciál, zabitý kvůli nekonzistentnímu level designu. Nejsem špatný hráč, ovládat gamepad umím dobře, takže si dovolím tvrdit, že moje výkony ve hře byly naprosto v pořádku, ale že se _prostě_ hra rozhodne mi skok nedovolit a padám, zatímco po desátém opakování téhož to "najednou" dovolí. A to nemluvím o opravdu trapném designu interiérů, které jsou jeden jako druhý.

    K tomu se přidávájí objektivní nedostatky ve smyslu nekfunkční nápovědy, hloupé AI, která z blízka neútočí střelbou a vyplýtvané okamžiky, kdy mělo dojít ke stealth akci místo přestřelky.

    PhysX na PS3 není (a co jsem se doslechl z PC verze tak stojí za starou bedlu), přesto není omluva, že hra nesplňuje z technického hlediska současné standardy, aniž by to musel být HL2 nebo Crysis.

    Mnohem zajímavější, než plkání "seš kokot a nesouhlasím s ničím" by byla obhajoba hry, ne kritika mého názoru, který ať už je jakýkoliv, je můj a odpovídá "filozofii" deníku nespokojeného hráče.

    Takže co tam máš dál?

    OdpovědětVymazat
  9. OK Neříkám že ve všem nesouhlasím. Ano, hra si někdy usmyslí, že vám neprojde skok, AI není nejlepší a hrací doba je krátká. Zase bych ale vyzdvihl pěknou a značně stylovou grafiku, nové pojetí first person pohledu a pohybu, orginální nápad, ovládání, které projde rychle pod kůži, perfektní ozvučení a dobrá konverze na PC. Zapracování fyziky nevidím jako nutné. Hra stejně není o využívání fyziky, ta by tam byla maximálně pro okrasu. PhysX opravdu na PS3 není, protože byla zapracována do konverze na poslední chvíli.

    OdpovědětVymazat
  10. Copak perfektní grafickou stylizaci nevyzdvihuji? Copak nevyzdvihuji nové pojetí first personu (kde sice občas zlobí kamera, ale co...)?

    Konverzi na PC opravdu nemohu vyzdvihnout, jako plus. Ovládání je docela dementní, i když zvyknout se dá i na drbání koulí levou rukou.

    Jaký originální nápad máš na mysli? Jmenoval jsi first person pohled (OK), pěknou grafikou (OK), ale jinak tam nic navrch originálního nevidím.

    Hra samozřejmě není o využívání fyziky, ale žijeme prostě v době, kdy je určité technologické minimum nutné. Bylo tomu tak před dvaceti lety a bude tomu za dvacet let. Když střílím do zdi, měly by se tam lepit alespoň decals, které měl už Duke Nukem 3D.

    Ale jak říkám, hra má největší chybu v level designu, který nedává smysl. Vzpomínáš si na ten level, kde vyjíždíš na trámech zavěšené na jeřábu z díry? Jak se pak na tebe ze všech stran sesypou vojáci? Prakticky každý level má nějaké boty, které jsou téměř amatérské a kazí prožitek z pěkně vypadající hry. Jenom opticky. Pod tou slupkou je dost prohnilé.

    Je možné, že se PC konverze hraje jinak a nemám důvod tomu nevěřit. Ale na PS3 je to slabota na hranici propadáku.

    Však také průměrné hodnocení takto vyhypovaného titulu okolo 7/10 a hlavně - kumulované prodeje XBOX360+PS3 něco málo nad pouhý jeden milion - to hovoří za vše. Ta hra se nepovedla prostě, tam není co okecávat.

    OdpovědětVymazat
  11. Tak tento článek až na pár detailů vystihuje moje rozporuplné pocity z této hry. Hype okolo této hry byl velký a o to více to zklamání bolí. Příběh byl opravdu hloupoučký. Ovládání na PC je ač dobře převedené a na klávesnici vyhovující místy úplně mimo. AI je velmi podivná občas jsem měl pocit že policisti umí střílet i za roh, z boje zbyla minihru ve stylu riskuj. Co mě štvalo ze všeho nejvíc byly místa kde jsem (ač se považuji za průměrně inteligentního) naprosto netušil kde mám vůbec jít, tlačítko na směrování pohledu mi ukázalo zeď a teď babo raď. Systém barevného označení cesty je jako myšlenka hezký v praxi na dvě věci když se vám cesta obarví až když jste dva metry od daného předmětu. (poprvé na střeše s helikoptérou kde jsem byl zastřelen či spadnut snad více než 30 krát). Na druhou stranu grafika a stylizace se mi líbila a hudba se taky velmi povedla, omsvzpůsobmm seděl jen ty liduprázdné ulice všude kolem se mi ani trochu nelíbily.

    OdpovědětVymazat
  12. ja vcelku suhlasim s napisanim clankom na blogu...prve 2-3 levely WOW potom uz opkaovacka, hudba nuti clovek bezat ako o zivot a strepat sa pri prvom pokuse. Alebo v niektorych vynimocnych miestach pri druhom, alebo pri tretom, tridsatom tretom pokuse... Neekedy (teda asi 2x) som mal pocit, ze hram nieco co sa neda dohrat a skor mi to pripominalo Dragons Lair alebo nejaku hopsacku, kedy sa dalo prejst iba jednou cestu. PhysX na PC stoji za prd, pretoze vlajuce zavesy si mohli zavesit vyvojari do kancelarie a nie otravovat s nimi v hre. Celkovo dost rozporu plne, hlavne ze sa neda postupovat roznymi sposobmi a chyba mi trosku toho plizenia. Co musim pochvalit je dojem vysky a vobec som mal obavy ako sa to bude hrat taketo skakacky vo firts person. A musim povedat, ze perfektne, takze mily vyvojari Dead space 2, dalsieho Princa, pokracovania demenentneho Assasin creedu a dalsieho Splinter cellu, prosim poucte sa z Fallouta a Mirros dream a nechajte hraca vybrat ci bude divat na herny svet cez panakove bulvy alebo bude okukovat panakovu prdel. A nakoniec povedzte to svojim amrektingovym specialistom, ktori z toho spravia najvacsiu prednost Vasej hry !!! Now you can choose 1 or 3 person !!! Sensational... P.S. CO sa tyka PhysX, no neviem zatial nepresvedcilo, asi zase len nejaka sracka typy "vypere do najbielsieho bieleho biela", ale uvidime.

    OdpovědětVymazat
  13. no tak som dohral a musim sa poopravit, ze DICE si svoje prasulky zasluzia, minimalne na to aby vydali druhy diel bez hore uvedenych nedotiahnuti. rohstola

    OdpovědětVymazat
  14. Orginální nápad myslím parkur, ten tu moc ve hrách nebyl. Na ten level s jeřábem si pamatuji. Ti vojáci sou fakt dementní. Všiml sem si, že tam jsou 2 typy. Ten první je, co je někde zašitej, stojí na místě a střílí. Nedá se k nim ani dostat. Ten druhej typ je ten, že stojí, střílí, ale dá se zlikvidovat. Ti vojáci kazí celý výsledný dojem ze hry. Že je PS3 verze zmršená, tomu celkem věřím. Celkem hodně mě ještě naštval konec hry. To je asi tak všechno co mi vadí. Teď bych tomu s odstupem dal asi 6z10.

    OdpovědětVymazat
  15. Jako takhle...já se taky na ME těšil..spustil sem to..a koukám že kreslená grafika u animaček..tak jakože dcl dobrý mno..ae ten stereotyp a boje mě taky dostávali..a fakt mi zustala huba otevřená když na konci hry..kdy sme se svojí sestrou (bo co se tam na tý střeše dělo) leželi a Heli už byla někde na silnici pod barákem..a nikoho s nepřátel nezajímalo že tam ležíme..a že nám niC neni..čekal sem třeba že tam někdo eště naběhne bo tak..ae příběh byl fak ubohá,blbá trapárna...sem rád že sem si to zahrál..ae už nikdy víC

    OdpovědětVymazat
  16. no tak s autorem se neda souhlasit, koupil jsem hru na steamu ve vanocni akci a ikdyz je ta hra kratka a ma debilni pribeh (na tom mi ale nezalezi, animace jsem preskakoval, nevim jak vam, ale me se kapitoly nacitaly rychle..) tak neco do sebe ma. Psat, ze v kazdem levelu je tuna tezkejch skoku je lez, za celou hru se narazil asi tak na 5-8 tezkych pasazi a vetsinou to byl skok s wallrunem. Stereotyp se u me nedostavil :) ano take me stvali ty souboje ale 4/10??? ja bych tomu dal tak 7 az 8/10 a myslim ze za tech 5€ to stalo

    OdpovědětVymazat
  17. Nikoliv tuna "těžkých" skoků, ale tuna dementně nadesignovaných pasáží, které při evidentně správném mačkání tlačítek desetkrát nevyjdou a po jedenácté ano. Zbytečná frustrace (a ano, jde o wallruny).

    Parkúr by se měl udělat jinak. Souboje stojí za hovno.

    Ještě bych ale poznamenal, že je docela dost pravděpodobné, že PC verze je opravená od těchto chyb a že chápu, že za 5 EUR člověk nečeká hodně muziky. Děkuji za pochopení, i když není třeba souhlasit. Naopak jsem za konstruktivní kritiku rád.

    OdpovědětVymazat
  18. Velmi špatná recenze. Jak může hru hodnotit někdo, kdo ji dohrál za necelé 4 hodiny? Já ji hraji už 3 roky a stále objevuji nové způsoby, nové cesty.... běžeckou vizi už vůbec nepoužívám a navolené cesty se nedržím. Stále mě hra ochromuje a překvapuje a to i přes to, že jsem ji víc než desetkrát dohrál na nejtěžší obtížnost. Mluvíš hodně chytře, na blbé lidi musíš působit jako moudrý mozek. Ale u mě jsi nula. Nadpoloviční většinou záporů, co jsi hře vyčetl jsi jí křivdil. Kdyby jsi ji hrál více než týden, budiž. Ale tohle? Pche!

    OdpovědětVymazat
  19. S křížkem hodně po funuse ale přece. Mirror's Edge je jedna z nejoriginálnějších her co kdy vznikla. Zpracování světa a hlavně dynamiky pohybu je naprosto parádní. Krom komba "disarm", které se mi ani jednou nepodařilo provést jsem neměl nejmenší problém s ovládáním (Je to OPRAVDU ta samá hra??). Naopak jsem byl překvapen, jak dobře to funguje při slušné komplexnosti. Celá hra je o pohybu, ne o kochání, i když příležitostí je tu dost a policie není na každém kroku. Je pravda že spíš ze začátku. Garáže byly na hovno a nějaké pasáže ke konci taky, což ale není důvod tu hru takhle shodit. Pocit pronásledování dodává hře adrenalin a atmosféru.
    Jedna věc je kritizovat p. Vávru že hledá veškeré bugy ve hrách (což v případě TES zcela schvaluju a měli by si to přečíst sami vývojáři, nebo lépe vydavatelé) a druhá takto nekonstruktivně shodit hru z důvodu, že "Player heavily sucks at gameplay". Jurik ALer

    OdpovědětVymazat
  20. V nejakym desateru jak bylo, ze FPS plosinovka neni dobrej napad, ja s tim souhlasim.. byt jsou tam i povedeny veci, ty lokace jsou neskutecne sterialni pro me i venku, hlavne tam nejak chybi duvod proc to hra.
    To, ze to nekdo chvali, je jasny, dyt tu mame i gurmany, ktery chvali krupavou pizu ze supermarketu, on se vzdycky nejaky "gurman" najde.

    OdpovědětVymazat