31. 8. 2012

Je vůbec nějaká budoucnost PS Vita?


Při pohledu na prodejní čísla prvních měsíců prodejů vidíme, že produkty SONY i Nintenda jsou v celkem vzácně vyváženém poměru. Zatim co launch Nitenda 3DS byl co do absolutních čísel slušný, ve srovnání s raketovými prodeji jeho předchůdce se můžeme celkem shodnout na tom, že jsme čekali více. Podobně tak je na tom SONY PSP a PSV - start celkem slušný, ale v kontextu dalších týdnů vidíme celkem jasně patrný propad. Nintendo se proti tomuto problému postavilo čelem. Jednak radikálně snížilo cenu konzole a dále pak dotlačila zásadní hry do publikovatelného stavu. Bráno kolem a kolem - 3DS se celkem uchytilo a nyní, po roce a půl, je již zřejmé, že nemusíme mít o tuto platformu existenční obavu. Co ale Vita? Podle SONY jsou její prodeje v souladu s očekáváním, čímž referuji k nedávno zveřejněným číslům, podle kterých Vita prodala 2.2 milionu kusů za prvního půl roku života. Je to hodně nebo málo?

Je to rozhodně méně, než prodala konkurence, ale to nás nemusí trápit. Pouhý půlrok totiž není nutně berná mince, ale vyčíst se z toho něco dá. Zejména v souvislosti s informacemi, kdy SONY nahlas tvrdí, že ještě nepřišel čas na slevu. A dále je tady pak otazník nad hrami pro Vitu.


Řekněme si to na rovinu - ekonomicky vzato je potřeba, aby prodeje produktu splnily nějaký plán. Nejde jen tak snadno říci, že stačí dosáhnout stavu, kdy produkt neprodělává. Investice, či dotování prodejů je zcela regulerní taktika, na které není nic špatného. Dělá to SONY, dělá to Microsoft, dělá to Nintendo. Žel bohu z úhlu pohledu investora nebo akcionáře je propad prodejů daného produktu důležitější, jelikož se neplní plán. A to je špatně. Konec pohádky.

Ideální samozřejmě je, když je plán překročený. Ještě jednou si dovolím poukázat na historický fakt, že jak Microsoft tak (zejména) Nintendo dokázali v jistém bodě na časové ose nejen začít vydělávat na svých produktech, ale dokonce se jim podařilo překročit ty nejdivočější sny marketingových nadrženců. Celá minulá generace konzolí byla jen důkazem toho, že velikost vstupní investice do vývoje hardwaru a softwaru není klíčovým prvkem pro ekonomický úspěch. A když se nyní vrátíme do února 2011, kdy SONY poprvé hrdě prezentovalo NGP, pokládal jsem si otázku, proč SONY vstupuje podruhé do téže řeky.

Klíčovou vlastností Vity je bezesporu špičkový hardware, nejen co do hrubého výpočetního výkonu, ale také touchscreenu a online možností. Avšak za takový hardware se platí a to ne málo. Když přičtete nutnost extra memory karet pro ukládání pozic (bez které nejdou mnohé hry byť jen spustit!), dostanete cifru, kterou vysolíte s radostí jen v případě, že je na daný systém dost pro vás zajímavých her. A to je nyní otazník. Jaké hry vlastně Vita nabízí? Wipeout 2048? Uncharted: Golden Abyss?

Bez zajímavosti také není, že nejlépe hodnocené hry pro Vitu jsou nejen hlavně remaky (tedy stejně, jako to má 3DS), ale také navíc hry, které nereprezentují možnosti špičkového hardwaru, jakým Vita disponuje. Lumines, Gravity Rush, Rayman Origins, Sound Shapes, Super Stardust... už to mi přijde celkem jako dobrý důvod k zamyšlení, co se s Vitou děje divně. To ale neznamená, že by z hlediska kritického přijetí na tom byly hry jako Wipeout nebo Uncharted zle, to ne. Jak je na tom ale prodejnost těchto her?

Doslova mne šokuje, jak nízké prodeje mají Vita hry. Uncharted se může pochlubit 0.68 milionem prodaných kusů. Na druhém místě je FIFA s 0.3 miliony a od třetí pozice níže to jde prudce dolů. Od dvanácté příčky níže hovoříme o prodejích her pod 100.000 kusů, což je u konzole s 2.6 milionem zákazníků celkem alarmující. To ale ještě nemusí nutně nic dokazovat - prodeje online nejsou započítány. Nedivil bych se, kdyby prodeje PSN titulů byly na uspokojivé úrovni. Hry jako Escape Plan nebo Attack of Mutant Blobs jsou jistě ukázkou toho, že se nelze ohlížet jen na prodejní čísla fyzických kopií her. I když absolutní součet dolarů není k dispozici.

Co si pro nás chystá další půlrok? A to je ten problém - nic extra se pro nás nechystá. Podle všeho chce SONY zachovat vysokou cenu konzole i her, přičemž žádný velký blockbuster není ohlášen - snad jen vedlejší produkt Assassin's Creed 3. Téměř jakoby se vývojaři báli pro Vitu něco vytvářet. Jakoby měli strach o svou investici. A podle mne jde o strach oprávněný.

Magazín Wired sepsal sedm bodů, které by mohly pomoci Vitě v záchraně před utonutím. Nutno poznamenat, že některé z těchto bodů by měly být aplikovány na herní trh obecně. Jde o poměrně povrchní, ale trefné poznámky. Snížit cenu, dodat exkluzivní hry a podobně.

Je Vita v současnosti prodejní průser? Nebojím se říci: nepochybně. Ale jak jsem napsal výše - na faktickou existenci a podporu tohoto produktu je potřeba držet se plánu, aby SONY nemusela projekt stopnout. A jaký že je ten plán? Dle SONY mají v plánu do konce fiskálního roku 2012 (březen 2013) prodat 16 milionů přenosných konzolí (včetně PSP!). Takový plán je prakticky nesplnitelný. A tak se SONY rozhodlo snížit svůj plán na 12 milionů kusů. Aneb - i tak se dají plnit plány. Jestli je to pořád realistické číslo, ukáže čas. Moc tomu ale nevěřím.

O kvalitě jakéhokoliv zařízení rozhodují hry. I kdyby Vita prodala jenom tři kusy, pořád může jít o super platformu, která nabízí spoustu skvělých her - hypoteticky řečeno. Momentálně ale mohu s klidným srdcem říci, že kupovat Vitu je věc pro ty, co nevědí co s penězi anebo pro blázny, zaryté fanoušky značky. No, snad po snížení ceny o tom budu uvažovat, teď je prioritou Virtual Boy.

18 komentářů:

  1. Taky mě překvapilo, že Vitu skoro nikdo nemá narozdíl od PSP, které když vyšlo měl ho každý..

    OdpovědětVymazat
  2. Nemůže to být také tím, že je prostě na světě překonzolováno? Kvalita a kvantita her se tak rozmělní a zákazníci neví, pro co se rozhodnout. Buď se nerozhodnou a nekoupí si nic, nebo se rozhodnou pro nějakou a tím si zavřou dveře před ostatníma (konzolema a hrama). Říkám to proto, že sám jsem si nikdy žádnou konzoli nekoupil, i když jsem to párkrát chtěl udělat. Nebyl jsem si jistý investicí, zůstal jsem u PC. Nemám takový vhled do situace jako autor, ale nemůže nastat situace, kdy se svět, po oběhnutí kolečka okolo konzolí, zase vrátí k hraní převážně na PC?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tohle se točí téměř výhradně okolo her. Zákazník má na výběr ze všech možných segmentů. U Vity to podle mne naráží na to, že většina her od SONY (které tvoří páteřní podporu platformy) jsou postavené na hrách z PS3, jenom v menším formátu. Takže Golden Abyss může být "sama o sobě" dobrá hra, ale pro majitele SONY produktů (tj. podstatnou část cílové skupiny) jde o redundantní investici.

      Není pochyb o tom, že na Vitu jsou "opravdu dobré thirdparty hry", ale je zajímavé, že jen zlomek z nich využívá hardwarové přednosti Vity. Tím pádem si koupíš výkonný a drahý stroj, který v tom výsledku nepotřebuješ na provoz dané hry. A tady začíná kolotoč - drahý hardware, méně zákazníků, menší trh a tím pádem menší zájem vývojařů. A to nemluvím o ceně vývoje. Je celkem zřejmé, že handheldy nepotřebují monstrózní 3D hry, které na malém displayi nevyniknou - naopak většina prodávaných her nestojí na megalomanské investici do špičkové grafiky. 2D hry či stylizované 3D je prostě úspěšnější. Opět něco, na co nepotřebuješ kapesní verzi Playstation 3. Ale platíš za to.

      Koukni na 3DS - to mělo podobný start a Nintendo během snad čtyř měsíců šlo s cenou o 30% dolů, plus stihli vydat trháky ve formě Mario Kart, které prostě táhnout. Mario Kart 7 prodalo za první týden 680 tisíc kusů, to jest stejně, kolik Golden Abyss za půlroční existenci.

      "Oběhnutí kolečka okolo konzolí" je trochu nadnesené. Jde o naprosto oddělené segmenty cílových skupin, konzole v klasickém významu možná časem zaniknou, ale jejich platformový základ (tj. kontrola vydavatele nad franchisami a hardwarem) v nějaké formě zůstane (byť třeba ve formě digitální distribuce).

      Vymazat
  3. Vitu mám už nějakou dobu doma a i tak s článek převážně souhlasím, lituji koupě a jen se mi tu na ní práší. Uncharted není špatný ale oproti svým velkým bratrům je to slabý odvar. Gravity Rush zabaví a minimálně ze začátku je to slušná ,, městská akce ,, , Rayman je kvalitní hopsačka ale sráží ho nepřítomnost multiplayeru, Resistance, Little Deviants a Asphalt jsou blbosti, Escape Plan zklamání, Unit 13 nuda. Víc jsem nehrál a zatím to ani nemám v plánu, z ohlášených her se mi zamlouvá jen Killzone a Assasin u kterého se ale bojím, že dopadne jako Bloodlines na psp. Celkově je pro mně Vita velké zklamání a to nemluvím jen o hrách ale i o pár chybách samotného systému, proto se ani nedivím, že prodeje jsou takové jaké jsou.

    Zdeněk: Reakce na poslední větu: ,, Tak to se naštěstí určitě nestane :) ,,

    Duff: Když vyšlo psp tak ho rozhodně neměl každý, to až tak rok až 2 po vydání, vím to protože jsem ho koupil pár dní po launchi a vlastníka bylo u nás v ČR těžké najít i na internetu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kdyby šlo jenom o můj názor, tak já bych si přál, aby Vita dokázala realizovat hry, které jinde realizovat nejdou. Tj. využít unikátně ovládacích schémat a k tomu samozřejmě špičkovou grafiku. Jenže to je podle mne neprůchodné. Jako sběratel si Vitu zřejmě někdy v budoucnosti pořídím, ale nebude to asi kvůli hrám, ale jen "do sbírky".

      Musím pochválit, že se SONY snaží prosadit koncept dvojího hraní Vita+PS3 za jednu cenu, ale rozhodně to není žádný standard, který by museli aplikovat i third party vývojaři. Líbí se mi, že se snaží propojovat hry mezi PS3 a Vitou (jako třeba Assassin's Creed 3) - ale opět je to jenom nepsaná dohoda kus od kusu. Kdyby například tyhle věci byly zavedené jako standard, šel bych do Vity okamžitě.

      Oproti tomu mi ale dost věcí vadí (například zhůvěřilá politika ohledně memory karet, mnohokrát zmíněná cena konzole i her, nabídka her včetně těch ohlášených do budoucna). Když k tomu přičtu fakt, že jsem s konkurenčním produktem celkem spokojený, nemám jediný důvod investovat.

      I když takové Dark Souls 2 na Vitu... to by bylo něco!

      Vymazat
  4. myslel jsem to spíš, že z mojich kamarádů tady z okolí je mělo 5 lidí, což je dost :) když to vezmeš kolem a kolem, tak konzoli má málokdo..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. U nás nejsou konzole zdaleka tak populární, jako na západě. Faktem je, že SONY si vybudovalo v naší republice pověst "seriózního" herního hardware, zatímco Nintendo si s radostí ponechalo značku "rodinné zábavy". Když začínáš v roce 1994 budovat základy značky u náctiletých (PC) hráčů, je zřejmé, po čem spíše sáhnou. Když se ale budeme orientovat podle globálních čísel, tak poměr PSP a DS je přibližně 1:2, což hovoří za vše. V mém okolí má PSP sice dost lidí, ale DS (či potažmo 3DS) je ale mnohem zastoupenější.

      Vymazat
    2. Tak tady u nás nemá DS nikdo.. Spíš ty PSPčka. A z velkých konzolí má většina Playstationy, hlavně dvojkový.. A když jsem si koupil Wii, tak se mi smáli, že jsem si měl koupit X360, že na Wii nejsou hry.. A jak u mě potom všeci pařili WiiSports :D :D Mám tu jednoho kamaráda který má dokonce Dreamcast, ale jinak všeci PS..

      Vymazat
  5. Já právě před koupí tak trochu naivně doufal ve hry jako Elder Scrolls apod. Říkal jsem si, že je tu konečně handheld, který by to mohl zvládnout, jasně byly tu pokusy na N-Gage a psp ale jak to dopadlo... Taky jsem trochu bláhově doufal v podporu ps2 her, zatím to tak ale nevypadá.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kdyby se s Vitou co má 3G modul dalo alespoň telefonovat, zahodil bych androida a šel do ní :)

      Vymazat
  6. Nadherna epopej:). Dovolil jsem si take nektere useky primo citovat na jednom webu (s odkazem na blog samo)
    Sektari firmy Sony dokazaly vytvorit i slipove pouzdro na svoji Vitu aby byla stale v bezpeci a co nejblize jejimu majitely.Kam az jejich silenstvi dosahne a co muzeme udelat pro jejich zachranu ??Po letech flamu a hadek uz to vim.Je dobre si jich nevsimat a v nestrezenem okamziku jim podstrcit neutralni clanek od lidi s rozhledem a zkusenostma a hlavne od lidi co nemaji xbox.

    Na zaver snad jen cisla z VG charts ktera jsou vazne velice vtipna.. Super mario pro 3DS prodalo podle vseho vice kusu nez vsechny Vita hry dohromady a to mluvi za vse pratele

    OdpovědětVymazat
  7. No jo, ale novy Silent Hill je len pre Vitu :(

    OdpovědětVymazat
  8. Duff: To by jsi kámo teda nevyměnil :) Držel jsi ji někdy v ruce? Je těžká jak cihla a do absolutně žádné kapsy se nevleze.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. aha, to jsem nevěděl :D já mám zafixovaný, že je to vyupgradovaný PSP :D i když aj to psp je celkem slušný trhač kapes..

      Vymazat
    2. Vita mi přijde celkem lehoučká, no ale do kapsy to není, chce to batoh. I tak by mi telefonování přišlo jako prima bonus, to zase jo. Pro zajímavost - 3DS sice nemá možnost vložit SIM kartu pro přístup na internet, ale můžu potvrdit, že libovolný telefon s tetheringem poslouží stejně dobře. Tj. i Vita bez 3G není vlastně zas tak moc ochuzená, v praxi mám dycky v kapse i telefon.

      Vymazat
    3. Nahodou Vita se da nosit v kapse naprosto pohodlne.
      http://img856.imageshack.us/img856/1885/typekvita.jpg

      Vymazat
  9. A vy se divíte? Vždyť na PSV téměř nic není, Metal Gear Solid pouze HD kolekce, kde je nový Silent Hill, Gran Turismo, God of War, Tekken, Resident Evil, všichni se máme pos*at s z pitomého Killzonu a Uncharted?

    OdpovědětVymazat