2. 2. 2011

PSP2 - NGP

Usedl prach z rozvířených diskuzí a zbývá si tak položit otázku - hodlá SONY podruhé hloupě vstoupit do téže řeky? Dovolte mi můj pohled na situaci.

Herní weby i blogy nemálokdy nadšeně hýkají, jakými funkcemi a úžasným výkonem disponuje NGP, jak minitroll vtipně poznamenal na Twitteru - Not Good Product. Nevěřícně kroutím hlavou. To mají všichni tak krátkou paměť anebo jen líně kopírují tiskové zprávy bez špetky vlastního názoru, komentáře a střízlivého pohledu na situaci? Opět se nám tady vyrojili "sonybojové", kteří bezdůvodně pohřbívají Nintendo a přestože konkrétně DS je z hlediska prodejů dvakrát populárnější, než současné PSP, krutovýkonní pubescenti dští síru. Ne snad, že bych ne to nebyl zvyklý - takhle se to děje v podstatě od dob bitových válek Nintendo vs SEGA. Jeden s vyšším výkonem byl rozdupán druhým, s menším výkonem. "To přece nejde!", protestují majitelé nadupaných strojů prakticky bez her.

V roce 2003 SONY oznámilo svůj první (když nepočítáme Pocketstation) handheld - Playstation Portable. Díky nedostatečným informačním kanálům té doby jsem se domníval, že půjde o zařízení určené striktně ke hraní her z Playstation a dumal jsem, jak se tam budou strkat cédéčka. Přišlo mi to jako dobrý nápad - nabídka her byla enormní a s nástupem Playstation 2 by bylo logické, aby přenosná konzole bezproblému disponovala výkonem PSX a s baterií, která utáhne display i točení CD - SONY mělo hodně zkušeností s walkmany, discmany a podobnými zařízeními. Koupil bych si to. (Nakonec jsem se ale přenosné PSX a potažmo i PS2 dočkal).

Z PSP se vyklubal ale poněkud komplexnější moloch. Výkonem se přiblížil spíše Playstation 2, nabídl multimediální funkce a především vlastní hry. SONY chtělo překonat a pokořit tehdejšího (a posléze stávajícího, jak se ukázalo) krále přenosných her - Nintendo se svým GameBoy Advance. Pouhé papírové srovnání obou strojů vedlo laiky k smíchu. A dokonce i papírové srovnání s nástupcem - Nintendo DS - nechávalo SONY v klidu. Přece tak komické hodnoty nemohou ohrozit pozici nejsilnějšího přenosného zařízení všech dob! To je ovšem doopravdy laický pohled na věc. O úspěchu herních zařízení rozhodují v prvé i poslední řadě hry. Tento kritický bod SONY nějak nepochopilo, či spíše odmítalo pochopit. S nastolením Playstation 2 se dostali hlavou příliš vysoko do oblak a přehlédli fakt, že konkurenční produkt se zlomkem výkonu a bez řady multimediálních funkcí z hlediska prodejnosti a popularity může pořád vyhrát.

Trochu paradoxní je, že PSX ve své generaci nebylo nejvýkonnější konzolí na trhu - vyhrálo svou válku jenom díky špičkovému marketingu a zejména kvůli hrám. Značka Playstation porodila jedny z nejlepších a i nejvýdělečnějších her a sérií v dějinách her. Playstation 2 v tomto trendu více-méně pokračovala. Nabalilo se dost balastu, ale SONY upevnila svou pozici na trhu a roznesla na kopytech Microsoft, který nabízel výkonnější a více funkcemi oplývající XBOX. Tradice trhu, herní zázemí - to je to, čím SONY vyhrálo. Jenže - pro segment přenosných her se neměla o co opřít a tak udělala jediný logický krok - v duchu myšlenky "Playstation Portable" začala portovat slavné hry pro přenosnou platformu. Slovo "port" není samozřejmě úplně správně zvolené - šlo o zbrusu nové hry, které ale měly své vzory na domácí mašině.

K překvapení mnoha - PSP se neprodávalo tak dobře, jak se dalo očekávat. Zatímco Playstation 2 nakonec skončil na nějakých 140ti milionech prodaných kusů, "přenosný Playstation 2" s podezřele podobnou nabídkou her skončila s "pouhými" 68 miliony prodaných kusů. Srovnejme to s Nintendem DS - nejbližší konkurencí - to za podobnou dobu prodalo 144 milionu kusů. Závěr je jasný. PSP určitě není co do prodejnosti propadák, to v žádném případě - ale SONY si jistě malovalo budoucnost růžovější. Bez zajímavosti také není fakt, že mezi nejprodávanější hry na PSP patří právě "porty" z Playstation 2 - jmenovitě Monster Hunter (4 miliony) a GTA Liberty City Stories (2,5 milionu kusů).

Pohleďmě na konkurenci - Nintendo. Pro svou konzoli DS vsadili na tradiční model - populární franchisy v kabátě nových her, případně originální náměty exkluzivní pro platformu. Ze špičky jmenujme alespoň New Super Mario Bros. (26 milionů) a Nintendogs (23 milionů). Srovnání čísel vede k jasnému závěru. Za prvé - původní hry táhnou více, než "porty". A za druhé - hry na DS jsou diametrálně odlišné od těch na PSP (a potažmo PS2). Nintendo se svými bohatými zkušenostmi se segmentem přenosných her dobře ví, jaké hry vyvíjet a jak je prodat. SONY se svým PSP to v zásadě jen potvrdilo - ukázalo, jak se to dělat nemá. Že porty "velkých her" platformu nevystřelí na vrchol. Chápejte mne správně - je pár her, které mne na PSP velice bavily a které bych zařadil mezi výběr nejlepších her. Například Patapon, Metal Gear Solid nebo Exit. Nyní tady ale máme pohled čistě obchodní, fakt, že více zábavy nalézám na DS s tím nemá co dělat. Jde mi jenom o to, že PSP bylo ve své době velice drahé zařízení s porty PS2 her a v prodejnosti neporazilo odlišnou koncepci DS.

A nyní přišlo PSP2 - NGP - nadupané zařízení s porty her z PS3. Jsem jediný, kdo v tom vidí problém?

Na jednu stranu uznávám, že "trh se změnil", od roku 2004 se stalo opravdu hodně událostí. Podobně tak uznávám, že například dotekový panel na zadní straně NGP považuji za dobrý nápad, který se dá herně zužitkovat k novým herním mechanismům. Na stranu druhou si ale nemohu pomoci - víra v úspěch identické taktiky, která minule prakticky selhala? Opravdu někdo přišel za Kutaragim a řekl "Šéfe, náš nový handheld bude mít nadupaný výkon a porty her z PS3 a díky tomu vyhrajeme. Sice PSP s nadupaným výkonem a porty PS2 her nedokázalo publikum zaujmout tak, jako DS, ale tentokrát to vyjde - hlavně nedělat změny a držet se původního, byť nefunkčního plánu", což Kutaragi nadšeně odkýval? Vážně?

Nejvíc zarážející je, že můj laický pohled na situaci přece musí být zřejmý naprosto všem, tedy i marketingovému oddělení SONY. V čem je ten trik? Jak chce SONY vydělávat spousty peněz a porazit konkurenci? Jak chce pomocí dotované konzole a portováním Uncharted dosáhnout svého cíle? Nemluvě o tom, že Move se taky začíná stávat propadákem, takže to bychom měli třetí černý puntík v řadě (ano, první patří PS3).

Hrozně rád bych viděl nějakou konferenci na E3 či jiném veletrhu, kde by byli aktéři na pódiu pod vlivem nějaké drogy pravdy (a ještě ožralé a zhulené). Něco jako Kevin Buttlesser nakráčí na scénu a spustí: "No ty vole, jsme se děsně zhulili jako a Ken povidá - víte, co by byla skutečná prdel? A já povidám - to teda nevím. A Ken povidá - no že bychom jako vydali PSP2, jo? A já řikám - jo. A on řiká - no ale bude to stejný, jako PSP!!! A já povidám - to si děláš prdel!!! A on povidá - ne, nedělám. A já povidám - ale to proděláme spoustu peněz! A Ken na to - no to sice jo, ale mám našetříno ještě z dob PSX - to bude dobrá prdel, no ne? A já řikám - ubal ještě jednoho!". Prostě upřímnou zpověď, ne ty reklamní žvásty. Rád bych viděl celý business plán, aby někdo ze SONY do očí řekl zákazníkům, co tím doopravdy sledují. Takhle to na první pohled prostě nedává žádnou logiku. (Mimochodem - velice podobně bych podrobil i lidi z Nintenda s jejich Vital Sensorem a novou verzí Mario Paintu. Podobně tak Microsoft bych vyzpovídal ohledně "pár detailů", i když mám pocit, že Microsoft je z celého tria ta nejúpřímnější svině).

Ještě je tady možnost, že to SONY "prostě stačí", že se neženou za ziskem a jsou se svým hospodařením upřímně spokojení. A čert jezdí na bruslích do práce.

45 komentářů:

  1. No, nedá se jinak než souhlasit. Taky to nechápu? 68 milonů prodaných konzolí je určitě skvělé číslo, ale co dělá úspěšnou konzoli je nabídka a úspěšnost her a v tom je PSP hodně špatný.

    OdpovědětVymazat
  2. A ještě k těm křičícím Sonyboys. Ono tohle nejde brát podle ČR, kde je myslím PSP úspěšnější než DSko, tak jsou prostě víc slyšet :)

    OdpovědětVymazat
  3. Jasně, ty pubertální sonybojs vztahuju čistě k české scéně, komentářům pod články se už ani nemám sílu smát, jak jsou nudné.

    Pochopitelně, že je nejlepší mít všechny konzole...

    OdpovědětVymazat
  4. To určitě, ale aby mi pak jedna z nich zabírala místo v šuplíku, to za to nestojí. Ne, že bych na DSku nějak extra hrál, ale užil jsem si ho určitě víc než PSP.

    OdpovědětVymazat
  5. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  6. Je fakt, že NGP vyvolává emoce, především u těch, kteří nesnášejí produkty od Sony.

    OdpovědětVymazat
  7. Já myslím, že v tom to není. Vlastním PS3 i PSP a doopravdy si troufnu tvrdit, že DSko je lepší handheld

    OdpovědětVymazat
  8. 2melny: No jo, když já zase nesnesu představu, že by na PSP vyšlo něco, na čem by mi záleželo a já si to nemohl zahrát ;). Takže sice na PSP padá prach po většinu času, ale Peace Walker jsem si dal s chutí (byť zatím z časových důvodů nedohrál ;).

    2zeal: Neřekl bych, jsem fanda SONY konzolí od roku 1995 a mám prakticky všechny, těžko bych se označil za někoho, kdo "nesnáší produkty SONY". S PS3 ale nejsem nějak extra spokojený s nabídkou her na PSP zklamaný, proto mne zaráží, že pro NGP volí stejnou, podle mne hloupou marketingovou taktiku.

    OdpovědětVymazat
  9. Jen bych připomněl, že Nintendo vždy sebe představovalo především jako SW firmu a vždy tvrdilo, že HW dělá jen pro to, aby měl na čem běžet jejich SW. A ten SW podle mne umí dokonale.

    OdpovědětVymazat
  10. 3DS predstavilo zivotaschopny lineup, podporeny trailery a sreeny. Sony tradicne jen kecy o vykonu a lineup slozeny z konverzi velkych Ps3 her. Vzpominam si jak launchovalo Psp- reci o Ps2 vykonu a Gran Turismo PSP na obrazovce. A vsichni vime jak to dopadlo.
    Navic do pole hanheldu vyznamne promluvi mobily a tablety, ktere nabizeji uz dnes hry na velmi dobre graficke urovni, ale casto za 10x nizsi castky.
    A zase Sony vytvorila nejaky jinde nevyuzitelny format flashek. Proste historie se opakuje. 3DS bude uspesne, cast trhu ovladnou kvalitni hry na mobily, ktere se dnes minimalne PSP vyrovnaji (takove RAGE nebo Infinity Blade je dokonce predci, viz nase posledni setkani s Davem) a NGP se Sony tak akorat zaplati, ale zadna seller bomba to nebude.

    Jinak se mi moc libi komentar Zeala, ktery vlastne rika, ze se vam vsem NGP libit proste MUSI jinak jste Sony hateri. Podobnost argumentu se zminovanymi ujecenci je ciste nahodna ;-)

    OdpovědětVymazat
  11. No já si NGP koupím samosebou. Jednak do sbírky a pak kvůli MGS, že jo ;). Teda - hned po té, co vydražím Virtual Boy někde ;).

    OdpovědětVymazat
  12. Njn, ty jsi sberatel, ja na tom zatim vazne nic nevidim. Aktualne zvazuji tablet, ale jeste asi pockam co se vyroji, zatim to je v plenkach. Mimochodem iPad 2 ma mit stejny procesor jako NGP. Pokud si tedy budu moci vybrat stejne vykonne zarizeni s pridanou hodnotou surfovani kdekoliv, prehravani filmu v prijatelne uhlopricce, luxusni cteni komiksu a knih a s nejdrazsimi hrami okolo 7 dolaru, nebudu vahat.

    Navic jsem se docetl, ze na Product Rewievs meli na zkousku ten NGP prototyp a realna vydrz baterie(tedy zadne testy typu: pustime tam Mp3 a to by bylo abysme se na vydrz 5 hodin nedostali, na krabicce se to bude hezky vyjimat) u Uncharted dema byla 1,5-2h, coz doufam Sony poladi, jinak to nema smysl.

    OdpovědětVymazat
  13. Nechci srovnávat hry na PSP/NGP a iOS hry, ale za 7 dolarů bych nečekal nějaký gurmánský zážitek - tak nějak z principu. Výjimky se samozřejmě najdou. Jsem asi pořád ještě "zamrzlý" u tradičních her (i když teda kvalitativně nic moc poslední dobou). Na iOS hříčky nějak nemám buňky.

    OdpovědětVymazat
  14. Dave tak mrkni sem http://www.gameloft.com/ nerikam, ze se to vyrovna nejvelkolepejsim projektum na PSP/3DS(taky kolik takovych je, ze?), ale rozhodne to za cenu do 5 dolaru pobavi. Nejde uz zdaleka jen o iOS.

    OdpovědětVymazat
  15. Dave: ono se ale nedalo čekat nic jiného, než že NGP půjde ve stopách PSP. To je že i herní nabídka bude podobná - totéž u DSka -, ale zas v jednom videu už je vidět, že ten lineup bude přecijen trochu jiný, kde vedle zavedených velkých značek budou i hry pro rozšířenou realitu a hry využívající zadní touchscreen, gyroskop ad. Nintendo má na poli handheldů už spoustu let obrovskou hráčskou základnu, kdežto Sony si ji buduje teprve od roku 2006. Prostě se mi zdá, že brát PSP vs DS jako nějakou vyrovnanou soutěž mi nepřijde nějak zvlášť přesné. Ale jako upřímně, osobně je mi jedno, kdo toho prodá víc.

    minitroll: LOL, máš bujnou představivost.

    OdpovědětVymazat
  16. No když SONY vstoupilo na trh s domácími konzolemi, tak mělo Nintendo či SEGA také obrovskou základnu hráčů a SONY je smetlo, že jo. Takže tohle není nějaká omluva...

    Líbí se mi touchscreen, gyroskop je diskutabilní, ale určitě je to hezké, to jo. Některé casual hry mohou být zajímavější - což uvidíme.

    A i když mně osobně může být také fuk, kolik se čeho prodá, kladu si otázku obecnou, nadřazenou. Každá společnosti chce vydělávat, je to její primární účel, jakékoliv společnosti. A pokud PSP "prohrálo" s poměrně velkým odstupem od DS, tak by člověk čekal nějakou drastickou změnu, jak se odlišit a zaujmout od konkurence. Přestože některé prvky NGP považuji za dobrý nápad, celkově je to pro mne zklamání - opravdu jsem nečekal, nedalo se logicky čekat, že by SONY šlo ve stejných a tedy ne vysloveně úspěšných šlépějích.

    Reálný dopad na mne je akorát ten, že ne NGP bude málo "gurmánských" her. Porty Uncharted či Killzone jsou v jiné kategorii. A to je mi u nové platformy "schopné všeho" docela líto.

    (Plus komické kecy světového propagátora 3D o tom, že 3D pro handheldy není ono ;).

    OdpovědětVymazat
  17. Big N se po megauspechu SNESU taky potacelo nad propasti, s N64 a Gamecube. Pokud by neprodavalo handheldy, jsem si jisty, ze by dopadlo jako Sega. A vida, dnes Wii valcuje Ps3, naslednici defakto hegemona trhu Ps2. A byvaly outsider X360 take.

    Proste vernost znacce je jen pro fanboye, normalni clovek si voli produkt podle toho, jak mu vyhovuje a co mu nabizi.

    K Davovu poslednimu komentu: Ano, Sony i oznamovala, ze meli Kinect, ale nechteli ho. Radeji okopcili Wii ovladace a nasadili do reklam skromne heslo : It changes everything!.

    A kde je Move a kde je Kinect... http://www.theblogisalie.cz/2011/01/kinect-vs-move-kdo-vyhral.html
    Gratuluji Sony k dobremu usudku, ktery podle me ztratila s erou Ps2.

    OdpovědětVymazat
  18. si myslim ze je to tak jak naznacuj posledni veta v uvaze. prodat 68m je obrovskej uspech prece?! prijde mi prave zcela logicke, ze jdou stejnou (kdyby jeste umelo PSP2 volat, tak bych rekl brutalnejsi) cestou. Verim ze to bude uspech a Sony si jednoduse (segment bez konkurence) vyrejzuje svuj podilek..

    OdpovědětVymazat
  19. 2jk: Tvoji akcionáři tě asi ale pak nebudou mít moc rádi a půjdou raději po akciích Nintenda, že ano. Takže 68 mega je velice pěkné číslo, o tom není sporu, ale 150 milionů je 150 milionů...

    Tohle je jádro pudla, kterému nerozumím a který mi asi nevysvětlní nikdo, vyjma šéfíků SONY.

    OdpovědětVymazat
  20. ? nerozumim, akcionari by meli byt radi, ze vstup do dalsiho segmentu trhu vydelava penize?? nebo vydelava jen prvni a ostatni prodelavaji?

    OdpovědětVymazat
  21. Pokud máš akcie, které mají nižší cenu než konkurence a tvůj kůň oznámí, že hodlá pokračovat v zaběhnutém stylu práce, tak akcie nejspíš prodáš, dokud mají nějakou hodnotu a nakoupíš akcie konkurence, se stoupající hodnotou.

    Nejsem si jistý, co máš na mysli tím "segmentem bez konkurence", PSP2 je ve stejném rybníce, jako Nintendo a nyní více a více Apple. (Fandům se to nelíbí, pravda, ale pohled akcionáře je zhruba takový).

    Čili - proč SONY nechce vydělávat víc - tím, že vyjde více vstříc trhu, případně nepřinese nějakou zásadní novinku? To zkrátka nedává smysl. To je celé, nad čím se celou dobu pozastavuji.

    OdpovědětVymazat
  22. jako vlastnik akcii se prece podilis na zisku cele firmy, ne jen na jednom jejich produktu.. nevim jak je to v realu, ale nerekl bych ze na PSP Sony prodelala? nemyslim si ze v sony jsou marketingovi diletanti jako byli v Sega :), predpokladam ze to maji velmi dobre pocitane.. :))

    segmentem bez konkurence rozumim "hi tech pocket hw" :)

    rekneme ze doma mam par konzoli od Sony, ale stejne tak mam i jiny HW, fanboyem bych se ale urcite nenazyval :)

    z meho pohledu NGP chybi jen to telefonovani.. zkus mi nastinit, jakou novinku by melo Sony do PSP2 pridat tak, aby ziskalo onu "zasadni vyhodu"?

    btw. sem velmi zvedavy na koncovou cenu.. podle toho jak to NGP mluvi panove predstaveni si nemyslim, ze to bude "hracka".. taky sem zvedav jaky bude dalsi gameboy (3DS nepocitam :)

    OdpovědětVymazat
  23. Jistě, herní sekce SONY je poměrně velkou částí celého SONY a prodejní neúspěchy / nevýdělečnost PS3 (proti X360 a Wii) a potažmo PSP (proti DS) se podepisuje negativně na ceně akcií celé SONY. PS3 na sebe nevydělávala tři roky snad a PSP na tom nebylo lépe - jenom díky tomu, že ostatní spotřební elektronika SONY celkem frčí, nejde SONY do stoupy (kdyby byla čistě herní firmou, jako SEGA - tak zkrachuje, dlouhodobá dotaze hardwaru je zabiják). Jak ale opakuji, nejde o to, jestli vydělávají nebo prodělávají, ale o to, že vydělávají proti konkurenci nejméně. A to v kapitalistické společnosti není přijatelné a tím méně pochopitelné.

    Nejsem si jistý, jestli onen "segment" trhu určuješ správně kámo ;). Ono hodně lidí na to rádo slyší, že na tom PSP není zas tak špatně "ve svém oboru", ale pojďme chvilku neposlouchat oficiální tiskové zprávy, které nemouho hýřit ničím jiným, než optimismem, že? ;)

    Co PSP chybí? Vývoj originálních her, reflexe požadavků většiny zákazníků, srovnat krok s konkurencí díky 3D displayi (hardwaru samotnému není co vytknout) a odlišná prezentace celého stroje, než "hrajte to samé, co doma, ale v tramvaji" + zmenšení přístroje na víceméně kapesní velikost.

    OdpovědětVymazat
  24. pokud Sony na 68m prodanych psp nevydelala, tak o jsou samozrejme ve velkym pruseru..

    vic jak ngp sem zvedav na cenu xperia play, ten hw bych asi uzivil mnohem vic..

    jako "zasadni novinku" sem spis cekal nastrel nejake HW vlastnosti/schopnosti nez jen obecne prohlaseni ze "ngp potrebuje dobre hry".. zasadni novinkou bych rovnez nenazval kopii 3D zobrazeni konkurence.. backside touchpad dle meho docela vtipny..

    OdpovědětVymazat
  25. 2JK: Hardware mi je celkem putna. Jak je vidět v historii, pro kvalitní hry není potřeba žádného extra výkonu nebo hardwarových featur. Naopak ale píšu "vývoj originálních her", nikoliv tak vágně, jak podsouváš. Odlišit se nejen od produkce na PS3 (jelikož vydávat "miniPS3" na cesty mi přijde uhozené, když už jsem všechny hry hrál doma - proč je hrát podruhé a méně pohodlně?). Rozhodně jsem pro využití zadního touchscreenu - ale zároveň se obávám, že to využijí jenom casual hříčky (což je z marketingového hlediska dobře, moje obavy jsou čistě osobní, že tyhle casual hry moc nemusím).

    Obecně - rozjet nové IP s ohledem na portable gaming, při zmenšení přístroje a zabudování perma-online (ne nepodobné Kindle) (pokud vím, tak 3G bude mít jen omezený počet NGP), najmout vývojaře se zkušenostmi přenosných her - vyvinout novou generaci polo-pasivních MMO her, propojit s geocachingem a "augmented reality Pokémonama". A samozřejmě je můj sen, aby některé hry byly online-kompatibilní s 3DS, případně aby některé hry vyvíjelo Nintendo a sponzorovalo SONY (ale to už fakt přeháním). Takže snad celkem jasně popisuji vizi odlišnou od toho, co jsme doposud od PSP viděli.

    Samozřejmě netvrdím, že zrovna TOTO jsou věci, jak "překonat Nintendo" a jak vydělat balík. Popisuji jen možnost, jak se odlišit od konkurence a zároveň jí ukrajovat z jejího koláče. Kloužu jen nápadama na povrchu, jestli mi rozumíš.

    Podobně tak nenazývám 3D display za zásadní novinku, ale "jen" za srovnání kroku s konkurencí - SONY je jeden z největších propagátorů 3D displayů na trhu a nepodpora v NGP je slušně řečeno "potrhlá".

    Dodám ještě - 68 mega PSP se sice v pohodě zaplatilo, ale dívej se na to tak, že ta část zákazníků, která má zájem o "nějaké" přenosné multimediálně-herní zařízení se rozhoduje mezi DS, PSP, iPhone a několika menšími, obskurními platformami. Když porovnáš prodejní čísla a porovnáš čisté výdělky z prodaných her, tak nejlépe je na tom iPhone, pak DS a nakonec PSP. Cílem každé společnosti je, aby její produkt mělo pokud možno co nejvíce zákazníků. Nejsou bohužel k dispozici čísla, ze kterých by vyplynulo, kolik zákazníků vlastní více, než jedno zařízení. Jedno je ale jasné - pokud se jednoho produktu prodává výrazně více, než druhého, není to pro tebe "dobře". Proč tomu tak je? Inu, konkurence je pro zákazníky zajímavější. A jedna z věcí, jak zákazníky zaujmout, je být odlišný, nikoliv stejný.

    OdpovědětVymazat
  26. (Samozřejmě, že pokud žijeme v bublině, kde SONY výdělky stačí a že nejde o kapitalistickou společnost, tak se nemusíme bavit dál. Jenom tomu nevěřím ;).

    OdpovědětVymazat
  27. Sony zrejme vylozene bavi sve vyrobky dotovat. Stejne jako s Ps3, ktere jim vytvorilo obrovskou ztratu, budou nyni dotovat i NGP. Pokud bude NGP brzy prolomeno, asi jim ztuhnou usmevy na tvari. Tedy jeste vice nez doted.

    A to toho navic budou genialne konkurovat sami sobe Xperii.

    OdpovědětVymazat
  28. NDS imho zabodovalo prave HW featurou:). nabidlo vyvojarum novy prostor.. 3G bez volani je imo zbytecnej luxus, wifi je na kazdym rohu..

    Sony krome NGP ohlasila taky Playstation Suite, myslim ze delaji maximum, jak k sobe pritahnout dalsi vyvojare.. v tomto smyslu mluvim samozrejme o "simplicitnych picovinach" na deset minut v mhd..

    nechtel bych zacit polemizovat "hrani stejnych her podruhe".. nebo ty mas k dispozici nejaky konkretnejsi lineup? jasne, slyseli jsme killzone, uncharted.. a to maji byt porty nebo spinoffy? nejeden napr. povazuje peace walker na nejlepsi MGS..:)

    dovol mi taky zaklouzat po povrchu :) Sony prodalo vic PSP jak MS Xboxu360, ale pritom Sony dela neco strasne spatne, ale MS dobre? :)

    nevim s jakym cilem bylo PSP do sveta vypusteny, mozna by se o nem taky dalo mluvit jako o mnohem uspesnejsi variante puvodniho Xb, ktery proslapal cestu pro threesixty..

    OdpovědětVymazat
  29. O té Playstation Suite mnoho nevím. Nějak si nejsem jistý, co tím sledují. Jakože co má být "reálný význam".

    "Hraní stejných her podruhé" - jasně, půjde o spinoffy, ale jak jsme viděli na PSP, buď jde o spinoffy spíše druhořadé (Assassin's Creed) anebo jde o opravdové alternativy své předlohy (GTA), které jsou své předloze "příliš" podobné. Určitý experiment mělo být Killzone Liberation, ale obecně? Nic moc. Sám si jmenoval MGS:PW jako velice dobrý příklad, ale prakticky jediný. Když se bavíme o hrách, které mne na PSP nejvíce zaujaly, jmenuji Loco Roco, Patapon, Exit a podobné, v drtivé většině původní tituly. A to ne proto, že by GTA nebo Burnouti byli špatní, ale "už to tady jednou bylo". Teda nejednou. V tom vidím zásadní problém. Liberty City Stories jsou dobré GTA, ale proč se nutit to hrát na pidiobrazovce (proti TV), to nechápu. A evidentně to nechápe mnoho milionů potenciálních kupců PSP.

    Ad klouzání po povrchu - jak jsem napsal výše - zájemci o přenosné hraní jsou jedna skupina a zájemci o XBOX 360 druhá. Nějaká část se prolíná, ale ne celá. Co jsi ale podcenil, je doba na trhu - PSP je tady o dva roky déle. A za další - MS nemá přenosnou konzoli. Na trhu přenosných konzolí jsou v zásadě jen dva hráči - v generecí - PSP a NDS. Na trhu s domácími tři - X360, PS3 a Wii. Takže počty se logicky rozmělní. Pochopitelně, že 45 mega XBOXů je vedle Wii málo ;).

    Přirovnání PSP k Xboxu je ale zajímavé. Myslím, že je trochu odlišná pozice na trhu - jelikož tady máme veleúspěšný iOS a nedivil bych se, kdyby někdy v dohledné době vyrukoval MS s vlastním řešením mobilního hraní (pravděpodobně v rámci WP7). Takže chápu, kam tím míříš a je to zajímavá úvaha, ale nesdílím optimismus.

    OdpovědětVymazat
  30. (Opravička - XBOXů je prodáno víc, spletl jsem si to s PS3 - za dva roky bude mít X360 klidně víc, než PSP, takže MS to dělá při konkurenci dvou stran velice dobře na to, že má za sebou "jenom XBOX").

    OdpovědětVymazat
  31. Suite, tak jak sem pochopil, by melo byt odpovedi na jablecny iOS.. Sony "apple" store, nefixovany na vlastni HW, ale na vsechny androidni OS, unifikovna platforma.. nejspis hluboko pod urovni ngp hw, ale chvalim snahu..

    k tem hram co stoji za rec bych doplnil daxtera, oba syphon filtry, oba gowy, oba wipeouty, oba mgs acidy si taky zaslouzi pozornost, lumines, johanku z arku, LPB, crisis core, puzzle quest.. je toho dost, ale mohlo by byt vic.. :)

    koncept GTA je dobry natolik, aby nekoho mohla zajimat i jeho portable verze.. kdesi sem cetl, ze vice city stories jsou jednou z nejlepe prodavanych her na PSP vubec..

    jasne ze to dela MS dobre, a souhlasim ze Sony to "moc dobre nedela", ale abych parafrazoval tvou vetu, ja zase nejsem zase takovy pesimista.. :)))

    OdpovědětVymazat
  32. No ja jsem vazne zvedavy jak se s nastupujici generaci vykonnych mobilu, tabletu a slusne vypadajicich her za par dolaru poperou vyrobci handheldu, se svymi drahymi zarizenimi a hrami za 40 az 50 dolaru.

    Klidne se totiz muze stat, ze te mlciny vetsine - hlavni kupni sile ty mobily budou stacit.

    OdpovědětVymazat
  33. 2jk: Daxter je prima, ale pak jmenuješ zástupce "velkých her" - GoW, Wipeouty, LBP (kterej je podle mne naprostej šit) - tyhle hry přesně spadají do kategorie "proč", byť rozhodně nejsou špatné. Zbožňuju GTA sérii, ale na PSP mne nezaujala - mnohem raději jsem si pak dal oba díly Stories na PS2, protože "tam patří".

    Lumines přehlížím, Johanka z Arku je opravdu dobrá hra, Puzzle Quest proti DS verzi nemá šanci a Crisis Core fakt ne.

    Každopádně nechme osobní preference stranou, snad si tak nějak rozumíme a lišíme se hlavně oním opti- a pesi- mismem. Což je v pořádku.

    2minitroll: Ono i nad 3DS visí otazník. Sice dávám Nintendu větší šance, než komukoliv jinému (díky velice silnému zázemí), ale poslední launch tituly opovážlivě neobsahují Ocarinu ani Kid Icaruse, což mi přijde trochu jako sebevražda po té, jaký poprask s tím udělali na E3. Zaujal mne ten tahovej Ghost Recon a samozřejmě SF4, možná Nintendogs ze srandy, ale jinak nic :(.

    S cenami her máš taky dobrou pointu - je to ožehavé téma. Oproti NGP, kde budou náklady na vývoj AAA her opravdu vysoké, má 3DS šanci "ušetřit" a kdyby dostali hry na cenu okolo 20-30 dolarů, mohli by se jako "velké" hry chytit vedle dolarových titulů na iOS. Pochybuji, že to ale Nintendo udělá. Pokud se nebude opakovat totální fiasko, jako s Virtual Boyem, uživí se i Nintendo s takto drahými hrami kvůli hlavním tahounům firmy.

    OdpovědětVymazat
  34. Mimochodem - pro PSP jsem si dlouho přál více spinoffů. Třeba mne napadlo mixnout GoW a Patapon - takovou netradiční RTS o dobývání světa, když ještě Kratos pracoval pro Arese. Nemuselo by se hrát jenom za Kratose, ale za jeho vojevůdce, plánovat postup krajinou ála Dune 2 a pak to nějak naklikávat příkazama ála Centurion, ale akčněji, jako Patapon.

    Stejně tak bych si uměl představit další tahouny z PS2 v notně upravené verzi pro PSP, ne "jen kopie". Navíc neexistence druhého analogu je občas vážně překážkou.

    Ještě dodám - MGS:Acid se mi líbí jako hry, ale ne jako "MGS". Kdyby to byla opravdová tahovka, poseru se blahem. Ale mutovaná karetka, navíc příběhově vyseknutá ze série - neberu. Nápad jistě dobrý. Výsledky nebyly dobré. Ale beru je, jako "lepší" hry, ne ale jako nějaké bomby a must have.

    OdpovědětVymazat
  35. Dave: jasne, souhlas v podstate se vsim, vkus je vkus, dal uz by to bylo nad ramec topicu..
    :)

    hruhej analog samo chybi, nekdo se s tim ale dokazal vyborne vyporadat.. mozna me budes mit za blazna, ale s prvnim Medal of Honor na PSP sem online nahral asi 100! hodin.. :))

    OdpovědětVymazat
  36. Jeste neco k tematu

    http://www.dallasnews.com/business/technology/headlines/20110207-smart-phones-and-tablets-becoming-video-game-machines.ece

    OdpovědětVymazat
  37. Myslím si že playstation jen kopíruje to co už vymysleli před ním (Touchscreen, kamera, atd...)ale musím uznat že dotykový "kryt" byl docela dobrý nápad. Je ale jasné že playstation se neprodává tak dobře jako 3DS. Všíchni víme že Japonsko je jedna z nejvyspělejších zemí na světě, tak si raději koupíme něco od profesionálů než prodělat a koupit si něco od někoho kdo nejdřív kopíruje a pak přidá nějakou maličkost. Je sice pravda že na psp2 je vyšší počet pixelů, ale 3DS je značně menší než PSP2 a 3DS má více pixelů(a tudíš i lepší grafiku) než PSP 3000

    OdpovědětVymazat
  38. S článkem souhlasím, NDS má proste kvalitnější a hratelnější hry, ale nesouhlasil bych s tvrzením, že první černý puntík má sony za PS3. S hrami jsem začínal na PSX, pak gamecube, Wii a nakonec právě PS3, díky němu se mi ted na Wii docela práší, nevím co dřív na PS3, uncharted, killzone, LBP, resistance, metal gear, GT5, ratchet and clank a další...v tom teda nikde černý puntík nevidím. Navíc co se týče prodejů, začíná PS3 dýchat na záda Xboxu360

    OdpovědětVymazat
  39. 2Petr: Nebudu ti rozporovat, že tě baví vybrané hry na PS3 (konec konců MGS4 považuji za nejlepší hru všech dob a na GT5 si také nemohu příliš stěžovat (tohle Minitroll nepřežije ;)); ale pokud ti nepřijde, že po masakrálním úspěchu PS2 není "dýchání na záda X360" na černý puntík (čistě podnikatelsky), tak nevím ;).

    OdpovědětVymazat
  40. "na GT5 si také nemohu příliš stěžovat"

    Ale, ale, pane kolego, minule na pivku jste tvrdil neco jineho :) Mam dojem, ze jsme se shodli na tom, ze hra v takovemto stadiu nemela vubec vyjit a znacna cast gemedesingu je proste fail.

    Ale chapu, konecne to po 6 letech vyslo, takze uz za to 10/10 ;-) Proste srdcovka.

    OdpovědětVymazat
  41. Zcela vážně - hodně opravil patch, který vyšel těsně po tom, co jsme opustili restauraci. Kariéra dostala lepší smysl (vydělávání peněz online) a přibylo pár featur. Pořád si myslím, že odemykání vlastností hry během času je _dobrý_ nápad z hlediska gamedesignu například (momentálně jsem na levelu 29 a netušíš, jak si toho vážím!).

    A ono "nemohu _příliš_ stěžovat" chápej správně - nemělo to skutečně v tomto stádiu vyjít, serou mne non-premium auta a nějaké detaily. Nejsem ale natolik velký fajnšmekr, abych se tvářil, že děsně ocením změnu aerodynamiky po té, co mi do kapoty vlítne moucha.

    A stejně tak se mi moc nelíbí uměle tlačená kampaň, že GT má na hovno fyziku, logiku nebo peristaltiku. Jediným dotazem na Youtube najdu "důkazy", že Forza 3 má úplně posranou AI, fyziku i cokoliv jiného. Není to pro mne průkazné. A tím méně podstatné. AI se chová "v mé hře" slušně, při bourání dávám restart závodu, fyziku mám pod kontrolou a jsem rád, že poznám jízdu s plnou nebo prázdnou nádrží paliva.

    Forza je dotaženější simulace (v rámci konzolí), GT5 je pro mne zajímavější hra. Usedám k ní rád a s nadšením, je to stylovka. Forzy jsem se něco nahrál a neberu odborníkům, že je to lepší kus software. Jenže já jinak nemám jiné vysvětlení pro mých 150 nahraných hodin. A to přesto, že si na některé věci skutečně stěžuju.

    Proto stačí "nemohu příliš stěžovat" ;).

    OdpovědětVymazat
  42. Já to beru z pohledu hráče, kde pro mě ty nejlepší hry vychází právě na PS3

    OdpovědětVymazat
  43. 2Petr: Dyk jo - většinu srdcovek mám pořád spojenou se značkou Playstation, s XBOXem jenom velice málo (nejvíce s Nintendem obecně samozřejmě ;). Ale SONY to podělalo na všech ostatních frontách - padnout ze špičky na ocas - to není moc pochopitelné.

    A když vidím jejich chování nyní, reakci na hackery, trapasy s online zabezpečením a tak, tam jsem přišel totálně o zbytky respektu. Další SONY konzoli si už asi nekoupím - budu chodit hrát k movitějším kamarádům, jako zamlada ;).

    OdpovědětVymazat
  44. Tak s tímhle souhlasím, to jak se SONY chová mě taky totálně vytáčí, ale pokud bude mít jejich další konzole minimálně stejně dobré hry jako na PS3, tak není důvod ji zatracovat

    OdpovědětVymazat