8. 8. 2012

PC Engine - Turbografx16


Musím ještě jednou velice poděkovat Jay Teemu za to, s jakou neskonalou dobrotou na mne při svých cestách Japonskem myslel a že mi věnoval do sbírky významný kus - PC Engine, známý na západě pod názvem Turbografx16. O této zajímavé konzoli zde nepíši poprvé. Již jednou jsem měl tu čest si pořádně zapařit na českém klonu Super Engine. A konzole mne vskutku zaujala. Jádro je sice osmibitové, ale grafika šestnáctibitová a tím pádem se PC Engine mohl dostatečně odlišit od NES ve své době (vydání v Japonsku v roce 1987, tedy tři roky po NES). Jenže mimo Japonsko se konzoli nedařilo, ať už to bylo špatným marketingem nebo hrami. Vlastnit japonský originál je tedy povinnost!



PC Engine je držitelem Guinessova rekordu, co se velikosti týče - v roce 2008 byla konzolka uznána nejmenší konzolí na světě. A musím uznat, že to je právě jeden z elementů, proč je konzole tak sexy. Vedle bachratého NES, připomínající videorekordér a vedle velkého Mega Drive je PC Engine jen o málo větší, než například Game Boy. Sice nechápu, proč US/EU verze byla skoro dvakrát tak větší, ale bavíme-li se o japonské verzi, tak i proti Famicomu je PC Engine prostě zajímavější na pohled.

PC Engine se dočkal hardwarové revize s názvem Coregrafx2, což byl modul provozuschopný sám o sobě jako obvykle, ale s možností celou konzolku píchnout do CD-ROM jednotky a tím si zmodernizovat systém. Hry se dodávaly na supersexy kreditních kartičkách (zvaných Hu-cards). Her pro CD bylo velice málo. Já jsem nyní majitelem jen jediné - Street Fighter 2 Champion Edition. A jelikož jsem se zřejmě stal fanouškem série, jsem tuze rád, že jsem si mohl tento skvost zahrát.


Gamepad má dvě základní tlačítka a možnost turbostřelby. Jak se s tím vypořádali autoři tohoto portu hry, kde je bezvýhradně potřeba šest tlačítek na ovládání? Vybavily se mi vzpomínky na jednotlačítkové verze hry pro Amigu například a mráz mi přejel po zádech. K mému překvapení je ale ovládání relativně zvládnuté. Pekelě, ale zvládnuté.

Celá trik je v tom, že tlačítko "RUN" (ekvivalent START) zde slouží jako lehká pěst, tlačítko A jako střední pěst a tlačítko B jako těžká pěst. A hlavně - tlačítko SELECT slouží jako přepínání mezi kopy a pěstmi! Zní to naprosto šíleně a také to naprosto šílené je, ALE ve skutečnosti je výsledný dojem z hraní více než pozitivní. Tempo hry je totiž velice pomalé - například ve srovnání se Street Fighterem 3. A tak je skutečně možné začít kombo s pěstí (typicky hadou- shoryuken za sebou) a ještě stihnout přepnout na kopy a udělat čtvrtoblouk dozadu. Hru jsem cvičně dohrál na nízkou obtížnost, jen abych se přesvědčil, že jména bossů jsou opravdu přehozená - ten, koho známe pod jménem M. Bison se zde jmenuje Vega.


Mimochodem - graficky se Street Fighter skutečně blíží předloze na automatech, samplované zvuky jakbysmet. Dokonce i stíny pod postavičkami nejsou kulaté, ale stejně jako na automatu mají několik variant dle postoje figurky. Tempo hry je relativně plynulé, ale chvílemi jsem pozoroval nepříjemné zpomalení. Hra vypadá stejně dobře, jako třeba na Mega Drive nebo SNESu, což jsou přece jenom silnější a novější konzole. O jistém druhu nadčasovosti můžeme hovořit i v tom kontextu, že poslední hra pro PC Engine vyšla v roce 1996!

PC Engine je konzole, která sice není povinnost pro každého, ale několika hrami jistě zaujme a přesvědčí, že spolupráce Hudson softu a NEC byla v tom výsledku lepší, než snahy Nintenda a Segy. Teď tedy hovořím čistě o hardwaru. Se softwarem je ten problém, že najít exkluzivní tituly na eBayi v japonštině bude obtížnější, abych si to vůbec mohl pro chatrnou znalost tohoto jazyka zahrát. Nějaké střílečky a skákačky budou ale v pohodě. Takže momentálně hledám po internetech nějaké ty žebříčky, abych věděl, kam sáhnout. Jakékoliv doporučení uvítám (samozřejmě že hry zmíněné v předchozím článku mám v merku).

P.S.: Ačkoliv název konzole je jednoznačně PC Engine, z nějakého důvodu je mi sympatičtější americký název Turbografx16, čili ve štítcích pod relevantními články budu mít výstižnější TGFX16, aby se "PC Engine" nepletlo s "PC". Navíc jsem na americký název zvyklý a mám pocit, že hráčům z nás to usnadní zařazení konzole jako takové.

3 komentáře:

  1. Osobne by som odporučil "Lords of Thunder" pre CD mechniku, aj ked cena bude asi dosť velká.
    Každopádne to je perfektný shoot em' up.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No jo, tak CD mechaniku zatím neplánuju, ale i tak díky za tip.

      Vymazat
    2. Aha, akosi som z textu vyčítal že hej. Moja chyba.

      Vymazat