11. 2. 2009

Pikmin pro Wii

Kdo nezná Pikmina, ten jakoby nebyl. Infantilní, ale přitom velice propracovaná hra, kterou bych přirovnal jakési realtime strategii, ovšem v neskonale originálním kabátě. Vesmířan Olimar (japonsky "Orima" - anagram od "Mario") se jednoho dne vyseká se svou kosmickou lodí na neznámé planetě a jelikož se mu loď rozflákala na desítky kusů, musí je na planetě jednu po druhé najít, aby mohl odletět. V tom mu pomáhají malí pidižvíci, osobně říkám "semínka", Pikmini. Ano, hra je to opravdu geniální, Shigeru Miyamoto se nezapře.

Jádro hry je v pobíhání v mikrosvětě mezi travami, klacíky, loužemi... kde hledáte Pikminy. Ti potom chodí za Olimarem ve velkých houfech a pomáhají mu sbírat věci, šoupat překážky nebo i bojovat s nepřáteli. Ovládání na gamepadu je jednoduché a intuitivní. Stačí přijít k nějakému obejktu a začít mačkat tlačítko "A". Počet stisků pak znamená, kolik Pikminů z houfu za našimi zády použijeme. Pikmini pak automaticky dělají to, co je pro daný objekt vhodné. Pikmini mají navíc barevné varianty, kdy se každá hodí pro určité úkony. Olimar má navíc píšťalku, pomocí které může Pikminy organizovat, takže si s sebou vezme jen červené semínka, ostatní zatím čekají. Pak se pro ně může vrátit a poslat je jinam. Taková specifická RTS.

Grafika je velice pěkná, má šmrnc a je velice rychlá. Na herní plochu můžeme zoomovat, počet pěkně vymodelovaných objektů je enormní, loadingy krátké, hudební doprovod vhodný a animace prostě roztomilé. To jsou všechno důvody, proč jsem u obou dílů hra na GameCube vydržel pěkných pár hodin, které byly naplněny příjemnou zábavou.

Jenže pak je tady ta věc... Pak je tady ta věc s Nintendem. Nintendo mne začíná poslední dobou srát. Za rok 2008 nebyli schopni udělat jedinou pořádnou hru na Wii (možná Super Smash Bros. Brawl... ale rozhodně NE Mario Kart) a jen některé third party tituly (které bych ovšem spočítal na prstech jedné ruky) nás mohly udržet jen tak tak nad vodou (třeba No More Heroes NTSC-U jsou parádní). Není divu, že jsem s otevřenou náručí přijmul instalaci Homebrew Channelu, abych mohl Wii využívat "ještě jinak", není divu, že jsem loňský rok pařil hlavně uniklé GameCube pecky. Ale oni mají dokonce tu drzost vydat staré GameCube hry v "reedici" pro Wii, údajně s "novým ovládáním" - série "New Play Control!" her.

Marketing je jedna věc. Vydávat několik let staré hry s vylepšeným ovládáním (a třeba takový Metroid Prime si ovládání ze třetího dílu určitě zaslouží!) je slušně řečeno zajímavá myšlenka. Ale budiž, pokud Nintendo dodrží budgetovou cenu, tak si lidi s Wii budou moci doplnit vzdělání a proč ne. Jenže budgetová cena - to je krapet něco jiného, než 999 kč na GameHouse (známí předražováním), dokonce i něco jiného, než cca 580 Kč na DVDCrave v Austrálii. Já prostě z principu nedám za remake osm let staré hry více, než tři kila. Anebo dám, když bude přidaná hodnota remaku opravdu vysoká, když to bude stát za řeč. Stojí to v případě Pikmina za něco?

Zatímco u takového Metroida je ovládání těžištěm a jeho remake si hodlám koupit, protože mi to na gamepadu (přes originálně pojatý styl ovládání) nepřinášelo srovnatelný požitek, u Pikmina je ten problém, že se na gamepadu hrál naprosto skvostně a není tam teda moc co vylepšovat. Pravda - je příjemné, že můžeme pomocí Wiimotu ukazovat na všechny strany okolo Olimara, ale žádnej vejvar to není. Co se týče herního zážitku, je prakticky stejný. Co se týče herních výkonů, jsou skoro stejné. Dokonce byla zachovaná práce s kamerou pomocí tlačítek (což je přesně věc, která si o Wiimote ovládání říká!), takže zisk z ovládání? Prakticky nula.

No ale co ostatní aspekty hry? Vždyť originální Pikmin má jednu miniplacku, to jest přibližně 1.3 GB, ale Wii verze má 3.6 GB! Co je tam nového? 480p režim a widescreen 16:9! Jupí! A co dál?

Dál nic. Lautr nic. Nevím, jestli se prostě vykašlali na kompresi, ale hra je na pohled identická, jako GameCube verze. Textury, modely, efekty, rychlost loadingů - vše je naprosto stejné. Této hře se upgrade záhadně vyhnul.

Takže tudy ne, přátelé! Pokud hru Pikmin neznáte, máte Wii a nechcete GameCube verzi, rozhodně o koupi uvažujte, je to výjimečná hra, hodná vaší pozornosti. Ale v jakémkoliv jiném případě se hře zdaleka vyhněte, nemá to prostě žádnou cenu. Kdyby raději předělali Resident Evily z GameCube do ovládání RE4Wii... od toho Metroida si také hodně slibuji... ale teda za Pikmina pro Wii má u mne Nintendo další černý puntík. Sakra. Chcete-li si dobře zahrát za Olimara na Wii, sáhněte po Super Smash Bros. Brawl. To je totiž jediná možnost, než Nintendu dojde, že další Pikmin, Star Fox a mnoho dalších her by si zasloužilo pokračování šité na míru.

1 komentář:

  1. Naprosto souhlasim! Za cely rok 2008 vyslo jen par her (ctyri? pet?), ktere jsou k zahrani pro hrace-veterana. Tedy nekoho, kdo FAKT nema radost z toho machat ovladacem v obyvaku s opilymi kamarady, jak nas v reklamach stale dokola presvedcuji vydavatele se vsemi temi "party" hrami. Je to hruza.

    V roce 2008 pro mne vysly jen tyto hry: Super Smash Bros. Brawl (i kdyz mlaticky nehraju tak diky za ni!), No More Heroes, Okami (ale to je remake!), De Blob (proc se tam proboha musi skakat machanim ovladace? proc???), WarioLand: Shake Dimension (s primhourenim obou oci), Tales of Symphonia (jedine jakztakz slusne RPG na Wii po dvou letech existence???? co se deje?) a Tatsunoko Vs. Capcom (mlaticky moc nehraju ale aspon neco).
    Napocital jsem sedm her. Za 12 mesicu! Tristni :( Nechapu hlavne nedostatek japonskych RPG. Vzdyt je to japonska konzole!

    OdpovědětVymazat