6. 2. 2009

Killzone 2 demo

Tak je to tady. Nejvíce hypovaná hra (patrně všech dob? No určitě na PS3 či obecně z her od SONY) konečně dorazila alespoň formou dema na naše černé rakve pro Darth Vadera (TM).

Nebudu zastírat, že z hype mi je na blití a že každá hra s touto nemocí je mnou vnímání extra přísně a extra kriticky. Na druhou stranu nemohu zastírat, že první Killzone se mi velice líbila. Není to nejlepší střílečka na světě, ale byla svižná, stylová grafika, slušná hratelnost a rozmanitost prostředí plus několik herních stylů dle zvolené postavičky - ano, Killzone se mi přes prostotu tunelu líbilo.

Kdyby nebylo hype a Killzone 2 by přišel jako blesk z čistého nebe, díval bych se na hru jinak. Nedá se ale svítit, SONY do této hry vkládá veškeré naděje, takže nás začala masírovat již na E3 2005 úžasně vypadajícím renderovaným trailerem, o kterém se holedbala, že takto to bude vypadat na PS3. Masáž pokračovala několik let, abychom se konečně nyní dočkali, po téměř čtyř letech práce, výsledku.

První samozřejmě budu kritizovat grafiku. Na Playstation 3 jde téměř jednoznačně o jednu z nejlepších. Možná jsem zmlsaný z PC, kde prostě jsou hry mačkající ze současného hardwaru podstatně více, ale v rámci konzolí nutno říci, že autoři odvedli kus práce na optimalizaci a využití všeho, co PS3 nabízí. Cynicky řečeno je ale zároveň vidět největší slabina Playstation 3 a tou je pouhých 256 MB VRAM. Objekty se nám před očima dokreslují do vyšší kvality (podobně, jako v prvním díle, ale zde je to rychlejší), loadingy v rámci misí jsou relativně časté a textury jsou i při běžném pohledu celkem hrubé, ovšem zachraňují je plastické filtry. A hlavně - renderovaný trailer nás šokoval pohledem na obrovské bitevní pole, kde se pohybují desítky vojáků všech stran s mnoha animačními pozicemi. To tady "prostě" není. Úvodní přílet je spjatý s pohledem na pláž, kde se odehrává 50% dema. Vojáků je tam najednou tak deset až patnáct - žádný zázrak. A jejich generické animace - no škoda, atmosféra (vedle traileru) je tak poněkud chudá.

Vypadá Killzone 2 lépe v reálu, než v traileru? Neřekl bych. Hodně udělala barevná stylizace a blur efekty, které zakryjí drobné nedostatky, ale po pečlivějším pohledu je vidět spousta rozdílů. Voda u břehu vypadá, jako by bylo v písku zakopané čínské dítě, mávající igelitovou taškou, vytvářeje tak dojem vln. Oheň vypadá jak ze seriálu o dráčkovi Soptíkovi. Postavy se po smrti už ze země nehnou (granát jsem teda nezkoušel). A když střílíte do mrtvol, tak z nich sice cáká krev, ale jen málokdy se dělají v těle díry (a když už, tak na evidentně daných místech), o nemožnosti rozčtvrcovat mrtvoly nemluvě. Rozbitelnost prostředí je velice, ale velice omezená. Hlavně ale oproti traileru vypadly ty prvky, které tvořili tak fantastickou atmosféru - unikátní postoje vojáků, spousty hlášek a zajímavě naskriptované animace. Zde na nás naši předáci pořvávají dokola tři hlášky, animace jsou generické a skripty o ničem což je prostě nuda.

To ale v žádném případě neznamená, že by Killzone 2 vypadalo nějak špatně, to rozhodně ne! Naopak - sice nemá na současnou PC špičku, ale vypadá velice dobře. Hlavně je hra plynulá, efekty zaujmou a i po zvukové stránce to frčí dobře. Jenom to prostě není tak, jako v traileru, který vyjma barevné stylizace vypadá technologicky o něco lépe. POZOR! Nezapomínejme, že hodnotím pouze obsah demoverze, takže bude-li grafika v dalších částech hry dostatečně rozmanitá, tak klidně může dojít na smekání klobouků. Vedle PC jde ale o technologicky i designově kvalitativní úkrok stranou, jestli je tohle doopravdy maximum, co PS3 utáhne, tak jsme asi moc věřili PR SONY, že? Ale to nevadí, vypadá to opravdu dobře, jenom mi to nerve koule. Co se týče render vs real, porovnejte sami:


No ale jak se to hraje? To je otázka, která všechny trápí. Inu, hraje se to asi tak, jako každá mutace na Call of Duty. Přijdeme do lokace, vykydlíme všechno, přechod do další lokace. Nevím, asi jsem už moc starý, ale nepřišlo mi to, jako nějaká velká zábava. Ovládání by chtělo trochu doladit, zaměřování na R3 a běh na L3 mi přijde trochu nešťastný, rychlost otáčení je divně akcelerovaná a hlavně nechápu dementní tlačítko na skrčení (L2), které je nutné držet, abychom zůstali skrčení. Z tohoto krytu se dá pak střílet - stačí podržet levý analog dopředu, stále samozřejmě držet L2, pomocí R3 si zamířit a pomocí R1 střílet. Proč? Proč musím mít zkroucené všechny prsty při takto běžném úkonu? Totiž bez tohoto systému krytí nemáte v Killzone 2 šanci přežít - prakticky v každé lokaci jsou nerozbitné překážky, kam se musíme krýt.

To naráží na AI postaviček, která je údajně revoluční. Ano, nepřátelé se umí schovat za překážku a umí z tohoto krytu pálit, případně vyčkávat. Tj. jako v každé FPS dneska. I tito mají tendenci se schovávat co nejblíže k nebezpečným sudům natřených červenou barvou - každý ví, že červená barva má po zásahu projektilem tendenci vybuchovat... a těch červených objektů tam je... Zarážející je, že je málokdy napadne obejít překážku, za kterou se kryji já sám. Situace, kdy po mně pálí deset nepřátel stojících na místě, zatímco já je "v klidu" ostřeluji z krytu, nejsou řídké. Rambo pocit je to celkem slušný, ale velice rychle se omrzí. Tohle jsme už totiž viděli více, než mnohokrát.

Gamedesign průměrný, level design průměrný, AI průměrná, grafický design nadprůměr, zvuková stránka nadprůměr, technologicky nadprůměr, ovládání nedotažené, obsah hry okoukaný, atmosféra slušná, inovace nulová, revoluce chybí, příběh neznámý, patrně trapný. Nebýt toho hype, odpustím si některé body - ale když to slibovali, tak se nemohou divit, že jsem nespokojený, když to tam nenalézám. I když opakuji - je to jen demo. Ale když se obrátím na experta na FPS, za což můžeme myslím Bludra považovat, tak moje dojmy z dema se z velké části kryjí s jeho dojmy plné verze. Herní doba na sedm hodin, což je kompenzováno silným prožitkem po celou dobu bez nějakých významných, šokujících prvků. Narozdíl od něj ale nejsem tak shovívavý k hype.

Takže jak? Osobně si hru koupím, bude-li za maximálně 700 Kč. Podle dema by hře slušelo hodnocení okolo 6/10, nepočítaje multiplayer, který jsem neměl možnost testovat (ale opět - nečekám něco revolučního, spíše nutnou, byť dobře odvedenou práci). Spíše si ji ale půjčím, natolik zájem zase mám. Koneckonců i Resistance 2, což je stylem podobná hra, se nakonec dala hrát. Killzone 2 na mne působí o něco dospěleji a vážněji, což mi vyhovuje více, ale obsah hraní je prachsprostě obyčejný, byť dobře zpracovaný. Uvidíme.

P.S. - Kdo dělá čtyři roky průměrnou kopii Call of Duty je břídil.

15 komentářů:

  1. Hmm, hru som samozrejme nehral - neosahal a nevidel v akcii "na zivo", ale moj odhad bol podobny, ked som zhliadol nejake tie gameplay videa. Hru samozrejme nemozem hodnotit, ale viem, ze ma nenadchla a nemyslim si, ze je prave ona ta, ktora by mala predavat konzolu.

    Tvoj postreh nad demom, ma ale uistil v tom, ze mam celkom slusny odhad - mozno :) A snad sa ho budem moct nadalej drzat :)

    OdpovědětVymazat
  2. SONY vrazilo do reklamy tolik, že se z toho asi stane must have nejen pro KZ2, ale asi i pro PS3. Jen v EU je údajně 1.1 milionu předobjednávek.

    OdpovědětVymazat
  3. Sorry Sade, ale timhle clankem si me zklamal.
    Hodne tve kritiky je neopravnene, tendencni a zamerne(nebo nevedomky?) zkreslene:


    1)Kritizovat nastaveni tlacitek je fakt ubohe. V Options je na vyber asi 6 predem definovanych schemat pricemz jedno z nich - Alternate 2 - je skoro totozne s COD4.

    2)Tzv. tunel-hratelnost me v demu prisla celkem logicka, kdyz vezmu v potaz, ze se jedna vice-mene o tutorial.

    3)Grafika se mi osobne libi moc. Pohyby postav a hlavne jejich umirani...to je extra-klasa.

    4)AI ze je prumerna? Proc ne? Vzdyt je tam taky nastavena druha nejlehci obtiznost!

    Bude zalezet jak dopadne multiplayer, ale z toho co sem videl, verim ze to bude kvalitativne na urovni COD4...tzn BOMBA!

    Me osobne demo presvedcilo a koupim plnou okamzite po vydani.

    OdpovědětVymazat
  4. no to ovladani je fakt divny. na prave pacce je takova divna akcelerace. rekl bych ze jsem uz na FPS na joypadu hodne zvyklej, ale tohle je divny. umirani postav me prijde ze ma jen tak tri varianty, proste mi to pripada ze se ti panaci zatocej pokazdy stejne (zadnej ragdoll?). smutny je to vyspawnovavani panaku (a celkova CoD gameplay), ktery se bohuzel o verze v lipsku nijak nezmenilo. spis me pripada ze ta hra byla uz pred pul rokem hotova, protoze je uplne stejna jako ta beta.

    pockejte az se dostanete na to namesti ktery prvne obsadite a pak se na nem budete 30 minut branit vyspawnovavanym panakum. co rekntete pak. a hlavne kolika 10/10 recenzim se pak zasmejete :D

    OdpovědětVymazat
  5. ty oslavny recenze me pripominaji trochu HALO3. jestli za to ti recenzenti nemaji zaplaceny, tak je to smutny, protoze FPSek jako je KZ2 vyjde rocne tak 10 ale zadny z nich takovy hodnoceni nedostane.

    OdpovědětVymazat
  6. 1) Tak testoval jsem default, to je jasné. Je systém skrčení v jiném settingu jiný? Pak moje výtka padá - neměl jsem sílu hrát to ještě jednou nebo zkoumat - generický zážitek.

    2) Nevím, jestli se jedná o tutorial, podle mne jde o normální hru. Tak jako tak - systém tunelů je podle mne nedostatečný na hru z jednadvacátého století. Omezená interaktivita a exploring. Dalo by se to omluvit pouze naskriptovanými dějovými sekvencemi, které bys nemohl minout, ale v demu jsme se toho nějak nedočkali a podle Bludra je tohle obecně v KZ2 slabší (viz významené wow momenty), není důvod mu nevěřit. Jestli tě baví přijít - vykydlit - popojít tunelem, neberu ti to. Mne to prostě nerajcuje.

    3) Grafiku a design chválím, takže netuším, co si tím chtěl říct.

    4) Podle tebe se skupina deseti průměrně inteligentních vojáků nechá odstřelit jedním vojákem z krytu, aniž by se ho snažili z krytu vyhnat / obejít? Nezajímá mne vyšší obtížnost, hraju všechno na normal, opakuji - jde mi o jakýsi výchozí zážitek, jak jej servírují autoři pro většinu hráčů.

    Podle mne jsi zklamaný z takzvané "kritiky", jelikož nepěju ódy a šetřím superlativy. Uvědom si, že slovo "průměrný" či "obyčejný" neznamená v žádném případě slovo "špatný". KZ2 _prostě je_ střílečka jako každá jiná, takže někoho bude bavit a někoho ne. Pro mne osobně jde o ztrátu času, stříleček jsem hrál tolik, že by to muselo být ultrasuper, abych to chtěl vlastnit.

    Je mi jasné, že současné magazíny považují cokoliv s hodnocením 6/10 a níže za "špatné", ale já nejsem magazín. 6/10 znamená "lehký nadprůměr" (což je díky grafice hlavně), není to NIC špatného.

    Multiplayer je jistě důležitá složka, nechávám si rezervu, nemám možnost posoudit.

    Čili ta tvoje "neoprávněná kritika" by se dala napasovat leda na výtku k ovládání (kterou ověřím večer), ale k ostatnímu těžko, trvám na tom. Tunely jsou nuda a AI je průměrná. Grafiku chválím.

    A taky nejsem cílovka, žeano.

    OdpovědětVymazat
  7. Já bych potvrdil, co už bylo řečeno - rozhodně se pro tebe v plné verzi nic nezmění. Ty věci co si poslal jsou prostě subjektivní, pro někoho zásadní, pro někoho míň, někomu nevadí vůbec. Snad jen u AI jseš zbytečně příkrej, má své světlé stránky a to co kritizuješ je podle mě záměr. Alespoň já měl pocit, že chtěli zařídit, aby se hráč v dobře zvoleném krytu (jinak tě samozřejmě "vykouřej", o tom nepochybuj) cítil víceméně bezpečně. Částečně opodstatněné to je parťáky okolo (což je mimochodem kapitola sama pro sebe, divím se, že ses o ně se svým přístupem taky neopřel). Troufám si tvrdit, že z dema (nehrál jsem, nevím co tam je za segment a jak dlouhej) ty jemný nuance nenasaješ.

    Já to prostě beru jako komplexní zážitek. Hype nehype, ta hra je vynikající, dle mého na úrovni Uncharted.

    OdpovědětVymazat
  8. Souhlas s Davem. Pokud by mi bylo o 15 let mene, asi bych taky extaticky vykrikoval, ale takhle me to prijde jako uplne normalni koridorovka, AI neni spatna, ale ma sve chyby. Grafika mi uz nijak zazracna neprijde, hlavne textury jsou nekde divne a to i na postavach spolubojovniku.

    Za to se to ale skvele hraje, me hra sedla hodne a demo jsem projel nekolikrat. A jeste nekolikrat projedu. Rozhodne to bude nejspise nadprumerna strilecka, ale nic vice.

    Byt recenzentem vetsiho zahranicniho webu, tak si Sony vychutnam, za ty kydy o revoluci, rendery, externi firmu najatou na AI, a megahype, ktery uz mi lezl na nervy.

    Protoze mi prijde, ze nesplnili ani jeden bod a vazne by me zajimalo s cim se tak Guerilla zdrzovala, kdyz jine teamy (Insomniac, Infinity Ward,Epic, Ubisoft Montreal) za tu dobu stihnou udelat 2 hry. A za desetinasobne mene penez. U KZ2 se mluvi o 80 milionech dolaru, jen ted nevim jestli uz je v tom zapocitano neuveritelnych 16M, ktere chce Sony jeste dat na propagaci). Za to je i v Hollywoodu AAA film. Guerila i Sony jsou proste neefektivni.

    OdpovědětVymazat
  9. Dejve, nevíš jestli kompletní verze obsahuje multiplayer pro 4 hráče(splitscreen).Call Of Duty je sice bašta, ale potřebuju nový železo.

    OdpovědětVymazat
  10. Opravdu miluju lidi kteří po 7 minutovém demu vynášejí verdikty. Je vidět že autor hru nehrál jen na ní hledal chyby. Já demo dohrál jednou a vůbec jsem se nezajímal o to jak vypadá voda, jestli někde se dlouho načítá textura atd. Netvrdil bych že loadingy jsou v misích časté já sem v průběhu dema zaznamenal 2 a to o délce půl vteřiny.

    Spousta lidí říká že neví proč hru dělali čtyři roky, ale jestli i zbytek hry je takhle plný akce tak se ani nedivím.

    Určitě to není hra kvůli který se neodtrhnete od práce, ale je to určitě hodně kvalitní FPS. Já osobně jsem s demem spokojen a možná vám se to nelíbý jen kvůli tomu že jste podlehnuli hypu a nedokázali jste si udelat od těch keců odstup.

    Ještě na závěr bych řek že sony určitě kolem tý hry hodně básnila ale mě přišlo že nejvíc hru vyzdvihovali sami hráči, kteří ji ani nehrály.

    OdpovědětVymazat
  11. Anonymní: Dojmy z dema - všímám si věcí, kteří si lidé jindy nevšimnou - no a? Lidi si prostě usmysleli, vlivem počítačově herních magazínů, že slovo "průměrný" nebo "obyčejný" znamená "špatný". To je ale fatální omyl. Hra / demo se mi líbila, jen to tady už bylo tolikrát, že mne to nechává chladným. A když někdo hypuje, sklízí bouři ;).

    OdpovědětVymazat
  12. Efreeti: Kontroloval jsem nastavení ovládání. Jednotlivé stavy se liší pouze prohazováním analogů pro leváky a záměna tlačítek pro střelbu. Zaměřování, běh a krčení je u všech variant identické = mně osobně nevyhovující. Takže tohle můžeme z tvého seznamu škrtnout.

    OdpovědětVymazat
  13. Bludr: Demo je skutečně velice krátké na to, abych mohl udělat nějaký komplexní soud nebo rozbor AI. Přesto to, co jsem měl možnost vidět (tj. kombinace skriptu mých spolubojovníků a AI všech na bojišti) nevytvořilo žádný dojem. Abych se přiznal - nedokážu si představit jiné chování. Prostě se nějak kryjou a házej granáty, když nelezu ven. Přijde mi, že jsem to viděl v tolika hrách, že to nemá moc smysl vyzdvihovat - ale uvidíme v plné verzi, to je jasné.

    A taky mne štve ta regenerace zdravíčka, což je ale osud většiny současných FPS, škoda.

    Přirovnání k Uncharted je myslím v principu docela vhodné. Z té hry také nejsem extra nadšený, i když za nějakou břečku bych ji neoznačil. Je to slušná kopie Gears of War v prima grafice a s hromadou neotažeností a blbostí, ale jako suma lehký nadprůměr.

    OdpovědětVymazat
  14. Ovladani: rozhodne mi u FPS strilecky prijde mnohem vhodnejsi klasicky kompove udelany kryti ... tzn, drzeni klavesy pro prikrceni za prekazkou a nasledne paleni z poza prekazky za staleho drzeni tlacitka, nez kdyby byla jedna klavesa pro prikrceni za prekazku nacez by postavicka byla k prekazce prilepena ... urcite by se pak casto stavalo ze by si clovek ani neuvedomil ze se krciza prekazkou a chtel by utikat a nemohl by jen kuli tomu ze je tam "prilepenej" to je bych rekl dost subjektivni a neda se to hre vytykat ..... jak rikam, pro me je toto spise + .... drzet o tlacitko navic neni rozhodne problem, a usuzovat z dema jestli hrabude koridorovita, co bude/nebude interaktivni bych rekl ze je dost zcestny, s tim to chce pockat na full verzi ....

    OdpovědětVymazat
  15. V jiných FPS je skrčení na L3 obvykle, zaměřování na L1, běh na L2... Je to prostě přeházené a takto nastavené mi to nevyhovuje. Každopádně mi tady vadí, že kvůli střelbě z krytu musím držet L2+analog nahoru+R1 - případně ještě kliknout R3 pro zoom (když teda chci střílet přesněji, vím, že jde střílet "naslepo"). Elegantnější mi přijde - klik L3 - držet L1+R1 a po vyčerpání zásobníku opět klik L3. Je to myslím rozšířenější nastavení, rozhodně jsem na něj zvyklý a více mi vyhovuje. Ne snad, že by KZ2 nešlo ovládat, jde, ale přijde mi to krkolomnější. Nemluvě o podivné akceleraci míření v zoom režimu (nejde přenastavit).

    O tom, že KZ2 je tunelovka se tak nějak ví nejen od začátku, ale potvrzují to i nezávislé zdroje, lidi, co to dohráli atd. Těšil jsem se na velké, neomezené bojiště. Ale to je už jiná pohádka.

    OdpovědětVymazat