3. 6. 2009

Dojmy z E3 konference

Microsoft

Ze všech tří prezentací jsem měl u Microsoftu největší pocit "americké show". Nevím, jestli to náhodou nemyslím pejorativně, protože zaplacení Yoko Ono pro Rockband, Stevena Spielberga pro Natal a podobně ve mně zachoval spíše pocit teleshoppingu. Bravurně zvládnutého, ale pořád příliš průhledného a laciného na povrchu. Ale nechť, je to obchod.

Periferii k novému Tony Hawkovi považuji za největší kokotinu od dob JoyBoardu. Ta věc není ani technologicky zajímavá, ale hlavně nevypadá zábavně a hratelně. Posedlost "pohybovým hraním", které nastartovalo Nintendo koncem roku 2006 se dovalila konečně i k Microsoftu, leč zrovna Tony Hawk mi přijde jako špatná volba.

Final Fantasy 13 neukázala nic nového, spíše nervózně přešlapovala. Mělo to vyjít už dávno.

Nový Splinter Cell a nové Call of Duty mne nechávají chladným. Nevypadají zle, možná si je i zahraju, ale nevidím tam nic úžasného, proč bych si měl sednout na zadek. Trochu mi vadí, že se žánry začínají unifikovat, takže Sam Fisher je mixem Gears of War, stealth akce a Assassin's Creed. Ale kvalitu neposoudím nyní.

Alan Wanker vypadá celkem pěkně, bylo by dobré, aby to Remedy dokončili, protože to, co předváděli před pár lety se pomalu stalo minimem pro technologické zpracování. Jinak to vypadá na mix Silent Hillu a nových Resident Evilů, od každého si bere trošku, ale jestli to udělají dobře nevím. Souboje mi přišly trochu zmatené.

Forza Motorsport 3 vypadá výrazně lépe, než její předchůdce, i když jsem moc nepochopil termíny "one button play", které jsou sice v nastavení volitelné, inklinace ke casual mi u takto realisticky vypadající hry jde proti srsti. Rovněž mi trailer přijde velice laciný, plný "synchronizovaného plavání automobilů, které se míjejí o vlásek ve svém baletu". Stejně jako nekonečné opakování online komunity s barvičkama na autech, které mi připomínají oblíkání panenek ála Sims. Ale samotná hra podle dostupných ukázek vypadá skvěle.

Halo ODST jsem moc nepochopil. Všudypřítomné šipky, kudy se vydat, ve mně vyvolávají vzpomínky na první díl, ze kterého mne pořád bolí hlava. Pokus o vzbuzení zájmu o dvě nové zbraně s tlumičem a jeden nový režim pohledu skrz helmu na mne působí trapně. Tohle se jim moc nepovedlo. Halo Reach jsem rovněž nepochopil.

Propojení XBOX Live, Facebooku a Twitteru je rozhodně správný krok k popularitě konzole v rámci komunitních záležitostí. Ale ještě více mne překvapilo zaměření na filmy a televizi. Možnost si kupovat 1080p filmy a dívat se na televizní vysílání bez jakékoliv periferie (ála PlayTV) je svým způsobem bomba a dost vysvětluje, proč se Microsoftu stačí DVD mechanika. A také je vidět, kam jdou prachy za online služby. Za tento přístup mají u mne bod.

Metal Gear Solid přichází na XBOX 360. No hurá, tak to máme konečně všichni. Blbé je, že se o projektu "Rising" se nic moc neví, akorát že "žánr" není "Tactical Espionage Action", ale "Lightning Bolt Action". Co to znamená? To nevím. Raidena po jeho vystoupení v MGS4 celkem vítám, oproti dvojce si to u mne vyžehlil. O hře se více neví, akorát jsou spekulace, že bude hra k dispozici i na PC a PS3. Nejvíce jsem litoval samotného Hideo Kojimu, který musel v engrish pronášet strašně debilní hlášky. Chudák. Navíc se proslechlo, že Kojima na projekti Rising nepracuje a dokonce s ním ani moc nesympatizuje. Peace Walker (viz. dále sekce SONY) je tedy patrně jediný "opravdový" MGS5.

Největším přínosem z konference je asi určitě projekt Natal (pojmenovaný patrně po dceři Radka Hulána, letitého šéfa Microsoftu a zeměkoule). Ten mi přijde technologicky naprosto úžasný, najděte si videa na Youtube, pokud nechcete využít link výše na celou konferenci. Že se všichni snaží kopírovat úspěch Nintenda je jasné, ale tři roky odstupu (nedovolím si odhadnout, jak dlouho vývoj projektu trval) přinesly své ovoce. Docela by mne zajímalo, na jakém principu zařízení funguje, ale patrně půjde o kombinaci kamery, infra a scanu. (V jednu část prezentace je vidět průměr siluet, ne nepodobný systému v kamerách Nintenda DSi). Díky tomu je možné se bez jakékoliv další periferie v ruce pohybovat před televizí a konzole ví o každém vašem pohybu. Rozezná váš hlas i obličej, včetně mimiky. Obrovská lahůdka.

Jenže si kladu otázku, jaké herní využití to bude mít. Peter Molyneux nám předvedl software pro neplodné matky odmítající adopci, které mohou vychovávat virtuální dítě - dobrý, ale co dál? Intutivita pohybů je určitě správný krok, ale bez těch blbejch tlačítek se prostě neobejdeme, takže hra bude jenom pohybová (resp. je možné vyfotit namalovaný obrázek a ten do Natalu "vložit"). Ale hlavně - jde o periferii, pro kterou se budou muset extra vyvíjet hry. I když je vedle tohoto Wiimote technologicky úplně jinde (bez Motion Plus), jeho zásadní výhodou je fakt, že je jedinou možností, jak ovládat jakoukoliv hru na Wii. Aby byl Natal úspěšný, musí mít širokou paletu her či softwaru. Jenže ty nebuou moci být moc komplikované a těžko zaujmou širší veřejnost. Dobrým krokem jistě bude dělat bundly Natal + XBOX 360 s minimálně navýšenou cenou. Technologicky palec nahoru, prakticky jsem trochu na vážkách. Ale jako překvapení super.

Nintendo

Několikrát jsem na blogu spílal, že se Nintendo poslední roky totálně vysralo na hráče a jejich konference na E3 se nesla v podobném duchu. Upřímně řečeno - jako celek je to zklamání. Ale zároveň musím dodat, že dílčí produkty mne opravdu naplnily touhou. Jenom co do počtu bylo těchto produktů nějak málo a to je velká chyba.

Představení MotionPlus přídavku je super. Wii Sports Resort bude vhodnou demonstrací (nikoliv hrou) a určitě si to koupím právě kvůli této periferii. Konečně máme lightsabre a dokonalou tenisovou raketu ;). Jedinou hrou, kvůli které je nyní jasné, že se Motion Plus bude hodit, je pokračování launchového titulu Red Steel, který vypadá velice nadějně až fantasticky (byl představen mimo hlavní konferenci). Ovšem i takové PGA bude s Motion Plus stát za to. Nemůže konkurovat Natalu od Microsoftu, což byl evidentně záměr ze strany Billa Gatese. Technologicky je více omezen, ale má zase širší paletu využítí v praxi, takže palec nahoru (i když si říkám, že to mělo být takto od začátku - očekával bych, že se Motion Plus bude přibalovat k Wii standardně).

Wii Fit Plus považuji za nutnost pro prosté vydělání peněz, takže bez komentáře.

Velice mne potěšil nový díl Super Mario Brothers pro Wii, který je opticky zatím identický s New Super Mario Brothers (DS), ale s podporou až 4 hráčů ála Little Big Planet (či lépe Four Swords). To bude dobrá hra, na to se těším moc ;). Online multiplayer ale asi nebude přítomen. Každopádně nová 2D hopsačka s inovativními nápady - otevřená náruč!

Pro DSko tady máme dva tituly, které mne opravdu nakoply. První je pokračování Golden Sun, což jsou patrně nejlepší původní japan RPG pro GBA (oba díly vřele doporučuji). Druhým je pak hra C.O.P., který se podle ukázek tváří, jako GTA - oproti Chinatown Wars ale v klasickém 3D pohledu, jak jsme zvyklí od GTA3. Nedělají na tom ale Rockstar, takže klid ;). Ale těch pár ukázek vypadá skutečně úchvatně (samozřejmě vzhledem k výkonu a stylu ovládání DSka).

Ve třech čtvrtinách dochází k odhalení další periferie - Wii Vitality Sensor. Měří to tlak a další věci z vašeho prstu a všelijak je to umí vyhodnotit. Nápad je to celkem dobrý a vlastně mi přijde tento krok logický po Wii Fit. Uklidňovat svoje tělesné pochody, abychom ve hře měli přesnější mušku například - dá se to využít a je to tak trochu scifi. Jenže podobně, jako u Natalu je otázka, kolik her to bude využívat? Směšně málo. Však i Wii Fit podložku využívá dohromady deset her (a polovina z nich blbě). Jako experiment dobré, ale nepřesvědčilo mne to.

Super Mario Galaxy 2 vyjde na Wii v roce 2010. Už jenom takto strohé oznámení by mi stačilo. Nejde jenom o to, že první díl považuji za nejlepší hru roku 2007 napříč platformami, ale z hlediska inovace budete dlouho hledat hru v žánru, která by Galaxy překonala. Dočkal jsem se prvních herních ukázek a jsem nadšený. Miyamoto opět posouvá hranice dál, i když jde opticky o minimální změnu. Herní mechanismy (provrtávání se skrz planetku, hroutící se gravitační levely, světelné puzzly, spomalování času a Yoshi!) vypadají opravdu fantasticky a slibují zábavu, jako už Wii potřebuje hodně dlouho. Škoda, že to bude až příští rok...

V závěru se nás Nintendo snaží přesvědčit, že má podporu i third party vývojařů, takže jsou nám ukázány tři hry - Conduit (FPS), Resident Evil Darkside Chronicles (onrails shooter) a Dead Space Extraction (onrails shooter). Všechny tři hry vypadají skvěle, ale již delší dobu jsou známy, trailery tady nemohly nadchnout. A že by žánrově šlo o nějaké superbomby, to bych neřekl.

Ovšem aby toho nebylo málo, na samém konci došlo k odhalení pokračování Metroida! "Another M" zní podtitul a Nintendo na něm spolupracuje s Team Ninja (Ninja Gaiden a Dead or Alive). Výsledek jejich práce vypadá zatím na kombinaci klasického 2D Metroida s 3D "God of War" stylem a do toho všeho FPS. Z traileru se nedá moc vyčíst, ale čistě dojmově to vypadá absolutně popiči. Také na rok 2010, což je také škoda...

Na E3 konferenci nebyla představena Zelda, což je velké zklamání. Miyamoto naštěstí na soukromé předváděčce pak potvrdil, že nová Zelda bude využívat Motion Plus a právě ve Wii Sports Resort si pomocí lukostřelby a šavlovačky můžeme začít trénovat nové herní mechanismy.

Nintendo sice předvedlo lepší arzenál, než loni, ale pořád je to málo. Přesto dílčí hry vypadají opravdu dobře. Čekal jsem rozhodně víc (například GTA Wii), ale nakonec to celkem ušlo, i když to ze začátku vypadalo na katastrofu jako loni.

SONY

Předváděčka SONY na mne působila obecně nejvíce profesionálně, ne tolik kýčovitě, jako Microsoft. Vyváženo to bylo ovšem tím, že každá druhá věta byla "this is possible only on Playstation 3" a každá třetí "this will be Playstation 3 exclusive" (logicky tedy je každá první věta "this year will be Playstation year").

Od začátku do konce byly předváděny celkem pěkné hry se stoupající gradací. Uncharted 2 vypadá konečně trochu osobitě, krom toho, že graficky je to skvěle zvládnuté. Ale kvůli tomu jsem si Černou Vdovu nekupoval.

MAG je zajímavý konceptem, ale osobně mne nerajcuje. Takže bez komentáře.

Představení PSP Go nebylo zas tak šokující. Jeho zaměření a iPhone styl mi přijde v pohodě, ale nemá to dotykový display, nemá dva analogy a i stávající analog mi přijde trochu divně umístěný, není o co stát, i když je to logický postup ze strany SONY - UMD je drahé, hodně žere baterky a warez scéna ukazuje, že bez něj je to prostě lepší. Mnohem více mne dostaly ukázky z Gran Turismo PSP - to mám slušně naděláno ;). Údajně bude mít 800 vozů a 35 tratí v 60ti variantách. aTo děkujeme!

I další představované hry nezněly špatně - Little Big Planet třeba. Ale to se jen mihlo.

Následuje pasáž s Hideo Kojimou. Po té, co jsem ho musel litovat s jeho vystoupením u Microsoftu, ho tady musím strašně vyzdvihnout. Jednak mluví japonsky, takže bez zábran a křečí. Každopádně jeho představení nové hry, na které pracuje jako scénárista a jako producent s jádrem týmu podílejícím se na MGS4 mi vyrazila dech. Metal Gear Solid Peace Walker pro PSP vypadá absolutně popiči, zejména pro mne, jako fanouška série. Hraní v sedmdesátých letech za Big Bosse (největšího frajera pod sluncem ;) s jeho soukromou armádou bojující Outer Heaven - to je prostě sen. Pokračování Snake Eatera pro PSP, jako JO! Nové feautury jsou vtipné (balónek na mrtvoly), využití studené války je ideální. Deset palců nahoru! Jen aby to nebyly Portable Ops! Ty se nehrály tak dobře.

Naznačení hry "Agent" od Rockstar North, která má být exkluzivní pro PS3, mne zaujalo. Ale moc toho neřekli ;).

Velice mne potěšila ukázka z gameplaye Assassin's Creed 2. Zdá se, že je všechno tak, jak má být. Žádné dementní sondování z vyvýšených míst, méně identických úkolů, více rozmanité činnosti. Palec nahoru, zatím. Hra taky musí něco nabídnout z hlediska délky hraní, aby se nám to nescvrklo. První díl mám ještě v čerstvé paměti a dobrá půlka hry byla repetitivní nuda. Tady bude minimálně lepší AI a to vítám.

Předváděčka Final Fantasy 13 byla poměrně vlažná, asi jako u Microsoftu. Dost šokujícně působila pak ukázka na Final Fantasy 14, která se "zkazila" až skoro na konci - kdy se ukázalo, že půjde o onlinovku. To ale není vysloveně špatná zpráva. Hry se dočkají snad i majitelé PC. Dříve měla hra krycí název Rapture.

Pasáž "každý svůj Wiimote" mne rovněž nepřekvapila. Podobnou periferii je dneska nutné mít, že. SONY na to jde od lesa tím, že spojí svou Eye Toy kameru s novou periferií, kterou kamera vidí v prostoru + díky vnitřnímu senzoru je okamžitě známá poloha / rotace ovladače. Nutno uznat, že výsledek je opravdu kvalitní. Kombinace dvou ovladačů pak tvoří skoro neuvěřitelné kreace. Akorát mám pocit, že při pohybu ovladači za tělem, kde je kamera nevidí, bude tato technologie pěkně v řiti. To konec konců platí i pro Natal - v tomto smyslu je na tom pořád nejlépe Wiimote s Motion Plus.

Podobně, jako u Natal, vidím zásadní problém v tom, že pro funkci tohoto zařízení je potřeba mít kameru a navíc nové ovladače (tyto prototypy ve tvaru vibrátoru to asi netrhnou). Na rozdíl od Natal je zde jasná výhoda ve formě tlačítek na ovladači, což umožňuje širší využití ve hrách. Ale kolik her to opravdu využije? Kolik lidí si bude ochotno celou sadu periferií koupit? Jaké hry jsou ve vývoji? Obávám se, že jde podobně, jako v případě Natal, o gimmick, který nebude mít širší odezvy v herní rovině. Spíš nějaké family friendly programy.

Zajímavé je, že nikdo nepřišel s dotaženým konceptem jakési rukavice (na hony vzdálené Power Glow) s různobarevnými konečky prstů. Spojením Natal a SONY principu by vznikl ideální průnik obou technologií. Dodělat to rukavice ještě Motion Plus a máme tady virtuální realitu bez virtuální helmy ;). Nebo místo rukavice nějaký prstýnek, alespoň se dvěmi tlačítky ovládanými palcem. To by bohatě stačilo. Jak že je velký Motion Plus? Ještě trochu zmenšit, dát na něj tlačítka a natřít reflexní barvou. Voilá!

Předváděčka kopie Mario Kart s možností dělat tratě mi přišla slabá. U Little Big Planet chápu, že je kreativní možnost super, díky super enginu. Ale tohle mi přijde, jako mix Mario Kart a Trackmanie. I když editor je skutečně sexy.

Trailer na Trico je lehce rozšířen a vyladěn. Vypadá fantasticky, děsně se na tuto hru těším. Ale trailer už nějakou dobu je mezi námi, takže to není třeba více komentovat. Last Guardian. Uáááááá!

K závěru jsme se dočkali ochutnávky Gran Turismo 5, která je dechberoucí z několika důvodů. Za prvé - konečně jsou vidět nové a upravané tratě - adekvátní nové hře a ne jen převzaté z minulých inkarnací (stromy included). Dále pak poprvé je vidět destrukční model, byť jen asi tři vteřiny - vypadá velice dobře. A navíc implementace WRC napovídá, že Rallye nebude jen vedlejší kolej. Nascar nehodnotím, to je nesmysl ;). Každopádně kalhoty nezůstaly suché.

Vzhledem k tomu, že Forza 3 také zapracovala na grafice a navíc i na interiérech, dá se pomalu hovořit o tom, že se tituly pomalu srovnaly na hlavních stránkách. To zase budou flejmy o detailech, už se těším. Ale samo Das Originál je jenom jeden ;).

Na úplný konec jsme se dočkali gameplay videa God of War 3. Co k němu říci? Vypadá naprosto stejně dobře, jak jsme si přáli. Lepší práce s kamerou, nové finesy a vyvržení kentaura. Palec jednoznačně nahoru! Takhle se nám Kratos líbí nejvíc.

________________

Jak hodnotit E3 konference?

Bylo to velice dobře udělané. Nintendo bylo zbytenčně moc pozadu, předvedli toho jednoznačně nejméně, i když dost věcí zaujalo (Super Mario Galaxy 2, Metroid). Chtělo by to Star Foxe a více Zeldy - mnohem více Zeldy. Microsoft měl show asi nejvíce "show", ale co do her mne zaujalo jen zlomek titulů. Ovšem Natali si ode mne odnáší medaili za inovaci, i když nevěřím, že se to nějak více chytne. SONY předvedli velice uhlazenou předváděčku, která sice nedokázala zakrýt laciné triky. Ale herní nabídka byla asi nejlepší, přesto, že mnohé hry se objeví i na XBOX 360 (a naopak).

Zbývá doufat, že Nintendo využije finanční nadvládu na trhu uvedením nového hardwaru, aby se mohli pustit do světa nových a "velkých" her pro dospělejší publikum obecně. V tomto kontextu je Nintendo černý vzadu. Kdybych to ale bral celkově, tak mne z herního hlediska nejméně zaujal Microsoft a nejvíce SONY. Ale to neznamená, že by na Xko byly špatné věci, jen mi říkají o něco méně, než u konkurence. A tak to asi má být.

21 komentářů:

  1. tu posledni vetu bych zmenil na "Ale to je proto, ze nenavidim xbox." a budeme si rozumet :DD

    OdpovědětVymazat
  2. No sorry, ale ten Tony Hawk, Splinter Cell a Halo mi prostě nic neříkají. Alan Wake je na tom lépe, Forza také lépe a o MGS Rising se nic moc neví. Tady nejsme na nyksu kolego ;).

    OdpovědětVymazat
  3. fajn a musím říct že celkem dost nezaujatej článek. Mě na SONY konferenci trochu udivilo, že se nevytáhli buď se zlevněním PS3 nebo s PS3 slim. Asi chtěj doprodat sklady :-)

    OdpovědětVymazat
  4. Me na konferenci Sony udivilo, ze nedokazali vubec nicim prekvapit. Trico(Last Guardian) trailer videli vybrani novinari uz pred rokem a pred 14 dny leaknul na net. To nemohli pripravit neco noveho ? Dle meho nazoru je hra jeste naprosto v plenkach.

    Unchated 2 jsem cekal (jako asi vsichni), GoW3 toze. GT5 jsme ocekavali gameplay, po tech letech na to mame snad pravo. Bohuzel opet jen pekne sestrihany, nic moc neukazujici filmecek. Hmm. Sok :)

    Nindendo nema spatne oznamene tituly, ale byla to takova nuda, ze bych na jejich konferenci nechtel byt osobne ani kdyby mi za to platili. Ze Super Mario Galaxy 2 kamos skoro vystrikl, ale to je uz jina pohadka.

    Microsoft predvedl klasickou US show, jak nekde na wrestlingu, chybela jen krev a ohnostroje.

    Ukazane hry nic moc, Alan velmi dobry, Splinter Cell obnovil mirne muj zajem, takovy Bourne trochu jinak.

    Shadow Complex ovsem super, presne takovahle 2d-3d plosinovka mi od BC Rearmed chybi.Pokud nebudou chtit nesmyslnou castku, tak kupuju.

    Natal ovsem super, jak se to povede uvezt do reality je vec jina. Kazdopadne prekvapeni E3 !

    Jinak, marna slava, nejvice se tesim na multiplatformovky :

    Dark Void, Mass Effect 2, Prototype, Dragon Age, Assassins Creed 2, Dead Rising 2 atd.

    Cili se Sony i MS muzou jit s tim co predvedly bodnout :)

    OdpovědětVymazat
  5. Splinter Cell a Project Natal ma veľmi zaujali. Inak samozrejme predvádzané veci od Sony > predvádzané veci od MS.

    OdpovědětVymazat
  6. RedSnake - tak určité osobní hodnocení tam vkládám, to je podstata blogu, že jo ;). Ale třeba slevu PS3 ani placaté uvedení jsem nečekal. Prodělávají jako prase, tak ještě aby vydávali novou verzi či levněji, že jo. Ale hodilo by se to ;).

    Minitroll: Jo, největší překvapení obecně byl Natal, pak dlouho dlouho nic...

    Na SONY konferenci mi vadily ty sestříhané ukázky hafo her, které byly veskrze blbosti, ale museli je ukázat, že toho jako maj hodně. Trapných okamžiků byla celá řada - to platí pro všechny tři.

    To s tím wrestlingem je docela dost výstižné.

    Tak jako tak jsem se raději podíval na MGS Peace Walker, GT5, GoW3 ši SMG2, než na Halo, Splinter Cell nebo Shadow Complex (což mi přijde trochu jako kravina, ale to je hlavně tím, že furt hraju 2D střílečky a Turrican FTW! ;).

    Jinak Mass Effect 2, Dragon Age a i ten Creed 2 - ano, to vypadá skvěle ;).

    OdpovědětVymazat
  7. Mne sa pacilo Trico, bohuzial o PS ani neuvazujem, potom Splinter. Moulynac vie NATAL podat/predat, najskor wow a potom kua co s tym budem hrat ? Ale nehadzme Moulynaca do Marianskej priekopy. Skor som cakal na nieco od Valve, bude episode 3, alebo rovno HL3 ? Nieco som prehliadol ? rohstola

    OdpovědětVymazat
  8. ten cernoch (kua muzu to tak napsat?) u nintenda byl dobrej, bejva kadrej rok, a dobre se posloucha. Co sem tak pochopil, nintendo se snazi/bude snazit neustale rozsirovat hracskou zakladnu (na kazde dva hrace pripada jeden co nikdy nehral, spousta cisel atd), a na parany telem i dusi jednoduse sere
    je to jeden z duvodu proc nemam wii, je na to pet her ktere bych si dal, a to je malo

    OdpovědětVymazat
  9. Herni nabidka na letosni E3 je podle mne docela slaba.Zadne super novinky ktere by poradne prekvapily,ubohe Halo,na muj vkus uz prilis protahovane FFXIII,Mario Galaxy 2 a Novej metal gear no kdo to necekal,pokracovani stavajicich serii jsou sice fajn ale nejake nove AAA hry by se klidne sikly predevsim pak RPG.To mne vlastne pripomina ze Mistwalker jeste nic nepredstavil (pokud vim).Z cele E3 se tedy nejvice tesim na GT5 ktere mne po graficke strance dostalo do kolen,potom Forza 3 ktera uz od druheho dilu ukazala ze neni je kopii hitu od Polyphony ale poradne tvrdym souperem.Brutal legends:),Mario galaxy a pak uz jen GTmobile .Davesade pise ze po herni strance ho nejvice zaujala Sony,mne osobne asi take ale Microsoft urcite vede v Hardwaru a v novinkach pro konzole (vsechno uz je vypsano v clanku)Predevsim pak Natal.O natalu jsem si procital clanky a vetsina lidi ho povazuje za zajimavy a povedeny ale pro klasicke hrani ne uplne pouzitelny a snad nikdo neveri tomu ze by nekdy mohl nahradit gamepady .Malokoho ale napadlo ze by tyto dva systemy mohly krasne koexistovat(obvzlaste pokud by MS natal bundloval)-Co takove Save/load ovladane hlasem ,moznost upravovat si kameru rukou(pokud si chcete neco prohlednout,V half life fyzikalni puzly s pouzitim vaseho tela,nejruznejsi interakce v minihrach,komunikace s NPC apod.Gamepad by stale hral prvni housle ale Natal by mu mohl zdatne asistovat

    OdpovědětVymazat
  10. Chain: A kolik her na jiné platformě tě obecně zajímá (donutilo by tě to uvařovat o koupi)? Jak na Wii je relativně dost her, které mne osobně oslovily a nelituji toho. Třeba pro PS3 je těch her do počtu méně (pokud bychom přistoupili na součet kvalit, tak srovnatelně - pro mne).

    Desh: Jo, vysloveně novinek tam byl zlomek. Microsoft toho představil více, ale dost z toho multiplatformy (minimálně pro PC), takže nula od nuly.

    Z Natalu jsem celkem vychcanej, to jo. Ale o herním využití dost pochybuju. Pro nějakej super gravitační puzzle je to moc citlivé, nemůžeš po hráči chtít, aby dělal milimetrové pohyby. Na to ostatní stačí gamepad, je to pořád standard. A to je hlavní problém - Natal se těžko stane "platformou", pro kterou budou vyvíjené AAA hry. To si MS prostě nelajsne. Ale techdema a minihry tam budou super, hlavně pro casual publikum. V tomto kontextu mi vychází lépe projekt od SONY. Ale pořád je to slabé proti Wiimotu s Motion Plus. Ne technologicky! Ale herně ano.

    Takže ono využití to má MNOHO, ale podle mne to vyšumí půl roku od vydání. Mimochodem bylo vidět v nějakém videu, jak pomocí Natalu hraje Skate - bez té podložky... No nevim.

    Takže za tech má u mne bod jednoznačně MS, pak SONY a pak Nintendo. Poslední jmenovaný má ale největší šanci to využít herně. Protože pro ně je Wiimote standard a Motion Plus periferie za "pár kaček" bundlovaná s X hrami. Majitelé Xka a PS3 jsou na tom hůř a z toho usuzuji, že bude slabší zájem vývojařů o AAA hry pro tyto periferie.

    OdpovědětVymazat
  11. jde vo to kolik za +-10k dostanu zabavy, nic jinyho, z wii toho moc nekouka proste.
    ale me si nevsimej, momentalne budu zkoumat N64 a toho saturna. tam je jista spousta dobrych her :D

    OdpovědětVymazat
  12. 2Davesade: Spise jsem mnel na mysli ze by se klidne mohly zacite delat hry na gamepad ale s podporou Natalu pro vyse uvedene veci (puzzly apod.) Samozrejmne by se musel Natal poradne rozsirit

    OdpovědětVymazat
  13. Take bych to videl na kombinaci Natalu s normal hrou.

    Moje predstava : Lucasarts KONECNE vydaji Indy Jonese na Euphoria engine a bude se to hrat klasicky na gamepadu. Jakmile ale prijde nejaky hlavolam promitne se dejme tomu nejaka rozkladaci soska na full screen a hrac s ni bude moci rukama volne otace, jako by ji me normalne v ruce a bude ji rozkladat a skladat. A az bude hotovo, tak ji tam proste vlozi, uvolni se vchod a jedeme dal :)

    Nebo by Indy skocil do vody a hra by se na plavani prepla do pohledu hrace a plaval by pod vodou machanim hracovych realnych rukou.

    Nebo skladani sudu/beden, cehokoliv, aby si vytvoril cestu a dostal se dal.

    Mozna i chytani se bicem za vystupky - hrac by delal ten charakteristicky pohyb rukou.

    Proste nejde o to postavit na tom celou hru, to krome casual pujde tezko, ale OSVEZIT hru podobnymi featurami by myslim bylo velmi zabavne a interaktivitu by to zase posunulo o kus kupredu.

    A konkretne na Davea : Exclusivita se oficialne bere vzdy v ramci kozoli, pc neni brano jako konkurencni platforma. A nejde jen o prodeje, kdy i prumerna hra na konzolich proda vice, nez ocekavany pc AAA hit.

    Jeste k Forze 3, kterou jsem vynechal zamerne, protoze auticka mi az na Burnouty(multiplayer rulez !) a Motorstorm nic nerikaji : Z toho co jsem za tim videl, je videt obrovsky kus prace a sympaticka snaha rovnocenne konkurovat GT5.Moznost se paintingem vyradit na svem naugradeovanem milackovi povazuji za vybornou, uz se tesim na ty hracske vytvory, pro ktere ma byt vytvorena specialni online galerie. Je ovsem otazkou, jestli fanatici PD nebudou klohnit GT tak dlouho, ze vyjde Forza 4 :)

    OdpovědětVymazat
  14. Tak samozřejmě "osvěžit" hru pomocí Natal nemusí být těžké, aniž by hra musela být designovaná "Natal only". Ale veškeré uvedené příklady vedou k nárazu na praxi. Gamepad = hraješ v sedě, takže pro Natal využiješ maximálně tak ruce / horni polovinu těla. Znamená to odložit gamepad a něco dělat. Škála pohybů bude dost omezená, nemůžeme počítat s nějakým agresivním pohybem, takže nějakej ten puzzle či skládání beden je skutečně maximum. Jenže Natal je dost citlivý, bude mnohem náročnější posunout "kostku doprava", když to na gamepadu jde stisknutím tlačítka.

    Neměli bychom zapomínat na význam ovládání ve hrách. Ovládání má tvořit most mezi hráčem a hrou. Jenže Natal by v případě doplňkové činnosti poskytl menší komfort a tím i herní prožitek. Navíc uvedené příklady umí i Wiimote za pár kaček, je to v podstatě degradace využití takto komplexního nástroje.

    Proto si myslím, že bude mnohem lepší využívat Natal na speciálně designované (casual kvli rozšíření) hry a aplikace. Jeho místo v domácnosti by mohlo být obrovské.

    Přesto tomu nějak masivně nevěřím. Cena toho zařízení nebude nejnižší, než se dostane pořádně na trh, bude tady další generace konzolí a s ní i "dokonalejší Natal", pokud se vůbec chytne.

    Ad exkluzivita - pokud by se PC nebralo, jako konkurenční platforma, tak by se vývojaři zase těžko takovou platformou zabývali. Prostě je to humbuk, "exclusive for XBOX 360 = not for PS3" ;).

    OdpovědětVymazat
  15. Dave: Ja jsem chtel jen poukazat na oficialni stanovisko firem i novinaru ohledne exklusivit, kteri tohle vzali za sve.
    Jinak me je to samo sumak, kdyz mam obe platformy ;)

    Ono koneckoncu jsou pc hry posledni dobou pomerne upozadene a bud maji nekolika mesicni zpozdeni(Assassins Creed), nebo maji silene naroky (Lost Planet), nebo kombinace obojiho (GTA4).

    OdpovědětVymazat
  16. Jako že se na PC sere je jasné. Jen jsem rád, že ty hry třeba vyjdou. Na Xku je pár her, které za to stojí, ale když už to PC mám, tak jsem rád, že to portují, byť se zpožděním. PC tak mám na práci i na PC/X360 hry. Jen je divný, že to novináři takhle propagují, dyk tím dělají tak trochu falešnou reklamu. Ale už jsem se s tím smířil...

    OdpovědětVymazat
  17. Ja mam pc plecku na praci, starsi hry a emulatory + X360 a Ps3 + Psp.

    Tzv "herni pc" jsem zivil od roku 1996-2006 (prechod z A1200, smrrrk:) a kdyz se clovek podiva na ty naklady, tak jsem si jeden den rekl : "Tohle fakt ne" !

    Zlaty konzole. Zasunu medium a jede to.

    OdpovědětVymazat
  18. Jeste hrde doplnim 1200 2 Mb chip 4Mb fast ram (diky tomu trochu jel i Alien Breed 3d 2)80GB disk. To byl pozitek u diskotek typu Mortal Kombat 3, Bloodnet, Dreamweb, Tower Assault atd.

    Nevyhodou bylo, ze na Mortal Kombaty se pak chodilo uz jen ke me :)

    OdpovědětVymazat
  19. Mortalové na jednom tlačítku na Amize? NOWAI! ;)

    Jinak 80 GB v A1200 si snad nemohl nikdy zaplnit, já mám celkem 60 GB veškerého softu a mám asi všechno myslím...

    OdpovědětVymazat
  20. Pardon, takovy disk meli v te dobe snad jen v US ARMY. Navic bych musel vykrast banku, nebo nekolik post a benzinek :)
    Myslel jsem pochopitelne "pouhych" 80 MB, coz je uz trochu jine kafe a s mistem jsem trochu bojoval.

    Krome toho Dave ten disk by zaplnit sel, videl jsem nekde na nemecke sajte vypsana ISA naproste vetsiny CD 32 her a to uz pak lita slusne.

    A ono hrat na Amize Myst(ne na moji, Myst chtel tusim hodne pameti), Labyrinth of Time a dalsi datove narocne projekty bylo bozske.A ta hudba ! Cloveku pak neprislo, ze se pc Amize tenkrat zacalo hodne vzdalovat.

    OdpovědětVymazat
  21. Tak ISO CD32 nemám zdaleka všechny, to je pravda. Ovšem z nich nutno vypíchnout, že jde často o nakopírované tři diskety ;).

    Já mám teď 2 GB aktivní partition a jsem v pohodě ;).

    OdpovědětVymazat