17. 9. 2014

Magazín ABC a počítačové hry

Nedávná diskuze pod článkem Počítač tvůj kamarád přinesla své ovoce. Sedl jsem si zhruba ke dvou stovkám čísel tohoto skvělého časopisu mladých techniků a přírodovědců - a prošel jsem nerozstříhané stránky přílohy D. A nejen tedy ty. Nafotil jsem významnější články, které pocházejí z let 1985 až 1989, na kterých lze krásně ilustrovat, jaký vztah tehdy panoval mezi počítači samotnými a tvrdým komunistickým režimem.



Doba byla zlá. Import počítačů byl hazard, zatímco domácí výroba byla nevalná. Každopádně si Komunistická Strana Československá moc dobře uvědomovala, že má-li naše země udržet krok se zločinným kapitalistickým západem alespoň ve výrobě oceli, je potřeba zapojit automatizované systémy. Tudíž se na stránkách časopisu ABC objevují propagandistické články o robotech a časem i o továrních počítačích, které usnadňují tok strusky ve střevech tehdejšího průmyslu. Ale nemělo to u toho jen zůstat.

Nemám k dispozici veškerá čísla tohoto tehdy skvělého magazínu, avšak jeden z nejstarších komplexních článků pochází z roku 1985, kdy jsme se mohli dočíst o tom, jak na ČVUT rýsují pomocí počítačů. Všimněte si fotografií:


Tím to ale samozřejmě nekončí. Sám jsem bádal zejména o zmínkách o počítačových hrách. A skutečně, narazil jsem na něco - již v roce 1986:






Tento krátký článek doporučuji celý k přečtení, je to sice dneska úsměvné, ale nelze přehlédnout zmínky o Laserdiscu, o sportovních hrách které vizuálem "připomínají televizní přenos z tenisových kurtů" a o brzkých verzích šachové simulace.



Dokonce i sekce vystřihovánek se mánii počítačů nevyhnula. Když pomineme model IBM PC z roku 1992, máme tady i opravdický počítač CGS, pro který vzniklo i několik programů, nevyjímaje slavnou hru "Přistání na Měsíci" - a to vše kolem roku 1981 (a pravděpodobně dříve). Vřele doporučuji článek "Papírový počítač" na root.cz, který se problematice CGS věnuje detailně. Ve své době jsem byl šokován... a dneska jsem ještě více!

Krok stranou - nezávisle na výše napsaném, sám jsem si počátkem devadesátých let dělal vlastní papírové počítače. V zásadě šlo o běžné čtverečkované sešity, které jsem pomocí nůžek a šablon předělával na databanku (tj. parodii na takové ty Casio 16 kB strojky, co si pamatovaly pár telefonních čísel). V zásadě to byla spíše legrace, ale po té, co jsem si na titulní stranu nalepil kompas z rozbité buzoly, získal jsem tím možnost sestrojit přenosné sluneční hodiny a z nich jsem pak mohl vyčíst například dnešní datum (už nevím, přesně jak, přepsal jsem nějaké komplikované tabulky z knize o matematice). Každopádně má papírová databanka pak měla jednotlivé dny v roce označené jak klasickým datem, tak také lunární měsíce a podobně - cítil jsem, že můj vlastnoručně vyrobený stroj plnil nějakou nezastupitelnou funkci, to bylo prostě super! No a právě ABC bylo v mnohém velmi inspirativní v tom, jak z papíru konstruovat prakticky cokoli, to mne hodně bavilo!

S blížící se revolucí se zvyšovala frekvence zmínek o počítačích a digitálních technologiích. Kupříkladu stroj PMD-85 byl zmiňován skoro při každé návštěvě libovolné stanice mladých techniků.


Jindy byl zase celý článek věnován jenom tomu, že PMD-85 je prostě super.


Vedle toho nelze zakrývat fakt, že propaganda měla často formu humornou, jako třeba strip Éda a Béďa, kteří mánii kolem počítačů komentoval po svém - v peru legendárního BaPeho. Mimochodem - Luboškův počítač připomíná Sharp MZ-800:


Jindy je komika trochu nechtěná. Otřepaný vtip "Můžu se nakazit počítačovým virem" v tomto magazínu vyústil v celkem dlouhé povídání - opět doporučuji přečíst celé. Je parádně zachycena atmosféra doby, kdy se na "běžný počítač vir nechytí, protože byste ho brzy odhalili".


Slíbil jsem ale nějaké hry, takže tady jednu máme - sám jsem si ji tehdy na Didaktiku napsal. Akorát jsem měl strach, že když místo "LUXOFT" napíšu "DAVESOFT", že mne bude honit policie pro kráděž softwaru. Hledání cesty v minovém poli je jednoduché, ale celkem zábavné - vážně! Hraním jsem strávil více času, než přepisem ze stránek časopisu - a to je co říci.


Rubrika  "Počítač tvůj kamarád" se v časopise natrvalo usadila v roce 1989 a hned v úvodu je perla, která mne dodnes baví: "Běžně si počítač nekoupíte, ale přesto jich v domácnosti přibývá". Jde ale o obecně chvályhodný počin, protože rubrika skutečně relativně pohotově reagovala na programátorské i jiné dotazy a snažila se podporovat osmibitovou scénu, která po roce 1990 rychle ztrácela na lesku s příchodem nové generace počítačů. Jak nakonec rubrika skončila - nevím. Předpokládám ale, že po přechodu ABC pod křídla nového vydavatele, na ni prostě nezbylo místo. A ruku na srdce - téma počítačů se stalo postupem času natolik široké a komplexní, že by ho čtrnactidenní půlstránka nemohla stejně pojmout.



Na závěr jsem si nechal článek, který mne ve své době vyzul z ponožek. Vizualizace stavby nového Strahovského tunelu mi natolik evokovala Star Wars nebo prostě pokročilé počítačové hry, že jsem si tuto dvoj-troj-stranu četl snad stokrát a snil jsem...



A co vy? Snili jste také?

Žádné komentáře:

Okomentovat