31. 12. 2013
Pár dobře míněných slov ke Kingdom Come: Deliverance
S obrovským údivem jsem četl poslední litanii Daniela Vávry na oficiálním blogu studia Warhorse a nevěřícně jsem koulel očima. Dovolte, abych předeslal jednu důležitou věc - na Vávru mám poněkud pifku, protože krom hromad keců se opírá jen o jedinou hru, pod kterou se nemusí stydět podepsat - tedy pod vynikající hru Mafia. Což je shodou okolností jediná velká hra, kterou kdy udělal. Mám rád, když někdo ryje do neexistence záchodů ve Skyrimu. A ještě raději mám, když někdo přejde od keců k činům a udělá pořádnou hru i se záchody a správně namapovanými texturami prken na podlaze. Daniel Vávra dostal díky Bakalovi možnost se předvést v plné kráse a původní myšlenka jeho nové hry v husitské éře mi přijde jako fantastický nápad. Koupili tedy licenci na Cryengine a pustili se do práce. Až do publikování zmíněného blogu jsem Vávrovi nevěřil nic. ALE někde v pozadí mozku jsem si nechal prostor pro přiznání porážky a sice že by Vávra po více než deseti letech přišel s něčím, z čeho si sednu na zadek. Nyní, když jsem si to pečlivě pročetl, docházím k závěru, že Vávrův problém leží někde úplně jinde, než jenom v planých řečech. Mám neodbytný pocit, že je buď neskonale naivní, anebo předvádí sofistikovaný trolling nevídané úrovně. Takže - následující text jsem napsal bez osobní zášti a budu rád za jakoukoliv konstruktivní kritiku, případně protinázor.
Dane, pakliže si svůj příspěvek na blog myslel smrtelně vážně, dovol, abych tě smrtelně vážně upozornil, že dle mého názoru si to myslel špatně. A těžko říci, zda-li je vůbec cesty zpět, jelikož se zdá, že se snažíš z tebou popsané situace udělat jakousi obrannou pozici. "My máme geniální hru, ale ti zlí, chamtiví a nechápaví vydavatelé her to prostě zatrhli, není to naše chyba".
Nápad udělat realistické husitské RPG je podle mne skvělý a unikátní, rád bych si takovou hru zahrál. I bych frontu na ni vystál. Kdyby ale za mnou přišel kdokoli s tím, že potřebuje X milionů na vývoj a vydání, tak bych ho vyhnal. Téma hry je určené pro velice okrajovou cílovou skupinu hráčů, kteří netvoří zajímavý potenciál zisku. V okamžiku, kdy se z tvé vášně pro hry stane podnikatelský záměr, stáváš se jen produktem obchodníků a ty nezajímá genialita produktu, ale zisk. Rozumím tomu, že ty sám myšlence hře naprosto věříš a jsi přesvědčený, že stojí za to ji udělat a že by třeba i byla zisková. To je dobře, to je potřeba. Ale ty jsi ten, kdo žádá podporu a peníze. A v takovém okamžiku musíš i ty naslouchat. Nebyli jste odmítnuti proto, že by nápad nebyl dostatečně geniální. Vydavatelé si umí spočítat míru rizikovosti investice a ta ve vašem případě zkrátka překročila nějakou přijatelnou mez (ať už to znamená cokoli).
Je strategická sebevražda začít veřejně psát o tom, že jste vlastně neuspěšní, že o vás není ze strany vydavatelů zájem a že se neumíte prodat. Chápu to tak - a možná se mýlím - že se snažíte vyvolat určitou lítost, aby se vás ujal alespoň někdo... ale stejně jako soulož z lítosti - to je hodně zoufalá taktika. Neříkám, že nemůže vyjít. Ale ve mně vzbuzuje negativní emoci - být vydavatelem, určitě bych po přečtení blogu hru naprosto odsoudil a v žádném případě nepodpořil. Vývojař, který klove do ruky, co ho má krmit, to není dobrý nápad.
Mám neodbytný pocit, že odmítáš chápat pravidla trhu (respektive že se snažíš jít za každou cenu proti nim) a že jediná cesta pro tebe je mecenášství anebo možná crowdfunding. Tu první variantu v současnosti nevidím moc růžově, Bakalovy miliony jsou zřejmě již utraceny a nebudou stačit na dalších mnoho měsíců vývoje - jinak byste nesháněli vydavatele. Ta druhá varianta zřejmě také nevyjde, protože nechcete vybrat sto, dvěstě, třista tisíc dolarů, ale odhaduji dle tvé megalomanie potřebu spíše miliony dolarů, možná i desítky milionů. V rámci Kickstarteru řekl bych nemáš šanci - konkurence je velká a prakticky neznámé studio s šéfem, který má na kontě jenom jednu vynikající hru z roku 2002, nemá moc šanci. A na malém českém rybníku zase není dost peněz. Tím tě nechci odrazovat, rozhodně to zkus, nic za to nedáš.
Vedle toho ale musím zkritizovat samotný název hry a její prezentaci obecně. Kingdom Come mi evokuje slavný komix, Deliverance zase slavnou hru na Amize. Ale i když odhlédnu od mé zkušenosti - název je příliš dlouhý, nevyslovuje se snadno a není dostatečně zapamatováníhodný. A ten trailer? Záběr na vránu po stomilionpáté, nic neříkající hlášky a hlavně - žádná ukázka, ze které by si divák udělal na hru alespoň nějaký názor, vpálit mu do mozku nějaký obraz... Nic z toho se nestalo. Společně s několikrát zmíněným, více než nešťastně formulovaným příspěvkem na blog bych řekl, že se ukazuje tvoje největší slabina. V hlavě to zřejmě máš srovnané, o tom nepochybuji. Jenže to nestačí - ať už vydavatel nebo hráč - těm to musíš v hlavě taky srovnat, aby tě chtěli. A to se nedaří, což je problém.
Je to ten klasický problém - rozdíl mezi invencí a inovací. Tvoje hra, byť zatím jen převážně v tvé hlavě, je parádní invencí. Ale pokud to nedostaneš ven ve finální podobě, je to jen zajímavá kuriozita. Inovace je definovaná tím, že vstoupíš na trh, že ti lidi budou za tvůj produkt platit a že ostatní vývojaři budou následovat v tvých šlépějších - což je skvěle vidět na titulu Mafia. I když Kingdom Come: Deliverance ještě nebyla vydaná, už teď vidím, že děláš všechno přesně naopak, než je popisováno v Marketing 101. Jediné mé vysvětlení je, že se snažíš za každou cenu dokázat, že to jde jinak. Možná máš pravdu, možná to dokážeš a já se mýlím. To by bylo krásné. A věř mi, že bych byl raději nadšeně rozčarovaný z tvého úspěchu, než abys ty hořce rozčarovaný zaplakal.
Jak jsem psal výše - mám rád, když se od keců přejde k činům. Nebudeš tomu věřit, ale poslední dva roky se věnuji také vývoji počítačové hry. Ne, teď skutečně nemluvím o Chaos Guns - to je přesně titul, který dělám jenom pro sebe a pro lásku. Teď mluvím o opravdu velkém titulu, který má potenciál herní revoluce. Z celkem pochopitelných důvodů nemůžu sdělit detaily, ale jen naznačím pár věcí a podělím se o svou zkušenost z dosavadního vývoje. Chci tím jenom demonstrovat, že si docela přesně uvědomuji komplikovanost a těžkost tvojí situace (až na to, že jsem neutratil miliony bez vidiny jasného zisku, to ti skutečně nezávidím).
Pracuji pro jednu velkou zahraniční korporaci, která s hrami nemá absolutně nic společného, ale zároveň tato společnost vlastní obrovskou IT infrastrukturu. Před dvěma lety jsem poprvé zformuloval myšlenku na počítačovou hru, která by této infrastruktury využívala. Můj nápad byl přijat vlídně, ale trvalo mi skoro půl roku, než jsem byl schopen sepsat hrubý koncept k prezentaci. V té jsem se snažil shrnout nejenom podstatu hry, ale také jsem se snažil vyjmenovat seznam pozitiv pro firmu jako takovou. V únoru 2013 jsem si připravil finální přednášku a šel jsem za vyšším vedením firmu, která mne v rámci programu pro inovace přijala. Na prezentaci jsem neponechal nic náhodě. Dokážu lidi pobavit, zaujmout, překvapit - to všem jsem měl i graficky zpracované na míru. Výsledek mne potěšil a předčil má očekávání. Na začátku tohoto roku jsme založili malý interní tým, který se snaží můj nápad dovést k realizaci a já jsem samozřejmě součástí tohoto týmu, jako autor.
Následovala mastně placená prognóza od agentury Gartner, kde jsme si nechali vypsat předpokládaný vývoj trendů v implementaci reálných peněz do počítačových her, vývoj významu kryptoměn a podobně - výsledkem byl graf, ze kterého jsme mohli vyčíst plán na dalších pět let dopředu. A to nám hrálo do karet. Co nám do karet ale nehrálo, byla realita. Jedna z předností mého projektu měla být edukativní složka, ale oslovením několika náhodných univerzit jsme zjistili, že nemají absolutné žádný zájem. Další přednost mého projektu měla být náhrada head huntingu, jenže v daném oboru je v současné době přemíra nezaměstananých, takže takový nástroj není pro firmu potřeba. Takže nakonec jsme zjistili, že i když je nápad "samozřejmě geniální", nedokážeme najít dost důvodu pro to, aby firma do vývoje takové hry vůbec chtěla investovat.
Tedy - před půl rokem jsem byl v podobné situaci, jako ty nyní. Máš v hlavě geniální titul, ale nikdo ho vlastně nechce, což je jaksi naprd a celou genialitu nápadu to poněkud shazuje. Teoreticky bys mohl samozřejmě udělat ústupky a udělat ze hry komerční úspěch tím, že bys tam implementoval draky, magii a odstranil 3D bradavky, ale to je přesně to, co ty nechceš. Stejně tak já jsem nechtěl ustoupit z jaderné podstaty své vlastní hry.
Začal jsem to řešit. Po několika sezeních a otevřených diskuzích jsme poněkud zásadně překopali náš přístup k věci. Firma samotná žádnou hru nevyvine, nejsme vývojaři. Platit externí firmu na vývoj hry by mohlo být řešením, ale je to investice z naší vlastní kapsy, bez jistoty návratu. Takže to taky neprojde. Co nějak udělat, aby vývojaři jiných her sami od sebe chtěli využívat našeho herního systému? Přechod z pozice vývojaře do pozice poskytovatele služby byl naprosto zásadní a nejlepší na tom je, že jádro hry zůstalo prakticky netknuto. Objevili jsme ale potenciální business model pro naši hru! Od toho okamžiku se má hra stala životaschopným podnikatelským záměrem.
Následovala konference u AT Kearney, kde jsme rozebrali aspekty této hry a podle jejich názoru jde o velice životaschopný koncept, který ve světě nemá prakticky obdoby. To nás hodně posunulo vpřed, čímž jsme se po necelém roce aktivity poprvé dostali do pozice, ze které se už dalo něco dělat. Je to úžasný pocit, když za tebou stojí někdo s měšcem peněz a říká ti: "Dave, my ti věříme, nám se tvůj nápad líbí a podpoříme tě, kontaktuj budoucí zákazníky, tady máš peníze na letenky a hotely, držíme ti palce". To by se bez onoho vymyšlení business modelu stát nemohlo.
A to je fáze, ve které jsem nyní. Sháním kontakty, domlouvám schůzky, chystám prezentace a přesně jak píšeš - všechno je na šíleně dlouhé lokte. Naše firma je obrovský moloch a domluvit si tam schůzku s vyšším vedením je možné až začátkem příštího roku - i tak už za mnou stojí někdo, kdo je ochoten investovat alespoň do těch letenek a hotelů, čili nejsem v tom úplně sám, komu můj nápad přijde skvělý. Když to dobře půjde, tak příští rok dostaneme zelené světlo od nejvyššího vedení, spustíme projekt oficiálně a doufám, že se z toho stane můj fulltime job. Během následujícího roku máme v plánu oslovit všechny velké herní vydavatale a chceme jim nabídnout něco, co jim nejen ušetří prachy, ale také přitáhne víc hráčů. A předpokládám, že bude trvat nejméně dva roky, než se hra opravdu začne realizovat, jelikož jde o opravdu velký kus práce.
Dane, vím, že máš mnohnásobně více zkušeností v herní branži než já, takže ti odmítám kecat do hry samotné. Ale dle nešťastného způsobu, jakým se prezentuješ, mám pocit, že svůj projekt špatně prodáváš. Ty evidentně potřebuješ nadšeného mecenáše, který nečeká zisk. S tím ti bohužel poradit nemohu. Ale za posledních pár let, jsem na vlastní kůži zjistil, jak moc jsou prezentace a schopnost sdělit myšlenku, neřkuli zaujmout, smrtelně důležité. Také jsem zjistil, že umím ony prezentace vymyslet, zhodnoti, sestavit, překopat a prodat a že to už není náhoda. Na základě svých zkušeností bych si dovolil ti nabídnout alespoň konzultaci, možná bych ti mohl pomoci nějakým nápadem či inspirací, jak zabránit katastrofě, ke které se podle mně schyluje.
Prosím věř mi, že teď do tebe nekopu jako nespokojený hráč, ale snažím se udělat alespoň něco pro to, aby tvůj nápad na Kingdom Come: Deliverance (fujtajxl!) došel k realizaci. Já v tom vidím obrovský herní potenciál a nenapadá mne nikdo jiný, kdo by zpracoval zajímavou (a mnou oblíbenou!) historickou éru formou realistické počítačové hry. Skutečně bych to rád viděl! A oběma je nám jasné, že deset tisíc lajků a followerů a pochlebovačných komentářů na blogu, ti hru nezaplatí.
Děkuji za pozornost a držím palce!
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
Dave, jako téměř vždy hodnotný komentář a hodně štěstí s Tvým vlastním projektem. K oznámení KC:D a posledním dvěma blogům tři poznámky.
OdpovědětVymazat1) Vávrovy blogy vždy popisují situaci s několikaměsíčním odstupem. V předposledním popisoval jarní roadshow a v posledním vývoj na E3 a konec léta. S tím kontrastuje jeho přednáška z GDS v Praze konané letos v listopadu (video na games.cz), při které vypadá v pohodě a zmiňuje přijímání designérů na questy. Z toho jsem usoudil, že vydavatele sehnali, smlouvu podepsali a Vávra mohl vypustit tyhle peripetie. Pokud vydavatele stále nemají, jsou ty blogy naprostý amatérismus a Vávra ztratil soudnost. Uvidíme toho 20. ledna, co oznámí.
2) Nepracuji v herním oboru, ale jsem jedním z těch opovrhovaných "kravaťáků", který v předchozím zaměstnání v bance připravoval prezentace pro šéfy některých velkých evropských společností. První, co se při tom naučíte je, že každá úvodní prezentace pro top management musí mít maximálně dvacet stránek s první stranou Executive Summary, kam shrnete celý obsah na jednu stránku. On totiž ten šéf co vám dá hodinu svého času, dostává takových prezentací deset za týden a ta vaše musí zaujmout a okamžitě. Na animace sere pes. Navíc, pokud znáte obor a víte o čem prezentujete (což snad Vávra ví), musí taková prezentace zabrat dvěma lidem týden, maximálně čtrnáct dní času. Když jsem četl jak Vávra strávil měsíce nad animovanou prezentací o 90ti slidech, nevěděl jsem, zda se smát nebo brečet. Každý blbý stážista z banky, marketingu nebo PR firmy by mu ušetřil měsíce času a tunu práce.
3) Wow momenty. Kdysi jsem četl radu pro autory povídek, která zněla: Posílejte a publikujte vždy to nejlepší co máte. A platí to i pro prezentace - nikdy si nenechávejte nic významného do zásoby pro druhou schůzku, protože ta nemusí nikdy přijít. Prostě vybalte všechno co máte a pokud to zaujme a publisher si napíše o detaily, tak mu dodáte třeba kompletní design dokument později. Pokud to nevyjde, alespoň víte, že jste ukázali to nejlepší co máte. V kontextu hry byť bez draků a magie bych očekával, že publisherovi představí něco jako: Souboj typu "Boží soud" se dvěma rytíři v plné zbroji, rytíře na koni v plné zbroji jak rozráží řadu pěchoty, rozbití útočného klínu jízdy o vozovou hradbu nebo scénu s dobýváním hradeb, kdy padne zeď nebo brána a útočníci se derou dovnitř. Věřím, že po pár takových scénách by nikomu fireball ani drak nechyběl. A nikoho nemusí zajímat, že k takovému brnění se hráč dostane až na konci hry. Vávra na to šel přesně naopak. Sám píše, že představili demo hráče ze začátku, kdy chodí někde po vsi v látkové haleně a dělá kdovíco. Následně se podivoval, že zpětná vazba od publisherů byl nedostatek wow efektů. Opět jsem nevěděl, zda se smát nebo zaplakat.
V angličtině se takovým zbytečným chybám říká "střelit se do vlastní nohy". Pokud to, co Vávra popisuje je pravda, tak oni rovnou vzali motorovou pilu a sami si uřezali obě nohy.
Kingdom Come: Deliverance mne osobne neevokuje nic (mozno nejake soft "P" kondom coma), ale je to nezapamatovatelne a chapem ze chceli pouzit "stredoveky" font, ale je jednoducho "divny". Napady dobre, ale vacsina sveta ani netusi co zvolena epocha predstavuje. Vsetci chcu len "one ring rules all", usatcov, drakov a podobne" a podobne. Uvidime ked bude predstaveny hlavny hrdina. Ale dufam, ze hra vyjde, bude perfektna a vsetky sluby budu splnene. A Tvoj projekt v praci je super ciel, drzim palce aj s Chaos guns. Mimochodom kupil som si PS3 a mal by som par otazok - mozem ich sem postnut ?
OdpovědětVymazatJo, na PS3 se zeptej co chceš.
VymazatDik. Rozmýšlal som o PS4, ale ta spätná nekompatibilita bol noz do chrbta. Ale neodolal som SONY a mame doma PS3. 500GB model s Last of US, AC Black Flag a Uncharted3. A hry stoja na PS3 uz nestoja kopu penez. Mam par otazok.
Vymazat1. Akosi som si automaticky myslel, ze ked mam 500GB, ze sa hra HD nainstaluje a obcas sosne BR ci je v mechanike, napr. pri loadingu alebo sa hra spoji s PSN uctom. Evidentne to tak nie je. Myslim, ze BR mechanika sa takto poruca ako prva. Je na to nejake riesenie ? Napr. ako dostat hry z BR na HD alebo spojit s PSN uctom ?
2. Ked si nieco kupim na PSN Store, tak to ostane spojene s mojim uctom a da sa pouzit aj na novej konzole - nieco ako Steam ?
3. Mám v plane este MGS4, Red dead redemption, Journey/Flower/Flow, LBP2, Uncharted2. A na local MP starsiu NHL, FIFU a SoulCalibur. Co este skusit z konzoloviek (teda hier ktore su len na konzole resp. PS3) ? Stoji za to ICO a shadow of colossus HD ked ich mam na PS 2?
4. PS+ ucet, ked ho mam mam pristupne free hry, stiahnem si ich a ucet vyprsi o hry pridem ? Ked budem mat hru kupenu z PS store pojde aj ked budem offline ?
5. CO vsetko vie USB vstup - mp3, avi ???? zatial som to ani neskusal
A vsetko najlepsie do noveho roku a nech sa Chaosguns a novy projekt podari dokoncit a aj predat.
K tvým otázkám:
Vymazat1) Tak to bohužel je, kupodivu jen málo her využívá harddisku nějak inteligentně, většina se sáhodlouze instaluje a pak stejně donahrává z BR. Většina her je na PSN řekl bych, ale fyzické média s PSN účtem nejde nijak sloučit.
2) Ano, ale mají omezený počet "aktivovaných zařízení". Tj. pakliže například prodáváš PS3, tak si aktivaci zrušíš... a pak na nové PS3 opět aktivuješ a dovolí ti to opět stáhnout koupené tituly.
3) Pokud jsi fanda ICO+SOTC, tak je to opravdu prima remake, užiješ si ho možná víc, než většinu PS3 her ;). Tvůj seznam se mi zamlouvá (ze západních her bych přidal God of War 3), ale sáhl bych i po japonských titulech jako Katamari, Dynasty Warriors, Gran Turismo tam nevidím... prostě vypulírované klasiky. Z bojovek jsem nejčastěji hrál SF3rd a MvsC2, klasické 2D Capcomovky ;).
4) Ne - když si pak později PSN+ opět zaplatíš, tak se ti hry zase zpřístupní. Ano, jde hrát normálně v offline.
5) Takové ty základní formáty umí všechny zásadní, ale třeba neumí titulky v externím souboru.
ad 3 Ja by som odporucil hlavne Demon's Souls a Ni No Kuni obe parádne ps3 exkluzivity.
Vymazata veselého Silvestra..rohstola
OdpovědětVymazatMožná si s náma jenom Vávra hraje a už dávno toho publishera má, jenom to dělá napínavý :-)
OdpovědětVymazatNicméně jestli jim to nevyjde, tak to bude zatim asi největší český herní fail. A z Vávry bude něco jako John Romero.
No jo, ale Romero měl před Daikatanou na kontě víc než jen jednu povedenou hru ;).
VymazatKaždopádně PF videjko potěšilo, opravdu inovativní!
Sakra, já tohle neřikám často, ale ten text je dle mýho názoru, hrozná splácanina.
OdpovědětVymazatJedna věc je kritizovat koncept, druhá dělat něco vlastního, a chlubit se s tím, že v rámci příšerně řízených velkých molochů, si něco prosadil.. On to taky může být další Kinect, nebo Knack.. A vrcholem je tohle spatlat dohromady a dělat ze sebe spasitele, kterému přiliš stoupla sláva do hlavy.
Jediný skutečně velký risky v tom co plácá Warhorse, jsou v tom, že je to z prostředí ČR a ne třeba Anglie, Francie, Španělsko, Itálie a tím pádem by fakt bylo logický, aby to Bakala zatáh celý. A druhý je v tom, že tématika protestanti versus katouni je pořád živá, a rádoby korektní media, by se tak snažila hru zametat pod koberec.
Nicméně, pokud hra bude dobrá, tak díky tomu, že bude tak jiná si na tohle velkym globalizovanym trhu místo najde a vydělá a kdo tvrdí něco jinýho, tak podle mýho nemá dostatečný přehled, rozhled a chápání světa.
Krom toho, nebyla by to první dobrá věc, která by skočila na tom, že neprošlo kolem nikoho dostatečně osvíceného a bohatého. Ten tvůj framework se nepochybně bude prodávat snáz. Když vezmu jaký slátaniny, dostali šanci a jsou oceňovaný, tak rozhodně nebyli horší.. poslední zkušenost, která mě na tohle téma napadá jsou třeba Star wars, který jsem teď viděl, všech 6 dílů, to naprostá designérská tragédie.
http://tech.ihned.cz/hry/c1-61598070-videohra-kingdom-come-deliverence-kinckstarter-dan-vavra
OdpovědětVymazatLOL.
OdpovědětVymazatTak tenhle blog je hodne vedle .
Jak je videt zde
http://www.kickstarter.com/projects/1294225970/kingdom-come-deliverance
existuje hodne HC hracu co jsou ochotni invenstovat do riskatniho husitskeho RPG .
Autorovi blogu doporucuju zacit si sipat popel na hlavu ;)
Otázka je jestli se jim bude líbit finální výtvor. Hlavně aby to za ty prachy dotáhli do pořádnýho konce.
VymazatPres noc se vybralo vice jak 5 milionu korun... to je slusne cislo . Vavruv projekt zije a podle traileru vypada neskutecne uzasne
OdpovědětVymazatČíst dneska tenhle odstavec:
OdpovědětVymazat"Mám neodbytný pocit, že odmítáš chápat pravidla trhu (respektive že se snažíš jít za každou cenu proti nim) a že jediná cesta pro tebe je mecenášství anebo možná crowdfunding. Tu první variantu v současnosti nevidím moc růžově, Bakalovy miliony jsou zřejmě již utraceny a nebudou stačit na dalších mnoho měsíců vývoje - jinak byste nesháněli vydavatele. Ta druhá varianta zřejmě také nevyjde, protože nechcete vybrat sto, dvěstě, třista tisíc dolarů, ale odhaduji dle tvé megalomanie potřebu spíše miliony dolarů, možná i desítky milionů. "
je hrozně vtipný :-)
Přesně jsi to vystihl a zároveň nevystihl :)
Vávra má nakonec jak toho mecenáše, tak ten crowdfunding, hezky se to zkombinovalo a hra má budoucnost, i bez zkurvenejch publisherů.
Ale jo, tenhle článek jsem si přečetl dnes (27.01.14) a pobavil. Nebo jsem se za tebe cítil trochu trapně?... Vlastně obojí...
OdpovědětVymazatdobry den zaujimavy clanok napisete nake pokracovanie kedze peniaze sa im sypu nepisem to ako v zlom len som zvedavy na vase vyjadrenie maju tam aj nove video ako teraz to vydite z vasho pohladu dakujem richard
OdpovědětVymazatNa článek není dost materiálu, snad bude stačit komentář. Úspěch na Kickstarteru jsem nevylučoval, ale šanci jsem mu skutečně nedával, neboť jsem se mylně domníval, že Vávru mají všichni za neschopného tlučhubu, který se dvanáct let od první Mafie jako zneuznaný génius kopal do zadku. Nevím přesně, jakou má smlouvu s Bakalou a jestli tedy vybrané peníze stačí na hru s plánovaným rozpočtem 100 milionů nebo kolik, ale to stranou. Údajně většinu peněz dali dohromadi češi, což mne překvapuje.
VymazatNaopak mi není divné, že v zahraničí mají hru zaškatulkovanou pozitivně - Vávrovy litanie byly převážně v češtině a nestihl si tam pokazit pověst. Hra samotná je svým námětem úžasná a video - byť sám Vávra přiznává je jenom na efekt a nepředstavuje samotnou herní implementaci (kolik lidí tohle ví?) - je dobře udělané.
Jsem popravdě řečeno trochu napjatý, jak to bude s onou jízdou na koni na pouhých devíti kilometrech čtverečních, zastavěností, zabydleností, hranicemi hry... ale to uvidíme brzy. Až dosud jsem si myslel, že má jít o plošně vzato mnohem větší hru, ale to není nutně měřítko úspěchu.
Takže jsme se přiblížili o krok blíže buď k definitivnímu historickému znemožnění se anebo Vávra konečně dostane možnost dokáízat, že není jen neschopný tlučhuba - za to mu pak budu dlužit velkou omluvu, snězení klobouku a poklonu.
Projekt budu považovat za úspěšný už v případě dokončení, při naplnění nadpoloviční většiny slibů + slibovanou základní kostru realismu. I kdyby byla prodejnost nulová, to nevadí. Na hru se velice těším a jsem o to více zvědavý, že se na ní pracuje. Peníze jsem ale neposlal, protože Vávrovi nevěřím (i když na Klímu je poněkud větší spoleh).
Nebýt Kickstarteru, nemohl bych napsat "uvidíme". Teď to napsat můžu, takže uvidíme ;).
Tento komentář byl odstraněn autorem.
OdpovědětVymazatdakujem za odpoved tiez to vseliako vidim hra bude az koniec 2015 moze byt este odklad a pod ale drzim mu palce je to OBROVSKA ZODPOVEDNOST !! to ako tych 600-700 tisic ma stacit to dokoncit ? je to az moc dlha doba trh z hrami je teraz dost neisty hry skoro ziadne a pod. som zvedavy aj na vas projekt ako budete moct dufam ze sa pochvalite nakym podrobnym clankom :)
OdpovědětVymazatMyslím si, že ve své době to byl relevantní článek. Ono po bitvě je každý generál. I když v tomto případě ještě po bitvě není.
OdpovědětVymazatTi co se těď Davovi posmívají jak se sekl, tak před tim, dokud nebylo nic jistýho, sami s kůží na trh nešli (jakože nic jistýho není ani teď).
Taky mě překvapilo, že na Kickstarteru má úspěch hra z českého prostředí. Ale kdo ví, třeba jim to příde zajímavé,romantické jako nám westerny.
A pokud se řídili jen podle toho videa, tak nevim, nevim.