16. 12. 2013

Playstation 4 - první dojmy


Petju to nevydržel a zakoupil sobě nejnovější konzoli - Playstation 4. Věnovali jsme jeden večer slavnostnímu otevření krabice a úvodní instalaci, vyzkoušeli jsme všechny podstatné možnosti konzole a výsledkem je kratičký článek na mém blogu.

Kdybych to měl shrnout do pár slov - Playstation 4 je přesně to, co jsem čekal od Playstation 3. Svižná a rychlá konzole s přívětivým ovládáním, online funkcemi a full HD grafikou. No konečně!

Ovladač se mi velice zamlouvá, změna mu prospěla, je správně těžký a dobře padne do ruky, jelikož je krapet širší. Kvůli ergonomii došlo k přehození základních tlačítek ze striktního kruhu do elipsy, což bude asi jenom otázka zvyku. Oba analogy mají dobře zvolený materiál a čelní tlačítka jsou rovněž bez připomínek. V tomto směru odvedlo SONY vynikající práci.

Stáhli jsme i pár her a demoverzí - remake stařičkého Defendera s názvem Resogun je bezesporu nejzajímavější hrou Playstation 4 současnosti, což je trochu dvousečná zbraň, ale lepší než nic. FIFA vypdala tak nějak normálně dobře - chybějící živější mimika tváří je při detailním záběru patrná, ale během hry jsem si chvílemi říkal, že je to skoro jako dívat se na fotbal (což ale platí i pro většinu předchozích verzí, protože tomuto koníčku rozhodně neholduji a rozdíly nepoznám). Stručně řečeno - na hry Playstation 4 moc není. To je ovšem otázka času, byť v dohledné době nevidím žádný zásadní titul, který bych vysloveně chtěl hrát. Zklamaný ale nejsem, takhle probíhají všechny launche.

Nejvíce očekávání jsem vkládal do živého streamování her a ani tam jsem nebyl zklamán. Dokonce si troufnu říci, že tato funkce bude hrát v této generaci konzolí zásadní roli. Zásadně přibývá lidí, co nebaví ta námaha hry hrát, ale s chutí se na nějakou hru podívají. Jelikož je streamování v reálném čase, jsou emoce hráče a diváka synchronizované, zážitek je tak silnější, než se jen dívat na "Let's Play" videa. Jelikož je streamování uživatelsky velice přístupné, nebudu se divit tomu, že lidi budou tuto konzoli brát jenom kvůli tomu, že mohou zdarma prožívat libovolnou hru. Kvalita videa je očividně limitovaná rychlostí uploadu, ale vyjma fajnšmekrů si nebude asi nikdo stěžovat. Zároveň to ukazuje i přístupnost budoucích streamovaných her v plné kvalitě - prostě jen stisk tlačítka a budeme hrát. To se mi líbí. Sice mi to přijde šílené, ale pro SONY je to vlastně reklama zdarma na sebe samotnout, s dobře viditelným BUY tlačítkem. Je zde vidět zásadní rozdíl proti sdílení screenshotů nebo videoklipů - ty se sice vyjímají na sítích s historií, ale živou emoci tím nezprostředkujete - a právě sledování hráčů mi přijde jako zásadní tah, který spíše přesvědčí ke koupi.

Sociální funkce vůbec hrají hlavní roli. Napojením na Facebook to jenom začíná, pak různé Twittery a Twitche a další obskurní média - kupodivu jsem nezahlédl podporu Google aplikací, ale to je všechno jen otázka času. Playstation 4 se tváří jako pravá konzole - je vám fuk, co je uvnitř, je to jen krabička, která vám dává přístup ke službám všeho druhu. A do budoucna lze očekávat, že závislost na konkrétním HW také vymizí, však stačí cokoli, co umí streamovat 1080p video.

Pořád mi ale nejde do hlavy, jak si mohli dovolit vypustit zpětnou kompatibilitu při launchi konzole, tedy v době, kdy by to bylo relevantní a pro hráče minulé generace argument k dřívější koupi. Rovněž zde není možné přenést uložené pozice z jedné konzole do druhé - vůbec se Playstation 4 ke svému předchůdci chová dost macečsky. Jasně, většina funkcí je v cloudu PSN a to se přenáší. Při současné slabé nabídce herního portfolia to je ale málo.

Neboli - Playstation 4 je naplnění slibů z minulé generace a dále to může být jenom lepší. Neviděl jsem nic, co by podle mne nedovedla Playstation 3 (při patřičné míře optimalizace), hardware ani software mne nevyzul z ponožek (ve srovnání přechodu PS2 - PS3), ale služby mne vysloveně zaujaly. Z mého úhlu pohledu chybí samozřejmě hry, ale i pro nehráče bych řekl, že tato krabička umí zabavit svým způsobem. Jako doplněk k WiiU půjde zřejmě o mou volbu nad XBOX ONE (abych byl spravedlivý - tuto konzoli v mém okolí nikdo nemá ani neplánuje, takže ji nemám jak posoudit).

Zároveň s tím mohu referovat, že kurvítko zabudované do Playstation 3 funguje - sotva jsem přišel domů, mám na obrazovce tuhle hlášku:



Takže hurá do servisu ;).

4 komentáře:

  1. Dobrý no, ale doufám že to Petju nepotáhne v létě do Staré školy, ale zato přijede pořádně amignout.

    OdpovědětVymazat
  2. Doufám, že tam bude časem aspoň emulátor PS1 a 2. Pochybuju, že zvládne emulovat Cell.
    Já osobně bych si klidně připlatil za krabici "vše v jednom". Tedy aby obsahovala krom PS4 i čipy pro PS3 a alespoň emulátor PS1,2.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. PS1+2+3 hry budou k dispozici streamovaně, emulace nebude žádná. Ale až někdy koncem příštího roku.

      Vymazat
    2. Třeba někdo naportuje existující emulátory z PC. Uvidíme.

      Vymazat