2. 6. 2009

Jagged Alliance DS

Že miluju prakticky všechno, co trochu smrdí Jagged Alliance je jasné. Poprvé jsem hrál až Deadly Games - hlavně díky editoru a multiplayeru. Ale především druhý díl se stal v mých očích jakýmsi etalonem strategických her s příchutí RPG. Jednu dobu jsme dokonce vedli debaty (čti: krvavé hádky), jestli je lepší Fallout nebo Jagged Alliance 2. Mají hodně znaků společných, ale jádro hry je trochu odlišné. Dneska to vidím celkem jasně - JA2 dohrávám pravidelně dvakrát ročně a ačkoliv strategické hry opravdu neumím hrát, tak tohle je výjimka z pravidla, kdy i na nejvyšší obtížnost poměrně slušně zvládám všechno.


Nejde ale jenom o strategickou část věci. Nutnost managovat tým, přesouvat milice, ovládat města a držet si slušnou popularitu pomocí subquestů - to jsou všechno věci, které vystřelují atmosféru do nekonečných výšin. Vysoká variabilita zbraní a nepřátel tvoří naprosto dokonalý koán, který při každém dalším hraní dává větší a větší smysl. Tahle hra se dá šíleně moc "namasterovat". Takže se začaly vytvářet různé datadisky, alternativní scénáře a mody, které hru měly prohlubovat. Ne vždy se to podařilo. Hratelná je určitě Deidranna Lives, ale tím je výčet skoro u konce. Každopádně je zásadní nutností mod v1.13, který dolaďuje detaily skvělé hry skutečně chytlavým a inteligentním způsobem. JA2-1.13 a nikdy jinak!


Když se začalo hovořit o pokračování JA2, vzbudilo to u patřičných kruzích vlnu nadšení. Ta byla ovšem velice rychle zpražena. Srandy okolo "Jagged Alliance 3", "Jagged Alliance 3D", "Jazz: Hired Guns" a "Hired Guns: Jagged Edge", "Brigade E5: New Jagged Union", přinesly do žánru bahno. Ruští Nival Interactive se svou hrou Silent Storm spustil "druhou vlnu", která měla klesající tendenci. Hammer and Sickle, Night Watch a podobné hry byly všechny na jedno brdo. Engine zastaralý a přitom pomalý, možnosti slabé (pod úrovní JA2) a neuvěřitelná repetivnost a nuda, neschopnost do hry nacpat něco nového, jen opakovat a opakovat. Ačkoliv Nival nemají s Jagged Alliance nic společného, vývoj jejich her se podepsal na tom, že ruští vývojaři dostali nálepku "dělají tahové hry". Že je dělají většinou blbě je věc druhá. Nejvíce mi vadí totální nepochopení trojrozměrné grafiky. Práce s kamerou je naprosto odpudivá a možnosti natáčení pohledu je absurdně omezené. Veškeré levely jsou naštosované placky. od JA2 se liší leda tak vícepatrovým systémem, ale jinak se veškeré herní mechanismy "počítají 2D", všechny levely jsou děsně placaté. I když uznávám význam těchto her a firem, poškodilo to postavení Jagged Alliance v budoucnu. O tyto hry je pak menší zájem. A já si budu v klidu snít, že se někdy dožiju doby, kdy někdo udělá tahovku ála Jagged Alliance v členitém prostředí ne nepodobnému následující fotografii (s možností skrývat snipera v korunách stromů nebo pod hladinou vody - proč ne trochu jako MGS4?) a to vše s kamerou ála Homeworld.


Zpráva, že Strategy First, aktuální majitel značky Jagged Alliance, chystá hru z oblíbeného světa na oblíbenou přenosnou konzoli, vzbudila můj zájem již v roce 2005. To jsem byl poměrně vzrušený. O tři roky později se ukázalo, že půjde o remake prvního dílu (!), což mne docela naštvalo. Takže po třech letech vydají něco, co stačí prostě naportovat "za deset minut" (DS má papírově výkon adekvátní pro takto starou hru)? A to jsem nevěděl, že budu čekat ještě další rok, aby to vyšlo. Ale už to mám v konzoli a už hraju.


Jagged Alliance DS má v zásadě dva problémy, komplementárně spojené. První problém je - proč portovat zrovna relativně nedokonalou jedničku? A druhý problém - když už teda portovat jedničku, tak co na tom trvalo tak dlouho? Jsem naprosto přesvědčen, že by DSko s prstem / stylusem v nose utáhne JA2 i s podporou multiplayeru. To se bohužel nestalo.


Že jde navíc o remake a ne o port je další argument do pranice. Hra se totiž od originálu liší i v celkem zásadních věcech (na PC jsem hrál pouze Deadly Games, nikoliv originál jedničku, takže to vztahuji k ní, jelikož předpokládám stejné herní mechanismy v jádru hry), jako je třeba krycí efekt stromů a porostu. To je při přestřelkách v džungli celkem zásadní změna. Od kamaráda, který jedničku na PC vyzdvihuje do nebes, jsem se také dozvěděl, že je skoro nemožné dobýt více než 4 sektory za den, zatím co na PC dělal údajně 5-6 denně běžně. Takže těch změn tam bude více - možná jsou některé k lepšímu, ale je evidentní, že nejde o "originál".


Ovládání je celkem dobře zvládnuté, i když má mouchy, které naštěstí vylezou ven jen výjimečně. Docela vadí, že při zaměřování nevidíme předem, kolik akčních bodíků bude střelba potřebovat. To vidíme, až když klikneme na nepřítele, abychom zjistili, že tolik bodíků nemáme, takže to musíme zrušit a proceduru opakovat s méně přesným nastavením. Na to se dá zvyknout. Občas vadí, že se nedá vstoupit na políčko, na kterém leží nějaký objekt, protože se postavička pokusí objekt sebrat, což v horším případě sežere pár bodíků a jsme naštvaní. Jinak jsem si na většinu podobných drobností celkem zvyknul - stačí hru nebrat tak vážně. Pak najednou koukám, že jsou tři ráno a že bych měl jít spát. Jak to?

Jagged Alliance disponuje skvělou atmosférou, příjemným příběhem a motivující náplní misí. Je to důvod, proč se Jagged Alliance mnohdy považuje spíše za RPG, než "pouhou" strategickou hru. Role osobností a interakce v rámci party patří mezi prvky, které ve strategických "anonymních" hrách nemáme ve zvyku vídat. Sžití s postavami a smutek nad jejich úmrtí (spojená s loadingem samozřejmě) je opravdu emocionální. Sice se mi během hraní neustále vybavuje dokonalá JA2, ale i tak jednička odvádí velice slušnou práci, kdy není úplně snadné se odtrhnout, pokud je podobný žánr vaším šálkem malbytu.

Technicky je hra převedena skutečně kvalitně, loadingy nepatrné, animace plynulé, žádný problém Ono by byla ostuda, aby hra s takto primitivní grafikou měla bugy, ale jak se dneska ukazuje, podělat se dá naprosto všechno, takže si cením toho, že je hra technologicky bezchybná - tedy identická s předlohou.

Jagged Alliance DS se tedy povedlo. To je pravda. Ale je to zároveň tak trochu vítězství Pyrhy, jelikož vyjma pamětníků tuto hru sotva někdo ocení. A pro ně je vlastně i remake pro DS zbytečný. Dneska je značka Jagged Alliance celkem dokonale potopena, ale pokud jí chcete dát šanci, tohle je dobrá volba.

Hodnotit remaky je obtížné. Jagged Alliance původně vyšel v roce 1994 a tato DS verze se liší jen v detailech. Herní košatost je vzhledem k dnešním strategickým hrám / RPG spíše nedostatečná nebo lépe řečeno překonaná. Ale když to budu hodnotit "jako remake", dávám sedm palců z deseti.

22 komentářů:

  1. Hired Guns: Jagged Edge je imho dobra hra. S mnozstvom moznosti a prekvapivym pribehovym zvratom (aspon ja som to necakal :) ). Jej hlavny problem je, ze je...ruska :) Neviem ako inak opisat tuto hru. Neuveritelne prehnana obtiaznost (ktoru neskor napravoval, neviem kolky patch), nevyrovnana AI protivnikov, resp. chybova a par dalsich drobnosti. Zo zaciatku som musel s hrou bojovat (co nie je dobra vizika), ale v konecnom dosledku som sa dobre bavil. Slusny klon.

    Inak suhlasim, ze JA hry mali skvelu atmosferu, a vdaka tomu si ich vlastne pamatam do dnes. Obcas este zahram aj tu JA2.

    OdpovědětVymazat
  2. Kterou hru podobneho zanru doporucit misto JA, kdyz je prekonana? jsem omezen platformami - X360, PSP, DS, GBA

    OdpovědětVymazat
  3. by Danny - Prvni dil je skvela hra, neopakovatelna. Predevsim v nem behem mise nejde sejvovat, coz atmosferu opravdu maximalizuje. Co se tyce poctu sektoru dobytych za den - ze zacatku je to urcite kolem 5, ale pozdeji uz maximalne 2 az 3. Zoldaci to totiz narozdil od druheho dilu obcas proste koupi - zvlast ke konci, takze se marodka vesele plni a opet, narozdil od dvojky se opravdu vyplati najmout ty nejlepsi zoldaky. ti jsou ale s vami ochotni jednat az ke konci hry, coz je dalsi specifikum prvniho dilu. Propracovanost charakteru zoldaku je vubec hodne prekvapiva, ale malokdo to oceni, protoze po nekterych obskurnich charakterech (reuban, spitz) sahne jen malokdo. Druhy dil je urcite propracovanejsi, wtz. Je to bezesporu jedna z nejlepsich her vsech dob, jen ta obtiznost by mohla byt vyssi. Sila JA je imho v cele serii, je to hodne propojena zalezitost co se tyce sveta a charakteru. Skoda ze to Sir - Tech po vydani tolika kultovnich her zkrachoval.

    OdpovědětVymazat
  4. Ach Boze...vzpominky...
    JA je nejuzasnejsi a nejchytlavejsi ze vsech takticko strategickych her jake sem kdy hral. RPG prvky a unikatni charisma kazdeho z zoldaku tomu dodava stavu.

    Je fakt ze nektere charaktery jsou az zvracene ujete (Fidel), jine pres nesporne charisma nepouzitelne (kdokoli s nizkou agility)

    Nic se nevyrovna pocitu kdyz to napumpujete ze 2-3 policek brokovnici do nepritele nebo rozcileni kdyz pri plavani pres mocal utopi zoldaka anakonda:)

    P.S.: Moji favoriti byli v jednicce Magic, Ice, Snake. V dvojce Shadow, Reaper, Danny, Blood

    OdpovědětVymazat
  5. Priznam se, ze tvoje recenze me uvrhla do takove nostalgie, ze sem se snazil prvni dil ze vsech sil upiratit. To se bohuzel nepovedlo, tak sem nakoupil na GOG. Byla to moje premierova koupe a musim rict, ze sem nadseny. Za 10 dolaru sem se pobavil cely vikend vic, nez u jakekoli PSN hry. Vazne uvazuju o tom, ze dam celeho playstationa pres leto ku ledu a vratim se k nemu az s prichodem podzimnich hitovek. V mezicase si uziju legendarnich kousku typu Jagged Alliance.

    OdpovědětVymazat
  6. Něco na tom je - hlavně s JA2 teda ;).

    OdpovědětVymazat
  7. Mohu se zeptat kde autor článku zakoupil Jagged Alliance DS? Myslel jsem, že to v ČR ještě nelze sehnat? Doufám, že není pirátská špína? Díky za odpověd

    OdpovědětVymazat
  8. Dostávám hry z US na recenze z jednoho prestižního magazínu (nebudu jmenovat). DSko naštěstí nemá region lock.

    Doufám, že autor nepíše z pirátsky špinavého OS. Díky za odpověď.

    OdpovědětVymazat
  9. Vím, že DSko nemá Region Lock. Sám mám některé americké verze DSkových her. Mohl bys prosím vyfotit originální krabičku hry Jagged Alliance s vedle ležícím lístekem na kterém bude napsáno Dave de Sade? Díky

    OdpovědětVymazat
  10. Věta "ale už to mám v konzoli a už to hraju" totiž přímo vybízí k myšlence, že jsi hru nelegálně stáhl. Ostatně ani se nedivím, když i ten divný pavouk s bipolární poruchou František Fuka se chlubí oficiálnímu dovozci Nintenda, že má na jedné kartě 20 her a Honza Modrák /šéfredaktor herního magazínu Score!!!/ taktéž stahuje hry na DSko. Není to špína, něco kritizovat když jsem si to nekoupil? Mě třeba připadne že jo.

    OdpovědětVymazat
  11. Ne, není špína něco kritizovat, když sis to nekoupil. Není to pravidlo, ale je to tak. Podle této logiky by žádný rekdaktor, který dostává hry na testování nemohl pronést vlastní názor, protože si hru nekoupil. Podle této logiky by žádný filmový kritik nemohl říct ani ň o filmu, na který ho pozval režisér. Podle této logiky by žádný kritik obrazů nemohl říct vlastní názor na obraz, který viděl v galerii, protože ho nekoupil. A tak dále.

    Kritika resp. vlastní názor zakládáš na svém úsudku a máš na něj výhradní právo vždy a všude.

    Na warez mám vlastní, poměrně svobodomyslný názor. Že považuji hry třeba v ČR za výrazně předražené a praktiky distributorů za opravdu prasácké je jedna věc. Ale nepovažuji určitě za správné hrát hry jenom warezové. Přijde mi docela špína něco chválit a nekoupit si to.

    Takže to je tak trochu odpověď. Můžu tě ujistit, že hry, které se mi líbí, případně jsem je nejednou dohrál, si v dnešní době zásadně kupuji (a to i v případě, že jsem hru dostal darem - kupuji si druhou kopii). Jsou i hry, které vlastním několikrát (nejvíce MGS4 a GK3 - shodně 4 kusy).

    Ovšem dokazovat nějakému anonymovi, že cartridge na fotce není Photoshop, na to skutečně nemám čas, jestli mi rozumíš (ne, krabičku jsem k tomu nedostal).

    O warezu jsem nechtěl nikdy moc psát, protože je to velice subjektivní a nemám pocit, že se musím obhajovat - takže ano, warezím docela dost. Ovšem jestli máš pocit, že se musíš k mnou výše napsanému nějak vyjádřit, prosím.

    OdpovědětVymazat
  12. Dobře. Dejme tomu, že považuješ hry v ČR za předražené a praktiky distributorů prasácké. Máš na tento názor právo. Nicméně softwarová licence je hodnota, zboží, není zadarmo. Výše uvedený názor tě nijak neopravnuje k využívání komerčního softwaru bez příslušné licence. Máš možnost si hru koupit v USA, nebo v GB, kde je levnější, a českou distribuci tak nepodporuješ. A světe div se! Máš taky možnost si tu hru nepořídit. Nebo to není možnost? Existuje spousta věcí, které si nemůžeš pořídít, proč tedy software není jedním z nich? Protože kopírování digitálního kodu fakticky nikomu neuškodí? A když si to řekne více lidí a ještě tento DRZY názor prezentují veřejně /viz dobytek co se dostal do EP ve Svedsku/, a budou se podle něj za chvíli všichni řídit, kdo bude pak platit vývoj nového softwaru? Z čeho? Jinak je chvályhodné, že si hry občas kupuješ, bezesporu, ale warez těžko obhájíš. Víš, mě je nakonec jedno jestli sis tu hru stáhl nebo ne, to je tvoje osobní věc, stejně to nemůžu prokázat. Ale vadí mi, když někdo píše dnes, v roce 2009 recenzi pravděpodobně z warezu. Nehledě na to, že ani není fér, že si já nemůžu běžet a tu hru si koupit, protože Jagged Alliance bych si zahrál moc rád na DSku.

    OdpovědětVymazat
  13. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  14. Jak se prosim te lisi recenze z warezu nebo originalni hry??Nevim ale v recenzi se zajimam o jine veci nez kde si autor opatril svoji gamesu.PS Svete div se ale mas take moznost si JA koupit,tak prestan bulet a objednavej http://www.amazon.com/Jagged-Alliance-Nintendo-DS/dp/B001DIAJA4) PSS rad bych se ti nekdy kouknul do kompu ty mravokarce

    OdpovědětVymazat
  15. Nejak jsem nepochopil, co tu tim vylevem chces komu dokazovat. Ze warez neni ok? Jo, to si kazdy uvedomuje, ale na rovinu - jsou na svete i horsi veci.
    "...není fér, že si já nemůžu běžet a tu hru si koupit..." - bavis me, bavis :)
    Dave, pro priste, dbej predevsim na to, abys na svem soukromem blogu byl k potencialnim ctenarum fer, jinak by se jich to mohlo dotknout...

    anonym 2

    OdpovědětVymazat
  16. Anonym1: Pleteš jablka z hruškama. Takhle primitivně klouzat po povrchu a vyvozovat z toho závěry dokáže každej blbec. A obviňovat mne z regionální politiky distributora - to je opravdu k smíchu. Kupuju 99% softwaru ze zahraničí (nejčastěji AUS a US) a nějakej pičmulínek píšící z nelegální kopie Windows mne nemusí poučovat.

    Věc prvá - názor na věc si mohu udělat za jakýchkoliv okolností.

    Věc druhá - legislativa ohledně softwaru je na jednadvacáté století přecpané digitalizací a internetem na úrovni devatenáctého století. Jako zákazník nemám žádné možnosti dovolání se. Když si koupím nějakou věc (auto, lednice...) , která nefunguje, tak mi to servis zdarma v záruční době opraví nebo mi vrátí peníze. Když ale "nefunguje" software = nebaví hra, tak jsem docela v řiti. Zaplať pánbu za demoverze, ale je jich pořád strašlivě málo, protože jak je statisticky prokázáno, demoverze snižují prodeje her (proč asi?).

    Čili ano, z legislativního hlediska warez neobhájím, protože to _je_ nelegální, o tom není sporu. A také ho v tomto kontextu neobhajuji!

    Ale je načase s tím něco dělat, protože z morálního hlediska je to pěknej hnus, za co chtějí někdy peníze.

    Takže bych to uzavřel tak, že všechno co chci, si pořídím naprosto legálně za peníze, nejsem socka. Warez mi pomůže zjistit, co chci, co má pro mne tu hodnotu, že do toho své peníze investuji.

    V případě JA ale pálíš vedle mimochodem.

    P.S.: Nějak jsi neodpověděl na zásadní otázku, jak jsou na tom lidé, kteří mají zdarma přístup k legálnímu software. A nesnaž se mi vložit do úst něco, co jsem neřekl, tvoje dojmologie není zábavná.

    Anonym2: Vůči inteligentním čtenářům fér jsem ;).

    OdpovědětVymazat
  17. Zde jsem se dočetl že se nejedná o 100% převod PC verze:
    http://www.dsko.eu/2009/06/jagged-alliance/

    cituji:
    Oproti PC verzi odpadá opotřebovávání věcí, což dělá hru jednodušší, na druhou stranu to může pro opravdové hráče představovat jisté zklamání. Bohužel s tím souvisí i to, že některé postavy jsou díky tomu nepoužitelné. Pokud je někdo pomalý na to aby chodil do boje, za to je zručný mechanik, takový člověk zůstával na základně a opravoval zničené věci. V tomto případě se šikovný mechanik hodí leda tak na kombinování věcí.

    OdpovědětVymazat
  18. Zdravím teď jsem si všiml, že jste tu měli s nějakým anonymem výživnou debatu - takže jen pro pořádek - tu předchozí a poznámku o 100%% převodu a tuto napsal jiný anonym:)))

    OdpovědětVymazat
  19. Ono by se anonymové vůbec mohli podepisovat, aby to bylo přehlednější. Alespoň byste si mohli dát nějaké pořadové čísla ;).

    Jinak ses to dočetl správně.

    OdpovědětVymazat
  20. Tak warez je urcite spina, proti tomu je nutno vystupovat. Nekteri lide jsou uz tak postizeni, ze to povazuji za normalni a spravne, ze na nej maji narok, vubec nechapou, co je na tom spatneho.

    Rovnez musim odmitnout myslenku, ze hra ktera nebavi je vadna a mela by jit reklamovat. Zrovna tak nejde reklamovat kniha nebo film, nebo noviny. Ani to auto nejde reklamovat z duvodu spatneho pocitu jizdy. Subjektivni pocity nejsou opravnene duvody k reklamaci.

    Co by melo jit reklamovat jsou skutecne vady, v nasem pripade softwarove chyby s povinnosti bud poskytnout zaplatu nebo vratit penize.

    OdpovědětVymazat