14. 10. 2017

Blade Runner 2049


Pro změnu zase něco málo o filmu místo her.

Blade Runner miluju celým svým srdcem. Psal jsem o něm tady již v minulosti a aniž bych chtěl zabíhat do podrobností, je to v mém životě velice významný film. Pokud bych řekl, že má nejoblíbenější filmová trilogie jsou Star Wars (EP4-6, ale nyní klidně přidám EP7, tedy jde o kvadrologii), můj nejoblíbenější film všech dob je bezesporu Blade Runner. Jsem jím takřka posedlý - asi ne natolik, jako megahardcore nerdi, kteří odříkají zpaměti repliky o půlnoci, ale věnoval jsem mu jednu online textovou hru a napsal jsem jednu textovku notně inspirovanou tímto fenoménem. Není proto divu, že když před nějakým tím rokem oznámili, že se chystá pokračování po třiceti letech, hrklo to ve mně a hrdlo i srdce se mi sevřelo.



Ale říkal jsem si - Star Wars reboot dopadl dle mého názoru více než jen dobře, z filmu jsem byl nadšený, jenže Blade Runner, to nejde rebootnout. To nejde restartovat, to nejde zreimaginovat. Ten film položil tolik otázek od doby svého uvedení, kult kolem něj překračuje komerční zájem běžných studií ála Disney, tohle je prostě vážné. Z Blade Runnera se nedělá legrace. Tam nejde mávnout rukou nad tím, že v nějaké scéně je nějaký hloupý detail. Tohle je prostě otázka života a smrti. Druhý film - navíc s tak letitým odstupem, kdy se na kult nabalilo neskutečné množství materiálu a rozborů a fandů a klubů a inspirací, by mohl vyznění toho prvního klidně pokřivit, mohlo by se snadno stát, že s povzdechem člověk řekne "takové filmy se už dneska nedělají, nedají udělat".


A to je něco, co hrozilo s takřka 100% jistotou. Píše se rok 2017 a do kin se uvádí pokřivená produkce typu Jumanji (ten trailer byl fakt na blití). Jak může někdo v dnešní době uvolnit solidní rozpočet, aby vznikl důstojný následník artové legendy, která nemá šanci přitáhnout masové publikum? To je to riziko, které hrozilo - že investor bude chtít svoje peníze zpátky a to i za cenu toho, že Blade Runner 2049 bude pitomej akčňák pro (platící) rednecky. A ne, tu pohádku o tom, že první film byl de facto malorozpočtový projekt, s tou na mnou nechoďte.

Ve svém textu k Epizodě 7 - jsem napsal mimo jiné: Bez ohledu na mé vlastní představy o ideálním pokračování legendární ságy jsem chtěl především vidět vizi pana režiséra.

To ale u Blade Runnera nemohu říci.

Za ty roky, kdy jsem shlédl snímek snad stokrát - nejprve na Vojtově ochmatané VHS, pak později Director's Cut na DVD a ještě později Final Cut dovezený z australského obchodu DVDCrave. U diskuzí v úzkém kruhu přátel proteklo mnoho hektolitrů piva a kořalky, abychom ze sebe dostali to nejlepší, co v nás film vyvolal. A to ani nemluvím o knize - tedy původní předloze, která žije ve své vlastní dimenzí. Za tu dobu se zcela jistě nejen mně v hlavě vytvořila solidní vize, co by pokračovatel měl a naopak neměl mít. Však proto se snažím tuto vizi ztvárnit různými formami, jako výše jmenované textovky - ono to ve mně už nedříme, ono to leze ven a protože vím, jak těžké je něco takového vytvořit, o to náročnější kritik při sledování nového filmu jsem byl.

Dobře to ilustrují knihy, které byly vydané, jako pokračování filmu (Blade Runner 2+3, K. W. Jeter, 1995) - tam je přesně vidět, v čem je zakopaný pes. I když knížky nejsou vysloveně špatné, jsou vlastně jen pouhým protažením toho, co první film založil. Je v nich pramálo vlastních idejí, nesnaží se čtenáře zaujmout po svém, ale více méně se jen snaží za každou cenu protahovat to, co už dobře známe.


Včera jsem se vrátil z kina a měl jsem pak opravdu podivné sny (nijak nesouvisející s filmem tedy, ale prostě unikátní sny). Celý večer jsem přemýšlel, jak sepsat své dojmy a pocity a nic mne nenapadlo. Pak jsem si teda konečně přečetl recenzi od Fuky (před filmem samotným jsem se samozřejmě vyhýbal naprosto všem informacím, vyjma oficiálních trailerů) a musím říci, že mi v mnoha ohledu ukradl slova z klávesnice. Nejde jenom o to, že se shoduji s jeho kritikou, ale že ji dokázal také bravurně napsat tak, jak bych si já sám přál.

Blade Runner 2049 není dokonalý film. Ale, i když se to může zdát neuvěřitelné, je to dokonalé pokračování původního Blade Runnera (který taky nebyl dokonalý film).

Možná, že mi bude ještě trvat několik zhlédnutí, než mi dojde, co je ve filmu "nedokonalé", ale ta pointa je jasná - tohle JE dokonalé pokračování - něco, v co jsem nedoufal. Film se mi trefuje do mého vkusu, odpovídá na otázky, které mne sžíraly dekády a klade nové, které mne sžíraly / sžírají neméně. Nenapadá mne naprosto NIC, co by se mi na filmu nelíbilo. Jistě, že jsem ho nepochopil v plné míře, ještě mám v chápání sdělení plno hluchých míst - ale to jedině tím, že jsem film viděl zatím jenom jednou (a svrbí mne svědomí, abych šel alespoň ještě jednou do kina a nečekat na Blue Ray edici).

Jenom abyste chápali kontrast - v textu o Epizodě 7 mimo jiné píšu: Otevřeně uznávám, že recyklace epizody 4 je trochu laciný způsob, jak se trefit do mého srdce. Neboli - ten film není bez chyby, ten není dokonalý. A to jsem na Star Wars naprostej magor, přesto soudný do této míry, abych mohl vést pokud možno konstruktivní debatu. Ale v případě filmu Blade Runner 2049 jenom zůstávám stát s otevřenou klapačkou a zastaveným rozumem. Tohle je dokonalé. Tohle si chci vytetovat na tělo. Tímhle chci a budu žít dalších třicet let nejméně.

Já vím, že ode mne filmová kritika musí nutně vyznívat hloupě, protože filmovou produkci nesleduji a na filmy obecně nemám čas. Ale tak to neberte - berte to jako intimní zpověď chlápka, který svou manželku oslovuje na základě filmu. Jako když se dvě duše potkají na párty před třinácti lety a jen tak se rychle oťuknou, jaký že mají oblíbený film. A když řekla, že Blade Runner viděla asi stokrát, okamžitě jsem se do ní zamiloval a začal jí říkat Rachel. O to tady běží!

Film vůbec nestaví na tom, že kdysi dávno vznikl nějaký kultovní předchůdce. Ani jednou jsem si nevšiml, že by budoval laciné odkazy jenom proto, aby tam byly odkazy. 2049 prostě pokračuje, navazuje, staví nové mosty a tvoří novou kostru. Nejde jenom o gradaci zaběhnutých témat (místo vztahu "člověk + android" máme nyní upgrade "android + hologram"). Rovněž se film nesnižuje k pouhé recyklaci známých věcí. Tohle je Blade Runner srdcem i duší.


Dívaje se na výsledky tržeb po prvním týdnu a na prognózu, nestačím se divit. Tak on opravdu někdo dal solidních 190 milionů na to, aby vzniklo po dlouhé době staré dobré poctivé umění. Kult si v pohodičce žije dál a investor si říká, že pro jedou udělal něco pro nás, pro snoby, i když na tom ztratí tunu peněz. Žádné akční figurky, žádné hry od UbiSoftu, žádné kozaté ženské, žádné výbuchy za zády rapujících hrdinů, co se ani neotočí.

Blade Runne 2019 je nekompromisní film. To vystihl Fuka vážně skvěle. To je to, co jsem chtěl vlastně celou tu dobu napsat.

Na filmu se mi líbí naprosto všechno. Nádherné barvy. Scény jak ze sna. Hudba. Herci a jejich výkony (včetně Harrisona Forda). Klaďasové i záporáci. Hlavní zápletka i řada vedlejších questů dějových linek. Kreativní nápady. Technologie. Tedy jak filmařská, tak uvnitř filmu. Atmosféra smutku a naděje. Chci se tím vším obklopit a nasávat to.

Je ještě příliš brzy na to, abych tady řešil rozbory, názory a výklady. Na to jsou vhodnější místa, než tento blog. A vězte, že toho mám v hlavě hodně.

Ten režisér je prostě profík.

Žádné komentáře:

Okomentovat