11. 10. 2016

Obrazem: Computerspielemuseum, Berlín



Vstup je nenápadný, ale navigační plakáty mají opravdu roztomilé.
Hned zkraje nás přivítala zajímavost - čtyři počítače spolu hráli Človeče nezlob se. Modrému se pořád nedařilo hodit dvě jedničky po sobě...

Chviličku mi trvalo, než jsem rozeznal tenhle strojek - jde o dálkové ovládání televize z padesátých let. Fantastické.

Zde jsem váhat nemusel, takových počítačů jsem si v dětství vyrobil více než pár (samozřejmě mnohem pokročilejších).

Nevěřil jsem vlastním očím, nedoufal jsem, že v životě uvidím tuhle krásku! Bohužel, nebyla zapojená tak jsem si nezahrál. Ale existuje a je to nádhera!

Hned u vstupu byla fotka Ralpha Baera, ale opět překvapení - brown box v celé své kráse. Všimněte si dip switchů, které byly později nahrazeny cartridgemi.
A tohle je už moderní verze brown boxu, včetně hracích desek a průhledných fólií. MUSÍM JI MÍT!

Krásná klasika, Pong, nesměla chybět. Bohužel, tento originál nebyl zapojen a k vyzkoušení. Naštěstí ale byly poblíž jiné implementace a i emulátory.

Jedna velká stěna byla věnována obecné historii, zde zaplesá srdíčko snad všech hráčů, ať už mají libovolné vzpomínky.

Není to dneska úsměvné, že tato karta nastartovala revoluci? Neni! Sice jsem 3Dfx nečekal, ale i tak potěšila.

Trošku mi uniklo, proč zrovna CD-i, ale vlastně nakonec proč ne, čest poraženým.

Královna Amiga 500, bez komentáře.

Opět není třeba komentáře, NES se skromně krčil vpředu.

Něco pro Ataristy mezi námi, jak říkám, čest poraženým!

Vectrex bohužel nebyl k vyzkoušení, ale srdce mi pro něj úplně vzplálo. Tohle prostě taky musím jednou mít!

VIC-20, Game and Watch a prašivé PC hluboko pod nimi. I tak vypadaly herní stroje ve své době.
Obskurnější stroje své doby, Colecovision jsem nemohl najít.

Naprostá klasika, dřevěné Atari, Commodore PET jsem tady ale nečekal!

Atari a jeho vize domácí zábavy.

Jedna stěna byla interaktivní v tom smysly, že jste mohli pomocí joysticku zamířit na hru a na obrazovce se spustilo video s demem. Mystery House originálku jsem nikdy neviděl, moc pěkné.

Celá ta pseudointeraktivní stěna obsahovala několik desítek titulů a jde o opravdové klasiky.

Při vstupu nám sdělili, že je možné si nechat zaplatit přednášejícího - no naštěstí jsem si vystačil sám a bavil své kamarády. E.T. 2600 mne samozřejmě rozohnil.

Celkovž pohled na stěnu, všimněte si zeleného kurzoru. Výběr her obsahoval i takové tituly jako Diablo 2, Herzog Zwei a Tomb Raider (ale jen menšina her měla vyobrazenou originálku, jak je vidět, to je trochu škoda).
Wipeout pro Playstation 3 umožňoval i hraní ve 3D. Hezká ukázka, ale zvlhnul jsem zejména při pohledu na screenshot z Dooma vedle :).

Muzeu se rovněž podařilo "naemulovat" maličkatou arcade hernu s pár titul, převážně z osmdesátých let. PacMan, Asteroids (ČUM TY VEKTORY!) a Space Invaders - vynikající, avšak očekávané kousky. Chyběl Street Fighter 2 nebo 3... ale narazil jsem konečně na hru, kterou jsme neznal - chodičko skákačko střílečka až pro čtyři hráče - Quartet od Segy, 1986. Velice dobré, takové skoro až francouzské. Vyzkouším poříádně doma!

Na první pohled nic zvláštního, prostě Playstation s Crash Bandicoot 3. Po chvíli jsem ale uronil slzu, jde o rekonstrukci pokojíčku hráče v letech devadesátých!

Instalace šla do nesmírných detailů!

Pokojíček z let osmdesátých - tady jsem se opravdu cítil, jako doma!

Bohužel, NES samotný byl bezva, ale ovladač reagoval špatně na směrovém kížku, takže jsem se pěkně ztrapnil, když jsem nebyl schopen dokončit první úroveň :).

A následoval obývák z let sedmdesátých. Tapety, nábytek, PONG. Vše autentické a naprosto pohlcující!

Nechci si stěžovat, ale ty ovladače skutečně neumožňovaly pořádnou hru. Při jejich věku pochopitelné.

Akorát teda - většina věcí byla doslova přilepená k expozici. I tak, za tohle si muzeum zaslouží potlesk.

Tenhle týpek tam evidentně bydlí :).

Nechyběla ani gramodeska s obskurním pánem na obale. Vyděsil jsem se.
Bylo zde i pár perliček, například obří joystick zapojený do Atari s Pacmanem. Dost nehratelné, ale zábavné!

Obskurní systém připomínající PC (to díky jakoby EGA grafice) s výběrem několika her.

Druhá hra, kterou jsem neznal - Little Computer People, předchůdce Sims.

A tohle je poslední titul, který jsem neznal - Encaved - ale pak jsem zjistil, že jde o homebrew produkci z roku 2007 pro Atari 2600. Velice zábavná hra - ovládáte dva prvky - panáčka a pak kužel světla (když držíte FIRE). Cílem je se dostat z bludiště a narazíte i na pár bonusů, oddalující časový limit. Vynikající!
Nečekal jsem, že se něčemu novému přiučím, oproti Arcadehry.cz zde bylo dost emulace (například Monkey Island HD, SCUMMVM a Indiana Jones and Fate of Atlantis), ale klobouk dolů - tohle je v podstatě přesně to, co bych od muzea tohoto typu očekával a chtěl. Asi tam nepojedu podruhé, ale stálo to rozhodně za to a pokud budete v Berlíně, zajděte se tam podívat a podpořit. Díky moc i mým kolegům za podporu!

Žádné komentáře:

Okomentovat