24. 7. 2016

Pokémon GO


Upřímně obdivuji mánii, kterou tento titul vyvolal. Ne snad, že bych nečekal komerční úspěch jako prase. Dokonce jsem vnitřně přesvědčen, že k této hře vedla "marketingová kampaň" od roku 1995. Považte - hra, ve které chodíte s panáčkem a lovíte Pokémony, se nyní změnila na augmented reality hru, kdy vy sami jste oním panáčkem, chodíte a lovíte Pokémony. Geniální! Střízlivé odhady hovoří o deseti milionech hráčů (což je samo o sobě fascinující), v praxi se ale zdá, že hrají naprosto všichni. Byl jsem překvapen, že téma se na relativně dlouhou dobu ujalo i v natolik prominentním klubu, jakým NEXTGEN na nyxu zcela jistě je a to nemluvím o tom, že se Pokémoni dostali i do mé oblíbené kuchařské show. Takže mi nezbylo, než fenomén prozkoumat.

Ruku na srdce - je to velice podobné, jako Ingress. Pokud člověk není nadšený z myšlenky geocachingu s příměsí sociálních elementů, nemá moc smysl se hrou vůbec zabývat. Tím chci říci, že v mém případě je hra předem odsouzena k záhubě - na rozdíl od Ingressu je celá herní metodika jednodušší a přímočará. Najdi příšerku, chytni ji, nacpi do ní bobule a vysaď ji v aréně. Chybí mi pocit, že "něco opravdu dělám", že jsem spjatý se svým okolím. Avšak i když nejsem cílová skupina (jako fandu Nintenda mne Pokémoni nikdy moc nebrali), rozhodl jsem se vstoupit podruhé do téže řeky.

Pro Pokémon GO hraje totiž zásadní fakt, že téma samotné je opravdu přístupné všem. Naprosto každý rozumí konceptu, zpracování nemohlo být jednodušší. To samo o sobě znamená, že o hře si pokecáte s mnohem více lidmi, než třeba o Ingressu či "normálních" hrách - kupříkladu mne oslovila i moje tchýně. O to hůře se to ale předvádí v praxi, protože dění na obrazovce telefonu vlastně vůbec není atraktivní. Pointa hry je ve zvednutí zadku a v chůzi vysokou travou. Teoreticky by si tak hru mohli užít i moji rodiče.

Základní rozdělení na tři týmy podle barev mi přijde v pořádku, i když zatím nespatřuji žádné rozdíly. Mít jenom dvě strany by mi přišlo málo, možná bych dokonce uvítal více týmů, případně možnost mezi nimi pendlovat (Rakeťáci mi chybí!). Navigační prvek ve formě mřížky v pravém dolním rohu je dostatečným vodítkem, mikrohra lovu samotného splňuje účel a klubání vajíček v inkubátorech pomocí chůze je také dobrým prvkem.


Objektivně vzato má Pokémon GO jedinou, avšak fatální chybu. Neumožňuje totiž s Pokémony obchodovat mezi hráči! Možná, že se tato funkce objeví později, ale pokud vím, tak ohlášená nebyla. Protože doslova od první verze hry pro GameBoy bylo obchodování mezi hráči tím hlavním sociálním prvkem. Jelikož souboje v arénách neprobíhají realtime - prostě jen bojujete proti AI řízenému Pokémonovi (byť ho nasadil reálný hráč) - cítím se ve světě Pokémon GO poněkud odtržený od multiplayeru - vlastně mám pocit, jakobych hrál Ingress, ale naprosto sám.


Další otázkou je pak propojení s ostatními hrami v sérii - když Nintendo uvedlo svou Pokémon Bank, myslel jsem si, že půjde o univerzální zdroj vycvičených Pokémonů pro všechny budoucí hry - což se zdá platí pro klasické platformy Nintenda, nikoliv pro mobily. To ale zřejmě přímo souvisí s neexistencí obchodování a také s tím, že pravidla hry Pokémon GO se od klasických inkarnací liší (například že divoce pobíhající Pokémony nemusíme nejprve umlátit, ale rovnou házíme Pokeball).

Tak jako tak - Niantic a Nintendu se povedl husarský kousek. Zrecyklovat data Ingressu, přemalovat ho na barvený svět plný fiktivních příšerek a ještě ho uvolnit zdarma s klasickým f2p modelem. Tato hra si zaslouží pozornost a úctu, protože tohle se děje opravdu jen jednou za čas. Lovu zdar!

P.S.: Na mém Samsung Galaxy A5 nefunguje AR režim, údajně kvůli tomu, že telefon nemá gyroskop... což mne docela překvapuje :(.

Žádné komentáře:

Okomentovat