16. 6. 2015

Zpocalypse


Popularita zombíků nikdy nebyla větší! Desková hra na motivy nejklasičtějších zápletek Romerových filmů se mi dostala nečekaně pod ruce a po slabé hodince prokousávání se pravidly jsme sehráli jednu pokusnou partii. Takhle - je to vážně dobrá hra! Fakt, nekecám. A rád si ji dám ještě nejméně jednou. Objektivní výtku mám snad jenom jedinou - elementů k uhlídání je ve hře na můj vkus přespříliš mnoho. Nejen samotné zombie, ale také opevnění, radioaktivita, denní úkoly, kompletní scénář ovliňující globální pravidla... chvílemi to připomíná spíše nějakou jednodušší počítačovou hru, kde ale výpočty musí dělat člověk ;). Na druhou stranu to ale značí i jinou věc: hra je velmi modulární a věrná ideálu zombie apocalypsy; dá se hrát na mnoho způsobů tak, jak máte zrovna chuť. A to je bezva! Takhle se mi ten Kickstarter líbí.



Popravdě jsme sehráli vlastně jeden denní cyklus, přičemž klasická hra počítá se čtyřmi dny. Tj. sotva čtvrtinu hry za dvě hodiny a to včetně doby, co jsme jedli pizzu. Zombie mají od začátku navrch a pojídajíce pouze radioaktivní konzervy, neměli jsme moc šancí na nějaké reálné přežití. Zde ale vstupuje do hry její duch, vyjádřený mottem: "It's not about surviving, it's about how much ass you can kick". Hru totiž vyhrává hráč s nejvíce vítěznými body, takže vůbec nevadí, že vám pomře celý tým přeživších.

Jak se to hraje? Začíná se volbou postav a scénářem. Scénář určí styl hry - třeba že všechny zombie jsou radioaktivní nebo že třeba máme na začátku omezené zásoby, samozřejmě je scénářem také daný cíl hry. Následně si vylosujete dva hlavní hrdiny, kteří mají základní vlastnosti jako útok, inteligence nebo obrana - ale také svoje speciální schopnosti, které zamíchají s událostmi celého dne. Tyto hodnoty pak zaznamenáte na hlavní kartě, líznete si počáteční zbraně a výbavu a můžete začít hrát.


V první fázi se skládá mapa - každý hráč si lízne jeden čtverec s mapou a dle libovůle ho umístí ke startovní pozici. Na mapě se pak nacházejí místa, která obsahují nové předměty, což je hlavní motivací vylézt z bunkru. Nyní si také líznete dvě další karty - denní úkol a šmejdění. Denní úkol je něco, co si obvykle chcete nechat pro sebe, protože za splnění dostanete spousty vítězných bodů. Například já si vylosoval úkol, že musím všechno kydlit na dálku - tj. ze vzdálenosti větší, než dvě políčka. To je samo o sobě hezké, ale kdo přesně bude hlídat, že jsem nesáhnul po baseballové pálce, hm? Když je úkol tajný, je to čistě na mé poctivosti, abych na konci dne vítězoslavně hodil kartu s denním úkolem a shrábl odměnu, že jo. Ale to nevadí. Druhá líznutá karta "šmejdění" (neboli hezky anglicky "scavenging") symbolizuje denní aktivitu našich svěřenců, kteří najdou nějaké to jídlo, možná munici a zbraně - ale také vylákají nějaké ty zombáky! Hodně se mi líbí, že líhnutí zombíků je nevyhnutelné, když máte štěstí v kostkách, tak jich možná bude relativně málo, ale pořád přijdou, ne že ne!

Druhá fáze je příprava na noc, tj. opevňování. Podle možností vaší skupiny a výbavy postavíte kolem bunkru zdi, pytle s pískem nebo strážnou věž s jehovisty. Taktika je založena na tom, že zombie již rozmístěné na ploše z minulé fáze, jdou nejkratší cestou k bunkru, takže je radno jim v tom zabránit. Opět maličko zápasím s faktem, že detekce nejkratší cesty nemusí být vždy úplně jednoduchá, když je zombíků na scéně mnoho. Ale to se pak týká hlavně bojové fáze. Nyní je podstatné nakrmit hrdiny - což je de facto aktivace pro noční masakr. Když nemáte jídlo, nemůže postava v bunkru nic jiného dělat.


V podvečer - a tím jsme se dostali do třetí fáze - se začne něco dít! Je to maličko podobné šmejdění v první fázi, ale rozdíl je v tom, že nyní je efekt karty aplikovaný na všechny hráče. Tato karta také určí, jak moc rychlé budou zombie a kolik jich na mapě přibude. Obtížnost hry také roste rychlostí Grahamova čísla, protože zatím co první noc je naprosto v klidu, při druhé noci jsou zombie o dost silnější a rychlejší, třetí noc se redukuje šance na obranu z 1/3 na 1/6 a čtvrtou noc dokonce vůbec na obranu neházíte! Jo a taky zombíci hrají první...

A jsme ve fázi poslední, tedy ve fázi masakru. Podle toho, jak jste si nastavili mapu, zombie, denní úkol, nakrmili partu a vybrali kartu událostí v minulé fázi, je na čase vyrazit ven z bunkru a zmasit všechny zombie. To se snadno řekne, protože když máte na desce třeba patnáct kousků, v rukou dvě bambitky a pramálo munice, opravdu nevíte, kam se vrtnout. Tato fáze má vlastní kolovací systém a je to taky poprvé, co se vaši panáči pohybují po hrací ploše (na což jsem se těšil nejvíc). Taky dostane smysl plánovat používání zvláštních schopností vašich postav, protože ty jdou použít jen jednou za den, leč fungují třeba jenom pro jedno kolo souboje... No a tato fáze končí, dokud je v dosahu nějaký zombík. A to může být na dlouho.


Souboje jsou řešené klasickými hody kostkami, kdy 5+6 značí zásah, případně úspěšnou obranu, šestka také může značit, že vám došla munice v bambitkách a podobně. Funguje to i pro zombíky, takže je to přetahovaná o šestky, což je v tom výsledku docela napínavé. Během této fáze lze také prozkoumávat speciální místa a dolíznout si tak nějaké ty karty výbavy navíc - ale s tím rizikem, že přilákáte ještě více zombií. Když jsou všichni totálně mrtví (zombíci nebo hrdinové), nastane ráno a jste opět v první fázi.

Tento popis je samozřejmě velmi zjednodušený. Vynechal jsem například, že na základě vašich vítězných bodů se zvyšuje vaše schopnost bojovat (prostě expíte a levlíte), že se hraje na relativně realistický dohled na mapě a že házíte hromadami kostek (což já rád). Pointou ale je, že hra naprosto skvěle převádí atmosféru přežívání v zombie apokalypse do podoby deskové hry!


Skutečně - je to dané asi hlavně těmi kostkami, na paní svlečnu štěstěnu se spoléháte až nepříjemně často - když ale do hry vložíte všechno a i trochu riskujete, získáte dost zásob na to, abyste přežili další dny. Ta neochota riskovat a srát při zdi pak vyústí v nevyhnutelný konec v druhém dni. Musíte stavět opevnění ze všech dostupných zásob - ne jen pro praktické řešení situace se zombíky (souboje koneckonců připomínají light verzi Tower Defense), ale také proto, že za stavbu získáváte vítězné body.

Jedině tak lze vylevlit vaše postavy natolik, aby je nemuselo tolik trápit, že zombíci mají v dalším dni více útočných kostek, nebo že neházíte na obranu. Během šmejdění totiž narazíte na další přeživší, takže je dáte do bunkru, nakrmíte a hurá s nimi zase zpátky do boje. Nemá pravalného smyslu trvat na přežití v prvním dni, když na ten druhý nebudete mít stejně žádné zásoby. A to se mi líbí, že hra využívá přirozených lidských instinktů v konfrontaci s klasickou zápletkou zombie filmů a her.


Takže ano, příště (pokud to bude dostatečně brzo, než se mi tyto znalosti vykouří z hlavy) na to vlítnem pořádně a nakopeme pár nahnilých, zombifikovaných zadků!

P.S.: Ještě jedna zajímavost - hra je nastavená dost otevřeně, takže si můžete v podstatě libovolně vymýšlet nové scénáře nebo i postavy a sledovat, jak ta samá pravidla hry najednou mění váš zážitek. Palec nahoru!

Žádné komentáře:

Okomentovat