19. 1. 2015

Super Smash - průvodce pro naprosté začátečníky


Opravdu si musíme nalít čistého vína - kouzlo této hry spočívá v tom, že jsou vám sympatické alespoň některé postavičky z universa Nintenda. Že víte, co od takových postav zhruba očekávat. Že Mario umí házet skákací ohýnky, že Pikachu umí přivolat blesk a že Link má vystřelovací hák. Teprve když tušíte, co s danou postavou půjde dělat zhruba za kejkle - pečlivě extrahované ze všech možných her spjatých s danou postavou - začne vás hra bavit. V hlavě si to opravdu představujte tak, že se dva kluci (a asi i nějaké holky) hádají na pískovišti, čí oblíbená postava by v hypotetickém souboji vyhrála. "Ale Mario by upekl Pikačua ohýnkem!" - "Ale Pikaču je malej, Mario se netrefí a dostane bleskem do kníru!" - "To je sice hezký, ale Link by vás trefil šípem z dálky a zblízka rozšvihal mečem na takhle malý nudličky!"



I když ale tuto veledůležitou podmínku splňujete, můžete mít ke hře výhrady, či zkrátka jen pochybovat o tom, že jste správná cílová skupina pro hru. Přece jenom - bojovka od Nintenda - byť s mnohaletou tradicí - bude to bavit každého? No, mohlo by vlastně. Protože ovládací schéma je jednoduché a když si v hlavě přepnete, že nehrajete klasickou bojovku ála Street Fighter, Tekken nebo Soul Calibur, alébrž že máte co do činění s klonem Double Dragon, Final Fight nebo Turtles in Time, začnete hru chápat a posléze i vychutnávat.

Poslední věc, kterou je dobré si uvědomit, že cíl hry - vyhazování protivníků z arén - se dá všelijak měnit - můžete hrát na počet životů, na penízky, na čas - a to všechno s různě upravenými pravidly či jinak pojatými předměty v aréně. Profíci hrají zásadně s vypnutými předměty a v jednoduchých arénách, kde je minimum odvaděčů pozornosti. My ostatní, co hrajeme pro zábavu, si obvykle vystačíme se základními pravidly, leda si poladíme četnost vypadávání. Hra se chová jako framework


A nyní již k věci - co byste měli znát, abyste mohli začít hrát a nedivit se přepálenosti, zmatenosti, překombinovanosti a frutraci?

BASIC

Všechny postavy se ovládají vesměs stejně. K dispozici jsou přibližně tyto tahy:

A - normální útok
B - speciální útok

Tyto dva útoky pak mají varianty podle toho, jakým směrem míří levý joystick - nahoru, dolů, doprava/doleva, plus samozřejmě tlačítko bez směru. Celkem tedy je 8 základních tahů - přidat by se daly ještě varianty útoky ve vzduchu a útoky z běhu. To je společné v zásadě pro všechny postavy.

Když podržíš tlačítko A plus jeden ze čtyř směrů, tak některé tahy lze "nabíjet" - tehdy hovoříme o "smash útoku" - což je útok, který je jako dělaný na vyhazování z arémy. Na WiiU je možné také použít pravého analogového joysticku, což má stejný efekt. Nezávisle na tom některé postavy umí nabíjet některé tahy pouhým dlouhým držením tlačítka A nebo B - Link natahuje luk delší dobu, jiné postavy se více rozmáchnou s mečem, Samus nabije svůj blaster a podobně. Jelikož lze útočit / nabíjet i směrem nahoru a dolů, doporučuji v nastavení vypnout skákání pomocí joysticku. Pak joystick respektuje držený směr, ale postava se nehne. (Při výběru postavy je nutno dole přepnout "Player 1" na svůj ovládací profil "USER" a bohužel je nutné to dělat při každém novém spuštění hry).

Není ostuda používat jeden tah dokola. Dokud to funguje, tak se s Linkem klidně točte jak čamrda! Vyzkoušejte si to!

Držení L nebo R je blok - ten je časově omezený a lze ho prorazit. Během blokování lze stisknout i tlačítko A a tím udělat chytku zblízka. Chytky lze alternativně dělat také pomocí ZL/ZR (což doporučuji). Důležitým elementem je ale blok+směr doprava/doleva - většina postav umí "uskočit" daným směrem. Vřele doporučuji natrénovat tento tah - dostanete se ihned za záda protivníka, který mezitím máchá do prázdna.

Tlačítko X a Y pak skáče s postavou, můžete tak snadno skočit a pokračovat v útoku pomocí A nebo B. Většina postav umí double-jump. Ve vzduchu se dá navíc udělat tah nahoru + B, což u většiny postav prodlouží vzdálenost, z jaké je schopna se zachránit při vyhození z arény. Po vyčerpání tahů ve vzduchu je postava již bezbranná. Postavy se umí zachytávat za okraj plošinek a mají pak krátkou nesmrtelnost, když se vyšvihnou nahoru - vhodná pozice k protiútoku.

Toliko teorie do začátku, nyní se posuneme dál.


ADVANCED

Hra je vlastně o tom, že každá postavička má nějaká svá specifika, čímž vybočuje z výše popsaného standardu. Některé postavy umí vícenásobně skákat / létat, dále se postavy dají rozdělit do několika kategorií (sword, gun, brawl) z čehož vyplývá styl útoků, některé postavy jsou při velkém zranění silnější nebo rychlejší a tak dále. Celou pointu spatřuji v tom, že SSB je především fan-service - tj. postavy disponují přesně těmi tahy, kterými se proslavily ve svých kmenových hrách. Proto doporučuji začít s postavami, které důvěrně znáte. Mně například překvapily postavičky z Fire Emblemu, který jsem nedávno (podruhé) dohrál - ty útoky a kouzla jsou dobře adaptované. A třeba Shulk z Xenoblade umí pomocí B přepínat mezi několika režimy, rychlost, štít, lepší skákání... což je zase inspirované z původní hry na Wii. Anebo Toon Link nebo Zero Suit Samus - mají chytku, která je na maličko větší vzdálenost - hookshot / bič. Tuto chytku lze udělat i ve vzduchu a dokonce je možné trefit plošinku a zachránit se tak - jinak by následoval pád.

Další příklad - postavička Ness z Earthboundu - tam když zmáčknete nahoru + B, tak vystřelí kulový blesk. Jasně, to může sloužit jako vyhazovák, ale postava se přitom ani nehne. Znamená to tedy, že Ness nemůže svůj double-jump prodloužit, jako většina ostatních postav? Jde to - protože kulový blesk lze levým analogem omezeně ovládat, můžeš ho navigovat až pod sebe a s odpuštěním sám sobě spálit zadek - což vystřelí Nesse nahoru. Mnoho těchto triků se lze naučit v Eventech, což doporučuji všem.

Předměty padající do arén mají podobný význam, jako v Mario Kart - není nutné je používat, ale umí zamíchat s kartami. Dodatečné zbraně, pomocníci, ohnivé kytky a podobně - nevysvětlím všechny, ale na to si už přijde jistě každý sám. Předměty se používají tlačítkem A, pokud je chcete upustit, děje se tak chytkou (ZR/ZL). Když se v aréně objeví "Super Smash duhové kolečko", tak se ho snažte rozbít. Následně držením B spouštíte superkombo, které obvykle zmasí celou obrazovku - ale některá superkomba jsou naopak nablízko - nutno vyzkoušet kus od kusu.

Stejně tak jsou některé arény interaktivní - třeba v Metroid aréně s Ridley se mi podařilo do Ridleyho nasypat hodně zásahů a on se pak na krátkou dobu přidá na mou stranu a jde po krku mým oponentům (a proto Ridley měl nad hlavou červenou ikonku P1, jakože patřil ke mně).



EXPERT

Tohle, co jsem popsal, je čistě soubojová mechanika. Neberte to jako bojovku, nehledejte v tom vědu - je to platformová beat'em'up, nepřemýšlet, rubat, když máte hodně zranění, tak být opatrnější a když je protivník hodně zraněný, tak naopak přitlačit ;). Můžete si nastavit custom pravidla a zkoušet varianty, jasně - ale podle mne je to zbytečné pro začátečníky. Prostě si vemte Linka nebo Maria a trénujte jenom jeho - pak totiž umíte většinu "sword" a "brawl" postav. Ve hře určitě existuje komplikovaná mikrosekundová taktika, ale nevidím důvod se tomu věnovat až do takové hloubky - až na takové lidi narazíte v onlinu, tak si prostě neškrtnete a budete hrát s někým jiným (nebo jen sázet prachy na své oblíbence ve spectate režimu ;)). V tomto smyslu mi to hodně připomíná Mario Kart.

Až to dostaneš trochu do ruky, udělej si vlastního Mii Fightera - výška, štíhlost a barva tvého Mii předurčuje základní vlastnosti, pak si vybereš jeden ze tří stylů (sword, gun, brawl) a ta komba, co sis odemkl, můžeš na svou postavičku nalepit. V zásadě jsou to útoky všech ostatních postav, takže od Linka můžeš vzít mečovou otočku (nahoru + B) a od jiné postavy si vezmeš třeba fireball... a tohle ladíš k dokonalosti - máš z toho takovej framework. V CUSTOM režimu můžeš také měnit celkovou rychlost, sílu a obranyschopnost nejen MiiFightera, ale také ostatních postav, takže máš pak Custom Linka třeba.

Tyhle customizace pak hrají hlavní roli v té ořezané verzi Mario Party - sbíráš na hrací desce postavičky, tuníš je a pak si místo mikroher rozbíjíš s kámošema hubu ;).


INSANE FANATIC

Projděte si kompletní menu, najdete spousty miniher - Trophy Rush, Challenges, Baseball Challenge, Trophy Shop (s denní i hodinovou nabídkou a slevami!), Master Hand Orders, Crazy Hand Orders, Classic, Group mode... je tam TOLIK možností, jak se vyblbnout a poodemykat si co nejvíce obsahu, hudby, komb, postaviček, arén, figurek... a pak si z toho přes advanced options děláte vlastní hru. Třeba Galagu (ta je v Eventech právě) - vezmete vesmírnou arénu, povolíte jenom jeden předmět (mouchu z Galagy) a nastavíte její výskyt na 1000%. Začne hra, spadne tam dvacet mušek a nalétávají tak, jako v Galaze... a přežijte to v tom ;). Nebo si představte originál automat Donkey Kong z roku 1981 a představte si, že po plošinkách neběhá Jumpman, ale naši bojovníci - přičemž celé prostředí je "prostě Donkey Kong". Nebo Duck Hunt v čistém 2D. A plus propojení s 3DS verzí (o které začínám uvažovaž, bude-li levnější) a Amiibo (-"-). A tak dále... ale to je už fanatismus.


ZÁVĚR

Smash Bros je tak komplexní a komplikovanou hrou, jak si ji uděláte. Nabízí tuny možností a i když nelze obecně hovořit o vyváženosti, hrát tuhle hru je sranda za každého počasí. Jakmile vstoupíte do vod online hraní a okusíte souboj na týmy a docvakne vám, jak krásně elegantní tato hra je, tak budete ztraceni (alespoň po nějaký čas).

P.S.: Chybí upload replayů... :(

Žádné komentáře:

Okomentovat